Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: daklozen kraken leegstaand overheidsgebouw in Brussel  (gelezen 34914 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
daklozen kraken leegstaand overheidsgebouw in Brussel
« Gepost op: 1 oktober 2006, 20:38:55 »
Los van alles is dit een actie waar we zeker achter staan me dunkt. In alle geval gaan de jongens en de meisjes van het chez nous team een heel drukke periode tegemoet. Ik hoop dat ze dus ook weten waar ze aan begonnen zijn zodat ze naderhand als afkick niet voor een hele tijd uitgeblust zijn.

jammer dat de slapende hond ( in dit geval de administratie van de overheid die niet mag merken dat er stiekem huur betaald werd ) nu wellicht werd wakker gemaakt door men toegelaten heeft dat deze klassieke truuk om een gebouw te kraken gewoon in gazet is verschenen.

ik wens chez nous hoe dan ook veel succes toe met hun actie en vooral veel sterkte.

zie link voor het artikel

http://65.54.229.250/cgi-bin/getmsg/pers2%2eJPG?&msg=133B0658-F0DE-4991-A060-BB6F03EF8B2C&start=0&len=1992785&mimepart=3&curmbox=00000000-0000-0000-0000-000000000001&b=e800a0e36954f20fc625400f06e40e0c&disk=10.1.106.208_d2593&login=t134807&domain=hotmail%2ecom&_lang=NL&country=BE&SafeRedirect=%26hm___ts%3d1159854811%26hm___ha%3d338ebc7b32d2dfa6c15dc1e63745689b

« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2006, 18:23:18 by debbie »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Bokkerijder

• Gast
Re: daklozen kraken leegstaand overheidsgebouw in Brussel
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2006, 18:02:41 »
Ik sta volledig achter deze actie van de Brusselse daklozen. Als ik me deze week een beetje goed voel en niet te moe, dan wil ik zelfs een keer op bezoek gaan. 

Ik kreeg ook een mail erover die min of meer zegt: help ons als de flikken komen om te ontruimen.  Maar dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen, wanneer men hen gaat uitzetten.  Misschien is het nu al afgelopen, misschien duurt het nog zes maanden minimaal.  Dat kun je bij een kraak nooit weten.

guerin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2006, 17:00:35 »
Los van alles is dit een actie waar we zeker achter staan me dunkt. In alle geval gaan de jongens en de meisjes van het chez nous team een heel drukke periode tegemoet. Ik hoop dat ze dus ook weten waar ze aan begonnen zijn zodat ze naderhand als afkick niet voor een hele tijd uitgeblust zijn.

jammer dat de slapende hond ( in dit geval de administratie van de overheid die niet mag merken dat er stiekem huur betaald werd ) nu wellicht werd wakker gemaakt door men toegelaten heeft dat deze klassieke truuk om een gebouw te kraken gewoon in gazet is verschenen.

ik wens chez nous hoe dan ook veel succes toe met hun actie en vooral veel sterkte.

zie link voor het artikel

http://65.54.229.250/cgi-bin/getmsg/pers2%2eJPG?&msg=133B0658-F0DE-4991-A060-BB6F03EF8B2C&start=0&len=1992785&mimepart=3&curmbox=00000000-0000-0000-0000-000000000001&b=e800a0e36954f20fc625400f06e40e0c&disk=10.1.106.208_d2593&login=t134807&domain=hotmail%2ecom&_lang=NL&country=BE&SafeRedirect=%26hm___ts%3d1159854811%26hm___ha%3d338ebc7b32d2dfa6c15dc1e63745689b
De link is gebroken of er moet ingelogd worden of een accout aangemaakt worden wat ik niet zie zitten,vooral niet bij die pedent van een microsoft.

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2006, 16:11:42 »
vrijdag 06 oktober 2006

Eigenaar pand Waterloolaan wil krakers weg

Brussel - De eigenaar van het gebouw aan de waterloolaan dat al meer dan een week wordt gekraakt, heeft geprobeerd het pand te laten ontruimen. De actie startte rond vijf uur vanochtend. Het gebouw zou eigendom zijn van de Scientology-kerk.

Een private ordedienst van verschillende mannen en een hond zijn samen met een vertegenwoordiger van de eigenaar binnengegaan in het gebouw. De ordedienst heeft geprobeerd om met geweld de bewoners uit het gebouw te zetten. Daarna werden ook de sloten veranderd.

De krakers - onder wie ook kinderen - hebben zich verzet. De poging tot uitzetting verliep brutaal zegt Hans, één van de actievoerders:
"Het kwam alleszins erg brutaal over: die mensen stonden hier plots in de gang met een hond en met gewapende veiligheidsagent."

Maandag behandelt de rechter in kortgeding het dossier. Het was de eigenaar van het gebouw die de zaak voor de rechter bracht.

"De eigenaar wil eigenlijk dat we meteen vertrekken maar we wachten de uitspraak van de rechter af. We hopen dat we nog wat meer tijd krijgen", aldus één van de actievoeders.

Volgens de advocaat van de bewoners is de poging tot uitzetting in strijd met het akkoord dat vorige week donderdag werd bereikt met de advocaat van de eigenaar.

Het gebouw in de buurt van het Justitiepaleis werd na zes jaar leegstand op 28 septemberdoor een aantal actiegroepen en de Huurdersbond  gekraakt om de crisis in het Brusselse huisvestingsbeleid aan te klagen.

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1160135906#

« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2006, 17:20:54 by debbie »

debbie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2006, 16:12:52 »

debbie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2006, 16:57:45 »
Eigenaar probeert krakers te verdrijven

do 06/10/06 - In Brussel heeft een eigenaar vanmorgen geprobeerd om zo'n 200 krakers te verdrijven uit zijn gebouw aan de Waterloolaan.
De mensen zitten sinds vorige week in het gebouw, dat eigendom is van de Scientologysekte. Ze protesteren tegen de leegstand en het dure wonen in de hoofdstad.

Vanmorgen kwam de eigenaar met enkele privébewakers en een hond het gebouw binnen. Hij zou ook de sloten hebben veranderd.

De krakers verzetten zich en de politie kwam ter plaatse om te onderhandelen. Er is nu een afspraak dat de krakers zeker nog tot maandag mogen blijven. Dan spreekt een rechter in kort geding zich uit over de bezetting.

Burgemeester Thielemans bezorgd
Burgemeester Freddy Thielemans (PS) van Brussel maakt zich intussen zorgen over de mogelijke komst van Scientology naar zijn stad.

De sekte zou haar Europese zetel willen vestigen in het pand aan de Waterloolaan.

"De eigenaar van het gebouw heeft bevestigd dat er grote interesse is van de Scientologykerk om er haar Europese hoofdzetel te installeren", zegt Thielemans. "Ik zal er alles aan doen om dat te verhinderen."

Thielemans herinnert eraan dat de Scientologykerk op de lijst van sekten staat die door een parlementaire onderzoekscommissie werd opgesteld.

De burgemeester heeft de actie van de eigenaar al veroordeeld en toont zich solidair met de krakers, omdat gisteren al zou zijn afgesproken dat ze tot maandag in het pand mochten blijven.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061006Krakers/index.shtml

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2006, 22:24:41 »

Allee, ze hebben chance dan dat ze de steun van PS-burgemeester Thielemans krijgen.  Ik kan zijn bezorgdheid begrijpen over de komst van Scientology.   Toch is me één ding niet duidelijk, Scientology was immers al aanwezig in Brussel toen ik er woonde.  Ze hadden toen al ergens een kantoortje in de buurt van Elsene als ik me niet vergis.

Desondanks is het een actie die de aandacht hier verdient.  Misschien zal ik nog net op tijd komen om mee te strijden tegen de uitzetting als die maandag gebeurt. 

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2006, 06:43:17 »
het vws is tegen de praktijk van de gedwongen ontruiming en dus ook tegen de ontruiming van deze krakers.

een ontruiming kan zowieso wettelijk nooit gebeuren behalve middels een gerechtelijk uitdrijvingsbevel. Toch wordt deze wetgeving heel vaak in het directe nadeel van krakers overtreden door de overheden.

in dit geval zal men dat natuurlijk niet durven doen enerzijds wegens de aandacht van de media anderzijds doogt men de krakers uit puur opportunisme tegen scientologie.

maar er is niks verkeerd aan van de krakers dat ze zo opportunistisch zijn om van heel deze situatie te profiteren, integendeel dankzij hun opportunisme hebben nu een heel aantal mensen die anders langs de straten rondzwierven wel onderdak.

laten de armen dus een voorbeeld nemen en ook leren om opportunistisch te zijn

het is heel slim om net dit gebouw te kraken om al de voornoemde redenen.

het radiointervieuw was ook heel goed, schitterend hoe ze er in geslaagd zijn om in de slachtofferrol te kruipen en de eigenaar er als de boeman te doen uitkomen. dat is een geslaagde omkering van het stigma.

op de link hieronder zou je een filmpje over de actie moeten kunnen zien.

http://www.brusselnieuws.be/site/templates/media_view?id=1160147102&streamingtype=VID
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2006, 06:56:19 by grond »

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2006, 08:16:54 »
het vws is tegen de praktijk van de gedwongen ontruiming en dus ook tegen de ontruiming van deze krakers.

een ontruiming kan zowieso wettelijk nooit gebeuren behalve middels een gerechtelijk uitdrijvingsbevel. Toch wordt deze wetgeving heel vaak in het directe nadeel van krakers overtreden door de overheden.

in dit geval zal men dat natuurlijk niet durven doen enerzijds wegens de aandacht van de media anderzijds doogt men de krakers uit puur opportunisme tegen scientologie.

maar er is niks verkeerd aan van de krakers dat ze zo opportunistisch zijn om van heel deze situatie te profiteren, integendeel dankzij hun opportunisme hebben nu een heel aantal mensen die anders langs de straten rondzwierven wel onderdak.

laten de armen dus een voorbeeld nemen en ook leren om opportunistisch te zijn

het is heel slim om net dit gebouw te kraken om al de voornoemde redenen.

het radiointervieuw was ook heel goed, schitterend hoe ze er in geslaagd zijn om in de slachtofferrol te kruipen en de eigenaar er als de boeman te doen uitkomen. dat is een geslaagde omkering van het stigma.

op de link hieronder zou je een filmpje over de actie moeten kunnen zien.

http://www.brusselnieuws.be/site/templates/media_view?id=1160147102&streamingtype=VID

Daar ben ik het absoluut mee eens.  Ik heb het filmpje gezien en een radio-interview gehoord, het is ditmaal heel goed uitgevoerd vind ik.

debbie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2006, 07:53:45 »
dinsdag 10 oktober 2006

Krakers Waterloolaan mogen tot vrijdag blijven

Brussel - De krakers van een gebouw aan de Waterloolaan in Brussel worden niet voor vrijdag uit het pand gezet, zegt José Garcia van de Huurdersbond. Een vijftigtal families bezet al tien dagen lang het gebouw aan de Waterloolaan, in de buurt van het Justitiepaleis.

Het gebouw staat al drie jaar leeg en zou eigendom zijn van de Scientology-kerk. Vorige vrijdag probeerden privébewakers met honden de krakers, onder wie ook kinderen, te ontzetten. De krakers verzetten zich waardoor de politie uiteindelijk ter plaatse kwam.

De eigenaar van het gebouw had gevraagd om het gebouw afgelopen zondag te verlaten omdat er grote renovatiewerken op het programma zouden staan. De maatschappij had ook aangekondigd dat ze het water en de elektriciteit gisteren wilden afsluiten. Volgens de Huurdersbond zal dat niet voor vrijdag gebeuren.

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1160468804

debbie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2006, 18:50:26 »
Ik heb vandaag wat opzoekingswerk gedaan ivm Scientology. Ik heb al ferm moeten lachen met hetgeen ik gelezen heb, wetende dat het gebouw gekraakt is door daklozen.  ;D
Prachtig gewoon, ik heb er zo'n plezier in.

Zal hier even een paar stukjes zetten van het vele wat ik vandaag al gelezen heb:

Woorden van de grondlegger van Scientology L. Ron Hubbard:

"Ik help anderen
graag en beschouw
het als mijn grootste
plezier om te zien
dat iemand zich
vrijmaakt van de
schaduwen die zijn
dagen verduisteren.”
– L. Ron Hubbard

Scientology beweert van mensenrechten een realiteit te maken aan de hand van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en dit door menselijk leiderschap wereldwijd. In Brussel heeft Scietology een groot gebouw met de naam "European Office for Public Affairs and Human Rights"
Rue de la Loi 91 in Brussels

The Church of Scientology International has, since 1990, maintained a human rights office in Brussels. This has served as a focal point for our many programmes to inform the public about the Universal Declaration of Human Rights and how the Declaration’s precepts can be used to bring about a humane and peaceful society based on respect for every individual.

Nog enkele korte stukjes uit de publicatiefolder van Scientology:

....Vandaag staan we op een keerpunt in de geschiedenis. Als we hard en goed werken om ervoor te zorgen dat mensenrechten een zekerheid worden voor elke man, vrouw en kind op aarde, kunnen we in feite een ware en stabiele beschaving maken voor de hele mensheid, waarin misdaad, discriminatie en oorlog gewoonweg niet bestaan....

....In feite geeft deelname aan
Scientology aan velen een breder
maatschappelijk besef, wat zich manifesteert
in betekenisvolle bijdragen
aan liefdadigheids-activiteiten en
activiteiten met maatschappelijk
nut.....

....Ze verzamelen speelgoed
voor pleegkinderen en doneren
voedsel en kleding voor families in
nood. Velen dragen bij tot initiatieven
om hun lokale omgeving te behouden
of op te ruimen.
In Duitsland bieden kerkvrijwilligers
muzikaal vermaak aan in tehuizen
voor gepensioneerde burgers, en in de
winter geven ze warme kleding, eten
en warme drankjes aan de daklozen.......

LOL, dan zullen ze het wel niet erg vinden dat de dakozen hun intrek genomen hebben in dat leegstaand gebouw  ;D ;D ;D

Bronnen:
http://www.humanrightsareality.nl/
http://www.scientology.org/download/nl_NL/publications/effective-solutions/activities.pdf

...Volgens de persoonlijke verhalen van scientologen in hoofdstuk 19, is het resultaat dat men met Scientology kan bereiken aanzienlijk, zelfs wonderbaarlijk. Veruit het grootste percentage mensen dat deelneemt aan Scientology training of auditing bereikt een dergelijk resultaat. Er worden af en toe mislukkingen gemeld. Maar wanneer Scientology niet lijkt te werken, is er altijd sprake van een duidelijk aanwijsbare fout in de toepassing van de technologie. Na correctie daarvan, kan de technologie weer functioneren en worden de verwachte resultaten bereikt. Het is een feit dat Scientology honderd procent werkt als zij correct wordt toegepast bij iemand die oprecht zijn leven wenst te verbeteren....

http://www.scientology.nl/html/part04/Chp18/index.html

....A huge number of courses are available. But watch out --  at each step,
the price increases. In all, there are about thirty levels to go from
"raw meat" (non-Scientologist status) to OT 15, the ultimate level. To
traverse all these stages, the devotee will pay between 300.000 and
500.000 euros. People spend fortunes for courses that never bring the
answers they're searching for. "They're selling hot air", says
one despairing former member....

http://groups.google.com/group/alt.religion.scientology/browse_thread/thread/3d11a22556699c2d

Brussels - Scientology's new European center

....It was a summit meeting. Saturday the 8th of April 2006, 1 PM, Brussels, at
the Best Western Hotel, the 'crossroads of Europe'. Several delegations are
hurrying in to attend an unusual conference. Scientologists who have come
from Belgium, France, Germany, the Netherlands, Luxembourg and Switzerland
are jostling in front of the hotel doors. An hour later, a couple of
hundred people are sitting in one of the basement meeting rooms. They're
waiting impatiently for the speeches by the stars of the event, the
European leadership of Scientology. They are about to witness the unveiling
of the Church's new expansion plans for the old continent. At last, a man
strides towards the podium, leans into the microphone, and says in English,
loudly and full of conviction: "We are at war!". The tone for what follows
has been set. This isn't some joke.

[sub-headline] 7000 square meters right under the windows of the Ministry
of Justice.

Only three years after the controversy caused by buying a building at No.
91, Rue de la Loi [Tr.: the street where the Belgian federal parliament and
a whole host of other government buildings are located], Scientology
strikes again. The American mother Church has set its sights on Belgium.
Its European center of operations is going to be transferred from
Copenhagen to Brussels. The international Church of Scientology has the
means to back up its ambitions. It has accumulated a vast war chest, which
it doesn't hesitate to use. It has also bought other buildings, Nos. 100,
101, 102 and 103, boulevard de Waterloo!
No less than 7000 square meters,
located between the Ministry of Justice and the Palace of Justice... The
location is as strategic as it is symbolic. This sensational bit of news is
announced to the followers during the first part of the meeting. "This
building will be twice as large as the largest Church of Scientology in
Europe. It will have fourteen auditing rooms, and will be able to
accommodate hundreds of people", the speaker proudly proclaims. Perspective
sketches of the building are shown on the overhead projector, amidst
deafening applause from the audience. Its grand opening is planned for
October. The conference doesn't stop there. The acquisition of real estate
by Scientology in Brussels is just a first step in their plan to infiltrate
the EU institutions...

....Their goals are clear. "We must
take control in Belgium! They have the same intentions as the Nazis did! We
must educate these forces of the Fourth Reich about human rights!"
_Standing ovation_ [Tr.: last 2 words in English in original]. To clarify:
governments that don't recognize Scientology as a legitimate religion are
considered by Scientologists to be Nazis, hence the use of the term "Fourth
Reich" to indicate, in this case, the EU Commission and the European
Parliament. Scientologists believe it is their duty to 'educate' these
institutions to rally them to their cause, and to take control of them to
save the planet! Scientology's internal rhetoric is that of a totalitarian
ideology. Anything that stands in its way is considered to be a malignant
power, working towards the destruction of mankind and at the root of all
the evils from which our planet suffers. Under the pretext of being a
"minority religion", as it calls itself, Scientology is in fact a political
organisation which has as its ultimate goal to seize power and establish a
dictatorship....

Meer hierover vind je op http://groups.google.com/group/alt.religion.scientology/browse_thread/thread/3d11a22556699c2d

Deze tekst kan je ook in het frans lezen op volgende link
http://www.anti-scientologie.ch/lesoir-magazine.htm#pdf

Tot slot nog een krantenartikel

Nog dit jaar Belgisch proces tegen Scientology

Er komt naar alle waarschijnlijkheid nog dit jaar een groot proces in België tegen de Scientologykerk. Het federaal parket bevestigt aan De Morgen dat het dossier Scientology rijp is voor de rechtbank. Het proces zou meteen het eerste zijn tegen de organisatie in ons land.

Tegen Scientology loopt al jaren een gerechtelijk onderzoek. De organisatie werd onder meer beschuldigd van het vormen van een criminele organisatie, het onwettig uitoefenen van de genees- en artsenijkunst en oplichting. De klachten zijn onder meer afkomstig van ex-leden van de organisatie. "Het dossier zit in een eindfase en gaat binnenkort naar de raadkamer", zegt Eric Van der Sijpt, woordvoerder van het federaal parket. "Het is erg waarschijnlijk dat het proces nog in 2006 van start gaat."

Overigens blijkt uit een verslag van de parlementaire werkgroep Sekten dat de activiteit van dergelijke organisaties in België nog altijd aanzienlijk is. "Sekten gaan steeds discreter te werk en met kleinere organisatievormen", zegt ondervoorzitter Tony Van Parys (CD&V). Hoe die kleinschaliger aanpak er in de praktijk kan uitzien, vertelt Henri de Cordes, voorzitter van het Informatie- en adviescentrum inzake de schadelijke sektarische organisaties (IACSSO). "Scientology opereert bijvoorbeeld onder een hele rist namen. Als ze campagne voeren tegen drugs heten ze Narconon, als ze een mensenrechtenactie starten krijgen ze weer een andere naam."

De oorzaak van de kleinschaliger aanpak is meervoudig. "Voor een stuk willen die organisaties niet herkend worden. Maar je ziet ook een tendens naar netwerken van gelijkgezinde structuren, waarvan steeds minder duidelijk is wie er juist achter zit."

De parlementsleden pleiten voor een efficiëntere aanpak van het sektefenomeen. Dat kan door meer samenwerking tussen de verschillende diensten die sekten opvolgen, te bevorderen. De werkgroep pleit er ook voor om de verjaringstermijn voor aanklachten tegen sekten duidelijk te verlengen.

Dat de ongerustheid over sekten alvast niet daalt blijkt uit cijfers van het IACSSO. In 2005 kreeg dat 900 vragen over sekten te verwerken. In 2004 waren dat er nog minder dan 600.
http://www.demorgen.be/binnenland/?news=own1143158121
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2006, 19:00:17 by debbie »

debbie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2006, 18:59:10 »
Ik heb hier zitten gieren van het lachen, echt waar. Vooral met dat stukje van "Brussels - Scientology's new European center"
LOL, wat een heerlijke grap nu het gekraakt is door daklozen.  ;D
Ik hoop dat de daklozen er nog lang mogen blijven.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2006, 19:01:41 by debbie »

guerin

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2006, 19:21:58 »
Het geboud werd herdoopt in 'squatologie'  :D

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2006, 05:15:23 »
Beste Vrienden,

Ik zie dat deze thread heel goed is bijgehouden, en bedankt debbie, voor de teksten over Scientology.  Het is een superrijke sekte die leeft van het afpersen van andere mensen, zoveel is duidelijk.

De knokploeg van Scientology is er niet in geslaagd om de bezetters te verjagen.

Ik ben juist terug van de Waterloolaan en kan melden dat de situatie vrij normaal is momenteel, dat er permanentie gehouden wordt en dat iedereen welkom is om sympathie of steun te komen betuigen.
Deze morgen was ik er nog getuige van dat een vrouw een hele caddy vol mooie kleren heeft meegebracht voor de mensen die in het gebouw verblijven.

Verder is bekomen dat het Comité voor een Andere Politiek ook een persbericht maakt om sympathie te betuigen aan de actievoerders.

Er wordt momenteel ook een petitie verspreid, de mij bekende VWS-leden hebben die deze nacht allemaal gehad.  Ik zou het tof vinden als zoveel mogelijk mensen die ondertekenen.

Ik zou nogmaals willen zeggen: zijn er mensen bereid om bijvoorbeeld dit weekend daarheen te gaan, ook al ben ik er niet ? Zodat er toch altijd iemand van ons aanwezig is ?

Groetjes,

Bokkerijder. 

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2006, 21:58:31 »
SQUATOLOGY in Brussel

Op dinsdag 10 en woensdag 11 oktober trokken enkele militanten van het Vierde Wereld Syndicaat naar het bezette pand op de Waterloolaan 103, 1000 Brussel.  Dit pand is sinds 2 oktober bezet door een 150-tal daklozen, mensen zonder papieren, alleenstaanden, gezinnen met kinderen, die zelfs naar school gaan.  We namen de trein en wisten toen nog niet waar we zouden belanden.  We hadden dit pand immers nog nooit eerder bezocht.

Te Brussel aangekomen zochten wij de weg naar de metrohalte Munthof, alwaar het pand gelegen is.  We werden er met blijdschap onthaald, vooral toen bleek dat één van ons bereid was om meerdere dagen te blijven en ook de volgende week nog terug te komen.

De mensen die in het bezette pand worden opgevangen hebben een hoog moreel, er was blijdschap op alle gezichten te lezen, de sfeer was positief en ontspannen, ondanks de pogingen van de eigenaar enkele dagen eerder om de bezetters met geweld te verdrijven.  Aanvankelijk dachten de bezetters immers dat het gebouw eigendom was van de Franstalige Gemeenschap, maar dat bleek niet te kloppen.  Het pand was in bezit van een Amerikaanse vastgoedmaatschappij die beheerd wordt door Scientology Church, een dubieuze Amerikaanse sekte die men in België liefst zou verbieden.   Maar het feit dat het pand al vier jaar leegstond was voldoende reden om het te bezetten.  En om onze nieuwe woonst om te dopen in “Squatology”. 

Het leven gaat er zijn gewone gangetje.  De balie in de inkomhal wordt voortdurend bemand (en bevrouwd) door gemotiveerde mensen.  Bezoekers zijn welkom om sympathie te betuigen.  Sommigen brengen zelfs eten of kleren mee, of steken een paar centen in ons spaarpotje waarmee bijvoorbeeld suiker en koffie gekocht worden als we die niet krijgen.  Er is een keukentje waar mensen kunnen koken en ’s avonds haalden we nog een matras en kussens van straat. Ik zou dus niet op de grond hoeven liggen.  Ook vonden we er een koelkast die het nog deed.  Alles werd toen naar het pand gesleept.  We proberen immers het comfort van de mensen wat te verhogen.  Enkele bewoners onderhouden goede contacten met winkels in de buurt om zo aan eten te geraken voor degenen die zelfs geen geld hebben om eten te kopen.

Na 23.00 u. ’s avonds wordt de deur gebarricadeerd en begint de nachtpermanentie.  Er moeten steeds enkele mensen wakker blijven om ervoor te waken dat er niets gebeurt en om de anderen wakker te maken in geval van onraad of een nieuwe aanval door Scientology-fascisten.
We ontdekten dat er op nr. 138 van dezelfde boulevard een andere kraakactie bezig is. Op woensdag 11 oktober gingen we met een paar mensen daarheen om een film te zien over de Marollen en hoe men tientallen jaren geleden al probeerde om die volkswijk te veranderen in een kapitalistische ruimte, waar de mensen in het keurslijf van productie en consumptie gedwongen moesten worden.  Men probeerde in de discussie daarna de link te leggen met de actuele situatie, ook al is die natuurlijk niet volledig vergelijkbaar.

Het is wel vermoeiend om zo hele dagen en nachten op een vreemde plaats te verblijven met een minimum aan comfort (en soms zelfs dat niet eens).  De organisatoren hopen de situatie te verbeteren op korte termijn.  Er is een beurtrol opgesteld voor een aantal taken, vooral voor de permanenties. 

De Brusselse burgemeester Thielemans is niet erg geneigd om ons snel te ontruimen, hij heeft liever Brusselse daklozen dan Scientology in het gebouw, zo naar wij vermoeden.   Maar laat ons niet vergeten dat burgemeesters nogal opportunistisch kunnen zijn en dat de sekte walgelijk rijk is en niet hoeft te kijken op een miljoen meer of minder.  En dat maakt hen toch wel gevaarlijk.
We hopen allemaal dat de mensen niet op straat gezet worden voor de winter weer voorbij zal zijn.  En dat de actie lang genoeg kan duren om een duidelijk standpunt naar voren te brengen in verband met de leegstand en de verkrotting in de stad. 

Als ik ’s morgens de plank weghaal om de kinderen die naar school gaan buiten te laten, denk ik bij mezelf: “Waar gaat het in dit land naartoe?”  Terwijl ik de deur opendoe en de kinderen naar buiten glippen als dieven in de nacht, herbegint het stedelijk rumoer, het verkeer komt op gang, een bus verdwijnt om de hoek.  De stad is klaar voor een nieuwe zotte morgen.

Bokkerijder.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2006, 01:59:34 »
bedankt voor het verslag bokkerijder

ik kan er helaas niet naartoe gaan de eerste tijd

als ze echt ontruimd zouden worden dan zou ik het desondanks nog wel forceren

maar mijn aanvoelen na wat ik allemaal al opving overal zegt me dat ze daar nog een tijdje gerust zitten

gelukkig

hopelijk minstens lang genoeg zodat ze van de winter vriesdoden zoals vorig jaar kunnen vermijden

naarmate de winter vordert gaan ze daar trouwens ook meer helpende handen nodig hebben

debbie

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2006, 15:21:59 »
Krakers Waterloolaan uit pand gezet

Brussel - De politie heeft een gebouw aan de Waterloolaan dat al zo’n twintig dagen gekraakt werd vanochtend ontruimd. Eind vorige week had de rechtbank van eerste aanleg de eigenaar de toelating gegeven om het gebouw te laten ontruimen.

Zo’n 50 politie-agenten werkten vandaag aan de actie mee. Alles verliep zonder incidenten: de ordediensten brachten de krakers over naar een preventiecentrum van de politie waar ze de nodige administratieve formaliteiten moesten ondergaan.

De huurdersbond heeft het politieoptreden al scherp veroordeeld. Met de kraakactie van het gebouw aan de Waterloolaan wilde de huurdersbond en een aantal actiegroepen de crisis in het Brusselse huisvestingsbeleid aanklagen.

De eigenaar van het pand heeft al laten weten er alles aan te zullen doen om een nieuwe bezetting te vermijden.

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1161086187

:'( :'( :'(

debbie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2006, 15:31:34 »
Hoe cynisch eigenlijk, op de werelddag van verzet tegen extreme armoede zet men de daklozen gewoon op straat. Daaraan zie je maar, het is allemaal prietpraat wat die politiekers verkondigen. Vanavond gaan ze daar weer hun mooi ingestudeerde tekstje aflezen en hopen dat we tranen in de ogen krijgen van ontroering. Stelletje huichelaars!  >:(

Dat die teddybeer zich er eerst maar eens over bekommert dat de armen een dak boven hun hoofd hebben en iets te eten hebben ipv zich druk te maken over recht op cultuur! Dat is pas om te janken Bertje.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2006, 15:38:32 by debbie »

debbie

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2006, 00:12:20 »
Het gaat blijkbaar over een ander kraakpand dat in dezelfde straat zit. Oef, ben wel opgelucht eigenlijk.  :)
Tja, soms weet de pers blijkbaar zelf niet waarover ze het hebben.

debbie

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2006, 14:56:42 »
donderdag 19 oktober 2006

Krakers gaan in beroep tegen klacht van eigenaar

Brussel - 22 mensen die het pand aan de Waterloolaan 103 bezetten tekenen beroep aan tegen de klacht die eigenaar Scientology tegen de krakers indiende. Met die klacht wil Scientology de bezetters zo snel mogelijk uit het gebouw krijgen. Momenteel verblijven er 250 mensen.

"We hebben gisteren een vergadering gehad met zowat alle bewoners en de vraag op tafel gelegd. We willen namelijk werken als collectief: we gaan ervan uit dat mensen evenwaardig zijn - blank of zwart, met of zonder papieren - iedereen heeft het recht om te spreken", zegt Roger, één van de bezetters van het pand.

Het is voorlopig nog onzeker hoelang de mensen in het pand kunnen blijven. Gisteren hadden de bewoners een onderhoud met de Brusselse burgemeester Freddy Thielemans (PS), die hen steun beloofde. Vandaag is er een gesprek gepland met de eigenaar.

Dinsdag werd een ander gekraakt gebouw aan de Waterloonlaan in opdracht van de eigenaar door de politie ontruimd.

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1161245534

debbie

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2006, 20:35:31 »
DE BEZETTERS VAN DE “103” DAGEN DE EIGENAAR VAN DE
WATERLOOSTEENWEG 100-103 VOOR DE RECHTER

Omdat we niet bang moeten zijn voor de wet en omdat onze strijd eerbaar en
rechtvaardig is gaan we niet wachten totdat de eigenaar ons dagvaardt.

Wij zijn het die heden, op formele wijze, de eigenaar voor de rechter slepen. Om
deze première voor Brussel in de verf te zetten vragen we aan allen die slecht behuisd zijn of woonproblemen hebben en ook aan allen die onze actie ondersteunen om massaal aanwezig te zijn

nu dinsdag 24 oktober 2006 om 9.30 uur

om ons te ondersteunen voor het gerechtshof van Brussel Poelaertplein
“De bezetters van de 103” 100-103 Waterloosteenweg 1000 Brussel

ondersteund door Union des Locataires Marolienne, Union des Locataires de Saint-Gilles,
Syndicat des Locataires, collectif COLERe, Chez Nous / Bij Ons,
Gemeenschappelijk Daklozenfront, Daklozen Actie Komitee

Kom dinsdag aanstaande om 9u30 ook naar de trappen van het Justitiepaleis
(Poelaertplein 1, metro Louisa).
Steun zo de meer dan honderd bezetters die met uitzetting bedreigd zijn en klaag met hen de enorme huisvestingscrisis aan.

Drie weken al bezetten wij met meer dan honderd mensen, waaronder de meesten voordien dakloos waren, een groot leegstaand pand op de Waterloolaan 103 in 1000 Brussel.
Daarmee klagen wij de leegstand en de stijgende huurprijzen aan.
In Brussel staan 15 000 woningen – of 1 op 25 ! –  leeg terwijl 120.000 mensen wachten op een sociale woning. En de huurprijzen blijven maar stijgen, terwijl veel arme gezinnen al meer dan helft van hun inkomen aan huur moeten geven.

Onze bezettingsactie is een noodkreet. Er moet dringend een concrete, structurele oplossing komen voor de huisvestingscrisis. Bovendien is het gebouw eigendom van de Belgian Building Acquisition Company, een immobiliënkantoor van Scientology. Deze sekte staat in België geregistreerd als gevaarlijke organisatie. Wij vragen ons af hoe het kan dat zo’n organisatie probleemloos gebouwen kan kopen.

De Belgian Building Acquisition Company heeft een kortgeding aangespannen tegen ons.

Dinsdag 24 oktober vindt in het Brusselse Justitiepaleis het proces plaats tussen dit bedrijf en 25 bezetters.

Kom dinsdag om 9u30 op de trappen van het Justitiepaleis onze noodkreet kracht bij zetten.

Hoe talrijker we zijn, hoe sterker het signaal naar de overheid: de huisvestingscrisis is ernstiger dan ooit en er moet nu een oplossing komen.

Alle individuele bezetters,

Vzw 'Bij Ons/ Chez Nous',
Collectif Colère,
Union des Locataires de Saint-Gilles,
Union des Locataires des Marolles,
Syndicat des Locataires,
Daklozen Aktie Komitee,
Gemeenschappelijk Daklozenfront

debbie

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2006, 14:06:47 »
maandag 23 oktober 2006
Krakers Waterloolaan willen morgen betogen

Brussel - De krakers van de gebouwen aan de Waterloolaan 100-103 roepen op tot een grote betoging op dinsdagvoormiddag. Want Scientology, de eigenaar van het pand, heeft de oorlog verklaard aan de krakers. Dat zegt José Garcia, de voorzitter van de huurdersvereniging.

Scientology stapte naar de rechter om de krakers te kunnen ontzetten en dat moest op 10 oktober gebeuren. Maar volgens de huurdersbond is de uitspraak niet geldig omdat ze niet op de hoogte waren. Bovendien is er intussen ook een nieuwe tegengestelde uitspraak gekomen. Daarom zijn de krakers nog niet van plan om vrijwillig de gebouwen te verlaten.

De betoging vindt morgenochtend om 9 uur plaats op het Poelaertplein.
© FM Brussel

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1161584846

debbie

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2006, 17:25:31 »
Jammer dat ik er niet bij kan zijn.  :(   Ik zou al de trein van 6.54 moeten nemen, veel te vroeg dus. Ik moet eerst de kleine nog naar school brengen. Bovendien kost zo'n treinkaartje wel veel.
Ik zal wel horen hoe het verlopen is daar in Brussel, ik wens de betogers in elk geval veel succes.

debbie

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2006, 17:48:39 »
Krakers Waterloolaan betogen aan Poelaertplein

Brussel - De bezetters van de panden aan de Waterloolaan 100-103 hebben vanmorgen betoogd aan het Poelaertplein. Met een vijftigtal protesteerden ze tegen hun ontzetting uit het pand door eigenaar Scientology.

"We verwachten dat we kunnen blijven tot na de winterperiode omdat er ook heel veel daklozen bij ons wonen, gezinnen met kinderen en noem maar op. Wonen is amper betaalbaar in België en Europa en we hopen dat we een signaal kunnen geven aan de mensen om niet passief aan de kant te blijven staan maar op te komen voor hun rechten. Er zijn wetten, probeer die te gebruiken om de leegstand aan te klagen" zegt Manu, één van de bezetters.

Volgens de krant Le Soir is Scientology bezig met een charmeoffensief en heeft ze de bewoners gratis herhuisvesting beloofd.

De bezetters herhalen dat ze geen actie voeren tegen Scientology, wel tegen de leegstand in Brussel. Ze kregen alvast de steun van een aantal politici: burgemeester van Brussel Freddy Thielemans (PS) bezorgde hen een papier waarop staat dat ze geen overlast veroorzaken.

Ook SP.A-Spirit wil de woningcrisis aan de kaak stellen, zegt Brussels parlementslid voor Spirit Marie-Paule Quix:

"Wij zijn natuurlijk maar een klein radertje in een groot raderwerk, maar ik denk dat iedereen zijn steentje kan bijdragen en dat we samen wel degelijk iets kunnen veranderen. Zo moeten we erop toezien dat de wetten die al gestemd zijn in verband met bvb de leegstandtax en het openbaar beheersrecht ook effectief worden toegepast. Als dat gebeurt denk ik dat we al een hele boel woningen ter beschikking kunnen stellen van de meest kwetsbare groepen in onze Brusselse samenleving. "

http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053972/page.htm?newsID=1161673766#

Beluister het intervieuw  http://www.brusselnieuws.be/site/templates/media_view?id=1161685414&streamingtype=AUD
Bekijk hier het filmpje  http://www.brusselnieuws.be/site/templates/media_view?id=1161705844&streamingtype=VID
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2006, 19:10:06 by debbie »

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2006, 00:41:41 »
Hei, bedankt om dit alles te posten, debbie.   Hier zat ik echt op te wachten.

In ieder geval heb ik nu een beter beeld van wat er zich vandaag heeft afgespeeld. Mijn advies werd opgevolgd: ik had er bij iedereen op gewezen dat het aanbod van Scientology beter verworpen werd (omdat de sekte toch niet te vertrouwen is en omdat het overduidelijk is dat zij slechts willen dat wij ophoepelen).

Verder denken wij dat de actie nog even moet worden voortgezet, liefst tot na de winter.

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 22
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 9
Total: 9

© vierdewereldsyndicaat.org