Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Wat is eigenlijk een schuldbemiddeling. De verscheidene soorten en mogelijkheden  (gelezen 23973 keer)

Offline willby

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Ben geen betweter, alleen veel ervaring (slechte)
Hier kan U terecht voor alle vragen en belevenissen aangaande de schulbemiddeling .
We zullen U naargelang de ondervindingen van U zelf en anderen een zo openlijk mogelijk antwoord proberen te geven.
Let wel dit is geen topic met een juridisch karakter, maar door Uw eigen ervaringen hier te zetten zullen veel mensen welke zowel in aanvang als tijdens het verloop van hun schuldbemiddeling en of budgetbeheer mogelijk kunnen inzien welke mogelijkheden ze hebben.
Soms kan het ook zijn dat het mischien kwetsend kan overkomen, maar geloof ons vast dat dit zeker niet de bedoeling is. Wat we wel trachten is dat degenen welke in een schuldbemiddeling, schuldherziening, budgetbegeleiding, budgetbeheer en wat weet ik verder meer een zo eerlijk en open antwoord of raadgeving trachten te geven.
Zo zullen we ook zoveel mogelijk wetteksten aangaande Uw specifieke vraag trachten bij te voegen.
Dus lotgenoten Uw eigen ervaringen en vragen zijn zeer belangrijk zowel voor U als voor de gebruikers op dit forum.
We vragen enkel dat ge Uzelf op een zo volledig mogelijke manier registreerd, dit is gewoon omwille van het feit dat, wanneer U privé info verlangt dit op een zo efficient mogelijke manier ter bestemming geraakt.
Uiteraard zal alleen Uw nick te zien zijn op het topic en de rest blijft zuiver privé.

We gaan bewust geen ellelange epistels neerzetten teneinde het voor iedereen overzichtelijk te houden
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2011, 18:47:41 by willby »

Offline willby

• VIP
  • boefer
Re: Wat is eigenlijk een schuldbemiddeling. De verscheidene soorten en mogelijkheden
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2011, 16:14:53 »
 SCHULDENLAST OF EEN SCHULDENOVERLAST?

Het is niet altijd gemakkelijk om een onderscheid te maken tussen schuldenlast en schuldenoverlast. Een aantal financiële problemen kan zeer zwaar lijken, maar soms kan men dankzij een gepaste oplossing ,bijvoorbeeld samen met een advocaat of via het OCMW een herverdeling bekomen van de aflossingstermijnen van een groot krediet - een ingewikkeldere procedure vermijden.
Uw financiële situatie is verslechterd omdat u bijvoorbeeld werkloos bent geworden. U kunt de maandelijkse aflossingen van een lening niet meer betalen. Maar u heeft uitgerekend dat u uw verplichtingen wel zou kunnen nakomen, als dit maandelijks bedrag zou verminderd worden. U zou hiervoor zelfs een exact bedrag kunnen voorstellen.

In dat geval richt u per aangetekend schrijven een verzoek tot uw schuldeiser, waarbij u de motieven van uw verzoek toelicht.
http://www.dignitas.be/nl/intro.php
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2011, 16:10:31 by willby »

Offline willby

• VIP
  • boefer
Re: Wat is eigenlijk een schuldbemiddeling. De verscheidene soorten en mogelijkheden
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2011, 22:47:49 »
Voor we er dieper op in gaan geef ik een opsomming van de verschillende soorten schulden welke men kan hebben, want hierover ontstaan al de eerste misverstanden omdat men niet weet waar in eerste instantie naartoe te gaan voor een afbetalingsregeling alvorens men de put invalt.

Bij een consumentenkrediet moet men zich tot de vrederechter wenden om bepaalde
betalingsvoorwaarden te kunnen genieten. (bv aankopen via kredietkaarten)

Bij een hypothecair krediet kan men de beslagrechter om opschorting van betaling vragen.
(bv problemen met aflossingen van aankop huis )

Voor energieschulden moeten de OCMW’s sociale en budgettaire begeleiding
verstrekken aan personen die hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer
kunnen betalen. Deze begeleiding omvat de onderhandeling inzake afbetalingsplannen,
het opzetten van een budgetbegeleiding en de toekenning van financiële
steun;

Voor andere soorten schulden (achterstallige huur,...) kan de schuldenaar uitstel
van betaling vragen krachtens artikel 1244 van het Burgerlijk Wetboek.

Op fiscaal gebied, tenslotte, moet men zich tot de belastingsontvanger wenden
om uitstel van betaling te genieten.

Zodus, zoals ge al ziet zijn er verschillende diensten waar men zich toe kan wenden om, nog voor de eerste deurwaarder komt,een regeling te vragen.
Dit is gewoonlijk al de eerste stuikelblok, gewoon omwille van het feit dat de meeste mensen niet weten waar ze naartoe moeten.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2011, 15:48:24 »
Tot wie moet men zich wenden om een collectieve schuldenregeling aan te
vragen?
Een rechter ontvangt de door de schuldenaar ingediende vordering.
Het is verkieslijk dat de schuldenaar zich eerst tot een schuldbemiddelaar wendt, die hem kan
helpen een duidelijk beeld te krijgen van zijn toestand: gaat hij werkelijk gebukt
onder een grote schuldenlast?
Is een collectieve schuldenregeling de beste oplossing in zijn geval?
Bestaat er geen manier om met de schuldeisers tot een akkoord te komen zonder dat men zich tot een rechter moet wenden? Vervolgens helpt de schuldbemiddelaar de schuldenaar bij het vervullen van de nodige formaliteiten met het oog op het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling.
Dit zeer beknopt tot wie en hoe de regeling aan te vragen.
In de meeste gevallen kan men zich wenden tot een pro-deo advocaat (logisch want een gewone kan men niet betalen) en deze zal dan normaal Uw aanvraag indienen bij de arbeidsrechtbank.

Artikel 1675/6, §1.
Op de vastgestelde dag en het overeengekomen uur onderzoekt de rechter het verzoekschrift
van de schuldenaar. Indien het verzoekschrift behoorlijk is opgesteld,
beschikt de rechter over alle noodzakelijke informatie om er al dan niet gevolg aan
te geven. Indien hij het echter nodig vindt om de betrokkene te verhoren, kan hij
hem oproepen. De betrokkene kan ook vragen om te worden verhoord indien hij
over bepaalde punten van zijn verzoekschrift meer uitleg wenst te geven.
In tegenstelling tot wat voorzien is in het artikel 1026 van het Gerechtelijk Wetboek
dat de vermeldingen bepaalt die een eenzijdig verzoekschrift op straffe van nietigheid,
dient te bevatten, voorziet de wet op de collectieve schuldenregeling niet
de nietigheid in geval van niet-vermelding of onvolledige vermelding; indien de
schuldenaar in zijn verzoekschrift bepaalde zaken vergat te vermelden of indien de
rechter andere gegevens wil vernemen, vraagt hij de schuldenaar, via de post, om
zijn verzoekschrift aan te vullen. Evenwel gebeurt het dat ondanks herhaalde verzoeken,
de rechter geen van de gevraagde gegevens verkrijgt (onervarenheid van
de verzoeker, moeilijkheid van het dossier, enz.). In deze gevallen kan de beslagrechter
het verzoek tot collectieve schuldenregeling opnieuw op de rol plaatsen of
het niet-toelaatbaar verklaren.

bron "belgisch wetboek"

Dus beste mensen is het zeer belangrijk dat ge alle schulden doorgeeft, maar dan ook alle.
Doet men dit niet en er komen nadien nog (zelfs kleine) schulden boven loopt ge het risico om geschrapt te worden van de toelaatbaarheid.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2011, 16:19:44 by willby »

Offline TheLastWarrior

• blueke
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2011, 01:53:21 »
Tot wie moet men zich wenden om een collectieve schuldenregeling aan te vragen? Een rechter ontvangt de door de schuldenaar ingediende vordering.
Het is verkieslijk dat de schuldenaar zich eerst tot een schuldbemiddelaar wendt, die hem kan helpen een duidelijk beeld te krijgen van zijn toestand: gaat hij werkelijk gebukt onder een grote schuldenlast? Is een collectieve schuldenregeling de beste oplossing in zijn geval? Bestaat er geen manier om met de schuldeisers tot een akkoord te komen zonder dat men zich tot een rechter moet wenden? Vervolgens helpt de schuldbemiddelaar de schuldenaar bij het vervullen van de nodige formaliteiten met het oog op het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling.
Dit zeer beknopt tot wie en hoe de regeling aan te vragen.
Ik wil hier even de poster er op attent maken dat er een zeer uitgebreid werkje gratis verkrijgbaar is bij de OCMW's dienst schuldbemiddeling. Ongeveer 3/4 cm dik A4 formaat. Spijtig genoeg vind het niet terug dankzij de heks die mij uit mijn vorige woning gezet heeft. Bij een verhuis zijn er altijd zaken die men niet terugvind.
In de meeste gevallen kan men zich wenden tot een pro-deo advocaat (logisch want een gewone kan men niet betalen) en deze zal dan normaal Uw aanvraag indienen bij de arbeidsrechtbank.
Ik neem aan dat men dat niet verplicht is om met een pro-deo te werken. Ik heb er 3 1/2 gehad tot hiertoe. Die mensen verdienen heel weinig maar dat is mijn zorg nie. Het is er wel de oorzaak van dat ik op dit moment aan mijn 5e advocaat dei niet pro-deo is. Hij heeft zelf al voorgesteld aan mij om in collectieve te gaan en dit niettegenstaande hij goed weet dat zijn eigen inkomen voor mijn zaak misschien in het gedrang kan komen. Tot hietroe wil ik niet. 
Artikel 1675/6, §1. In tegenstelling tot wat voorzien is in het artikel 1026 van het Gerechtelijk Wetboek dat de vermeldingen bepaalt die een eenzijdig verzoekschrift op straffe van nietigheid, dient te bevatten, voorziet de wet op de collectieve schuldenregeling niet de nietigheid in geval van niet-vermelding of onvolledige vermelding; indien de schuldenaar in zijn verzoekschrift bepaalde zaken vergat te vermelden of indien derechter andere gegevens wil vernemen, vraagt hij de schuldenaar, via de post, om
zijn verzoekschrift aan te vullen. Evenwel gebeurt het dat ondanks herhaalde verzoeken, de rechter geen van de gevraagde gegevens verkrijgt (onervarenheid van de verzoeker, moeilijkheid van het dossier, enz.). In deze gevallen kan de beslagrechter het verzoek tot collectieve schuldenregeling opnieuw op de rol plaatsen of het niet-toelaatbaar verklaren.
Dat is interessant. Ik kan dus m.a.w. zonder dat het geweten is een kredietkaart of een bankrekening houden (het eerste bij wijze van bvb. een appeltje voor de dorst en het tweede om al eens transacties te doen waar niemand hgeen zaken mee heeft). Een neem hierbij aan dat niemand en geen enkele bankinstelling zal gaan snuffelen over je kredietwaardigheid als je 1) de rekening of CC al hebt en 2) strikt de regels naleeft. Dit laatste is belangrijk en de reden waarom ik mij de ene CC na de andere aangeboden word. Kredietlijnen verhogen is ook geen probleem de banken vragen het je zelf en sturen je een formulier op met "vooringevulde" gegevens gebaseerd op je allereerste aanvraag. Heb je bvb vandaag een job en een CC met een kredietlijn of een gewone bankkaart met een kredietlijn en je valt morgen zonder werk kan je 10 jaar later nog een verhoging van je kredietlijn aanvragen zelfs als je die 10 jaar later nog WL bent. Leuk toch ? Natuurlijk kan het zijn dat je het op een bepaald ogenblik niet meer aankunt. Dan is er de collectieve.
Dus beste mensen is het zeer belangrijk dat ge alle schulden doorgeeft, maar dan ook alle. Doet men dit niet en er komen nadien nog (zelfs kleine) schulden boven loopt ge het risico om geschrapt te worden van de toelaatbaarheid.
Niet volgens wat de wet zegt over de collectieve dus (zie cursief gedeelte). Dan mag je blijkbaar nog een en ander vergeten en het word het je niet zo kwalijk genomen. Ik ben de mening toegedaan dat een collectieve het enige soort interessante schuldbemiddellliing is.

Offline TheLastWarrior

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2011, 01:59:05 »
Het is niet altijd gemakkelijk om een onderscheid te maken tussen schuldenlast en schuldenoverlast. Een aantal financiële problemen kan zeer zwaar lijken, maar soms kan men dankzij een gepaste oplossing ,bijvoorbeeld samen met een advocaat of via het OCMW een herverdeling bekomen van de aflossingstermijnen van een groot krediet - een ingewikkeldere procedure vermijden.
Perfect duidelijk maar als je nu maandelijks moet opleggen dus een negatieve saldo hebt dat je kan aanvullen met je kredietlijn op verschillende krdeitkaarten is er geen probleem denk ik.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2011, 10:29:36 »
Citaat
Ik neem aan dat men dat niet verplicht is om met een pro-deo te werken. Ik heb er 3 1/2 gehad tot hiertoe. Die mensen verdienen heel weinig maar dat is mijn zorg nie. Het is er wel de oorzaak van dat ik op dit moment aan mijn 5e advocaat dei niet pro-deo is. Hij heeft zelf al voorgesteld aan mij om in collectieve te gaan en dit niettegenstaande hij goed weet dat zijn eigen inkomen voor mijn zaak misschien in het gedrang kan komen. Tot hietroe wil ik niet.

Wij zijn zelf ook in eerste instantie naar een gewone advocaat gestapt welke zelf aanraade om een schuldbemiddeling aan te gaan. Deze heeft ook de aanvraag geregeld enz... Na aanvaarding door de rechtbank heeft die man verder voor ons pro-deo blijven werken en daar hebben we nooit problemen met ondervonden, integendeel, die mens liet ons op tijd en stond weten hoever de hele bemiddeling evallueerde. Nu zal je zeggen dat we op dat punt met ons gat in de boter zijn gevallen, maar het moet nog altijd van twee kanten blijven komen. Als je een pro-deo krijgt toegewezen en die man heeft weinig intresse maar doet het omdat het moet dan krijg je natuurlijk toestanden zoals je beschijft.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2011, 10:34:25 »
Citaat
Ik wil hier even de poster er op attent maken dat er een zeer uitgebreid werkje gratis verkrijgbaar is bij de OCMW's dienst schuldbemiddeling.
Dat is iets wat we ook weeral weten.
Niet iedereen is direct geneigd om naar het ocmw te stappen. Laat staan dat men daar zelf zal zeggen "hier is een folder waar alles instaat", nee dat gebeurd daar niet. Ik ben daar eens één maal geweest en dat was voor mij genoeg.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2011, 10:58:24 by willby »

Offline TheLastWarrior

• blueke
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2011, 16:42:46 »
Dat is iets wat we ook weeral weten.
Niet iedereen is direct geneigd om naar het ocmw te stappen. Laat staan dat men daar zelf zal zeggen "hier is een folder waar alles instaat", nee dat gebeurd daar niet. Ik ben daar eens één maal geweest en dat was voor mij genoeg.
Ik moet zeggen dat ik eenmaal geweest ben naar een OCMW dienst schuldbemiddelingen en men mij daar "abnormaal" goed geholpen heeft in de positieve zin. Dat was enkele jaren terug. Ik ben dan toch niet collectieve gegaan. Maar ze hebben echt moeite gedaan om mij van het tegenovergestelde te overtuigen. Spijtig dat ik dat gratis werkje niet meer terugvind door een verhuis.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2011, 18:45:14 »
Waar zeer veel misverstanden ontstaan is het feit in wat voor soort schuldenregeling zitten we? Het is een feit dat alle soorten door de arbeidsrechtbank worden uitgesproken en bekrachtigd maar het is voor de schuldenaars niet altijd duidelijk. De collectieve schuldenregeling kan mogelijk uit 3 fases bestaan.
 Men heeft de minnelijke aanzuiveringsregeling, de gerechtelijke aanzuiveringsregeling en dan tenslotte de totale kwijtschelding van schulden.

Wat is een minnelijke aanzuiveringsregeling?

In eerste instantie zal de schuldbemiddelaar de schuldenaar en zijn schuldeisers een voorstel van minnelijke aanzuiveringsregeling opsturen. Dat is een compromistekst die van beide partijen grote inspanningen vraagt.
Aan de schuldeisers wordt doorgaans gevraagd een deel van hun vordering te laten vallen.
De schuldenaar zal een zo groot mogelijk deel van zijn inkomen ter beschikking van de schuldeisers stellen.
 De minnelijke aanzuiveringsregeling moet door iedereen worden aanvaard!
Indien de regeling door de schuldenaar en zijn schuldeisers wordt aanvaard, zal de arbeidsrechter de regeling bekrachtigen in een vonnis. En precies hier ontstaan de vele misverstanden, maar daarover hebben we het later aan de hand van de vele getuigenissen welke we ondertussen op deze site al hebben.

Indien geen akkoord wordt bereikt door middel van een minnelijke aanzuiveringsregeling, zal de schuldbemiddelaar het dossier voorleggen aan de rechter om een gerechtelijke aanzuiveringsregeling op te leggen.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2011, 14:40:24 »
VIII DE GERECHTELIJKE AANZUIVERINGSREGELING
ZONDER KWIJTSCHELDING VAN DE VERSCHULDIGDE
CONVENTIONELE RENTEVOET EN VAN
HET VERSCHULDIGD KAPITAAL
Deze aanzuiveringsregeling wordt door de rechter opgelegd wanneer
de partijen het niet eens raken over een minnelijke aanzuiveringsregeling.
Artikel 1675/12, § 2
De duur van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling mag in beginsel
niet meer dan 5 jaar bedragen. Op deze termijn staat evenwel
geen straf van verval, en hij kan worden verlengd op grond
van artikel 51 van het Gerechtelijk Wetboek.

Dit houd in dat, wanneer een schuldeiser niet akkoord gaat met het voorstel welke de schuldbemiddelaar eerst had opgemaakt voor een minnelijke aanzuivering.
Het kan ook zijn dat de schuldenaar (uzelf) niet akkoord gaat met het voorstel (bv te veel afhouding of geen rest voor onverwachte uitgaven)
Mede dat de meeste mensen dit verschil  niet weten dat ze niet direct hoeven te ondertekenen voor minnelijke aanzuivering, want daar staat in principe geen termijn op alhoewel door de wet wel een maximum opstaat. Doch de termijnen zijn door vele factoren te verlengen gewoon door de schuldbemiddelaar.
Zodus bij een rechterlijke aanzuivering bepaald de arbeidsrechter (naargelang de schuld en het inkomen) hoelang deze betalingsperiode zal lopen , echter met een max. van 5jaar.

Wanneer echter de schulden zo hoog zijn dat een redelijke terugbetaling praktisch onmogelijk is , dan kan de rechter alsnog beslissen om een gedeelte van de kosten en intresten, zelfs van de schuld kwijt te schelden. Daar zijn echter zware voorwaarden aan verbonden.

IX DE GERECHTELIJKE AANZUIVERINGSREGELING
MET KWIJTSCHELDING VAN DE VERSCHULDIGDE
CONVENTIONELE RENTEVOET
EN VAN HET VERSCHULDIGD KAPITAAL
Artikel 1675/13
Is het onmogelijk de dubbele doelstelling van de wet te realiseren,
namelijk de schulden van de persoon met schuldoverlast in
de mate van het mogelijke af te lossen en hem in staat te stellen
een menswaardig bestaan te leiden, dan kan de rechter een kwijtschelding
beslissen van de schulden, andere dan de moratoire
interesten, vergoedingen en onkosten, ofwel een kwijtschelding
van de verschuldigde conventionele rentevoeten en, desgevallend,
van het verschuldigd kapitaal.
Het gaat om een ultieme oplossing die aan bijzonder strenge voorwaarden
onderworpen is.
• Kapitaal kan enkel gedeeltelijk worden kwijtgescholden. De
duur van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling heeft een minimale
looptijd van 3 en een maximale looptijd van 5 jaar.
Na de uitvoering van de regeling is de schuld teniet, zelfs indien
de schuldenaar slechts een deel heeft betaald van hetgeen hij
verschuldigd was.
• De schuldenaar moet al het mogelijke hebben gedaan om zijn
schulden af te lossen. Op initiatief van de schuldbemiddelaar
worden de voor beslag vatbare goederen verkocht. De opbrengst
van de verkoop wordt onder de schuldeisers verdeeld.
• De kwijtschelding van de schulden is pas verworven wanneer
de schuldenaar de door de rechter opgelegde aanzuiveringsregeling
heeft nageleefd.

bron "belgisch wetboek"
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 17:35:53 by willby »

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2011, 16:15:24 »
Hieronder vindt ge de links naar de wetteksten alsook enkele brochures welke redelijk overzichtig zijn.
Later aan de hand van de reactie's en vragen zullen we deze proberen in verstaanbare mensentaal te gieten zodat de betrokken persoon toch weet waar zijn vraag precies over ging.

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/0464-09-01_tcm325-81307.pdf

http://www.centrumschuldbemiddeling.be/uploads/documentenbank/13248befe0cd7970e6d390c559cde0c4.pdf

http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_vragen_t/collectieve_schuldenregeling

Tarieven van de schuldbemiddelaar
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/bericht%2018-01-2008_kb%2018_12_1998_tcm325-62350.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2011, 17:34:48 by willby »

Offline willby

• VIP
  • boefer
Hier nog een heel belangrijk gegeven ivm. de vele vragen waar sommige mensen mee te kampen hebben

http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_vragen_t/collectieve_schuldenregeling

In dit gedeelte zal U ongetwijfeld de nodige info vinden.

Offline willby

• VIP
  • boefer
Nog een belangrijk gegeven ivm. leefgeld en de nodige betalingen.
Van zodra de collectieve schuldenregeling toelaatbaar verklaard wordt, ontvangt de schuldenaar zijn inkomsten niet meer, deze worden met inbegrip van vakantiegeld en kindergeld doorgestort aan de schuldbemiddelaar die dan aan de schuldenaar een leefgeld toekent.

Principieel dient het leefgeld minstens gelijk te zijn aan het gedeelte van he"t inkomen van de schuldenaar dat niet vatbaar is voor beslag (zie art. 1409 Ger. Wetboek).

De schuldbemiddelaar kan een lager leefgeld toekennen mits schriftelijke instemming van de schuldenaar, zonder dat het leefgeld lager mag zijn dan het leefloon zoals voorzien in art. 14 van de wet van 26 mei 2202 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

De schuldbemiddelaar kan aldus met instemming van de schuldbemiddelaar een lager leefloon dan het onbeslagbare vooropstellen teneinde aldus een partiële kwijtschelding en/of een verkorting van de looptijd te motiveren.

Wanneer er geen minnelijke aanzuiveringsregeling tussenkomt kan de rechter bij gemotiveerde beslissing, zelfs zonder instemming van de schuldenaar het leefgeld bepalen op een bedrag dat lager ligt dan het onbeslagbaar deel van het inkomen, zonder dat het lager mag liggen dan het leefloon.

Wanneer de schuldbemiddelaar in het kader van (beter) beheer van de gezinsinkomsten bepaalde uitgaven betaalt zoals vb. de huishuur of de nutsvoorzieningen, zitten deze bedragen vanzelfsprekend begrepen in het leefloon.
(bron erfi)

Dus is het wel nodig om voor bepaalde mensen op Uw erchten te staan tegenover de U toegewezen bemiddelaar en eventueel naar de arbeidsrechter te stappen.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2011, 15:45:28 »
Een vraag die velen zich stellen is, hoeveel geld gaat naar de schuldbemiddelaar en wat kost het allemaal.
Dit zeer belangrijk gegeven is iets wat velen onder ons niet weten. Daarom kan U hierbij de tarieven vinden welke de bemiddelaars mogen (en zullen) aanrekenen. Tenslotte betalen we alle kosten van de bemiddeling zelf.
Schrik niet van de bedragen, maar ze zijn wettelijk vastgelegd.
Degenen welke nu nog met een schuldbemiddeling zitten kunnen alvast beginnen rekenen en ( heel belangrijk) toekijken of er geen onnodige kosten worden aangerekend.

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2011, 20:05:15 »
In het bovenstaande bericht is blijkbaar iets mis gegaan .
Gelieve de link van de bijlage te gebruiken en niet de afbeelding.
Soory voor dit foutje. :-[

Offline willby

• VIP
  • boefer
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2012, 12:44:14 »
Nog een aanvulling wat blijkbaar door velen over het hoofd wordt gezien, maar toch belangrijk is om weten.

Bij collectieve schuldenregeling is er geen rangorde. Er wordt door de schuldbemiddelaar een afbetalingsregeling voorgesteld aan de schuldeisers.
Als de schuldeisers akkoord gaan wordt dit door de arbeidsrechter bevestigd in een vonnis. Als de schuldeisers niet akkoord gaan wordt door de arbeidsrechter zelf een regeling opgesteld en bekrachtigd in een vonnis.
Daar heeft dan iedereen , ook de belastingen ed. zich aan te houden
De schuldbemiddelaar wordt betaald met de inkomsten van de persoon in collectieve schuldenregeling, en dit met voorrang. 
Nu is men enkele zaken ivm voorrang aan het herschrijven omdat vele schuldbemiddelaars van het principe zijn "eerst oompje en dan oompjes kinderen"
Het ogenblik dat de nieuwe regeling er is zullen we het dan ook dadelijk hier plaatsen.

Offline willby

• VIP
  • boefer
Voor de mensen welke meer willen weten over de nieuwe wetgeving ivm. schuldbemiddeling, hierbij de link. waarvoor dank aan krisje82.

http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be/nieuws/wijzigingen_wet_collectieve_schuldenregeling_unaniem_goedgekeurd_door_de_kamer.html?PHPSESSID=c7506a8ac8ffa17b272e60a476a165bc
De wet is er al wel, maar is nog niet bekrachtigt in het staatsblad. Zodus is er eigenlijk nog niets veranderd.
We hebben onze mensen al zo dikwijls gezegd, Ga nooit in op een minnelijke aanzuiveringsregel Je hangt gewoon vast aan de willekeur van de U toegewezen bemiddelaar. Er zijn op de site voorbeelden genoeg te vinden van mensen welke dachten dat ze er vanaf zouden zijn na een bepaalde tijd. De enige goede regeling is wanneer de arbeidsrechter een gerechterlijke uitspraak doet en dan is iedereen gebonden daar aan, zowel de bemiddelaar als de schuldeisers en jezelf.
 De rechtbank alleen kan de U toegewezen bemiddelaar verplichten (tenslotte is hij in dienst van de rechtbank) de nodige cijfers bekend te maken, en dan ook nog alleen aan de rechter. Nogmaals, de bemiddelaar is aan de schuldenaar geen enkele verantwoording verschuldigd. Alleen aan de arbeidsrechter
Hieronder een belangrijke info uit het wetsvoorstel.
* De periode waarin de schulden moeten worden afbetaald bij een minnelijke regeling mag nog maximum 7 jaar duren. Momenteel is die periode vijf jaar als de rechter de schuldenregeling heeft opgelegd. Maar bij een minnelijke regeling, als ze door alle betrokkenen is overeengekomen dus, is er geen maximumtermijn. Het parlement legt die grens op 7 jaar. Die termijn kan verlengd worden op verzoek van de schuldenaar als dat in zijn belang is, bv. om te verhinderen dat zijn woning moet worden verkocht om schulden af te betalen. (JDW/Foto: Belga)
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2012, 22:44:29 by willby »

Offline krisje82

• blueke
  • *
graag gedaan :)

Offline willby

• VIP
  • boefer
Ter aanvulling voor de schuldenoverlast, is er een nieuwe website opgestart waar alles redelijk overzichtelijk wordt voorgesteld. Ook kan je er de meest voorkomende vragen vinden alsook hunantwoorden natuurlijk.
We hopen dat jullie hiermee weeral een stapje dichter zijn om te weten wat de rechten en plichten zijn ivm. schuldbemiddeling.   :police:

http://www.eerstehulpbijschulden.be/

Offline zatza

• blueke
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 8 november 2012, 03:11:53 »
Schuldbemiddelaars aan de lopende band, zonder degelijke communicatie, zonder inlevingsvermogen, als een schoonmoeder optreden, eerder dan als een begeleider. Mijn advokaat heeft mij belogen en bedrogen. Hij beloofde mij en mijn dochter van 13 dat ik het onbeslagbare deel van mijn inkomsten als "leefgeld"+mijn kindergeld mocht houden om zo terug een menswaardig bestaan te leiden. Toen ik mijn inkomsten niet meer ontving en het allemaal zo ver was had hij een plan opgestelt dat niet menselijk is. Voor mij en mijn dochter samen 300 euro ! Hij laat mij per brief vriendelijk weten dat ik een aantal kosten zelf zal moeten dragen zoals internet, tv, gsm, brandstof en verzekering wagen. Dat is al samen 300 euro. Begrijpelijk dat ik mij gesjareld voel maar wat kan ik hier aan doen. Hoe kan ik een einde maken aan deze regeling?

Offline bloemy

• blueke
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2013, 14:14:54 »
hoi,
je kan een 2de advokaat nemen prodeo en je kan eisen om naar de rechter te gaan om je geld teverhogen.normaal mag jij geen betalingen uitvoeren en moet alle betalingen gebeuren door de advokaat.ik had 75 euro per week voor mij en men pasgeboren zoon toen men dochter geboren was had ik 100 euro en moest ik mijn verzekeringen en gsm ook zelf betalen +men tv.ik heb toen gedaan wat hierboven staat en heb dan 175 per week gekregen voor ons 3 + dat ik de verzekering opvang niet meer moest betalen.je moet je voet op de grond zetten!!en je stem laten horen.ik ben intussen al 2 jaar uit schuldbemiddeling en geloof het of niet ik blijf leven zoals ik toen leefde en zet veel centjes opzij,je weet maar nooit....

gr bloemy

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 16
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 13
Total: 13