Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Veel geklungel met uw elektriciteitsrekening  (gelezen 6110 keer)

Bokkerijder

• Gast
Veel geklungel met uw elektriciteitsrekening
« Gepost op: 24 mei 2006, 16:37:49 »
Brussel  Er zijn nog altijd te veel problemen met meetgegevens, afrekeningen, verhuizingen of het aanrekenen van gratis elektriciteit.  De VREG, de Vlaamse Regulator voor de Electriciteits- en Gasmarkt, denkt daarom aan een centraal beheer van alle aansluitingen en de invoering van slimme meters.
Maar de vrijmaking van de energiemarkt heeft wel al resultaten op vlak van prijzen opgeleverd.  De elektriciteitsprijzen in Vlaanderen liggen nog altijd onder het niveau van juli 2003, toen de Vlaamse markt werd vrijgemaakt.  In Walloni?, waar de markt pas volgend jaar wordt geliberaliseerd, liggen de prijzen volgens de VREG 15 % hoger.  De aardgasprijs is in Vlaanderen w?l met 20 % gestegen, precies omdat hier de concurrentie veel minder speelt.

Slimme meter en centrale databank voor energie

Hasselt  Sinds juli 2003 kunnen de Vlaamse gezinnen vrij kiezen bij welke maatschappij ze stroom of gas kopen.  Waar je vroeger met problemen terecht kon bij ??n intercommunale, in Limburg Interelectra, word je nu vaak van het kastje naar de muur gestuurd.  Vooral mensen die verhuizen, van leverancier veranderen of aan gezinsuitbreiding doen, weten hierover mee te spreken.

De vrije marktwerking is overigens zo goed als stilgevallen. Tot nu toe is amper 12 % van de Vlaamse gezinnen overgestapt naar een nieuwe leverancier.  Een jaar geleden was dat 11 %.  Standaardleveranciers Electrabel en Luminus hebben ruim 85 % van de huishoudelijke markt in handen;
Een betere marktwerking veronderstelt volgens de VREG ook concurrentie in de productie, maar dat is federale bevoegdheid. Net zoals de tarieven trouwens.  Het nieuwe marktmodel dat de VREG ontwikkelt, is daarom meer gericht op verbetering van informatiestromen tussen de leveranciers, transporteurs, netbeheerders en klanten.

Tele-meters  ?De klant speelt een centrale rol in dat nieuwe model?, zegt VREG-directeur Dirk Van Evercooren.  ?Het gebrek aan effici?ntie zorgt nu ook voor te hoge kosten voor de leveranciers en uiteindelijk ook voor de gebruikers.  Zo zorgt het principe van het geraamde verbruik soms voor onnoemelijke problemen als de afrekening komt.  Als de mensen niet thuis zijn of hun meterstanden niet doorgeven moet het verbruik met de natte vinger geschat worden.  Een slimme meter of tele-meter, die van op afstand kan gelezen worden, zou dit euvel kunnen oplossen?.
Problemen met verhuizingen of het aantal gezinsleden  vrij eenvoudige zaken die door de veelheid van spelers op de vrije markt tot grote misverstanden kunnen leiden  zouden met een centraal register kunnen aangepakt worden.
?Ons nieuw marktmodel is een zeer ambitieus project?, besluit VREG-voorzitter Andr? Pictoel. ?We hebben zelf niet d? oplossing in petto en vragen nu aan alle belanghebbenden om hun zeg te doen.  In september zullen we dan een advies geven aan Vlaams minister van Energie Kris Peeters.

Guy THUWIS

Bron: Het Belang van Limburg, woensdag 24 en donderdag 25 mei 2006.

Bokkerijder

• Gast
RE: Veel geklungel met uw elektriciteitsrekening
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2006, 16:40:25 »
Men kan hier wel fijntjes in dit artikel komen beweren dat de electriciteit op zich goedkoper geworden is dankzij de privatisering, maar als het gros van de mensen problemen krijgt met de betalingen omdat er een verhuis, een verandering van leverancier, een gezinsuitbreiding of een niet-aangerekende korting in het spel is, dan lopen de boetes en verwijlinteresten zodanig op dat je van die liberalisering met haar goedkopere prijzen weinig zal merken en er alleen nog maar meer frustraties door oploopt.

Mensen die recentelijk nog problemen gehad hebben in die aard zijn altijd vrij om dat hieronder te posten.   
« Laatst bewerkt op: 6 december 2016, 23:24:00 by Twan »

tony46

• Gast
RE: Veel geklungel met uw elektriciteitsrekening
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2006, 17:50:34 »
Citaat van: Bokkerijder
Men kan hier wel fijntjes in dit artikel komen beweren dat de electriciteit op zich goedkoper geworden is dankzij de privatisering, maar als het gros van de mensen problemen krijgt met de betalingen omdat er een verhuis, een verandering van leverancier, een gezinsuitbreiding of een niet-aangerekende korting in het spel is, dan lopen de boetes en verwijlinteresten zodanig op dat je van die liberalisering met haar goedkopere prijzen weinig zal merken en er alleen nog maar meer frustraties door oploopt.

Mensen die recentelijk nog problemen gehad hebben in die aard zijn altijd vrij om dat hieronder te posten.   

Ha,weet je nog,Luminus!!!!
Raad,Wetswinkel!!!
Ik heb sins dien niets maar gehoord van Luminus! ;)
« Laatst bewerkt op: 6 december 2016, 23:24:18 by Twan »

Offline Dolma

• boefer
Re: Veel geklungel met uw elektriciteitsrekening
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2006, 10:03:49 »
In Brussel heeft electrabel me dadelijk bij zichzelf ingeschreven dit eind 06. Die vrije markt is niet voor ons want ze vechten nog altijd en willen niet tot een vergelijk komen. En er schijnen fouten in de contracten te staan. Dus we blijven veilig bij sibelgas Wie durft er te beweren dat luminus of zo goedkoper is? Zeg het dan eens. Wij weten het hier niet en dan willen we wel effe wachten tot de vechthanen uitgebaggerd zijn.
Dolma

debbie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2006, 10:53:21 »
Welke goedkoper is weet ik ook niet, het is veel te ingewikkeld allemaal. Misschien best gewoon blijven waar we zitten en afwachten tot het wat duidelijker wordt.  :P

Offline freelife

• blueke
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2008, 06:59:27 »
Ik zie dat dit topic al wat verouderd is, het blijft wel actueel.
Werden we voor de tweede keer buitengegooid, eerst bij citypower, nu bij eandis wegens te laat betalen.  Krijgen we bij afrekening te weten dat we een tegoed hebben i.p.v. een tekort!
Zitten we ondertussen wel weer goed genomen, geen leverancier meer en binnenkort misschien met zo'n herlaadkaart.  De huisbaas zal tevreden zijn, de helft van zijn elektriekkast moet worden verbouwd  :-\

En herinnert u zich deze nog?  Kreeg ik plots een dagvaarding van vredegerecht omdat ik zogezegd nog een rekening zou moeten betalen van 3526 euro voor een huis waar ik tijdens de periode dat ze me aanrekenen niet eens heb gewoond.  Huisbaas had gegevens niet doorgegeven en dus zou ik moeten betalen voor diegene die na mij daar is gaan wonen?  Maar meneer de deurwaarder zei dat ik het nog altijd kan gaan terug eisen van die andere huurder!!!!  Staat er op mijn voorhoofd idioot of zo geschreven?

Krijg ik dan van dezelfde citypower nog een afrekening van 4 jaar terug, terwijl ik via electrabel al een afrekening had betaald.  Ze zijn goe bezig.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2008, 07:21:25 »
idd freelife en k zal nog een goeie vertellen

eigenlijk wil ik in mijn nieuwe woonst zelf uit eigen keuze om allerlei persoonlijke redenen zo n budgetmeter

er staat er al één vd vorige bewoner trouwens

maar gezien ik daar nu eens (toevallig )geen schulden heb gaat dit niet

zal dus eerst een tijd niet moeten betalen om er één te kunnen krijgen  ::)
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline freelife

• blueke
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2008, 07:27:07 »
Hahaha, ge kunt er een boek over schrijven over die toestanden

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2008, 11:25:44 »
Ik meende toch eens naar nuon te gaan vandaag....maar niemand in huis beweegt ervoor!!!Maar het is slecht weer ech.

Ik zit dus nog altijd met de vraag of nuon goedkoper is.

Dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 5
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 7
Total: 8