Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Weekendtarief stroom is een maat voor niets  (gelezen 6019 keer)

debbie

• Gast
Weekendtarief stroom is een maat voor niets
« Gepost op: 21 november 2006, 21:21:00 »
21/11
De elektriciteitsleveranciers gaan de voordelen van het goedkope weekendtarief afnemen van de klanten door het weektarief te verhogen. Daarmee is het weekendtarief van minister van Energie Marc Verwilghen een maat voor niets.

Iedereen die over een tweevoudige elektriciteitsmeter beschikt, geniet vanaf 1 januari 2007 het hele weekend lang het nachttarief. Eén op de drie Vlaamse gezinnen verkeert in deze situatie.

De elektriteitsleveranciers spreken van een eenzijdig opgelegde maatregel die hen 100 miljoen euro per jaar kost. Electrabel, Nuon, Luminus en Essent beslisten om voor mensen met een tweevoudige elektriciteitsmeter de tarieven met vijf tot vijftien procent op te trekken.

Precies genoeg om de financiële meevaller die minister Verwilghen ((VLD) de consument had voorgespiegeld, ongedaan te maken.

http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art={26043D44-A01F-4487-914C-08DB3DD5D6E1}

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Weekendtarief stroom is een maat voor niets
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2006, 00:59:20 »
ik ken daar nog veel te weinig van he maar dat zijn dus openlijke onderlinge prijsafspraken vd groten op de markt of wat ?

blijkbaar mag dat dus  ???
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

debbie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2006, 07:42:31 »
Ja, blijkbaar mag dat. Het is zelfs mogelijk dat gezinnen met een tweevoudige elektriciteitsmeter duurder gaan uitkomen dan voorheen.
Ik heb een tweevoudige meter. Daardoor is de electriciteit die ik na 22 uur verbruik een stuk goedkoper. Heel veel heb ik daar niet aan momenteel want ik leef overdag en niet 's nachts. In feite moet je dan na 22 uur de was doen, strijken,...
Dan vul ik de wasmachine en kijk af en toe op de klok zodat hij 's nachts kan draaien. 9 van de 10 keer vergeet ik het dan weer en kom ik 's morgens in de badkamer, "shit, de was vergeten" Dan doe ik de was toch maar overdag. Daarom vond ik het wel goed dat in de weekends ook het goedkoop tarief zou tellen. Maar die regeling was er voor mij dus beter niet geweest. Ik ben vaak weg in het weekend en verbruik dus vooral tijdens de week, aan een duurder tarief dan voorheen vanaf januari. Jaja, ze hebben ons weer eens liggen hoor.

Alleen voor elektriciteit betaal ik nu al 61 euro per maand (nochtans niets speciaals: een wasmachine, een koffiezet, tv en computer, strijkijzer en heel af en toe de frietpot) Ik ben benieuwd wat dat zal worden met deze nieuwe regeling.

Offline Dolma

• boefer
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2006, 12:24:03 »
als uw machine begint met essoreren dan maakt dat lawaai en dat biijvboorbeeld boven je kop....dan krijg je de politie op de kop! Om van de opmerkingen te zwijgen. Denk ik toch. Doet me aan de ex buurvrouw denken en die deed ook alles om hare wereld te pesten.
Dolma

debbie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2006, 09:47:16 »
Stroom wordt nog duurder

Voordeel van weekendtarief smelt weg

Brussel - De elektriciteitsprijzen zullen op 1januari fors stijgen. Na de prijs voor de energie blijkt dat ook de nettarieven gemiddeld met 15 procent zullen stijgen. De enige remedie is overschakelen op weekendtarief.

Na de prijsverhoging van de leveranciers met gemiddeld 10 procent, gaan de distributienettarieven vanaf 1 januari met 15 procent omhoog.

Het resultaat is dat een gezin met een gemiddeld verbruik volgend jaar weinig of niets meer kan besparen op de stroomrekening als het nu al dag-en nachttarief heeft. Wie wel minder wil betalen, moet een belangrijk gedeelte van het stroomverbruik van overdag tijdens werkdagen overhevelen naar het weekend. Een derde van de Vlaamse gezinnen die al over een dubbele elektriciteitsmeter beschikken, staan voor die uitdaging.

Het weekendtarief is wel een besparing voor elektriciteitsverbruikers die vandaag nog een enkelvoudig tarief hebben. Maar het prijsvoordeel is de voorbije weken aanzienlijk geslonken door de aangekondigde tariefverhogingen.

De meest recente is de beslissing van de Creg, de regulator, om een gevoelige verhoging van de distributienettarieven toe te laten. Deze tarieven maken tussen 30 en 40 procent van de eindprijs uit. De meeste Vlaamse distributienetbeheerders mogen vanaf 1 januari zelfs tussen de 50 en 65 procent meer aanrekenen per kilowattuur voor elektriciteit die 's nachts via hun netten naar de verbruikers stroomt. De dagvergoedingen stijgen veel minder sterk.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=G3616ASI5

debbie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2006, 09:56:08 »
De elektriciteitsrekeningen zijn nu al bijna niet meer te betalen en nu gaat het nog duurder worden. In 2007 gaan er dus nog meer mensen afgesloten worden van elektriciteit, armen gaan nog minder geld over houden om eten te kopen.

Proficiat Marc Verwilghen, knappe stunt! Je was er beter met je vingers af gebleven.  ::)

Offline Dolma

• boefer
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2007, 11:19:06 »
is dat diene niet die ook mijn medicatie afschafte?
Dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 6
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3
Total: 3