Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: ambtelijk gestraf en toch bankrekening openen of oude bankrekening heropenen?  (gelezen 11063 keer)

Offline poppetje

• blueke
  • *
Hey,

Ik ben  nieuw hier, en heb een vraagje.
Ben nog vrij jong maar heb de laatste jaren echt een zooitje gemaakt van mijn leven, op alle gebied.... Daardoor heb ik nu verschillende schulden (in totaal een 8000euro denk ik), ben ik met niets van papieren nog in orde, ambtelijk geschrapt, geen ziekenkas meer en eigenlijk dakloos. Gelukkig kan ik steeds bij vrienden of mijn moeder terecht om te slapen.
Langs de andere kant werk ik wel officieel halftijds en volg ik ook een opleiding in afstandsonderwijs ondertussen, die goed gaat.

Ik had een zichtrekening bij fortis, maar die kaart is 2jaar geleden ingeslikt geweest, ik ben verhuisd, dus ik weet niet meer wat er met die rekening gebeurt is, en heb er ook niet meer voor betaald. Ik zou graag terug een bankrekening hebben, zodat ik zelf mijn schulden in orde kan brengen, maar durf dus eigenlijk niet naar de bank gaan om te horen hoe dat nu zit, juist omdat ik ambtelijk geschrapt ben...

De vraag is dus of iemand weet of het mogelijk is om een oude rekening terug te heropenen, of een nieuwe rekening te openen als je ambtelijk geschrapt bent?

Merci!

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
je zou het mss kunnen proberen met een foefje - zeggen dat je toevallig net je identiteitskaart vergeten bent

maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het gaat lukken

de beste voorlopige oplossing voor jouw lijkt me een referentieadres, daarmee kan je opnieuw aan een geldige pas geraken en een bankrekening openen.

Offline kameleon

• dakloze
Een bankrekening gaan ze niet zomaar afsluiten. Staat er op die oude bankrekening nog geld of enkel schulden ? Want dan zou ik het wel laten voor wat het is. Anders bij de hoofddepot van Fortis eens langs gaan en desnoods kan je die rekening nog altijd bij de Nationale bank van België opvragen (maar van dit laatste ben ik niet zeker).

Offline poppetje

• blueke
  • *
Re: ambtelijk gestraf en toch bankrekening openen of oude bankrekening heropenen?
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2010, 12:43:39 »
Ik heb nog wel een andere bankkaart van die rekening eigenlijk, maar heb daar niet eens meer de code van. Kan proberen met de nieuwe code, maar dan is ze wel ingeslikt.... Misschien is het beter gewoon naar de bank te gaan en te vragen of de rekening uberhaupt nog bestaat? 

Het probleem met een referentieadres is dat ze dan direct budgetbemiddeling verplichten denk ik, omdat ik wel schulden heb. En eigenlijk is het gewoon misgelopen doordat ik bij totaal verkeerde vrienden zat en verslaafd was, nu ik dat achter me heb gelaten, en ok werk, wil ik mn rotzooi gewoon zelf oplossen zonder bemoeienis van de staat.

Ik wil het vooral ook zelf, zoveel mogelijk zonder sociaal assistente doen, omdat dat juist de opleiding is die ik volg, en als ik mezelf nog niet kan helpen, hoe zou ik dan in de toeko;st anderedn moeten gaan helpen?

Moest het met de bankrekeing openen n iet lukken, weten jullie andere manieren waarop ik schulden kan terugbetalen zonder gebruik te maken van een eigen bankrekeningnr? Volgens mij kan je niet zomaar meer geld gaan storten in de bank op een rekening die niet van jezelf is, toch?

Bedankt iig geval al voor de antwoorden!

groetjes

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
Re: ambtelijk gestraf en toch bankrekening openen of oude bankrekening heropenen?
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2010, 19:37:17 »
- een referentieadres impliceert helemaal niet dat je verplicht bent om in schuldbemiddeling te gaan

- een ocmw zou dat kunnen proberen eisen maar heeft dat recht niet

- het beste is dat je gewoon een referentieadres neemt bij vrienden of familie, mensen die je vertrouwt - en ze lopen er geen risico mee om deurwaarders van jouw op bezoek te krijgen

- en wie niemand kent die een referentieadres wil of kan geven en er niet voor naar het ocmw wil ( wat ik overigens afraad ) kan er ook voor bij het vws terecht

- je kan mits de juiste vermelding schulden afbetalen via een rekening van iemand anders - bij de ziekenkas heb ik dat zelf in alle geval al gedaan

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2010, 20:18:55 »
Een bankrekening kunnen ze niet zomaar sluiten. Die blijft altijd van jou. Als er geld opstaat en er is de afgelopen jaren niet aangekomen zal er zelfs nog geld voor je bijgekomen zijn door de interesten. Dus ga gewoon naar BNP Paribas-Fortis, leg je situatie uit en die zullen je rekening wel terugvinden.

Voor schuldbemiddeling zou ik ook niet te veel vrezen. Stel dat het ooit voor een vrederechter zal komen gaat die je niet zo snel in schuldbemiddeling steken omdat hij ziet dat je aan het werk bent, een opleiding volgt en er echt je best voor doet.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2010, 00:25:28 »
ook een vrederechter kan je helemaal niet in schuldbemiddeling steken

schuldbemiddeling kan NOOIT worden opgelegd en vereist altijd jouw akkoord

wat wel zeker is dat is dat mensen steeds restricties voor zichzelf blijken uit te vinden ( zoals hier nu weer het geval is ) om zichzelf hun eigen rechten ( oa op referentieadres ) te kunnen ontzeggen en hun eigen onderhandelingspositie te minschatten.

en sorry maar met een dergelijke mentaliteit ( die problemen gaat uitvinden daar waar ze er zelfs helemaal niet zijn ) kan je echt niet verwachten om ooit uit de armoede te kunnen geraken
« Laatst bewerkt op: 13 april 2010, 10:42:22 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2010, 00:33:19 »
Citaat
Een bankrekening kunnen ze niet zomaar sluiten. Die blijft altijd van jou. Als er geld opstaat en er is de afgelopen jaren niet aangekomen zal er zelfs nog geld voor je bijgekomen zijn door de interesten. Dus ga gewoon naar BNP Paribas-Fortis, leg je situatie uit en die zullen je rekening wel terugvinden.
ze zullen de rekening idd zeker terug vinden ja

maar je zal er geen cent af kunnen halen - want je kan niet bewijzen dat je de rekening houder bent

en moest dat wel het geval zijn bedenk dan eens hetvolgende

dan zou ik jouw rekening morgen ook kunnen leeghalen he - bewerende dat ik jouw ben

Offline poppetje

• blueke
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2010, 13:30:33 »
Ik begrijp dat je dat zegt van die restricties opleggen, maar ik ben al echt wel naar het ocmw van de woonplaats van mijn moeder gestapt, en daar duwden ze dan direct een bundel budgetbegeleiding in mijn handen, met de vraag om al mijn papieren ed mee te brengen, terwijl ik ze juist had uitgelegd dat ik al mijn papieren niet eens meer had, omdat mijn ex mijn spullen en dus ook mijn papieren  weigert terug te geven... En terwijl ik ze ook specifiek had gevraagd naar info over schuldbemiddeling ipv budgetbegeleiding. Ok naar het referentieadres had ik geinformeerd, maar daar zeiden ze dat dat niet kan als je schulden hebt.
In t kort, dat was sowieso moeilijk voor mij om daar binnen te stappen, en als ze daar dan zo reageren (terwijl ik vanuit mijn opleiding toch ook wel zie dat die algemene sfeer ondertussen andersd zou moeten zijn :s) dan verlies je n beetje je hoop in gerichte hulp.

Ondertussen heb ik wel een mail gestuurd naar het CAW Metropool, daar antwoorden ze wel normaal en niet dwingend, misschien moet ik best gewoon dar een afspraak maken, en me verder laten helpen. Ik ben vooral bang dat ze me gaan betuttelen, terwijl ik gewoon hulp zoek, die me de weg wijst, maar me de stappen wel zelf laat nemen!

Waarom zou ik trouwens niet kunnen bewijzen dat ik de rechtmatige houder van die rekening ben, als ik nog een geldige identiteitskaart heb?

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2010, 20:41:02 »
aah je hebt nog een paspoort - ik ging er idd gans de tijd vanuit dat dat niet het geval was

in dat geval kan je idd wel bewijzen wie je bent en moest er nu nog geld op die rekening staan dan zal je dat denk ik meekrijgen

maar als je een nieuwe rekening gaat openen ga je bij mijn weten problemen ondervinden omdat je adres op je pas niet meer geldig is - en ook als je de oude rekening gaat hergebruiken denk ik dat er minstens na een tijdje een probleem gaat zijn

niettemin kan het natuurlijk zeker geen kwaad om het toch te proberen - een nee heb je en een ja kan je krijgen ( als je bvb iemand zou kennen bij de bank ofzo zou denk ik ook veel verschil in zoiets kunnen maken ) - aah ja en laat ons ook weten hoe het afloopt natuurlijk en of mijn beweringen kloppen of niet

het caw is laagdrempeliger dan het ocmw - maar het blijft idd betutteling gezien je hen zaken zou gaan vragen die je zelf veel beter kan oplossen dan dat zij dat zelfs met de beste wil vd wereld voor je zouden kunnen doen.

het enige dat je nodig hebt is iemand die je een referentieadres wil geven en die je vertrouwd in die zin dat die er geen misbruik van zou maken, je post verloren zou doen of vernietigen enz enz

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2010, 20:46:52 »
het verbaast me ook niet dat het ocmw over budgetbeheer begint te zeuren als je een referentieadres komt vragen - nergens is er nochthans een wet of voorschrift of wat dan ook dat dat voorschrijft

in werkelijkheid is het eerder zo dat ocmws geen referentieadressen willen verstrekken en dat ze daarom allerlei foefjes verzinnen om ze niet te moeten verstrekken

en dat doen ze in opdracht van de ocmw raad en het ocmw bestuur - en die volgden niet jouw opleiding en bekommeren zich veel minder om deontologie ed maar hebben een partijpolitiek agenda - waarin centen zoals je wel weet doorgaans heilig zijn en deze laten vloeien naar de behoeftigen een taboe

Offline poppetje

• blueke
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2010, 15:48:55 »
Had vandaag een afspraak met iemand van het caw en ben heel anders ontvangen dan eerder op dat ocmw.
Voor een referentieadres kom ik niet in aanmerking, juist omdat ik een half inkomen heb door werk, en je een referentieadres enkel krijgt als je inkomen geblokkeerd word door het feit dat je ambtelijk gestraft bent. Ik zou idd een aanvullende uitkering kunnen aanvragen, maar daar heb ik om verschillende redenen geen nood aan, voorlopig toch niet. Een uitkering betekent voor mij gecontroleerd worden, en daar ben ik nog niet aan toe, plus dat het belqngrijk voor me is dat ik het eerst zelf probeer. 

De mevrouw van het caw ging info zoeken met betrekking tot mijn situatie over schuldbemiddeling, domicilie, en psychologische bijstand, ik heb beloofd dat ik bij de banken ging horen.

Na die afspraak dus maar ineens langs dexia geweest en die rekening bestaat niet meer.  Hopelijk heb ik morgen met mn fortis rekening meer geluk!

Bedankt echt ook dat je zo uitgebreid reageert, tis voor mij een duwtje in de rug, en die zijn meer dan welkom! :)

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2010, 22:35:04 »
hey euh bedankt dat je bedankt maar de boodschap is toch niet geheel overgekomen beste poppetje

dat je enkel een referentieadres kan hebben als je inkomen geblokkeerd is is larie en apekool - zever in pakskes - kletskoek

en je komt er dus wel voor in aanmerking - bij mij thuis hebben drie mensen een referentieadres en bij die procedure is dat nooit ter sprake gekomen

het is bovendien zo dat iemand die ambtelijk geschrapt is zijn of haar inkomen altijd vroeg of laat geblokkeerd geraakt - waar die ambtenaars het vandaan halen weet ik ook niet

en nu is het aan jouw

of je hebt iets geleerd van vws en je gelooft een instantie in het vervolg niet meer zomaar omdat ze een naam hebben zoals caw of ocmw enz
of je gelooft het caw maar en dan zal je ook nooit je recht op een referentieadres kunnen hard maken - ofwel bepaal jij wat je rechten zijn of anders doen zij dat wel voor jouw

ps mits je ff de moeite doet om te zoeken vind je hier op de site de regelgeving omtrent referentieadres (zoek oa ook op daklozengids) - enige voorwaarde is ambtelijk geschrapt zijn - dat van dat inkomen dat geblokkeerd moet zijn is nogmaals kletskoek en ronduit misdadig van het caw dat ze jouw rechten proberen te beknotten door je zo op de verkeerde been te zetten.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 11:09:43 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2010, 22:41:38 »
toen ik de eerste keer naar het gemeentehuis hier ging met iemand om die een referentieadres te geven kreeg ik ook dergelijke antwoorden van die betweters die hun eigen job niet kennen hoor

maar nu gaat het al anders - en er hoeft niet meer gediscussieerd te worden

een referentieadres is een recht voor wie ambtelijk geschrapt is maar in de praktijk moet je er altijd rel voor maken - en in antwerpen nog het ergst van allemaal

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2010, 22:51:28 »
Citaat
juist omdat ik een half inkomen heb door werk
wordt dat werk dan cash betaald ?

je moet leper worden meid en listiger

zelfs als je cash betaald wordt dan hoef je dat toch helemaal niet te zeggen tegen die diensten

paniekeer wat en zeg dat je niet aan je loon kan geraken ( als zij dat zo graag willen horen ) zonder adres en zonder rekening en zeg dat je door hun schuld je werk nu dus ook nog dreigt kwijt te geraken

maak die onnozelaars gewoon wat blazen wijs

hetzelfde geldt voor die controles die vast zouden hangen aan dat extra inkomen - sta je er wel bij stil dat je mss wel rechten gewoon weggooit omdat je alleen maar vermoed dat er controles aan vast zouden kunnen hangen ?

en als dat zo is dan is het altijd pas na een tijdje - dus na dat tijdje kan je die uitkering toch nog altijd laten vallen - heb je ze intussen toch al die maandjes weeral gehad - wil jij perse afzien mss ofzo ?

en psychologische bijstand vragen - wat wil je ? vol fluor en sqolueen en andere troep gestoken worden zodat je voortaan te dom bent om nog complexen te kunnen hebben ? een prozaczombie worden ?

iedereen doet wat hij wil maar laat ik het toch nog maar eens benadrukken

geloof het caw ( de overheid ) maar hoor maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb wanneer je het roer van jouw leven in handen geeft van gelijk welke dergelijke dienst of instantie

de overheid is de oplossing niet - zij is het probleem !!!
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 03:11:32 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2010, 22:54:15 »
aah ja en als je nu ooit nog eens terug naar dat caw zou gaan doe me dan een lol en vraag aan dat mens eens uit welke duim ze dat nu feitelijk gezogen heeft en laat ons dat aub echt weten
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 03:07:40 by Thierry »

Offline poppetje

• blueke
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2010, 11:39:37 »
Ik word idd cash betaald, heb dat in het begin zo gevraagd, en komt ook wel omdat ik in een speciale sector zit...
Haha en wil zeker niet vol prozac gestopt worden, zeker nu niet meer, weet ook goed genoeg dat dat niet helpt, maar wat ik wel kan grbuiken is een neutrale persoon waar ik mn hart af en toe kan luchten, en die me helpt de juiste keuzes te maken.
Ik snap wel dat je zo assertief reageert tegen staatsinmenging, maar ik had echt niet het gevoel dat ze me antwoorde in dienste van... Het is moeilijk om op een openbaar forum heel persoonlijke informatie te geven, maar op bepaalde vragen heeft ze juist een antwoord gegeven dat eerder in mijn voordeel dan in het voordeel van de staat kan werken.

Ben vanochtend naar de fortis bank gegaan, en die rekening is dus nog gewoon open en toegankelijk! Enige probleem is dat ze codes altijd naar het domicilieadres moeten sturen, heb maar gezegd dat ik een tijdje bij mijn moeder logeer, en dat ik dan binnen een paar weken wel n nieuwe code zal aanvragen :)
Iig ben ik heel blij nu, want dit betekent dat ik mijn schulden kan beginnen afbetalen. En erna kan ik dan voor mijn gevoel wel gewoon een uitkering aanvragen, zonder al te veel controle en inmenging van de staat.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2010, 12:44:16 »
Citaat
maar wat ik wel kan grbuiken is een neutrale persoon waar ik mn hart af en toe kan luchten
caw is door de overheid gesubsidieert en dus partijdig = het tegenovergestelde van neutraal - een pastoor zou in dit geval zelfs neutraler zijn

Citaat
en die me helpt de juiste keuzes te maken.
er bestaat zo maar één persoon en dat ben je zelf - het is normaal dat je die neiging hebt om iemand anders het roer te geven ( als het dan fout gaat kan je nadien ook zeggen dat het niet jouw fout is ) maar het leidt altijd tot problemen

en kan je het toch niet laten geef het roer dan in handen van een persoon of familielid maar zeker niet in handen van ocmw, caw, staat , psychiatrie, drughulpverlening, ( het is echter natuurlijk wel mogelijk dat er binnen deze diensten personen werken die je wel persoonlijk kan vertrouwen - maar vertrouw dan op die personen en niet op hun instanties - en het blijft altijd hachelijk want die diensten gebruiken die personen en recreturen ze zodanig en leiden ze zodanig op dat ze ze kunnen gebruiken als het aardige gezicht waarmee ze jouw vertrouwen winnen - snap je - maak een onderscheidt tussen de persoon en de dienst !!! )

ik blijf erbij dat het caw jouw foutieve informatie geeft - in het beste geval doet het dat via een persoon die zelf niet kwaadschiks is maar zelf verkeerd geinformeerd is en daardoor vertrouwen wekt

heeft het caw je btw ook gewezen op de verjaring van schulden ? indien je immers toch van plan bent nog een tijd ambtelijk geschrapt te blijven dan kunnen schuldeisers je niks maken - gezien ze geen adres hebben om boedelbeslag te komen doen en geen rekening om te blokkeren - en mss is het zo dat een paar van jouw schulden reeds bijna verjaart zijn op die manier en dan zou het stom zijn om de verjaring ongedaan te maken door op t laatste nippertje toch nog te beginnen betalen
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 13:04:42 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #18 Gepost op: 16 april 2010, 12:50:59 »
btw ik reageer hier ook nogal heftig omdat referentieadres iets is waar ik vroeger samen met waalse en brusselse daklozen voor geijverd heb - het referentieadres is één vd weinige zaken die wij als vierde wereld militanten en actievoerders in het verleden gedaan gekregen hebben zeg maar

en dan horen zoals nu weer wat het caw de mensen er allemaal over wijs maakt - ik zou er een punthoofd van krijgen - blijkbaar is gemeentepersoneel, ocmw personeel en caw er de laatste tijd totaal over gedesinformeerd, daar waar ze er vroeger eerder niet over geinformeerd waren   

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2010, 13:13:24 »
stel bovendien eens dat het caw gelijk zou hebben

dan zou dat willen zeggen dat er een administratieve voorwaarde is om in aanmerking te komen voor een referentieadres - nl bewijzen dat je inkomen erdoor geblokkeerd is

nu ten eerste is net het karakteristieke aan de hoedanigheid van ambtelijk geschrapt zijn dat je geen administratieve of financiele verrichtingen KAN doen - immers je kan geen post ontvangen weet je wel

ten tweede wordt iemands inkomen er zo goed als altijd op de duur door geblokkeerd

dus kortom als het caw gelijk zou hebben dan zou niemand die nood heeft aan een referentieadres het nog kunnen bekomen - immers zelfs diegenen wiens inkomen geblokkeerd is kunnen dat onmogelijk aantonen

het referentieadres is ahw een cm terrein dat wij ooit hebben kunnen "veroveren op de vijand" - en via desinformatie probeert die die cm nu weer terug te nemen in plaats van dat te doen door de wet op het referentieadres weer af te schaffen.

dat zou immers neerkomen op de openlijke herinvoering vd burgerlijke dood - en daarom gebeurt het dan maar weer heimelijk zoals we intussen reeds gewend zijn.

de laatste tijd heb ik nog klachten ontvangen trouwens van mensen die op gemeentediensten overal in het land werden afgescheept met dezelfde foutieve informatie

Offline poppetje

• blueke
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2010, 17:24:41 »
Das ergens ook wel n redelijk negatieve instelling tov hulpverlening? Ik weet uit vroegere ervaringen dat hulpverlening niet altijd een realistisch beeld heeft van kansarmoede, wat dat juist betekent voor mensen en vooral wat voor verregaande gevolgen op ieder gebied van je leven en persoonlijkheid dit heeft, maar ik heb ook wel de indruk dat er stillaan verandering in komt, kijk maar naar de ervaringsdeskundigen, of ben ik daar zo verkeerd in? Ik wil dit werk ook gaan doen, echt niet ten dienste van de staat, maar juist in dienste van de hulpvrager, gebruikmakend van de mogelijkheden die de staat biedt.

Met helpen de juiste keuzes maken, bedoel ik vooral mijn weg helpen vinden in de kansen en mogelijkheden die de staat wel biedt, maar zo weinig mogelijk in contact komen met hun controllerende functie. Heb mn lesje wel geleerd in blindelings op mensen vertrouwen, en zolang ze geen adressen ofzo van me hebben, weten ze me ook niet te vinden als ik dat niet wil he ;)

Over de verjaring van schulden hebben ze me niets gezegd, maar ik heb ook wel duidelijk gezegd dat ik mijn schulden wel wilde betalen, omdat het een deel private schuldeisers betreft. En heb hier op het forum ook al gekeken wat die termijnen zijn, maar dat duurt nog wel n tijdje voor dat gebeurt bij mijn schulden.  Wel heeft ze me verteld over collectieve schuldbemiddeling, dat alles word kwijtgescholden via de rechtbank...

Is trouwens idd spijtig dat het referentieadres niet beter bekend is. Heb het woord eerlijk gezegd bij mij op school nooit horen vallen, terwijl het toch een belangrijke verwezenlijking is. Zelf heb ik t per toeval gevonden, doordat 1 van onze eindwerk-ideeen eenzelfde soort gids voor kansarme moeders en kinderen maken was. 1 van de grote problemen in het sociaal werk is wel dat instanties, namen, bevoegdheden ed razendsnel veranderen, en dat het eigen personeel gewoon niet meer weet waar af en aan.

Is er van het referentieadres geen soort wettelijk kader, een artikel of wet ofzo, die ik kan opzoeken, en die ik dan eventueel volgende afspraak kan meenemen?

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2010, 22:02:02 »
ik zal je aan de hand van dit voorbeeld aantonen hoe opleidingen zodanig georganiseerd zijn dat enkel de zg gewenste mensen ze kunnen en zullen voltooien en dus nadien ook bij die diensten terecht komen

ofwel ben je in mijn ogen een schaap ( iemand die klakkeloos alles aanneemt wat de meneer met de witte jas zegt ) of anders heb je een autonoom denken

de link vzw leidt mensen op tot ervaringsdeskundigen die dan nadien tewerk gesteld worden bij allerlei overheidsdiensten om daar namens de armen assertief te zijn

maar iemand die assertief is en dus autonoom denkt (schapen zijn nooit assertief ) die trapt niet in dat verhaaltje van lut goossens van de link

een schaap gaat er gewoon in mee - denkt niet verder na - slikt het concept gewoon als zoete koek - volgt de opleiding en komt drie vier jaar later bij den thierry van het vierde wereld syndicaat klagen en jammeren dat hij of zij zich gebruikt voelt, genegeerd, vernedert zelfs, dat het allemaal zinloos is, dat er nooit geluisterd wordt enz enz  

iemand die zijn hersenen gebruikt waarvoor de natuur hem of haar die gegeven heeft gaat die gebruiken om zelf na te denken over het concept van lut goossens - een kind van veertien zou vervolgens intelligent genoeg kunnen zijn om te begrijpen dat mensen niet tot ervaringsdeskundigen kunnen worden opgeleid en al helemaal niet door iemand zonder ook maar de minste ervaring in de armoede

iemand die zelf denkt en zich niet gelijk wat laat aannaaien ( de mensen die de armen dus echt nodig hebben bij de overheidsdiensten ) die begint dus maw niet eens aan de opleiding

eigenlijk is het heel simpel - ofwel ben je een schaap en dan zal je goed gedijen in dat hulpverleningsmilieu en het vws zal je dan obscuurder en obscuurder gaan vinden naarmate je de opleiding verder zet

of je knapt af tijdens de opleiding of in je eerste jaren van je carriere en ervaart zelf datgene wat ik je nu reeds zou kunnen vertellen maar toch nog niet gelooft

in dat geval is er nog hoop - want zo is het bij mij destijds eigenlijk ook allemaal begonnen   ;D

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2010, 22:19:30 »
wat de hulpverlening betreft

er zijn hulpverleners die ok zijn hier en daar maar de instituten waarbinnen ze moeten werken deugen niet en ze zeggen dat trouwens al te vaak zelf

kort samengevat zou je kunnen zeggen dat de hulpverlening een politiek afleidingsmaneuvre is vd economische groten - net zoals de worsten van woeste is het destijds - een rijke industriele vrek die zijn arbeiders uitbuitte dat het geen naam meer had maar als het verkiezingen was dan ging hij worsten uitdelen

en als jij dus in de hulpverlening zou gaan werken dan betekend dat dat je in de moderne variant van woeste zijn worstenfabriek gaat werken

en daarom wordt het tijd dat de armen spugen in de soep die hun wordt uitgedeeld

je moet altijd eerst kijken naar de aard van het beestje

neem nu bvb het koningshuis

zij geven geld aan het koningboudewijnfonds, dat aan armoedebestrijding doet en dat ook op die zijn kosten werd opgericht

maar anderzijds staat er hier volgende maand wss een deurwaarder om beslag te leggen voor electrabel, electrabel dat via suez voor een heel groot gedeelte in handen is van het koningshuis - dus maw om die eikels hun divident te kunnen uitbetalen wordt bij mij de boel leeggeroofd

dat laatste lees je natuurlijk niet in de krant - maar als de koning eens een miljoentje in de pot gooit ( een worst dus ) dan lees je dat wel natuurlijk - het is hetzelfde gewoon als de plaatselijke pandjesmelker hier die af en toe eens nieuwe truitjes sponsort voor de plaatselijke miniemen - de kosten daarvan trekt hij af van zijn belasting - wat het koningshuis betreft die kunnen niks aftrekken want die betalen niks

laten we zeggen dat ik veel tijd genomen heb om één en ander uit te spitten vanop de zijlijn vd maatschappij en daarover is er hier ook al heel wat afgeemmert - en mijn conclusie is dat armoede met heel veel zorg door de staat bewust in stand gehouden wordt en dat hulpverlening slechts bestaat om te zorgen dat de mensen en de armen dat niet door krijgen - ook de huidige crisis wordt aan de top bewust georganiseerd
« Laatst bewerkt op: 17 april 2010, 01:19:45 by Thierry »

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2010, 22:26:44 »
Citaat
Is er van het referentieadres geen soort wettelijk kader, een artikel of wet ofzo, die ik kan opzoeken, en die ik dan eventueel volgende afspraak kan meenemen?
die daklozengids waarvan ik de link gaf

en die werd trouwens door de overheid zelf uitgegeven opdat de daklozen daarmee haar eigen diensten zouden kunnen informeren over hun rechten - dus allee kom hoe ernstig kan je zo n rechtstaat nu eigenlijk nemen ?

btw die daklozengids moet normaal gezien tussen de folders liggen van het ocmw, het flikkenkot, gemeentehuis en caw  ::)

uiteraard heb ik ze op die plaatsen nog nooit aangetroffen

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 15
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 8
Total: 8