Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: kippen houden en kweken  (gelezen 21130 keer)

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
kippen houden en kweken
« Gepost op: 11 mei 2010, 14:49:41 »
nu ik ongeveer een jaar kippen heb ben ik tot devolgende conclusie aan het komen

de legkippen die verkocht worden zijn zodanig gekweekt dat ze niet of onvoldoende lang broeds worden

dit komt waarschijnlijk doordat ze sinds vele generaties kunstmatig werden uitgebroed en daardoor afgeleerd zijn hoe ze dat zelf kunnen doen

maar dit is gelukkig niet met alle soorten het geval

wat je dus nodig hebt is een paar kippen van een ander ras dat men het broeden niet heeft afgeleerd - dat kunnen ras of sierkippen zijn en naar t schijnt zijn engelse kippen ook nog steeds goede broedkippen - volgens sommigen wil het zelfs ook lukken met eenden of ganzen

en dan leg je in hun nest dus je bevruchtte eieren van je legkippen en dan broeden zij dat uit en brengen de jonge kuikens groot

vervolgens krijg je dan een volgende generatie legkippen die wel natuurlijk werden uitgebroed en waarbij dus de kans groter is dat ze dat zelf ook gaan doen
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2012, 23:21:46 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
Re: zelf kippen kweken
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2010, 14:51:37 »
het is ook belangrijk dat je kippen vroeg genoeg broeds worden - nu het al mei is is het eigenlijk al te laat - want die kuikens gaan niet groot en vet genoeg meer kunnen worden voor de winter weer daar is

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2010, 20:03:39 »
je kan natuurlijk ook een broedkastje kopen of zelf maken - maar dan kweek je dus wel weer kippen die niet weten wat ze met een ei moeten aanvangen

hier vind je veel informatie over zowel natuurlijk als kunstmatig broeden http://www.broedpagina.nl/

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2011, 11:31:10 »
Als je tijd en zin hebt moet je eens kijken naar de vuilnisbakkenkip.

http://www.nps.nl/page/programma/10021/dewildekeuken

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
Re: kippen houden en kweken.
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2012, 16:23:56 »
Tip om kippen gratis voer te bezorgen. Leg wat houten platen of stukken plastiek of zeil in de ren op de grond. En draai die af en toe eens om. Het krioelt er dan vd beestjes zoals pieren, pissebedden, duizendpoten die je kippen een lekkernij vinden.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2012, 22:09:11 »
dat kippen kweken is gewoon een kwestie van "in gang geraken".

als je bvb een stuk of tien kippen koopt, gelijk welke dan gaat er na een tijdje uiteindelijk wel één broeden

niet zo dom zijn als ik in het begin en alle dagen eieren rapen als je broedsheid wil aanmoedigen. Aah ja als er niks ligt wat zou zo n beest dan moeten gaan uitbroeden ? Je kan ook golfballen laten liggen en de eieren wegrapen en als je kip dan een dag of twee goed broeds is voorzichtig je hand eronder steken en de golfballen vervangen door je bevruchtte eieren. Tijdens het bewaren moet je die wel alle dagen een keer omdraaien

denk ook vooruit - zorg dat je broednesten maakt daar waar je er nadien makkelijk een kiekendraad rond kan zetten - zodat je kip door de andere kippen gerust gelaten wordt en de kuikens ook beschermd zijn tegen kraaien, eksters, ratten enz - of maak rennen die langs alle kanten toe zijn met fijnmazige draad en zorg dat je kippen daar hun eieren in gaan leggen - dat je ze makkelijk kan voeren en drinken kan geven en ook de kuikens nadien ( ondiepe drinkbakken tegen het verzuipen ) - je kan een kip ook voeren tijdens het broeden - ze neemt brood aan uit je hand hoewel sommigen naar t schijnt ook durven aanvallen als je te dicht komt.

aah ja en vergeet het om raszuiver te proberen werken. Integendeel laat maar kruisen die handel. Koop een haan en zoveel mogelijk verschillende kippen en voeg nadien toe aan de genenpoel wat je aanstaat ( bvb brahmanen als je grotere kippen wil of engelse of krielen als je er kleindere wil ) en elimineer wat je niet aanstaat. Net zoals bij honden zijn bastaardkippen het gemakkelijkst gezond te houden, hebben de beste weerstand enz enz

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2012, 23:12:45 »
aah ja en als je gaat slachten hou je dan niet bezig met pluimen - gewoon stropen gaat 100 keer sneller.

zorg dat het beestje niet meer lijdt dan nodig - beste is gewoon nek omdraaien en vooral niet aarzelen - doordraaien tot de kop eraf is
draai de nek ook om vlak onder de kop waar hij het zwaktste is en niet onderaan tegen het lijf want dan mislukt het en doe je het beestje onnodig pijn

vervolgens omhoog hangen aan de poten zodat het bloed er direct uit kan lopen ( is belangrijk tegen bederf ) - als het beest nog warm is loopt alles er vanzelf uit - tenzij je de nek een lekkernij vindt kan je die er meteen zo dicht mogelijk tegen de romp afsnijden en aan de hond geven of aan de andere kiekens - zo ben je zeker dat alle bloed zijn weg naar buiten vindt voor het beest afkoelt en het bloed begint te stollen.

vervolgens vanaf de poten beginnen met het vel eraf te stropen en als dat gebeurt is snij je vindt ik best de rug open om de ingewanden eruit te halen en om goed bij de binnenkant te kunnen om het boeltje te reinigen

er zijn liefhebbers die de lever en de nieren en nog vanalles recupereren en als het om een hen gaat kan je soms ook nog enkele eierdooiers vangen

aah ja en nog iets - als je een tamme gans hebt rondlopen zorg er dan voor dat die je niet ziet slachten want in tegenstelling tot kippen is die wel slim genoeg om daar voor een paar maand een wantrouwen aan over te houden.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2013, 23:43:55 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
Re: kippen houden en kweken
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2012, 23:26:42 »
aah ja en nog iets - de eerste keer een zelfgeslacht beest opeten is alles behalve vanzelfsprekend - niet zozeer de smaak maar de geur speelde mij daarbij persoonlijk zwaar parten - alsof elk beest heel subtiel verschillend een eigen geur heeft - het is een persoon, een levend wezen dat je opeet en één die je gekend hebt - dit in tegenstelling tot de kip uit de winkel die voor jouw een totale vreemde is die je van haar nog pluim gekend hebt.

gun een paar van je kippen een pensioen en sta jezelf toe om daaraan gehecht te geraken - degene die de pot in moeten die slacht je zo vroeg mogelijk - als je nog een beginnend plantrekker kent kan het een idee zijn om kippen te wisselen en elkaars kippen dus op te eten. Nogmaals het slachten zelf valt uiteindelijk nog mee maar het opeten is wat anders - de eerste keer is met lange tanden en het is vooral de hond die er iets aan heeft

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2013, 23:18:53 »
het is ook belangrijk dat je kippen vroeg genoeg broeds worden - nu het al mei is is het eigenlijk al te laat - want die kuikens gaan niet groot en vet genoeg meer kunnen worden voor de winter weer daar is
bullshit - vorig jaar een nest gehad in oktober en die zijn perfect door de winter geraakt

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2013, 00:00:39 »
ik werk tegenwoordig met kalkeieren ( kunnen ook golfballen zijn ) waarvan ik er een stuk of zes laat liggen om broedsheid aan te moedigen

de eieren die ik dagelijks raap daar zet ik met potlood een datum op en ik selecteer de mooiste en die leg ik apart om ze onder een kip te kunnen duwen als die broeds geworden is - de doos waar ze insteken draai ik elke dag om en als er eentje broeds is geef ik ze de meest verse uiteraard

mijn eerste nest had ik er acht eieren onder gelegd en die zijn allemaal groot geworden - de kip die nu broeds is heb ik elf eieren gegeven - t schijnt best een onpaar aantal te zijn omdat de kip haar borstbeen krom legt

de kip zet ik als de kuikens uitgekomen zijn apart in een ren met kiekendraad ( ook aan de bovenkant ) om de kuikens te beschermen tegen kraaien en eksters en ratten - ik voer ze speciaal kuikenvoer, meermaals kleine hoeveelheden per dag maar kan volgens mij ook gewoon met broodkruimels

gebruik een lage drinkenbak waar de kuikens niet in kunnen verzuipen en zorg dat ze een stuk schaduw hebben en vers stro in hun nest  

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2013, 00:03:28 »
probeer de eieren apart te bewaren en te merken zodanig dat je de broedse kip haar eigen eieren geeft om uit te broeden - kwestie van de genetica en je volgende generatie weer kippen te hebben die broeds worden

als ik alleen nog kippen heb die broeds worden, meermaal per zomer dan ga ik ze niet meer apart zetten en gewoon hun plan laten trekken - het is dan niet erg meer als er eens een kuiken door de kraai gepakt wordt

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2013, 00:12:54 »
een heel gedoe met namaakeieren. De ratten komen die kalkeieren kapotbijten.

dus nu eens geprobeerd met betonnen eieren te maken - de ratten blijven eraf maar de vraag is nu of de kippen er op gaan broeden

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2013, 00:17:51 »
golfballen zijn ook een goei gerief hiervoor

maar ik wil ook een gans broeds zien te krijgen om die dan kippen te laten uitbroeden - misschien biljartballen daarvoor gebruiken ? witte dan wel uiteraard

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2013, 00:21:06 »
nog een week ongeveer en dan verwacht ik negen kuikentjes - belangrijk om de broedse hen apart te zetten heb ik nu geleerd

vorige week wou een andere hen perse met alle geweld op haar nest een ei bij gaan leggen. Uiteindelijk heeft ze de broedse hen verjaagd en die was dan van armoe op een ander nest gaan zitten

gelukkig was ik er op tijd bij om in te grijpen, het vers gelegde ei te verwijderen, dat onnozel kieken te verwijderen en de broedse hen terug op haar eigen nest te zetten

gebeurt me geen tweede keer - vanaf nu gaat een broedse hen direct apart 

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 16
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5
Total: 6