Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Is opzegtermijn van drie maanden wettig?  (gelezen 2835 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Is opzegtermijn van drie maanden wettig?
« Gepost op: 14 januari 2009, 10:43:22 »
Is opzegtermijn van drie maanden wettig?

'Mijn vriend huurt al vijftien jaar een huis', zegt lezeres Gerda Heremans uit Boortmeerbeek. 'Dat huis is nu verkocht aan een aannemer. Alles wordt afgebroken en er worden nieuwe appartementen gebouwd. Mijn vriend heeft maar drie maanden de tijd om een nieuw huis te zoeken. Kan dat zo maar? Normaal krijg je toch zes maanden opzegtermijn?'

De huurder heeft niet dezelfde bescherming als bij een andere verbreking van de huurovereenkomst. Alles hangt ervan af of de huurovereenkomst een 'vaste datum' heeft vóór het huis werd verkocht. Dat wil zeggen dat de huurovereenkomst geregistreerd werd. Door die registratie wordt de overeenkomst bindend voor derde partijen, bijvoorbeeld een nieuwe eigenaar, en dat vanaf die 'vaste datum'.

Als dat zo is, dan krijgt de nieuwe eigenaar dezelfde rechten en plichten als de vroegere verhuurder. In het geval van de vriend van mevrouw Heremans zal de nieuwe eigenaar een opzeggingstermijn van zes maanden in acht moeten nemen.

Heeft de huurovereenkomst geen vaste datum, dan ziet het er minder goed uit voor de huurder.

De nieuwe koper kan dan met een opzegtermijn van maar drie maanden de huurovereenkomst beëindigen om belangrijke werken uit te voeren, wat hier in dit geval de bedoeling is.

De koper moet deze opzegging aan de huurder laten weten binnen een termijn van drie maanden vanaf het verlijden van de notariële akte, dus het moment dat het huis officieel wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar.

Vanaf 1 januari 2007 is de verhuurder verplicht om huurcontracten te registreren bij een registratiekantoor. Die verplichting voorkomt dat huurders zich in dezelfde situatie bevinden als de vriend van mevrouw Heremans. Dan had de nieuwe eigenaar ook met een opzeggingstermijn van zes maanden rekening moeten houden. Niet geregistreerde huurovereenkomsten die werden afgesloten voor 1 januari 2007 blijven geldig. Maar zowel de huurder als de verhuurder kunnen nog een registratie eisen. (ems)

www.nieuwsblad.be/huren

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=77250NC7
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Is opzegtermijn van drie maanden wettig?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2009, 10:46:56 »
mijn huisbaas is al in overtreding in alle geval - mijn contract is van na 2007 en hij heeft het niet laten reggen. altijd handig als stok achter de deur eventueel.
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
Re: Is opzegtermijn van drie maanden wettig?
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2009, 14:43:50 »
Kontrakten gaan normaliter per drie jaar, en je moet nu maar 2 maanden garantie meer storten op een rekening. Opgepast als je de kleine letters niet zag dat je elk jaar je intresten niet kan afhalen. Heb ik voor.

Huisbazen mogen elk jaar indeksaanpassing vragen. Deden ze dat niet, dan mag dat alleen voor het laatste jaar moesten ze het toch opeens vragen. Dan betaal je vanaf nu de nieuwe prijs en leg je er 12x de vorige extra bij op. Ook dat kan problemen geven als je huisbaas niet kan rekenen en je dan moet bewijzen betaald gehad te hebben. Goed uw overschrijvingen bijhouden dus.

Goed uw huur betalen mensen: anders problemen.

Wat me beangstigt is die huisbazen die uw caloribel zelf niet kunnen berekenen omdat ze de prijs niet goed weten. Als je dan niet veel de verwarming aandraaide, gaat je geld hun zakken in. Je krijgt ht niet terug. Zij kunnen als je weg bent er wel de nieuwe instelling mee betalen zoals ons evelyne, 20 jaar lang! Ze is verhuisd en blijft ene goede vriendin hoor.

Groetjes
dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5