Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Leven bij kaarslicht - Jenny.  (gelezen 2564 keer)

Bokkerijder

• Gast
Leven bij kaarslicht - Jenny.
« Gepost op: 22 januari 2006, 11:00:04 »
Op haar 75ste overleeft Jenny al maandenlang met zes ampère.  De oorzaak is de elektriciteitsfactuur die ze niet kan betalen.

Schaarbeek  Jenny behoort niet tot de mensen die ervan houden te klagen over elke bagatel.  Integendeel, de vrouw van 75 jaar heeft nooit geprobeerd om medelijden op te wekken bij andere mensen.  Met een sterk karakter verkiest zij haar zorgen in te slikken.  Maar Jenny heeft niet veel mensen om zich heen die ze kan vertrouwen.  De relatie met de enige van haar zonen die nog bij haar leeft verslechtert met de dag.

Een leven om weinig jaloers op te zijn is dat van Jenny, temeer daar de vrouw moet verlichten en overleven met zes ampères, sinds meer dan vijf maanden al.  “De rekeningen zijn hoger geworden, ik heb er vandaag voor zo´n 1000 euro.  Maar hoe wil U dat ik het aanpak om zo´n som te betalen ?  Ik ontvang een pensioentje van 630 euro en heb een huur van 480 euro te betalen.  Toen ik in dit appartement ben komen wonen kon ik nog rekenen op mijn zoon.  Hij betaalde de helft van de huur.  Op dit ogenblik geeft hij me geen enkele hulp meer omdat hij een vriendinnetje heeft gevonden.  Temeer dar ze begin februari gaan samenwonen en dan zal ik me hier helemaal alleen bevinden”, vertrouwt Jenny ons verlegen toe.  Ze heeft aan niemand hulp gevraagd om haar schulden bij Sibelga te regelen.  “Ik ben het niet gewoon om ondersteund te worden, in elk geval zou het me alleen maar vermoeien om me tot het OCMW te wenden en voor niets te wachten”.  Terwijl het enige comfort waarover deze vrouw van 75 beschikt is van een thuis te hebben, moet Jenny iedere avond haar toevlucht nemen tot een kaars om licht te maken.
Een regeling voorziet dat, indien er onbetaalde facturen zijn, Sibelga, de beheerder van de distributienetwerken van aardgas en elektriciteit in Brussel, zes ampère moet leveren aan wanbetalers.  Dat is het equivalent van 1.300 Watt om te verlichten, te koken,
Het is niet gemakkelijk om onder die omstandigheden het huishouden te doen.  Eens dat de koelkast aanstaat kan men geen twe lichten laten branden etc  Bij Sibelga schat men dat de gemiddelde schuld van personen die zich in deze situatie bevinden te Brussel 872 euro bedraagt.  Een som die niet onoverkomelijk kan lijken, maar die zekere personen gedurende maanden of zelfs jaren kan verhinderen om hun situatie in orde te brengen.
Gedurende die periode houdt de rekening niet op met stijgen.  In tegenstelling tot wat velen denken wordt de verplichte minimumlevering van zes ampère eveneens gefactureerd.

Nawal Bensalem

Bron: La Dernière Heure, zaterdag 21 en zondag 22 januari 2006.

Bokkerijder

• Gast
RE: Leven bij kaarslicht - Jenny.
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2006, 11:19:26 »
Deze schrijnende toestanden maak je in Brussel elke dag mee.  De verpaupering neemt er hand over hand toe en alle mensen zitten er zwaar in de problemen.  Wie zijn huur en energie nog zou kunnen betalen, heeft niets meer over om te eten.  Zo wordt zwartwerk en criminaliteit zwaar in de hand gewerkt.

« Laatst bewerkt op: 6 december 2016, 01:25:22 by Twan »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 15
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 8
Total: 9