Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Liberalisering, goed voor ons, gebruikers en personeel, of voor aandeelhouders?  (gelezen 2526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline limburgs beerke

  • blueke
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Vrouw
Iedereen een onbetaalde job erbij: welke leverancier is deze maand goedkoper?


Geraakt u er ook niet aan uit? Sinds de liberalisering van de telecomsector kunnen we kiezen uit 26 operatoren en 65 tariefformules. Voor onze energievoorziening staan 6 verschillende leveranciers in, 9 gemengde intercommunales, 2 toezichtshouders (VREG en CREG), GEDIS en INDEXIS. Vanaf dit jaar komt bij u mogelijk bij een priv?bedrijf terecht als u een poststuk van meer dan 50 gram wil versturen. Het goederenvervoer over het spoor is al geliberaliseerd en het reizigersverkeer wordt erop voorbereid.

Naar verluidt zou dit allemaal in het voordeel zijn van ? de consument?. Daarmee worden u, ik en onze gezinnen bedoeld. De consument die er nog aan uit kan, zal een goed ge?nformeerde moet zijn, die bovendien over zeer veel tijd beschikt, in staat is de contracten tot in de kleine letters te ontcijferen en liefst over een internetaansluiting beschikt. Hoeveel dat er zijn? Op de ?elektriciteitsmarkt? zijn er slecht 12% die zijn overgeschakeld naar een nieuwkomer op de markt.(De morgen,14.01.2006). Een op de twee daarvan, nochtans vooral hooggeschoolden; ondervond daarbij problemen die gaan van foutieve of onduidelijk facturen, over een slechte dienst na verkoop, tot het uitblijven van tussentijdse facturen. (De Standaard, 13.01.2006).
De SP.a realiseert zich het probleem en stelt vast ?dat kansarmen vaak het slachtoffer worden van hun onwetendheidZe weten vaak zelfs niet dat ze de vrijheid hebben om een goedkope energieleverancier te zoeken?. (De Standaard, 25.05.2005). Zo lijkt het wel alsof wij dommeriken het enkel aan onszelf te danken hebben dat we teveel betalen. 36.000 gezinnen werden vorig jaar aan de deur gezet en moeten terugvallen op het sociaal vangnet van de distributiebeheerders, een stijging met 7,5% ten opzichte van vorig jaar. In 2004 werden al 2.250 gezinnen volledig afgesloten, cijfers daarover voor 2005 verschijnen pas midden dit jaar, maar hun aantal is toegenomen. Men spreekt nu ook al over ?energiearmen?.


Andere consumenten,diegenen die werken of gewerkt hebben voor de maatschappijen en nu geliberaliseerd zijn, betalen mee het gelag. Belgacom boekte vorig jaar  een nettowinst van 959 miljoen ? (Nieuwsblad, 23.03.2006), waarvan zowat 500 miljoen ? uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. Topmanager Bellens ?verdient? dagelijks evenveel als 6 personeelsleden maandelijks. Tussen 1996 en juni 2005 is het personeelsbestand van Belgacom gekrompen van 24.309 naar 13.569 werknemers. Dat kost de belastingbetaler jaarlijks zo?n 250 miljoen ? aan uitkeringen en inkomstverlies. Bij De Post werken nu nog 35.000 mensen, 9.000 minder dan 10 jaar geleden. Bij Electrabel betoogde het personeel tijdens Batibouw tegen het niet naleven van de werkzekerheidsgarantie, die al 40 jaar was opgenomen in de CAO?s.


Inzake dienstverlening laat de liberalisering  eveneens te wensen over. Naar aanleiding van de talloze electriciteitspannes eind vorig jaar, verklaarde Freddy Willockx, burgemeester van Sint-Niklaas: ?ik vraag me af of  ik in Midden-Amerika leef dan wel in West-Europa?. (De Standaard, 27.112006). Men spreekt nu openlijk over de mislukking van de liberalisering van de energiemarkt. Niet omwille van bovenstaande anti-sociale gevolgen ervan, maar omdat Electrabel  door de fusie van moedermaatschappij Suez met Gaz de France haar feitelijke monopoliepositie nog versterkt. Wat had men dan verwacht? SP.a- voorzitter Vande lanotte heeft echter de oplossing: ?We moeten de liberalisering van de energiemarkt nog eens overdoen? Dank u wel.



                           NETTOWINST  2005

Suez : 2.5miljard $, 48% hoger dan 2004
Electrabel en Distrigas / 1.28 miljard ?, 79% hoger dan 2004
Energie-intercommunales: 914 miljoen ?
Nuon: 1.14 miljard ?, 18% hoger dan 2004
(Nuon-aandeelhouders ontvingen samen 322 miljoen ? in dividenden, tegenover 119 miljoen in 2004)
Helft van de gebruikers ondervindt problemen bij omwisseling energieleverancier: eindfactuur te laat, dubbele facturen..
Stroompannes bij 5 cm sneeuw
2005: 22.000 budgetmeters tegenover 11.600 tussen 2002 en 2004.

Door Eric Byl

Bron: Socialistisch Links, nr. 253, april 2006.
de wereld is van iedereen

guerin

  • Gast
RE: Liberalisering, goed voor ons, gebruikers en personeel, of voor
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2006, 21:47:24 »
De liberalisering is een poging om de gewone mensen te betrekken in het kapitalistische spektakel maatschappij,om jij en ik te tijd niet meer te gunnen voor onszelven te leven,zoals werken ook meestal in dienst van bazen zijn en niet voor eigen ontwikkeling en samenhorigheid
Bedrijven zijn vandaag in een dubbele positie,die zijn de uitvoerders(werkers)en de ontvangers(aandeelhouders-bazen)waarvan de tweede caterogie het belangrijkste geworden is en dat tegen lle logica in want in die bedrijven gaat het niet meer om het produkt maar om de winsten en meer,door op de beurs te speculeren is geld het produkt geworden.Het is dan ook niet verwonderlijk dat de dienstverlening niet optimaal is!
http://www.reclaimyourwork.org/

 

 
leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 6
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 4
Total: 4
 

© vierdewereldsyndicaat.org