Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Strengere gedragscontrole voor stroomleveranciers  (gelezen 5510 keer)

Bokkerijder

• Gast
Strengere gedragscontrole voor stroomleveranciers
« Gepost op: 17 februari 2006, 21:47:18 »

Brussel  “Volgende maand komt er een duidelijkere gedragscode voor elektriciteitsleveranciers.  Het kan niet dat mensen via een wedstrijd een contract tekenen zonder dat ze dat zelf beseffen”.  Dat antwoordde minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche op  een parlementaire vraag over de agressieve verkoopspraktijken van Nuon.  Die stroomleverancier wordt daarover op 22 februari verhoord door de Economische Inspectie, maar distantieert zich ondertussen van die praktijken.  Van den Bossche dringt desondanks aan op vervolging, maar maakt tegelijk werk van een strengere gedragscode, met drie krachtlijnen:
- De klant moet prijzen gemakkelijk kunnen vergelijken.
- Overstappen moet kunnen zonder financiële of andere belemmeringen.
- Verkoopspraktijken moeten doorzichtiger en eerlijker worden.

Elektriciteitsprijzen in oogopslag vergelijken.

“De klant moet in één oogopslag elektriciteitsprijzen kunnen vergelijken en makkelijk kunnen wisselen van stroomleverancier”, zegt minister Freya Van den Bossche.  “Daarnaast moeten ook de verkoopspraktijken opgekuist worden: nu gebeurt het dat mensen via een wedstrijd zonder dat ze het weten een contract aangesmeerd krijgen.  Dat kan niet”. Daarom eist de minister volgende maand al een strengere gedragscode voor de sector.

In theorie is de vrijmaking van de energiemarkt een goede zaak voor de consument: concurrentie houdt de prijzen scherp, zodat de klant maar hoeft te kiezen welk aanbod voor hem het voordeligst is.  In de praktijk wordt de klant overdonderd door aanlokkelijke aanbiedingen, een kluwen van tarieven en een veelvoud van dubieuze verkoopspraktijken.  “Het niet naleven van de bestaande gedragscode is nochtans strafbaar”, zegt Van den Bossche over dat laatste.
Om die reden werd op 18 oktober een pro justitia opgesteld tegen Nuon, en zal het bedrijf op 22 februari opnieuw ondervraagd worden door de Economische Inspectie, die haar pv aan het parket zal overmaken.  “Ik dring aan op vervolging, maar dat blijft de verantwoordelijkheid van het parket zelf”, aldus de Consumentenminister.  Van den Bossche wil echter liever klachten vermijden, en dat door een verstrenging van de gedragscode voor de sector. Daaraan wordt  al een tijdje gewerkt, mét de sector.  Nu wil Van den Bossche er vaart achter zetten: “Volgende maand moét die nieuwe code er zijn.  De huidige is pas een jaar oud, maar de snel evoluerende praktijk leert dat de code duidelijker moet.  Er is nu nog té veel dat foutloopt”.

De strengere code moet drie krachtlijnen hebben, stelt de minister.

- “De consument moet duidelijk de prijzen van de verschillende leveranciers kunnen vergelijken.  Nu kan je de websites van alle stroomleveranciers afsurfen en nog weet je niet precies wat je met wat kan vergelijken.  Die duidelijkheid is de verantwoordelijkheid van de leveranciers zelf”.
- “De consument moet ook makkelijker kunnen wisselen van stroomleverancier.  Dat wordt nu belemmerd door al te veel hindernissen, financiële en andere”.
- “Vooral belangrijk is dat de verkoopspraktijken doorzichtiger worden.  En eerlijker”.

“Ontoelaatbaar”

Nuon distantieert zich van de misleidende verkoopspraktijken waarvan het bedrijf beschuldigd wordt.  “Het gaat hier om een onafhankelijke organisatie, de Zwitserse firma DNP, die in opdracht van ons contracten aanbood”, zegt Tom Van De Cruys van Nuon.  “DNP deed dat door de contractverkoop te koppelen aan een quiz.  Dat is ontoelaatbaar, en wij vinden het bijzonder spijtig dat onze firma daarmee in verband wordt gebracht.  Wij hebben alle samenwerking met DNP stopgezet en hen in gebreke gesteld.  Ondertussen contacteren we alle gecontracteerden die zo bij ons aangesloten zijn, alles samen enkele honderden.  Als zij dat wensen, kunnen we zonder problemen hun contract annuleren.  Voorlopig hebben vier klanten dat ook effectief gedaan.  Het probleem was dan ook erg lokaal  het gaat vooral om praktijken die zich in de regio Sint-Niklaas hebben afgespeeld”.

Frank JACOBS

Bron: Het Belang van Limburg, vrijdag 17 februari 2006.  

Bokkerijder

• Gast
RE: Strengere gedragscontrole voor stroomleveranciers
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2006, 01:33:41 »
Nuon mag zich nu wel distanciëren van het gebeurde, maar ik denk dat dit niet het laatste voorval gaat zijn in deze trant.

Vandaag had ik ook weer een onnozelaar voor mijn deur staan.  Iemand die vanalles kwam vragen, maar achteraf abonnementen bleek te verkopen op roddelboekskes en meer flauwe zever (Anoniem, Burda, enzomeer).

DIe heeft me zeker een kwartier mijn tijd doen verliezen door de hele tijd rond de pot te draaien, info te vragen over de buren en over of ik huisdieren had en zo meer.  Ik dacht eerst dat het een flik in burger was, maar daar was hij veel te armelijk voor gekleed.
« Laatst bewerkt op: 8 december 2016, 19:07:25 by Twan »

debbie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2006, 11:00:02 »
Ik zit nu ook bij Nuon en zou graag naar een andere leverancier overstappen omdat ik niet tevreden ben. Weet iemand hoe ik dat moet doen? Hoe zeg ik mijn contract op? Weet iemand ook welke leverancier goed is?

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2006, 14:47:37 »
Citaat van: debbie
Ik zit nu ook bij Nuon en zou graag naar een andere leverancier overstappen omdat ik niet tevreden ben. Weet iemand hoe ik dat moet doen? Hoe zeg ik mijn contract op? Weet iemand ook welke leverancier goed is?

Pas goed op debbie, het schijnt dat voor veel mensen de problemen pas goed begonnen zijn toen ze probeerden om van leverancier te veranderen.
Het schijnt ook dat Electrabel nog het meest bonafide is van allemaal.  Blijf vooral weg bij Luminus, Essent en Nuon.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2006, 14:48:27 »
Af en toe een haar in de boter (of de factuur).

Klachten tegen energieleveranciers.  De Economische Inspectie heeft gelijkaardige ervaringen als de Dienst Rechtshulp van Arco.  Het is een sector waar er heel veel klachten over zijn.
Wat zijn de meest voorkomende klachten en waarop moet de verbruiker letten.

De meeste klachten draaien rond: een hoge verbrekingsvergoeding, de agressieve huis-aan-huis verkoop en onjuiste facturen.  De Economische Inspectie heeft sommige klachten zelfs aan het parket overgemaakt.

Bij de dienst Rechtshulp van Arco gaan de klachten in dezelfde richting.
Stefan Domen: “In 2005 zagen wij een sterke toename van het aantal klachten over leveranciers van elektriciteit en gas.  Sinds de verbruiker van leverancier kan veranderen zien we dat bij een overstap de eindafrekening soms niet klopt.  Wat nog voorkomt: na ene overschakeling krijgen sommige verbruikers nog altijd facturen van hun vorige leverancier”. 
Met de facturatie loopt het wel vaker mis. 
Stefan Domen: “Ze zijn onduidelijk of erger, onjuist.  Bijvoorbeeld: er wordt een tarief aangerekend dat in het contract niet voorzien is.  Ander geval: plots krijgt een klant hogere voorschotten aangerekend”.

Andere kwaal van de sector: het te pas en te onpas aanrekenen van allerlei soorten nalatigheidskosten.
Stefan Domen: “Mensen protesteren tegen een factuur omdat deze niet correct is en bij de volgende aanmaning tot betaling wordt het bedrag van de factuur zonder boe of ba verhoogd met nalatigheidskosten”.
Het is ook moeilijk om facturen van de verschillende energieleveranciers te vergelijken. Er zou dus best een overzichtelijk en uniform modelfactuur moeten komen voor alle leveranciers”.
Ganaël Pastoret:  “Het gebeurt dat de overschakeling naar een nieuwe elektriciteits- of gasleverancier veel te laat in orde komt.  Ook daarover krijgen we klachten.  Andere klachten gaan dan weer over rekeningen die de klant kreeg voor een periode dat hij geen energie kreeg”.

Agressieve verkoopstechnieken - De verkoopstechnieken zorgen voor miserie.  De huis-aan-huisverkoop zegt de Economische Inspectie, maar ook de telefoonverkoop, zegt Arco Rechtshulp.
Ganaël Pastoret: “Iemand blijkt na een telefoongesprek plots klant te zijn geworden bij een leverancier.  Tegen zijn zin.  Het gebeurt dat verkopers doelbewust bepaalde zaken verzwijgen om iemand een contract te laten tekenen.  Wat veel voorkomt: men verzwijgt dat de klant aan zijn huidige leverancier schadevergoeding zal moeten betalen in geval van vroegtijdige verbreking of een opzegtermijn zal moeten respecteren”.
Verschil - Kan je de leveranciers allemaal over dezelfde kam mscheren ?  “Neen”, zeggen Domen en Pastoret.  “Bij Arco Rechtshulp stellen we vast dat Electrabel en City power altijd op onze brieven (tussenkomst voor aandeelhouders van Arcopar bij leverancier) antwoorden.  Bij andere maatschappijen komt meer dan eens geen ofwel een zeer laattijdige reactie”.

Ombudsdienst wanneer ? - Een ombudsdienst voor de energiegeschillen is aangewezen.  Zo´n dienst werkt vaak gratis en heeft een groot moreel gezag.  Door publicatie van de klachten in een jaarverslag  kan hij druk uitoefenen en veel zaken voorkomen.  De oprichting van zo´n ombudsdienst voor energie is allang beloofd door minister Verwilghen.  Nu zou die er eindelijk komen half 2006.

Goede raad - Voor je als klant van leverancier verandert, lees dan zeer goed het contract en de algemene voorwaarden van zowel je huidige leverancier als van de nieuwe.  Arco Rechtshulp is steeds bereid aandeelhouders van Arcopar bij te staan. Daarvoor kan je altijd terecht bij de nationale dienst Arco Rechtshulp (telefonisch op 02 285 41 00 en dit elke maandag van 09.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 17.00 of schriftelijk (Livingstonelaan 6 te 1000 Brussel) of op de regionale permanenties (om te weten waar en wanneer deze in jouw regio plaatsvinden bel 0800 94 306 of ga naar www.groeparco.be).

Arcopar-aandeelhouders kunnen rekenen op een gratis tussenkomst indien hun zaak juridisch haalbaar is en het geschil een minimumwaarde heeft van 75 Euro.

Bron: Visie nr. 6, 24 februari 2006. 

« Laatst bewerkt op: 8 december 2016, 19:08:17 by Twan »

guerin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2006, 16:46:53 »
Ik kreeg daarjuist een verkoper aan de deur maar, oef,hij verkocht pannekoeken!Het zijn lekkere;)

http://www.reclaimyourwork.org/

tony46

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2006, 16:53:41 »
Ach. ik zou al heel gelukkig zijn moest ik een punt achter Luminus kunnen zetten.
Dit heeft me te veel pijn gedaan.
De factuur na mijn echtscheiding is voor mij na al die jaren.
Ja ook dit is het leven.
Alleen zien dat ik het wel kan betalen.
Groetjes aan de vrienden van de Vierde Wereld !

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2006, 16:54:02 »
Citaat van: vrijheidgelijkheidvreugde
Ik kreeg daarjuist een verkoper aan de deur maar, oef,hij verkocht pannekoeken!Het zijn lekkere;)

http://www.reclaimyourwork.org/

Oef, weer de dans ontsprongen dan... :-)

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2006, 17:27:23 »
Citaat van: tony46
Ach. ik zou al heel gelukkig zijn moest ik een punt achter Luminus kunnen zetten.
Dit heeft me te veel pijn gedaan.
De factuur na mijn echtscheiding is voor mij na al die jaren.
Ja ook dit is het leven.
Alleen zien dat ik het wel kan betalen.
Groetjes aan de vrienden van de Vierde Wereld !

Dank je Tony, we zullen aan je zijde blijven staan.  De thread over Luminus loopt vrij goed op politics.  Er zullen nog wel reacties komen.  Die van Sfax verbaasde mij enigszins, eigenlijk geeft hij ons gelijk.
Intussen ben ik via mail aan het onderhandelen met Solidariteit zonder Grenzen uit Gent.  Misschien zien zij een gezamenlijke actie tegen Luminus wel zitten.  We houden hen in elk geval op de hoogte.

Tot ziens,

Bokkerijder.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2006, 13:05:15 »
Er wordt flink gepresteerd op politics.be.  Onze bewuste thread over Luminus op dat forum zit hier:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=46411

Iedereen is vrij om te reageren.  Mijn bedoeling is om daar de komende vier weken wat verzet te 'verzamelen', zodat het een mooi boeketje van verzet wordt dat bereid is om een actie te ondernemen.

Mijn felicitaties nog aan o.m. Tony en Kobaf die de thread aldaar zo goed aan de gang gehouden hebben.
« Laatst bewerkt op: 8 december 2016, 19:09:11 by Twan »

Offline limburgs beerke

• blueke
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2006, 16:25:55 »
http://www.cvsfm.messageboard.nl/forum/index.php

een mens is een mens een geen beest

Zonder contract klant van Electrabel

Vanaf 1 juli strengere gedragscode.

“Ik heb er wekenlang niet van geslapen”, zegt Roland De Baets (64), een werkloze metaalconstructeur uit Gent, die ongevraagd klant werd van Electrabel en plots veel meer moest betalen.  Zoals De Baets heeft menige Vlaming zich de afgelopen maanden verbaasd afgevraagd hoe hij of zij plots klant was geworden van een nieuwe elektriciteitsleverancier zonder een  contract te hebben ondertekend.

Roland De Baets windt zich op.  “Het is zo oneerlijk.  In november kreeg hij een brief van Electrabel: “Wij verwelkomen u als klant”, stond er.  Maar ik had helemaal niet gevraagd om klant te worden. Ik was perfect tevreden bij Luminus.  Zeker omdat ik daar tussentijdse facturen van 25 euro betaalde.  Bij Electrabel moest ik plots 85 euro betalen!”.  Roland De Baets schreef een boze brief naar Electrabel: “Ik heb niet gevraagd om klant te worden van jullie.  Rot op!”  Maar Electrabel bleef facturen sturen. Vijf maanden lang.  “Nu moest ik zelfs 96 euro per maand betalen”.
Woedend schreef Roland De Baets een aangetekende brief.  “Daarin vroeg ik om de ontbinding van een niet bestaand contract”.  Geen reactie.  De wanhoop nabij nam hij een advocaat onder de arm die Electrabel in gebreke stelde en de teruggave eiste van 435 euro te veel aangerekende sommen.  “Electrabel heeft uiteindelijk beslist mijn cliënt te laten gaan”, zegt mr. Koen Vereecke.  “Electrabel had geen poot om op te staan want er was geen enkel contract.  Maar het is jammer dat er een advocaat nodig is om de leverancier te vermurwen.  Electrabel communiceert bijzonder slecht met haar klanten.  De tussentijdse facturen bleven maar komen, er was geen enkele uitleg over het contract en er waren drie verschillende aanspreekpunten: de facturatiedienst in Gent, de hoofdzetel in Brussel en voor de aangetekende brieven een postadres in Berchem”.

Nieuwe afspraken - Bij Test-Aankoop is men allerminst verbaasd oer dit kafka-verhaal.  “Onze ledendienst heeft tal van klachten gekregen van mensen die buiten hun wil klant waren geworden van een elektriciteitsleverancier”, aldus Ivo Mechels.  “Men belt je op en vraagt of je geïnteresseerd bent in een goedkopere factuur.  Je vraagt om er even over na te denken maar als je hebt ingehakt, ben je al klant gemaakt op basis van `een mondelinge overeenkomst´.  Dat is wettelijk toegelaten.  Men wordt voor voldongen feiten geplaatst en wie weg wil, krijgt een dure verbrekingsvergoeding voorgeschoteld die gelijk is aan de factuur van drie maanden.  Dat kan oplopen tot 400 à 500 euro”.
Ook André Pictoel van de VREG, het orgaan dat toezicht houdt op de energiemarkt, geeft toe dat dergelijke praktijken `een pijnpunt´ waren.  Ivo Mechels (Test-Aankoop): “Er waren zeven marathonvergaderingen nodig met de elektriciteitsleveranciers op het kabinet van minister Van Den Bossche om een nieuwe strengere gedragscode uit te werken.  Het was onze eis om de betwiste mondelinge overeenkomsten af te schaffen en te vervangen door een verplicht schriftelijk, ondertekend contract, ook  als de verkoop via de telefoon is gebeurd.  De nieuwe afspraak gaat in op 1 juli”.
Daarnaast moet de nieuwe leverancier zich zelf actief informeren over het bestaande contract met de vorige leverancier en de duur en opzeggingstermijn daarvan respecteren.  Wie wil veranderen van leverancier kan nog hoogstens een verbrekingsvergoeding van 75 euro aangerekend worden.

Onder één hoedje - Roland De Baets blijft zich ondertussen het hoofd breken over de manier waarop Electrabel hem in haar klantenbestand heeft binnengesmokkeld.  Hij is er zeker van dat hij nooit een telefonisch of ander mondeling voorstel heeft gekregen.  “Ik weet wel dat een werknemer van de stad Gent in het najaar de meterstanden heeft komen optekenen.  Ik heb het sterke vermoeden dat die zijn doorgespeeld aan Electrabel”.  Electrabel geeft inderdaad toe dat het Roland De Baets klant heeft gemaakt op verzoek van het Gentse stadsbestuur, dat eigenaar is van zijn sociale woning.
Ivo Mechels van Test-Aankoop vindt die uitleg aanneembaar.  “De firma´s die de meterstanden beheren zijn dan wel op papier onafhankelijk maar in werkelijkheid vak bemand dor ex-personeelsleden van Electrabel.  In een aantal gevallen spelen ze zeker onder één hoedje met Electrabel, ten nadele van de nieuwe spelers op de energiemarkt”.

Geert NEYT

Bron: Het Nieuwsblad, donderdag 13 april 2006.
de wereld is van iedereen

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 6
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 6
Total: 7