Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Overnachten op Markt in kartonnen dozen  (gelezen 4234 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Overnachten op Markt in kartonnen dozen
« Gepost op: 30 mei 2009, 11:17:47 »
Overnachten op Markt in kartonnen dozen

iedereen kan op 23 mei de nacht doorbrengen op de Grote Markt van Sint-Niklaas. Diverse organisaties zetten hun schouders onder de actie ’Kartonnen dozen’. Daarmee willen ze de overheid aanzetten om meer betaalbare huurwoningen te realiseren.

De Grote Markt van Sint-Niklaas is al het decor geweest voor het grootste paasei, de grootste kerstboom, de massatrouw en de massapicknick. Op 23 mei wordt het grootste marktplein van België ook even de grootste slaapplaats. Dat gebeurt voor de actie ’Kartonnen dozen’.
Symbool

“Het gelijknamige boek van Tom Lanoye inspireerde ons voor deze actie, maar nog meer het symbool van de kartonnen doos: dat is de schamele slaapplaats van een dakloze”, zegt Nicole Formesyn van Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen.

“Met heel wat organisaties zijn we op de kar gesprongen om actie te voeren voor een beter woonbeleid, in Sint-Niklaas, maar ook in heel Vlaanderen. Op 23 mei zullen we een lokale en een Vlaamse eisenbundel overhandigen aan de overheden om meer betaalbare huurwoningen te plannen.”
Slogan

De slogan van Sint-Niklaas is 'Van alle markten thuis'. Op 23 mei wordt dat 'Allen thuis op de Markt'. “We roepen iedereen op om die dag met een kartonnen doos naar de Markt te komen om een signaal te geven", zegt Matthias Borghgraef, straathoekwerker in Sint-Niklaas.

"Er is ook een slaapzone voor wie wil blijven overnachten op het marktplein. Die dag zal onze minister van Wooncrisis zijn visie geven”, schetst Borghgraef.

Deze actie wil de Vlaamse kiezer en de toekomstige Vlaamse regering aanporren om alle aspecten van het woonbeleid aan te pakken.

JOVE

http://www.gva.be/oost-vlaanderen/sint-niklaas/sint-niklaas-overnachten-op-markt-in-kartonnen-dozen-blz-41.aspx
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Wooneisen voor daklozen kracht bijgezet met kartonnen dozen
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2009, 11:48:36 »
Wooneisen voor daklozen kracht bijgezet met kartonnen dozen

Sint-Niklaas - Zaterdag tussen 15u en 17u bouwen vrijwilligers 14 megakartonnen dozen op op de Grote Markt van Sint-Niklaas. Dan knutselen moedige overnachters hun slaapplaats ineen en gaan ze creatief om met karton.

In Vlaanderen heerst een crisis die niet alle dagen de voorpagina’s van de kranten haalt. Vaak is ze verborgen achter 4 muren, soms is ze zichtbaar op straat. Toch is ze zeer tastbaar en drijft ze mensen tot wanhoop.
De kartonnen dozen op de markt in Sint-Niklaas staan symbool voor deze crisis: ze verwijzen naar de groeiende groep dak- en thuislozen die niet meer in staat is een betaalbare woning te vinden. Door de hoge prijzen op de huurmarkt worden steeds meer mensen afgewimpeld op de hulpverlening die op haar beurt machteloos staat omdat ze in toenemende mate mensen moet toeleiden naar een aanbod dat er gewoon niet is.
De groeiende groep dak- en thuislozen zijn het topje van de ijsberg van de woonnood. Zeker voor de laagste inkomensgroepen, mensen met een kleur of met een ‘verleden’, of de nieuwe armen - vaak alleenstaanden met kinderen - is de woonnood schrijnend. Deze gezinnen kunnen niet wachten.
De actievoerders vragen dat de Vlaamse Regering tijdens de volgende legislatuur prioriteit geeft aan een betaalbare en toegankelijke huurmarkt voor de meest kwetsbare bewoners. De volgende maatregelen zijn daartoe noodzakelijk.
Het woningaanbod en de toegankelijkheid ervan voor de meest kwetsbare doelgroepen moet drastisch verhogen door het realiseren van de 43.000 extra huurwoningen tegen 2014 in plaats van 2020. Er moet een forse uitbreiding komen van het aantal woningen dat verhuurd wordt via de sociale verhuurkantoren. De toegankelijkheid van de sociale huisvesting voor de meest kwetsbare doelgroepen moet gegarandeerd worden.
De actievoerders wille dat de private woonmarkt betaalbaar wordt gehouden. Op korte termijn (2010) is de invoering van een substantiële huursubsidie noodzakelijk om zo de ergste noden te lenigen op de woonmarkt. “We vragen daarom dat de volgende Vlaamse Regering dringend werk maakt van een huursubsidie voor de laagste inkomens die los staat van een verhuisbeweging en niet afneemt in de tijd”, klinkt het. “Voor de overheid gaat het hier om een beperkt bedrag. Met het geld dat bijvoorbeeld aan de éénmalige Vlaamse jobkorting werd besteed, kan men gedurende vier jaar een  huursubsidie voorzien voor bijna 100.000 huishoudens. Door het koppelen van prijs aan kwaliteit moet men erover waken dat dit niet leidt tot huurprijsverhogingen en dat de woning waarvoor de subsidie bedoeld is voldoet aan minimale kwaliteitsnormen.”
Gericht investeren in betaalbaar wonen voor de meest kwetsbare huurders heeft bovendien heel wat positieve effecten op andere maatschappelijke domeinen: welzijn, gezondheid, onderwijs,… “We vragen daarom dat de volgende Vlaamse Regering de wooncrisis ernstig neemt, dat ze resoluut gaat voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het wonen voor kwetsbare huurders en dat ze hiervoor de nodige budgetten vrijmaakt.”
Zaterdag 23 mei vanaf 17u ka men op de markt getuigenissen aanhoren. Er worden woonliederen gezongen en de eisen worden overhandigd aan Vlaamse en Wase politici. Uitgenodigd werden alvast: Anke Hintjens, Joke Schauvlieghe (CD&V), J.J. De Gucht (Open VLD), Bruno Tuybens (SP.a), Filip Watteeuw (Groen) en Guy Haaze (SLP). De minister van de wooncrisis maakt zijn opwachting. Vanaf 18u is er een picknick en volgen gratis optredens. En dan volg ’s nachts een Sleep-in.

http://streekkrant.rnews.be/nl/regio/ovl-9100/wooneisen-voor-daklozen-kracht-bijgezet-met-kartonnen-dozen/Article-1184683226347-1194505748506.html

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Overnachten op Markt in kartonnen dozen
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2009, 16:19:11 »
langs de ene kant goed dat de gesubsidieerde organisaties eindelijk eens iets militanter doen

langs de andere kant heb ik er mijn bedenkingen bij dat politici deze actie weer als een podium hebben mogen gebruiken om te doen alsof ze iets om de armsten in onze maatschappij geven en om zo hun stemmen te kunnen winnen

wat degenen betreft die dat hebben gedaan - ik geloof gewoon geen barst van hun beloftes - we zullen zien hoe lang het na de verkiezingen duurt dat ze die weer vergeten zijn - de vorige keren was het altijd zo dus waarom zou het nu anders zijn ?

op deze manier dienen de subsidies die voor de armsten bestemd zijn en voor armoedebestrijding dan ook weer voor het voeren van campagne voor corrupte politici (iedereen die in dit particratische land op een lijst geraakt is corrupt en op de lijst geraken alleen al is er het bewijs van )

ook vind ik het eisenpakket bedenkelijk en vaag en te marxistisch en er staan enkel eisen in die symptonen bestrijden terwijl er structurele maatregelen vereist zijn teneinde de armoede voor eens en voor altijd met wortel en al uit de grond te rukken
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2009, 16:22:19 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2009, 07:59:44 »
in feite is die techniek zo oud als de politiek zelf

als je slim bent dan weet je dat gelijk welke overheid of politieke beweging toch oppositie krijgt

en dus  kan je deze beter voor zijn en dus zelf je eigen oppositie organiseren want dan heb je ze zelf onder controle

die door jouwzelf geleidde oppositie laat je dan doen alsof ze tegen je zijn - het is goed dat ze je wat tarten en becommentarieren en het publiek moet echt de indruk hebben dat die echt tegen je zijn en je bloed zouden kunnen drinken

maar achter de schermen ga je dan savonds lekker gezellig samen eten met je eigen oppositie en dan lach je samen met dat domme kuddepubliek dat je weer eens beet hebt gehad

soit het is op die manier dat gans het gesubsidieerde vlaams netwerk moet worden opgevat en ook groen en klein links

de enige echte oppositie tegen armoede in dit land die steeds alle subsidie geweigerd heeft is het vierde wereld syndicaat
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2009, 08:05:28 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2009, 08:06:55 »
alleen zo is bvb ook te verklaren waarom groen destijds de kiesdrempel mee heeft goedgekeurd

de zelf georganiseerde en makkelijk weg te lachen oppositie werd eventjes wat te groot

en dus moest ze haar nek zelf door de strop steken

ps het vlaams netwerk waar armen het woord in de mond wordt gelegd is een kind van groen - meer bepaald van mieke vogelkooi
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2009, 08:12:23 by kobaf »

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2009, 15:23:56 »
Ik wou bij reportzge die daklozen niet fotograferen. Maar zel slapen in dozen hoor.

dolma

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2009, 15:34:39 »
hey dolma probeer als je kan toch daklozen te fotograferen in de omstandigheden waarin ze moeten leven, zodat we de schande van deze maatschappij hier zo flagrant mogelijk kunnen etaleren

maar vraag hun wel steeds eerst toestemming en zeg erbij dat de fotos dienen om op het web te zetten en hun armoede aan te klagen

als niemand weet en ziet dat hun omstandigheden erger zijn dan die van sommige dieren dan zal er niks aan hun situatie veranderen

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 20
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 6
Total: 6

© vierdewereldsyndicaat.org