Even een terugblik naar de mails die een tijd geleden verstuurd zijn naar Lut Goossens en haar antwoord daarop.31.08.05
beste lut goossens
Bij deze wilde ik je ff melden dat ik ergens halverwege je boek ( uit het huis uit het hart ) ben geraakt dat je me enige tijd geleden opstuurde en waarin je je visie waarop de opleidingen tot ervaringsdeskundigen zijn gebaseerd uiteenzet. Het is al een tijdje geleden waarop ik het laatste stuk las en om eerlijk te zijn herinner ik me er niet veel meer van. Wat ik me wel herinner is dat het boek uitermate deprimerend geladen was. Heel ongezond dus voor self-empowered andersrijken om zoiets te lezen. ( Misschien kan het nuttig zijn voor andersarmen ? dat laat ik in het midden ) De zonnige kant van armoede die alleen door echte ervaringsdeskundigen kan worden gekend wordt in uw werk totaal over het hoofd gezien en onrecht aangedaan.
Verder wilde ik nog even melden dat we het uitermate betreuren dat de link vzw de term "ervaringsdeskundigen" volledig heeft gerecupereerd. En het zelfs zover heeft gekregen om decretaal te laten vastleggen dat ervaringsdeskundigen "generatiearmen zijn die hun verleden hebben verwerkt blablabla enz ". Dit terwijl de term ervaringsdeskundigen aanvankelijk door militante armen zelf werd geintroduceerd ( onder andere door mijzelf reeds in het jaar 1998 ( in een locaal tijdschrift waarvan ik u desgewenst een ingescande pagina kan toezenden ) en dus nog lang voordat er sprake was van de link vzw (meen ik ?) en nog minder van het armoededecreet van maart 2003.).
Ik stel verder vast dat u en in navolging van u jammerlijk natuurlijk ook de meeste professionelen armoede benaderen als een geestelijke pathologie van het individu waartegen het individu vervolgens ook behandeld moet worden. In sommige gevallen kan dit waar zijn maar bij het vierde wereld syndicaat gaan we er van uit dat armoede in de eerste plaats een pathologie is van de maatschappij - en van de mensheid als geheel dus. Ook dit aspect wordt dus in uw werk mijns inziens slechts ondermaats belicht.
Door de decretale vastlegging van de term ervaringsdeskundigen is bovendien een situatie ontstaan waarin de link en u in het biezonder ons inziens onterecht een veel te grote politieke macht toekomt vanuit uw hoedanigheid als psychologe.Immers niemand wordt nog als ervaringsdeskundige erkend tenzij hij of zij eerst via de link vzw en uw opleiding voor andersrijken tot ervaringsdeskundigen passeert.
Mensen die niet bereid zijn zich door de andersarmen van de link als vee te laten keuren ( en assertieve en self empowered armen zijn daar zowieso niet toe bereid ! ) kunnen geen politieke of andere cariere opbouwen in de armoedebestrijding. De echte armoedeexperten die het leven op de straat kennen worden dus allicht zonder dat u zich daar van bewust bent opnieuw uit de armoedebestrijding uitgesloten. Hun woord weegt niet door en wordt gebagatelisseerd onder de noemer; afkomstig van een niet-opgeleidde - u hebt maw een nieuwe armenkaste ( basis van discriminatie ) bijgemaakt. Proficiat dus !
Indien u het wenst dan stuur ik u het boek dus terug - doch dan moet ik weer geld uitgeven aan postzegels - ik denk dat ik het boek dus maar zal trachten slijten aan de eerste de beste andersarme die hier de revue passeert.
PS ; het vierde wereld syndicaat organiseert binnenkort een cursus speciaal voor andersarmen tot ervaringsdeskundige. Wij houden u hiervan in alle geval zeker op de hoogte en hopen dat u van dit unieke aanbod gebruik zult maken.
met vriendelijke groeten
namens het vierde wereld syndicaat
Kobaf
authentiek ervaringsdeskundige in armoede en asociale uitsluiting
onafhankelijk armoedeexpert
plutoloog
woordvoerder van het vierde wereld syndicaat
Het antwoord van Lut GoossensOpen antwoord aan kobaf
namens Lut Goossens van de Link VZW.
Beste kobaf,
Graag wil ik op jouw open brief antwoorden.
In februari dit jaar lanceerde je een discussieforum op de VDAB website naar aanleiding van een artikel in het VDAB tijdschrift over de opleiding tot ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting die de Link VZW organiseert. Op je uitgebreide reactie als King of beggars and fleas, tegen het stigmatiserende van dit artikel informeerde ik je toen reeds dat het onderzoek naar de gekwetste binnenkant van de mensen uit generatiearmoede door de mensen zelf gedaan werd en getoetst werd bij verschillende groepen van mensen die geconfronteerd worden met alle mogelijke vormen van sociale uitsluiting van bij de wieg. Het boek `uit het huis uit het hart´ dat de Cirkel VZW in 1996 publiceerde is de neerslag van deze analyses die de mensen uit de diepe armoede toen maakten.
Ter informatie over het ontstaan van de term `ervaringsdeskundigen´ in de context van armoede , kan ik je vertellen dat deze voor het eerst gebruikt werd in1989 in een interview van een groep studenten van de sociale school in Antwerpen met mezelf in de Cirkel VZW. De video van dit interview is nu in het bezit van de Link VZW. Deze term werd dan overgenomen in het Algemeen Verslag van de Armoede in 1994.
Wat je analyse van armoede betreft zijn we het er uiteraard mee eens dat armoede een structureel onrecht is en veroorzaakt wordt door alle mogelijke vormen van structurele uitsluiting van de maatschappij. Wat wij zien is dat deze maatschappelijke uitsluiting van bij de wieg bij deze mensen zich meestal veruitwendigt in een gekwetste binnenkant met alle gevolgen van dien. Binnen de opleiding wordt er in eerste instantie gewerkt aan deze binnenkant omdat de pijn die deze kwetsuren teweegbrengt veelal blokkerend werkt en hen de mogelijkheid ontneemt om te kunnen leren.
Ik zond je in februari de krachtlijnen van de Link dat het thema van de maatschappelijke uitsluitingsmechanismen als grote veroorzaker van dit alles bij deze mensen. Dat deze mensen die dagdagelijks in de miserie moeten leven veel positieve krachten en waarden hebben die het gros van de samenleving al lang verloren hebben, wordt ook daar beschreven.
Als gevolg van dit alles is het uiteraard waar dat armoedebestrijding in eerste instantie een zaak is van het bestrijden van deze structurele uitsluiting. Wat wij zeggen is dat complementair daaraan deze mensen het recht hebben om zich te bevrijden van de gevolgen van deze uitsluiting op hun zijn. Meer nog de samenleving heeft de plicht dit mogelijk te maken. Daarbovenop wordt als voorwaarde om armoede te kunnen bestrijden gesteld dat de niet- armen zichzelf dienen te bevrijden van hun eigen blinde vlekken.
Vanuit dit alles zien wij de methodiek van de Verenigingen Waar Armen het Woord Nemen en de methodiek van de ervaringsdeskundigen als twee complementaire methodieken in armoedebestrijding.
Uiteraard zijn er meerdere wegen om zijn eigen armoede ervaring deskundig te kunnen aanwenden in armoedebestrijding. Wij als Link opteren voor een opleiding als middel om ervaringsdeskundige te worden. Dit omdat de ervaring van de Cirkel VZW(een Vereniging Waar Armen het Woord Namen) ons geleerd heeft dat dit leertraject de kortste weg is om ervaringsdeskundig te worden.
De opleiding is opgebouwd samen met verschillende mensen uit de Verenigingen. I
In de opleidingen komen de meeste cursisten uit Verenigingen waar ze mee actief zijn en meewerken aan de strijd tegen het structureel onrecht dat armoede is.
kobaf,
We hopen dat in de toekomst ieder op zijn eigen manier kan werken aan hetzelfde doel namenlijk armoede de wereld uit helpen.
Namens de Link VZW
Lut Goossens
2 september 2005
Mijn reactie op haar open brief2.09.05
Hallo Lut,
Ik heb twee bedenkingen bij je open brief. Ik vind het geen goede zaak als alleen de ervaring van de generatiearme van balang is. Gezinnen die niet generatiearm zijn maar in armoede terecht komen zonder daar weer uit te raken, zullen die armoede soms doorgeven aan hun kinderen die dan generatiearmen worden. Waarom wordt er geen aandacht besteed aan deze armen? Is het niet even belangrijk om de generatiearmoede te voorkomen?
In je brief schrijf je:
Wij als Link opteren voor een opleiding als middel om ervaringsdeskundige te worden. Dit omdat de ervaring van de Cirkel VZW(een Vereniging Waar Armen het Woord Namen) ons geleerd heeft dat dit leertraject de kortste weg is om ervaringsdeskundig te worden.
Hier heb ik toch wel heel wat vraagtekens bij. Ervaringsdeskundig ben je omdat je door je ervaringen deskundig bent. Geen enkele opleiding kan je ervaringsdeskundig maken! Dan wordt je hoogstens deskundig in je leerstof maar zeker niet in ervaring. Ervaring doe je op in het dagelijks leven en niet tijdens gelijk welke opleiding, tenzij jullie opleiding erin bestaat om een paar maanden onder een brug te slapen, enz.... Maar dat betwijfel ik sterk.
Nu besef ik dan ook pas goed dat heel die opleiding alleen maar een regelrechte belediging is voor alle ervaringsdeskundigen in de armoede. Want volgens jouw visie mag je je pas ervaringsdeskundig noemen als je die opleiding gevolgd hebt. Ik was altijd van mening dat de naam alleen slecht gekozen was en dat het eigenlijk moest heten: "opleiding voor ervaringsdeskundigen". Maar jullie menen het dus nog ook? Slechts door dat leertraject wordt je ervaringsdeskundig? Pfffffff, gewoon waardeloos in mijn ogen, schandalig zelfs!
Debbie
Op politics hebben we toen een thread opgestart hierover die je kan vinden via volgende link:link