Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Dubbel zo veel arme huurders op straat  (gelezen 5236 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Dubbel zo veel arme huurders op straat
« Gepost op: 29 november 2009, 20:01:45 »
Dubbel zo veel arme huurders op straat

Vrederechters bevelen dit jaar tot 60 uitzettingen per dag —

Dit jaar werden al dubbel zoveel Vlaamse gezinnen uit hun woning gedreven omdat ze de huur niet kunnen betalen. Het gaat om bijna zestig uitzettingen per dag.

Het lijkt een beeld uit lang vervlogen tijden: op bevel van de vrederechter zet de deurwaarder wanbetalers op straat. Desnoods zet hij hun inboedel op de stoep. Dat beeld uit Arm Vlaanderen is helemaal terug.

Vorig jaar werden volgens de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) 10.780 gezinnen uit hun woning gezet. Dat zijn er 207 per week of 30 per dag. Toen al was dat een record.

Dit jaar neemt het aantal uitzettingen hand over hand toe. We stevenen zelfs af op een verdubbeling: 60 uitzettingen per dag. ‘Want in de eerste negen maanden van dit jaar begonnen eigenaars dubbel zoveel procedures tegen hun huurders wegens wanbetaling als vorig jaar', zegt Katelijne D'Hauwers van het Algemeen Eigenaarssyndicaat (AES).

Met zijn 25.000 leden staat het AES sterk op de private huurmarkt. ‘Neen, onze leden zijn geen huisjesmelkers', zegt D'Hauwers. ‘Het merendeel zijn kleine eigenaars die twee of drie panden verhuren. En ze gaan niet lichtvaardig naar de vrederechter, want zo'n procedure betekent een zware kost.'

Betrouwbare graadmeter

De verdubbeling van het aantal procedures van eigenaars tegen wanbetalers is dus een betrouwbare graadmeter. ‘In 90procent van de gevallen leidt zo'n procedure tot uitzetting op bevel van de vrederechter. Tien procent van onze leden krijgt jaarlijks te maken met huurders die niet of onregelmatig betalen', aldus D'Hauwers.

Het geschatte cijfer van zestig uitzettingen per dag wil ze nuanceren: ‘In Vlaanderen woont driekwart van de gezinnen in een eigen woning. Uitzettingen doen zich vooral voor in grotere steden (zie kaderstuk over Gent, nvdr.) en dan hoofdzakelijk in Brussel, waar de helft van de bevolking huurt.'

Nathalie Debast van de VVSG noemt de uitzettingen ‘een fenomeen dat enorm escaleert, parallel aan andere duidelijke aanwijzingen voor de snel groeiende armoede in Vlaanderen'.

In geval van een uitzetting worden de OCMW's op bevel van de vrederechter automatisch verwittigd, in de hoop dat zij op de valreep een oplossing kunnen bekokstoven. Debast: ‘Meestal is dat ijdele hoop, want vrederechters zetten gezinnen niet zomaar op straat. Het gaat vrijwel altijd om leefloners en andere uitkeringtrekkers die zich hopeloos in de schulden werkten.'

Ook op platteland

Uit haar regelmatige bevraging van OCMW's leert Nathalie Debast dat overal in Vlaanderen, ook op het platteland, het fenomeen een dagelijkse realiteit wordt. Vanzelfsprekend speelt de economische crisis een belangrijke rol in de terugkeer van Arm Vlaanderen. ‘Als er elk dag veel ontslagen vallen, komen meer gezinnen vanzelf in betalingsmoeilijkheden', zegt minister van Wonen Freya Van den Bossche.

‘De crisis is een te gemakkelijke verklaring', vindt Ludo Serrin van het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk. ‘Er zijn gewoon te weinig sociale woningen. Zo worden armoedige gezinnen naar de private, duurdere huurmarkt gedreven, waar ze onvoldoende worden beschermd.'

Nathalie Debast (VVSG) beaamt: ‘Een alleenstaande met een leefloon van 726euro per maand –wat onder de Europese armoedegrens van 860 euro zit– slaagt er niet in te voorzien in zijn basisbehoeften. Huur, energie en kledij vreten bij uitkeringtrekkers een te grote hap uit het budget om met het restje nog menswaardig te kunnen leven. Vorig jaar plaatsen we meer dan 38.000 budgetmeters voor elektriciteit, 7procent méér dan het jaar voordien. Een onmiskenbaar teken van de groeiende armoede. En dan moeten de OCMW's het telkens weer oplossen.'

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=KD2J0HS2
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Dubbel zo veel arme huurders op straat
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2009, 20:06:31 »
aah en dus vorig jaar waren het er "maar" 30 per dag of wat ?  >:D

::)
« Laatst bewerkt op: 27 november 2016, 01:15:44 by Twan »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2009, 20:10:08 »
Citaat
Het gaat vrijwel altijd om leefloners en andere uitkeringtrekkers die zich hopeloos in de schulden werkten.'
en de nazipropaganda gaat gewoon verder - het is weer hun eigen schuld - alle zestig per dag dat zijn er allemaal die niet met geld omkunnen

ik denk dat het tijd wordt om de standaard ook eens in de vergeetputten te gaan smijten  

wat een flutgazet is dat geworden zeg - daar zou ik als verkoper op de vismarkt zelfs nog geen vis in durven verpakken

Offline bloemsy

• blueke
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2009, 20:25:07 »
 :police:
Vergeet de frietjes niet he  ;)

Mijne vleugel is nog niet af zule.

Liefs Bloemsy  :-*

Een voor allen,allen tegen de armoede;
Los liever mijn mizerie op, anderen steken juist maar het mes iin je rug !

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2009, 20:29:36 »
we gaan nog moeten oppassen dat we straks niet heel de maatschappij in de vergeetputten gaan moeten smijten

op de duur is er niks meer over dat nog deugd - geen enkele krant, geen enkele tvzender, heel het vlaams netwerk deugd niet, zelfs de paus is vervangen door een satanist

Offline Berke

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2009, 01:55:08 »
ben alleen benieuwd hoeveel ne mens nog nodig heeft eer ie uit z'n bol gaat. goe bezig mannen, doe zo voort, je kweekt er alleen meer rebellen mee.

heb eens ooit ne tekenfilm gezien over ne boerderij waar de dieren moesten werken voor de bazen (de varkens). kweet nie meer de titel, maar prachtig. awel, wat er vandaag gebeurt is als die film...

ik weet hoe het gaat aflopen, want het echte einde zal zoals die film zijn...
.                             Vraag niet wat het VWS voor jou kan doen.
                                  Vraag wat JIJ kan doen voor het VWS.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2009, 02:00:39 »
http://www.youtube.com/watch?v=MODq81_cDKI

zou dat deze film kunnen zijn berke ?
« Laatst bewerkt op: 30 november 2009, 17:45:52 by kobaf »

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2009, 15:22:30 »
zie elders vorige dagen
antwerpen  mensen die op straat staan, krijgen geen sociale woning!

???staart....

Dolma

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2009, 15:37:19 »
zo is het idd dolma - de meeste mensen die uit hun huurhuis worden gesmeten geraken voor minstens een korte tijd ambtelijk geschrapt en daardoor komen ze dan nooit meer in aanmerking voor een sociale woning ( in het fascistische antwerpen toch )

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2009, 16:06:33 »
elke dag groeit ons leger met minstens 60 mensen aan  >:D

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2009, 11:42:26 »
‘Neen, onze leden zijn geen huisjesmelkers', zegt D'Hauwers. ‘Het merendeel zijn kleine eigenaars die twee of drie panden verhuren.'

Jawadde seg, die eigenaars moeten nogal sukkelaartjes zijn met maar 2 of 3 panden die ze kunnen verhuren  :'( :'( :'(

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2009, 12:01:18 »
Bij mij zijn dat 10 kleine pietjes en die verstaan zich niet. En het is zoals mme non non non wou: vl tegen fr. En die syndic werkt niet. NU bellen ze hem voor die buis en die rat. Hij incasseert dus 6000bef per maand en doet niks want de wet zegt 1x vergadering per jaar. Dus reparaties voor na de vergadering. Was februari 09 maar buis is nu en rat ook. ......als het vriest......de rat is al droog hoor.

IK wou zo graag rat met whiskysaus voorstellen maar te droog vlees nu.

Allez de gemeente gaaat het in het oog houden want anders zijn hun leidingen weer stuk als het vriest ech. De buis stond er weer naast deze morgen en ik heb ze weer op pplaats gezet dot morgen. Die kinderne of zottengevallen hiernaast(kliniek) doen dat wellicht.

Door die syndic kunnen ze zich niet verstaan. En dat is ook geldig voor andere huizen ech over het hele land. Syndic zetten de mensen gewoon af door foutieve berekeningen en het niet kennen van premies.

Brievenbussen moeten we veranderen want d egleuf is t eklein. vergadering 2010, welke beste prijs 2011. En de post maar klagen met reden. Dan nog iemand vinden om het te zetten en hoe: 2012.

Ja, speel maar met mijn voeten.

dolma

« Laatst bewerkt op: 3 december 2009, 19:17:50 by kobaf »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0