Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: armoede - de cijfers  (gelezen 16998 keer)

debbie

• Gast
armoede - de cijfers
« Gepost op: 10 februari 2006, 18:49:28 »
18 procent van Walen leeft onder armoedegrens

Achttien procent van de Walen leefde de afgelopen jaren onder de armoedegrens.

Dat blijkt uit gegevens van het IWEPS, het Waalse instituut voor evaluatie, statistiek en onderzoek. Daar wil de vzw 'Waals netwerk voor de strijd tegen de armoede' (RWLP) iets aan doen, zo kondigde ze vrijdag op een persconferentie aan.

Doelstelling van de vzw is om de armoede tegen 2025 uit te roeien. Voor de verantwoordelijken van de RWLP moet de armoede op zoveel mogelijk niveau's tegelijk worden aangepakt. Ze verwijst onder meer naar het recht op wonen, jobs - ook voor de laaggeschoolden, toegang tot een betaalbare gezondheidszorg, recht op kwalitatief onderwijs, enz...

Bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art={727911BE-1F58-4007-8752-7DB974680C52}
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2009, 20:05:19 by kobaf »

tony46

• Gast
Een op de vijf Antwerpse baby?s kansarm
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2006, 14:55:15 »
 Een op de vijf Antwerpse baby?s kansarm

Steeds meer kinderen die in Antwerpen en districten worden geboren, zijn kansarm. Dat zegt Kind en Gezin.
In Antwerpen en districten is 20,4% van de baby?s die in 2002, 2003 en 2004 werden geboren, kansarm.
Vooral hun gezondheid en ontwikkeling laten vaak te wensen over, maar ook hun huisvesting en de opleiding, de tewerkstelling en het inkomen van hun ouders vragen om extra aandacht. Het merendeel van de kansarme kinderen woont in de stad en in het district Borgerhout.

Dat staat in de gemeentelijke kindrapporten die Kind en Gezin voor de eerste keer vrijgeeft. Gemeenten kunnen de cijfers gebruiken om te kijken waar ze hun sociaal beleid moeten bijstellen. Zo schakelt Kind en Gezin ervaringsdeskundigen en interculturele medewerkers in die moeten helpen zorgen dat ieder kind toch evenveel kansen krijgt.
Socioloog Jan Vrancken vermoedt dat hij een verklaring heeft voor de cijfers. ?In Antwerpen wonen meer allochtonen en in die groep komt twee keer meer kansarmoede voor. Toch wil dit niet zeggen dat hier 20% van de mensen kansarm is. Alleen trekken de meeste mensen met kinderen de stad uit. Vooral wie geen keus heeft, blijft.?
Bron GVA.
Schande is het,en dan maar vragen wat er fout loopt in onze samenleving

tony46

• Gast
Bijna een op de zes Belgen loopt verhoogd armoederisico
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 02:08:29 »

Bijna 15 procent van de Belgische bevolking loopt een verhoogd armoederisico. Dat blijkt uit de resultaten van de EU-SILC enqu?te 2004 (European Union-Statistics in Income and Living Conditions), die bij meer dan 5.000 Belgische huishoudens werd uitgevoerd.
Mensen die een verhoogd armoederisico lopen, leven in een gezin waar er per hoofd niet meer dan 777 euro per maand beschikbaar is. Er zijn wel duidelijke regionale verschillen merkbaar. Zo telt Vlaanderen -zonder Brussel- 11,3 pct inwoners met een verhoogd armoederisico, Walloni? 17,7 pct. Vrouwen (15,8 pct) en 65-plussers (20,6 pct) hebben een opvallend hoger risico om in armoede verzeild te geraken dan mannen (13,8 pct) en personen jonger dan 65 jaar (13,7 pct). Het armoederisico van werkenden (4,3 pct) is veel lager dan dat van werklozen (28,4 pct) en dat van niet-actieven in het algemeen (23,4 pct). Alleenstaanden hebben het moeilijker dan gezinnen met meerdere inkomens. Ondanks het feit dat de grote meerderheid van de gezinnen uit de enqu?te in een comfortabele woning leeft en over een aanzienlijk aantal gebruiksgoederen beschikt, ervaart bijna een op de vijf gezinnen moeilijkheden om de eindjes aan elkaar te knopen. (sal) BELGA (BELGA)16/03/2006
Brone Gentenaar

Bokkerijder

• Gast
Een op twee allochtonen leeft onder armoedegrens
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2006, 16:16:16 »
De helft van de allochtonen van Turkse en Marokkaanse afkomst leeft onder de armoederisicogrens.  Dat betekent dat ze met minder dan ? 777 per maand moeten overleven.  Bij de Marokkaanse allochtonen is dat zo?n 55 %, bij de Turkse allochtonen loopt dat percentage op tot 59 %, zo staat in het mondiaal magazine MO.  Van de allochtonen van Italiaanse herkomst leeft zo?n 21 % onder de armoederisicogrens.  Ook heel wat Belgen moeten rondkomen met een hongerloon: maar liefst een op tien leeft onder de armoedegrens.

Bron: FreeMetro, woensdag 31 mei 2006.

Bokkerijder

• Gast
RE: 18 procent van Walen leeft onder armoedegrens
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2006, 20:51:38 »
http://www.denar.be

Aan het gemeentehuis van Lanaken hangt een spandoek waarop staat dat armoede de wereld uit moet zijn tegen 2015.  HEt Waals Netwerk is dus van plan om er ruim tien jaar langer over te doen als 11.11.11.

HEt kan verkeren, zei Bredero.

guerin

• Gast
RE: 18 procent van Walen leeft onder armoedegrens
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2006, 23:30:24 »
Tegen die tijd is er niemand,indien we van het VWS niet waakzaam zijn,die dat nog weet.Op de lange baan schuiven is een taktiek van de leiders.

Altijd is er de keuze,die keuze tussen de vreugde of de absurditeit.

Bokkerijder

• Gast
RE: Een op de vijf Antwerpse baby´s kansarm
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2006, 15:04:53 »

In wijken als Borgerhout, net als in sommige Brusselse gemeenten en ook elders, loopt de situatie uit de hand. Het probleem ligt vaak ook in de 'concentratiescholen', zo verzekerde mij een ex-leraar van een secundaire school in St.Gillis (BXL)
Er is een onderwijs op twee snelheden ontstaan, doordat sommige scholen haast alleen nog maar vreemdelingen in hun muren herbergen, terwijl andere scholen deze vreemdelingen liever zien gaan dan komen.

Ik denk dat iedereen toegang moet hebben tot kwaliteitsvol onderwijs. Maar daar stopt het probleem niet, uiteraard.  Want ook veel goedmenende allochtonen, die een diploma behaalden, worden later gediscrimineerd op de arbeidsmarkt.  Zo zagen we in Antwerpen de laatste weken dat het haast onmogelijk is om 'allochtonen' tewerkgesteld te krijgen in de Antwerpse haven (het aantal vreemdelingen is daar echt verwaarloosbaar) en dat zelfs de stadsdiensten uitgesproken moeilijke examens uitschrijven om personeel te werven.  Die examens waren immers meer gericht op personeel voor de technische dienst, en de vragen waren dan soms ook wat vergezocht voor mensen die gewoon een arbeidsplaats willen bij de stadsdiensten (als straatvegers, vuilnisophalers enzovoorts).  

Verder weten wij ook al uit ervaring dat diplomafetisjisme een grote kwaal is (ook Marleen Van Ouytsel wees daar al op) en dat sommige werkgevers uitgesproken racistisch tewerk gaan en liever geen allochtonen aanwerven.
Veel bedrijven verstoppen zich ook achter de attitudes van de klanten.  Zo zijn er mensen die niet vervoerd willen worden door allochtone taxichauffeurs, of die niet willen dat Marokkanen installaties komen zetten bij hen thuis.  Al dat soort dingen zorgen ervoor dat de allochtonen toch nog al te vaak gediscrimineerd worden en het invoeren van quota in bedrijven is geen oplossing.  Het zal de mensen alleen nog meer stigmatiseren.
De mentaliteit zal moeten veranderen.  

Bokkerijder

• Gast
RE: Bijna een op de zes Belgen loopt verhoogd armoederisico
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2006, 03:43:41 »

Ja, het is niet omdat je een paar elektrische spullen in huis hebt, dat je rijk bent.  Vaak kosten de basisbehoeften meer dan luxe-goederen, die je hier en daar dan ook nog voor een prikje kunt kopen.

Het is dan ook een fabeltje dat arme mensen gewoon zeer slecht hun geld beheren.  Ten eerste moet er iets zijn om te beheren, en ten tweede gaat het grootste deel van je geld wel op aan allerlei verplichte onkosten, zodat je haast niets overhoudt.

En het is niet omdat je in een huis woont en een dak boven je hoofd hebt, dat je ook luxueus kunt leven.  

Offline Dolma

• boefer
RE: Een op twee allochtonen leeft onder armoedegrens
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2006, 11:29:41 »
Zie al mijn commentaar boven!
Raar landje. En er is altijd wel iets op te merken op een ander. het is nooit goed genoeg.
Dolma

Offline Dolma

• boefer
Re: Een op twee allochtonen leeft onder armoedegrens
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2006, 09:07:53 »
Ik ben lichamelijk belgische en limburgse...brusseles. Ik kan 4 talen, word, enz..maar geen excel. Dus ik ben ook nooit genoeg. Dus die vreemden kunnen nog minder. Als je geen 40000bef per maand hebt, dan kan je niet meer leven in 2006. Dus mensen op chaumage 24000bef of ziekenkas 32000(meer medicatie en zo)...die zijn veroordeeld tot armoede.

je mag als marokaan een lieve jongen zijn...je kan toch niks voor degene die je wil aanwerven. Infeit is de basis eerder, mijn vooroordelen...en bijna iedereen valt in die kategorie...en we kunnen geen goed personeel vinden. Da's vanzelfsprekend!

Heb ik dat goed gezegd zo!
Dolma

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:26:04 »
Ik ben lichamelijk belgische en limburgse...brusseles. Ik kan 4 talen, word, enz..maar geen excel. Dus ik ben ook nooit genoeg. Dus die vreemden kunnen nog minder. Als je geen 40000bef per maand hebt, dan kan je niet meer leven in 2006. Dus mensen op chaumage 24000bef of ziekenkas 32000(meer medicatie en zo)...die zijn veroordeeld tot armoede.

je mag als marokaan een lieve jongen zijn...je kan toch niks voor degene die je wil aanwerven. Infeit is de basis eerder, mijn vooroordelen...en bijna iedereen valt in die kategorie...en we kunnen geen goed personeel vinden. Da's vanzelfsprekend!

Heb ik dat goed gezegd zo!
Dolma

Er is inderdaad nog veel racisme in de wereld, en op de arbeidsmarkt is het niet anders.  Maar ook de armen worden gediscrimineerd, niet alleen de andersgekleurden.

Maar eerlijk, ben jij nu van Belgische afkomst of heb je echt Tibetaans bloed (aan je foto te zien zou ik eerder zeggen dat je gewoon van Belgische afkomst bent, of heb ik dat fout ? )

Natuurlijk mag je wel zelf kiezen wat je gelooft en ook hoe je heet, vind ik. 

Bokkerijder.

Offline Dolma

• boefer
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2006, 10:31:41 »
Vilgens de Dalai Lama was ik eerder lichamelijk ook geel. Ben dus naar de roots terug. Verwondert me niet. Ik loop er witter bij maar voel me er niet bij thuis. Ik kom toch op voor de armen hoor. Voel me geler jongens, ben nu zo.
Tot binnenkort
Dolma

tony46

• Gast
11% van de Vlamingen leeft onder de armoedegrens
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:36:13 »
http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=3424

Weer de werkloosheid als zondebok gebruiken,tis o zo gemakkelijk,dus dan maar dwangarbeid invoeren hé
Ja Inge Vervotte er zullen best nog heel veel andere dingen aan de basis van armoede liggen
Het overdreven Paternalisme van de armen moet maar eens stoppen hé
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 18:46:29 by tony46 »

guérin

• Gast
Armoede in België en Europa. Enkele cijfers
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2006, 14:32:26 »
In het rapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) werd uiteraard vooral uitgekeken naar het cijfer voor de loonnorm in het kader van de onderhandelingen tussen de sociale partners. Het rapport bevat daarnaast echter nog heel wat interessante gegevens en feitenmateriaal. Zo zagen we er enkele cijfers over armoede in België en Europa.

In België is er een armoedecijfer van 15%. Daarmee zit België net onder het Europees gemiddelde (in de 15 kernstaten) waar de armoedegraad 17% bedraagt. Het asociaal beleid dat de afgelopen jaren in Duitsland werd gevoerd, mist zijn effect niet. De armoedegraad is daar gestegen tot 17%. In de motor van de Europese economie is 17% van de bevolking dus arm! Bij alleenstaanden loopt dat op tot 23% en in eenoudergezinnen zelfs 38%.

Belgische werklozen komen er volgens de Europese cijfers nog goed vanaf. “Slechts” 28% van de Belgische werklozen zijn officieel arm, tegenover 42% in Nederland, 46% in Duitsland, 54% in het Verenigd Koninkrijk en gemiddeld 40% in de EU-kernstaten

Gepensioneerden hebben minder geluk. 18% van de Belgische gepensioneerden zijn arm, tegenover gemiddeld 16% in de EU-kernstaten. In Nederland is dat cijfers zelfs beperkt tot 6% en in Luxemburg 5%. De Ierse gepensioneerden scoren het slechtst met 35% armoede. Maar ook bijvoorbeeld eenoudergezinnen hebben in Ierland een grote kans op armoede: 56%. Als Ierland vandaag in België door sommigen als te volgen economisch voorbeeld wordt aangehaald, mogen deze cijfers gerust ook eens aan bod komen.

Ook onder werkenden is er armoede. In Duitsland loopt dit zelfs op tot 9% of bijna 1 op 10 werkende die in armoede leeft. De reden daarvoor moeten we niet ver zoeken. Het rapport van de CRB stelt onder meer dat het aantal werknemers met kortetermijn of laagbetaalde jobs (minder dan 2 maanden per jaar of maximum 400 euro per maand) sterk is toegenomen. Het aantal mensen met een dergelijke “mini-job” is toegenomen tot 4,742 miljoen mensen!

Het feit dat de werkloosheid in Duitsland beperkt gedaald is, wordt bovendien toegeschreven aan de “1 euro jobs” (jobs waarbij de werkloze moet werken om bovenop het bedrag van een werkloosheidsuitkering 1 euro per uur betaald te worden...). In 2005 waren er 201.000 dergelijke jobs, voor 2006 wordt een toename met 69.000 verwacht!

Dit soort cijfers is nuttig om aan te geven hoe de rijkdom vandaag verdeeld is. Terwijl een kleine toplaag steeds rijker wordt, valt een groeiend deel van de bevolking uit de boot. Bovendien is dit niet beperkt tot uitkeringstrekkers of gepensioneerden. Steeds meer arbeiders krijgen te kampen met armoede.
volledig rapport van de CRB in pdf
http://www.ccecrb.fgov.be/txt/nl/doc06-1250.pdf

bron http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2006/11/17/armoede.html
« Laatst bewerkt op: 17 november 2006, 14:38:54 by guérin »

Offline Dolma

• boefer
Re: Armoede in België en Europa. Enkele cijfers
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2006, 08:26:58 »
Ik ga dit artikel van u eens op word zetten en bijhouden. Want ik had er hierboven ergens erover.
Zou Nostradamus gelijk krijgen: europese armoede tot en met, geen verwarming, ziektes, zelfs geen water.
Die isolatiepremies, met 32.000bef...kan niemand betalen. Allez geen een premie voor geen installatie...
Ik word moe.
Dolma

Bokkerijder

• Gast
Re: Armoede in België en Europa. Enkele cijfers
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2006, 14:46:40 »
Ik ga dit artikel van u eens op word zetten en bijhouden. Want ik had er hierboven ergens erover.
Zou Nostradamus gelijk krijgen: europese armoede tot en met, geen verwarming, ziektes, zelfs geen water.
Die isolatiepremies, met 32.000bef...kan niemand betalen. Allez geen een premie voor geen installatie...
Ik word moe.
Dolma

Hi Dolma, ik word ook stilaan moe.  Het is hier afwachten geblazen, wachten en wachten...

Of de armen met hun strijd ooit iets zullen bereiken is nog maar zeker de vraag.  Ofwel moet er toch wel een brede solidariteitsbeweging gevonden worden waar er kan SAMENGEWERKT worden met stakende arbeiders en ook met andere organisaties en groepen die daadwerkelijk iets willen ondernemen.

Geïsoleerd blijven afwachten heeft weinig zin.

debbie

• Gast
Eén op zes Belgische kinderen leeft onder armoedegrens
« Reactie #16 Gepost op: 8 december 2006, 10:27:16 »
In België leeft 17 procent van de kinderen tussen 0 en 15 jaar onder de armoedegrens. In Vlaanderen gaat het om 12 procent, in Wallonië om 21 procent. Hun aantal stijgt aanhoudend: in 2001 ging het nog om 12 procent van de kinderen, twee jaar later was dat aantal al gestegen tot 16 procent. Kinderen van Turkse of Marokkaanse afkomst zijn het slechtst af: meer dan één op twee leeft onder de armoedegrens. Dat blijkt uit cijfers van het Jaarboek 2006 over Armoede en Sociale Uitsluiting dat werd voorgesteld tijdens een themadag aan de Universiteit van Antwerpen.

Etnische afkomst risicofactor
Volgens Kind en Gezin werd vorig jaar in Vlaanderen 5,9 procent van de kinderen in een kansarm gezin geboren. In deze groep zitten vaak kinderen van ouders van Marokkaanse of Turkse origine. Etnische afkomst blijkt immers een zeer grote risicofactor om in armoede terecht te komen, zo stellen de auteurs van het Jaarboek.

Meer dan één op de twee personen van Turkse en Marokkaanse afkomst leeft onder de armoedegrens. Hun kinderen lopen beduidend meer achterstand op in het onderwijs, komen in richtingen terecht die weinig uitkomst bieden op de arbeidsmarkt en stromen slechts met mondjesmaat door naar het hoger onderwijs. Zo bedraagt het aandeel allochtone jongeren dat een diploma hoger onderwijs behaalt 17 procent terwijl dit bij autochtone leerlingen een op de twee is. Ook op de arbeidsmarkt zitten deze groepen vaker in de categorie van de langdurige werkloosheid of werken ze onder precaire arbeidsstatuten.

Uitdagingen voor overheid
De auteurs van het boek zien op dit vlak een aantal belangrijke uitdagingen weggelegd voor de overheid. Een eerste taak is het welvaartsvast maken van de laagste uitkeringen en ze optrekken tot een behoorlijk niveau. De uitkeringsbedragen blijven, ondanks de stijging en de indexatie van het leefloon, immers nog ver onder de inkomensarmoedegrens. Een alleenstaande ontvangt sinds 1 oktober van dit jaar 644,48 euro op maandbasis, wat 133 euro te weinig is om de Europese armoedegrens voor een alleenstaande (777 euro) te halen.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_317702.html

debbie

• Gast
Re: Eén op zes Belgische kinderen leeft onder armoedegrens
« Reactie #17 Gepost op: 8 december 2006, 10:34:24 »
Het valt me op dat armoede steeds vaker gezien wordt als een probleem onder de allochtonen. Ik geloof wel dat veel allochtonen in armoede leven en daar mag gerust wel aandacht voor zijn. Het geeft me echter wel zo'n beetje het gevoel dat door de grote aandacht die er de laatste tijd aan gegeven wordt, de armoede onder de Vlamingen een beetje van tafel geveegd wordt. Voor je het weet klinken er dan stemmen die zeggen: "een Vlaming die arm is heeft daar zelf schuld aan want hij heeft veel meer kansen dan een allochtoon".

debbie

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 8 december 2006, 10:35:36 »
De Europese armoedegrens voor een alleenstaande is 777 euro, weet iemand misschien wat de armoedegrens voor een gezin is?

Offline eddy

• blueke
  • *
15 procent leeft onder armoedegrens
« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2006, 11:17:21 »

Bokkerijder

• Gast
Re: 15 procent leeft onder armoedegrens
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2006, 05:13:49 »
Ik heb het filmpje gedraaid, bedankt Eddy. Het klinkt als een bekend verhaal.

Tot ziens in Januari, als het oude jaar weer voorbij zal zijn, terwijl het nieuwe begint.

Of het voor ons veel verschil zal maken bepalen we ook voor een stuk zelf.   Nooit mogen we opgeven.

Geld verloren ?  Veel verloren
een vriend verloren ?  Meer verloren.
de hoop verloren ?   Alles verloren.

In ieder geval wens ik jou zeker een prettig eindejaar en een zalig kerstfeest.

Bokkerijder.

Offline Dolma

• boefer
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2007, 11:23:47 »
Raar maar waar sprak met over Blair gisterenavond(met zijn aftreding ech) en waar dat wat je zegt het geval was bij Thatcher....heeft hij dat 20 pct kunnen indijken. Da's veel.

Waarom kunen wxij dat hier niet. En het is Vandenbroucke die het erover had. Blair had alleenstaande moeders met kinderen werk bezorgd!!!

Dolma

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Eén Belg op de acht is arm
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2007, 10:41:58 »

Liefst 12 procent van de Belgen heeft te maken met armoede: 6 procent in Vlaanderen, 18 procent in Wallonië en 28 procent in Brussel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA), zo schrijft De Morgen vandaag.

Ziekenhuisrekening en computer voor kinderen
Het vernieuwende aan het onderzoeksrapport van Caroline Dewilde en Peter Raeymaeckers is dat armoede niet alleen op basis van een benedengemiddeld inkomen wordt gemeten. "Mensen kunnen een op het eerste gezicht goed inkomen hebben en toch niet in staat zijn om hun ziekenhuisrekening te betalen of een computer te kopen voor hun studerende kinderen", zegt socioloog Raeymaeckers.

Gebrek aan middelen
Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Belgen kampt met een gebrek aan middelen. Bij de helft van die groep is dat terug te voeren op te weinig inkomen, de traditionele invulling van armoede. Maar binnen de groep met gebrek aan middelen is er een kwart (26 procent) dat zich geen kleine aankopen kan veroorloven, drie kwart (78 procent) dat moet passen voor grote aankopen en meer dan een derde (37 procent) dat geen technologische hulpmiddelen als een computer in huis kan halen. (belga/hln)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_553278.html?wt.bron=homeArt5

Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Eén Belg op de acht is arm
« Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2007, 10:43:40 »
en !!!!

Champagnehuizen vrezen voor tekort

BRUSSEL - De economische groei in Azië doet de prijs van champagne stijgen.

wijn

Moët & Chandon was het eerste grote huis dat de kat de bel aanbond - het vreest voor een tekort aan champagne. Vooral vanuit Azië is de vraag spectaculair toegenomen. Moët noteerde een meeromzet van 24procent.

Volgens wijninkoper Stefan Wauters van Delhaize geldt dit niet alleen voor Moët & Chandon, maar voor alle grote huizen. 'Toen wij begin dit jaar onze voorraden reserveerden, was het al duidelijk dat de prijs omhoog zou gaan. De grote huizen zijn gemiddeld tussen drie en zeven procent in prijs gestegen.'

Dezelfde geluiden bij grootdistributeur Colruyt. Champagne-inkoper Eric De Busscher bevestigt de prijsstijgingen, en meent dat het om alle producenten gaat. 'De grote huizen trekken de kleintjes mee. Iedereen wil nu plots meer geld verdienen. Blijkbaar kunnen de producenten hun champagnes veel duurder verkopen in Azië, en is Europa daar de dupe van.'

De schaarste aan champagne wordt in de hand gewerkt door een aantal nieuwe klanten. Het voorbije jaar werd een explosieve groei genoteerd naar landen als China en Japan, maar recentelijk lijkt nu ook de jonge generatie rijke Russen en Oekraïners tuk te zijn op champagne. (abl)

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=BS1G0581

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Eén Belg op de acht is arm
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2007, 13:17:25 »
Een op de acht Belgen is arm

Liefst 12 procent van de Belgen heeft te maken met armoede: 6 procent in Vlaanderen, 18 procent in Wallonië en 28 procent in Brussel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA).

Het vernieuwende aan het onderzoeksrapport van Caroline Dewilde en Peter Raeymaeckers is dat armoede niet alleen op basis van een benedengemiddeld inkomen wordt gemeten. "Mensen kunnen een op het eerste gezicht goed inkomen hebben en toch niet in staat zijn om hun ziekenhuisrekening te betalen of een computer te kopen voor hun studerende kinderen", zegt socioloog Raeymaeckers van de onderzoeksgroep Oases aan de UA.

"Vandaar dat we niet alleen inkomen bevraagd hebben, maar ook in hoeverre iemand moeite heeft zijn hypotheek, telefoonrekeningen, gezondheidskosten, boetes of nieuwe aankopen te betalen. Als er even een onverwachte tegenslag is, vallen een heleboel huishoudens in een diep gat, komen ze in de schulden en uiteindelijk in de armoede terecht omdat ze geen reserve hebben."

Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Belgen kampt met een gebrek aan middelen. Bij de helft van die groep is dat terug te voeren op te weinig inkomen, de traditionele invulling van armoede. Maar binnen de groep met gebrek aan middelen is er een kwart (26 procent) dat zich geen kleine aankopen kan veroorloven, drie kwart (78 procent) dat moet passen voor grote aankopen en meer dan een derde (37 procent) dat geen technologische hulpmiddelen als een computer in huis kan halen.

"Gebrek aan middelen is het grootste probleem dat we zien opduiken", zegt Raeymaeckers. "Binnen de groep van Belgen die arm is, zo'n 12 procent, zien we dat voor meer dan twee derde gebrek aan middelen de doorslaggevende factor is, gevolgd door financiële stress. De twee hangen uiteraard samen."

Terwijl gebrek aan middelen vooral over het financieren van aankopen gaat, meten Dewilde en Raeymaeckers financiële stress door te kijken hoe goed mensen hun kosten (huisvesting, regelmatige kosten, onregelmatige kosten) kunnen betalen. "Financiële stress gaat over kosten betalen", zegt Raeymaeckers.

Acht procent van de Belgen kan zijn kosten moeilijk betalen. Binnen die groep slaagde 40 procent er niet in het voorbije jaar zijn huur of hypotheek op tijd te betalen, kon drie kwart zijn rekening voor gas, water, elektriciteit, belasting of lening niet altijd betalen en moest de helft (46 procent) boetes of rekeningen voor gezondheidskosten laten liggen.

Gebrek aan middelen en financiële stress komen eigenlijk neer op hetzelfde probleem: een gebrek aan reservekapitaal. Mogelijke verklaringen voor deze onmogelijkheid om een financiële tegenvaller op te vangen zijn de stijgende huisvestingskosten, die een te groot deel van het budget opslorpen en te weinig overschot laten om te sparen. Ook overconsumptie, waarbij te snel naar kredietaankopen gegrepen wordt, kan een rol spelen. (Katrijn Serneels)

http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/553276?wt.bron=homeArt1

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 16
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 8
Total: 9
Google