Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: huurcontract met bepalingen  (gelezen 5366 keer)

Offline jokedewaard

• blueke
  • *
huurcontract met bepalingen
« Gepost op: 12 juni 2012, 14:00:51 »
Deze volgende artikelen staan vermeld in mijn (nog niet getekende) huurcontract, maar kreeg deze pas te lezen na storting van huurwaarborg.

ARTIKEL 17: SLOTREKENINGEN
Bij het einde van deze huurovereenkomst zal de huurder het betalingsbewijs voor de slotrekeningen van gas,
elektriciteit en water dienen voor te leggen aan de verhuurder, alsook die van telefoon en kabeltelevisie.

*mijn mening is dat dit inbreuk is op privacy, een verhuurder hoeft geen weet te hebben van eventuele achterstand van deze diensten lijkt mij. Mag een verhuurder dit zomaar in het contract zetten?*

ARTIKEL 18: BEZOEKRECHT
De verhuurder behoudt zich het recht voor, te allen tijde het verhuurde te bezichtigen.
*wat houdt dit precies in, wanneer mag de verhuurder wel en wanneer niet komen? *

ARTIKEL 24: BIJZONDERE VOORWAARDEN
-Het terras dient netjes onderhoud te worden en er mag geen vuur gemaakt worden op het terras.
*er is een redelijk groot terras en ik betrek de bovenste verdiep van 2 bouwlagen, en verheugde me op een bbq deze zomer. Kan de verhuurder dit verbieden?*

Offline willby

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Ben geen betweter, alleen veel ervaring (slechte)
Re: huurcontract met bepalingen
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2012, 23:56:20 »
Best eens met dat contract naar de huurdersbond gaan, staan toch dingen in die niet wettelijk zijn ivm. bezichtiging en betreding van het verhuurde goed.

Offline zwerverke

• blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2012, 16:10:15 »
Ik weet niet of de bepaling ivm bezoekrecht wettig is. Informeer u misschien eens op het juridisch forum of dergelijke afwijking kan. Indien uitdrukkelijk vermeld in het contract zou dit wel eens kunnen.

Betreffende de afrekeningen. Dit zal zijn om na te gaan of er geen openstaande facturen meer zijn op het adres van het gehuurde goed eenmaal u vertrekt. De vraag is hier opnieuw, is dit in strijd met een of andere wet? Indien uitdrukkelijk vermeld in het contract (en het door u werd ondertekend) zou het best wel eens kunnen dat het wel mag.

Maar veel belangrijker. Vergeef mij mijn woordgebruik, maar in godsnaam ... eerst huurwaarborg storten nog voor u een contract hebt gelezen of ondertekend! Ik raad u aan u koest te houden en wat u hier schreef zeker nog niet te bediscussiëren met de verhuurder, hou in gedachten dat hij reeds uw borg in handen heeft en u zelfs nog geen huurcontract hebt! Mocht je moeilijk doen dan kan hij alsnog besluiten om het pand niet aan u te verhuren, en mag je misschien nog moeite doen om je waarborg terug te krijgen!

Offline zwerverke

• blueke
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2012, 16:19:57 »
Ik vermeld nog dat de verhuurder nooit een verhuurd pand mag betreden (behalve in geval van hoogdringendheid). Ook smoesen dat indien het een gemeubeld pand betreft of de domicilie er niet staat men dit wel zou mogen kloppen niet.

Het pand betreden is huisvredebreuk, zie artikel 439 van het Strafwetboek.

De vraag is hier of hiervan mag afgeweken worden indien een clausule wordt opgenomen in het huurcontract dat de verhuurder uitdrukkelijke toestemming geeft dat hij ten alle tijde het pand mag betreden. Of indien dergelijke clausule met een of ander artikel van het Burgerlijk Wetboek strijdig zou zijn en dus als 'niet geschreven' zou gelden. Ik weet het eerlijk gezegd niet.

Offline jokedewaard

• blueke
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2012, 23:44:36 »
Het contract is vrijdag getekend bij de makelaar op het kantoor en hij las punt voor punt voor en de eigenaar gaf aan dat ze in principe nooit zou binnenkomen, hooguit in geval van zeer dringende werken die niet kunnen wachten zoals lekkage bijv. De makelaar was het ook met mij eens dat er wel veel bepalingen opgenomen waren in het huurcontract, maar dat de vorige huurster altijd tijdig betaalde en verder de eigenaar nooit heeft gezien. Huren is toch een moeilijke zaak hoor, ergens ben je zo blij dat je iets gevonden hebt en dat jij degene bent van meerdere kandidaten, die het appartement krijgt toegewezen,  dat je daardoor ook min of meer nalaat om te vragen of je eerst het contract mag lezen voor je je huurwaarborg betaalt. Maar alles is nu zover in orde, en wat betreft eventuele achterstand bij water, electrabel of wat dan ook, of ik dat wel of niet heb, wordt niet bij haar verhaald, dus zou nooit een reden kunnen zijn om mijn borg niet terug te betalen. En als ik er een vermoeden van heb, dat als ik weg zou gaan en eventueel een achterstand heb bij een of andere leverancier, dat ze dan moeilijk zou doen met de huurwaarborg, dan betaal ik die twee laatste maanden gewoon niet, en stelt me maar een betalingsregeling voor. Maar goed, ik ga er van uit dat ik nu zonder problemen daar kan wonen! bedankt voor jullie reacties, Zwerveke en Willy!

Offline joris

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2012, 13:49:00 »
bezoekrecht verhuurder

De verhuurder heeft het recht de huurwoning te bezoeken om na te gaan of de huurder de woning goed onderhoudt en hij de bestemming van de woning respecteert.

Wat betreft vuur op een verdiep, wellicht zijn dit richtlijnen van de brandweer en die kan je best volgen.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2012, 02:23:53 »
die bepalingen in dat huurcontract zijn onwettelijk
de huurwet staat boven het contract

dwz dat als bvb de huurwet zegt dat er drie maand opzeg geldt en de huurwet zegt zes maand dat het dan zes maand blijft

volgens de huurwet heeft de eigenaar bezoekrecht maar nooit ten allen tijde
hij of zij mag één keer per jaar het pand bezoeken en dit mits op voorhand een afspraak te maken
dus hij mag niet onverwachts komen

ttz hij mag dat wel proberen maar jij moet hem niet binnenlaten dat moet je enkel als hij een afspraak gemaakt heeft

de clausule ivm gasrekeningen ed is ook ongeldig

ivm vuur maken denk ik ook
dat is gewoon zijn zaak niet
wel die van je buren die daar eventueel last van zouden hebben en ook van je verzekeringsmaatschappij en vd brandweer

dus vraag het aan de brandweer of die barbecue ok is en als die zeggen van wel moet je huisbaas niet zeuren

zet een ander slot op je deur zodat je huisbaas niet binnen kan op gelijk welk tijdstip

trek je van zijn pretenties in het geheel niks aan
de huurwet geldt en denken dat hij die kan veranderen dmv een contract is pure pretentie

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 12
Total: 12

© vierdewereldsyndicaat.org