Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Het Grond en Pandendecreet  (gelezen 3692 keer)

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
Het Grond en Pandendecreet
« Gepost op: 28 januari 2009, 10:52:15 »
Op Facebook zag ik onlangs een advertentie met de sympathieke kop van JP Van Rossem en de slogan "Jean Pierre Van Rossem joins the group "ik zeg NEE tegen het Grond en Pandendecreet". 'k Ben dat eens gaan bekijken en dit staat op hun profielpagina:

Citaat
Als je niet wil dat nieuwe woningen duurder worden, zeg dan NEE tegen dit decreet.

NEE tegen duurdere woningen,
JA voor betaalbaar wonen voor iedereen!

------------------------
Waarover gaat het?
------------------------

Straks moet het Vlaamse parlement zich buigen over het ontwerpdecreet Grond- en Pandenbeleid. Daarin staat dat een bouwfirma vanaf 2009 in een nieuwe verkaveling of groot appartementsblok gemiddeld 20% moet voorbehouden voor sociale woningen.

Op zich een héél goed streefdoel.

Maar met dit decreet zullen het de gewone gezinnen zijn die voor de kosten opdraaien. Zij zullen een flinke meerprijs voor hun woning in een verkaveling moeten neertellen... In een studie wordt berekend dat een gewoon huis in een verkaveling tussen 12.500 en 15.000 euro duurder wordt.

De Vlaamse regering heeft haar huiswerk niet goed gemaakt. De bedoelingen waren lovenswaardig (betaalbaar wonen voor iedereen), maar aan de nadelige gevolgen voor zowel gezinnen met bouwplannen als voor de hele bouwsector heeft de regering niet gedacht!

Het ontwerpdecreet over het Grond- en Pandenbeleid bevat voor géén van de drie doelgroepen ook maar één voordeel:

• NIET voor de modale gezinnen die een nieuwe woning willen kopen of bouwen: voor hen wordt een eigen huis een pak duurder!

• NIET voor de bouwsector: in de huidige crisis staat de werkgelegenheid reeds onder druk. Door dit decreet zullen op korte termijn 4.000 jobs in de bouw sneuvelen!

• NIET voor de gezinnen met een laag inkomen: ze zullen nog steeds vele jaren op een woning moeten wachten! Het decreet is géén oplossing om de wachtlijsten voor sociale woningen weg te werken. Nochtans zijn er voor deze mensen goede oplossingen mogelijk! Geef mensen met een laag inkomen een huursubsidie, zodat ze een kwalitatieve huurwoning kunnen vinden!

--------------------------
Laat uw stem horen !
--------------------------

Als u het met ons eens bent dat het decreet MOET aangepast worden, word dan lid van deze groep!

En nodig ook uw vrienden en familie op Facebook uit om lid te worden van deze groep: zie link rechtsboven "Mensen uitnodigen om lid te worden".

-------------------
Meer informatie
-------------------

U vindt alle info over het decreet en over de acties op www.vergiftigdgeschenk.be
Op deze site kunt u ook een studie raadplegen die met objectief cijfermateriaal aantoont waarom het decreet in zijn huidige vorm niet aanvaard mag worden.

En tot slot vindt u er veel betere alternatieve voorstellen om de wachtlijsten voor sociale woningen echt weg te werken! Met een huursubsidie bijv. kan de overheid met hetzelfde budget 4x sneller de wachtlijsten wegwerken.

Blijkbaar hebben ze wonen nu ook al als truukje gevonden om de laagste klassen van de bevolking tegen mekaar op te zetten.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2009, 10:54:14 by freedomdrummer »

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
Re: Het Grond en Pandendecreet
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2009, 13:11:00 »
En gaan ze die huursibsidie dan ook integraal van uw ander inkomen (bv leefloon ocmw ,pensioen of een aanpassing tot aan dat inkomen) aftrekken of nadien bij uw belastingsaangifte voegen ,waardoor ge in feite geen fluit meer hebt?

Al die modale gezinnen di willen kopen of bouwen...
Sorry hoor ,maar dat zijn geen modale gezinnen he.
Ge moet geld hebben om te kopen of te bouwen.
Als ge dat ni hebt ,dan zijt ge verplicht om te huren.
Bijgevolg zijn huurders de modale gezinnen!

Klojo's

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2009, 09:56:47 »
Als een modaal gezin nooit een eigen stukje grond met een huisje erop heeft,
dan zou ik dat geen modaal gezin maar een arm gezin noemen.
Een gezin is namelijk samengesteld uit mensen, en mensen kunnen niet in de lucht wonen.
Ze hebben dus levenslang behoefte aan een stuk grond om op te wonen.
Iets dat je je hele leven lang nodig hebt toch huren lijkt me geen verstandige investering.
Een modaal gezin beseft dit en daarom wil een modaal gezin kopen of bouwen.
Momenteel is 80% van de woningen eigendom van degene die het bewoont dacht ik.
Een modaal gezin heeft dus een woonstek kunnen kopen, maar ziet die mogelijkheid
nu minder haalbaar worden doordat de regering  de 20% woningen die verhuurd worden
wil subsidieren met geld van modale gezinnen die bouwen of kopen.
Doordat dan meer modale gezinnen moeten gaan huren komt er zo gewoon weer meer poen in de zakken van de grootgrondbezitters.

Ik hoop dat we nooit in een België moeten leven waar de huurders de modale gezinnen zijn. Bij wie kunt ge dan om sociale hulp gaan vragen? Als ze allemaal in de vierdewereld zitten ipv maar 20% van de bevolking.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2009, 10:47:03 »
Als een subsidie nadien terug gevraagd wordt, dan is het geen subsidie, en dan moet de bevolking daar maar over klagen tot het wel een echte subsidie is.

Het liefste wat de schrijvers van deze wet hebben is dat de eigenaars de sociale huurders verwijten ervoor te zorgen dat zij zoveel moeten betalen om eigenaar van hun woonst te kunnen worden. Doordat die prijs gestegen is zal het voor een huurder nog onhaalbaarder zijn om ook iets te kopen en daardoor zal die al jaloers worden op iemand die zelfs nog maar klein huisje kan kopen.

De eigenaars van de appartementsblokken hebben van dat gekibbel geen last, zij hebben gewoon nog meer kandidaten om hun muizenhollekes aan te verhuren.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2009, 12:42:11 »
huursubsidie is idd geen oplossing

en het is gewoon geen subsidiering vd armen want huursubsidie moeten ze aan hun leenheren afgeven en dus is huursubsidie altijd subsidie voor de leenheren en dus voor de bezittende klasse.

men moet het omgekeerde doen

men moet mensen die een tweede eigendom hebben hun kadastraal inkomen voor die tweede woning maal twee doen, voor de derde maal drie en ja voor het tiende eigendom maal tien

al die stinkende pandjesmelkers hun huizen die ze verhuren zullen hun dan plots meer kosten dan ze opbrengen en dan zullen deze die heel snel vd hand doen en dan zullen er opeens enorm veel huizen op de markt komen en dus de prijzen klappen en dan zal de resterende 20 procent van proletarische burgers die we nog steeds hebben opeens wel een huis kunnen kopen ( mits ze allemaal dan bvb een sociale lening kunnen krijgen )

op enkele uitzonderingen na zijn bijna alle huurders armen, proletariers, bezitslozen

het huurstelsel zoals het nu is, is niks anders dan een moderne vorm van feodaliteit en armoede kan niet opgelost worden zonder dit feodalisme voor eens en voor altijd met de wortel en alles uit de grond te rukken.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2009, 12:44:21 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2009, 13:17:17 »
Nog een citaat van op die website:
Citaat van: Niet goed voor mensen met laag inkomen
Niet goed voor mensen met laag inkomen

Het decreet zal de wachtlijsten voor sociale woningen niet verminderen.

In Vlaanderen zijn er 180.000 hulpbehoevenden. Slechts 70.000 hebben de moed om zich te registreren op een wachtlijst voor een sociale huurwoning. Aan het tempo dat het decreet vooropstelt, zal het nog 100 jaar duren voor de problemen opgelost zijn!

De hulp aan de meeste hulpbehoevenden komt dus gewoon TE LAAT. Voor deze laatste groep is er nochtans een goede oplossing die uitblinkt door zijn eenvoud: de huursubsidie. Gezinnen met een laag inkomen krijgen dan een subsidie waardoor ze meer financiële ruimte krijgen om een kwalitatieve woning te vinden op de private huurmarkt.

Lees meer over de alternatieve voorstellen van de Vlaamse Woningbouwers om de wachtlijsten weg te werken.
Als snel uitvoerbare oplossing vind ik dit wel een goed idee. Het is ook zo dat verhuur van 1 of 2 appartementen eigenlijk een pensioen is van vele zelfstandigen.  Iemand een krot verhuren voor 250€ zal niet meer zo makkelijk zijn wanneer iedereen zich kan permiteren om 250€ +250€ subsidie = 500€ neer te leggen elke maand. En die zelfstandigen op pensioen hebben dan nog gewoon verder hun inkomsten uit de verhuur van het extra huis dat ze speciaal daarvoor hebben gekocht.
Niet alle verhuurders zijn  pandjesmelkers, en volgens mij zijn het vooral de pandjesmelkers die nu meer winst maken door een krot te verhuren dan de menselijke huisbazen die een degelijke woonst verhuren. Kobaf zijn idee ivm kadastraal inkomen voor het zoveelste huis kan ook wel helpen om die rotte pandjesmelkers uit het gebit te trekken.

Citaat van: Niet goed voor mensen met laag inkomen
De beloften die het decreet maakt, zijn niet uitvoerbaar!

Prof.dr. Luc Goossens (Universiteit Antwerpen) twijfelt ernstig aan de geloofwaardigheid van het decreet. Hij bestempelt de belofte van 45.000 extra sociale woningen zelfs als “Gebakken lucht!”

Pascal De Decker, socioloog en planoloog denkt er net hetzelfde over:

De sociale woningen worden niet gebouwd op de plaatsen waar de nood het hoogst is.

Het is ideaal als sociale woningen gesitueerd zijn in de nabijheid van openbaar vervoer, scholen, zorginstellingen én jobs. Het merendeel van de nieuwe sociale woningen is immers voornamelijk bedoeld voor alleenstaanden,
éénoudergezinnen en ouderen.

Het decreet plant de nieuwe sociale woningen voornamelijk in verkavelingen. Verkavelingen komen echter meestal aan de rand van een dorp, waar de voorzieningen toch een stuk moeilijker bereikbaar zijn.

Dit is denk ik een realiteit die we zelf ook wel al doorhebben. Ik persoonlijk sta niet op zo'n wachtlijst ingeschreven en ik ben dat ook niet van plan, want in zo'n verkaveling denk ik niet dat ik me goed thuis zou kunnen voelen. Als kind had ik er wel in willen opgroeien, maar nu heb ik echt nood aan afstand van jan-modaal en zijn utopische zorgstaat.

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 12
Total: 12

© vierdewereldsyndicaat.org