Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Huur sociale woningen tot 30 procent duurder  (gelezen 3820 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Huur sociale woningen tot 30 procent duurder
« Gepost op: 12 januari 2009, 11:28:11 »
Huur sociale woningen tot 30 procent duurder

Er heerst grote onrust bij de huurders van de 140.000 sociale woningen in Vlaanderen. Door de nieuwe huurwetgeving veranderen de huurprijzen. Sommige mensen moeten vanaf 1 januari tot 200 euro per maand extra betalen, een verhoging van 30 procent.

De nieuwe huurwetgeving taxeert de sociale woningen op hun marktwaarde. Daarvoor moeten notarissen op stap om de waarde van de huizen te schatten. Die marktwaarde dient samen met het inkomen van de bewoners om de nieuwe huurprijs te berekenen, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag.

Om de overgang niet te bruusk te laten verlopen, geeft de Vlaamse regering de sociale huurmaatschappijen de kans om de prijswijzigingen in de loop van dit jaar door te voeren, maar nogal wat maatschappijen rekenen de aanpassingen al vanaf 1 januari aan. De huurdersvereniging Vivas vecht de schattingen door de notarissen aan. 'Nattevingerwerk', luidt het.

Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (Open Vld) nuanceert. 'Globaal bekeken stijgen de prijzen voor sociale huurders, maar voor de lage inkomens, zoals vervangingsinkomens voor werklozen, mindervaliden en mensen met een laag pensioen, zal de huurprijs dalen. Het zijn de betere verdieners die in feite op de private huurmarkt kunnen huren, die meer zullen moeten betalen. Maar ook voor hen bestaat er een plafond, namelijk de huurprijs op de private markt in de buurt.

jns

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF12012009_006
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
Re: Huur sociale woningen tot 30 procent duurder
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2009, 13:08:36 »
30% omhoog? Zal later op de dag gelijk eens bellen... Vreemde zaak. Al is het mogelijk, als je onder de armoedegrens zit, dat de huur omlaag gaat.. We zullen zien.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2009, 14:36:16 »
Huur omlaag omdat je onder de armoedegrens hoort?
No Way...
Om het klaar en duidelijk te stellen ,zoals het geval is in Antwerpen :
Minder dan zogezegd 50% van de geschatte normale marktwaarde voor uw woonst gaan ze niet ,eender of je 700euro/maand inkomen hebt of slechts 385euro/maand.

En 30% op bv een huurprijs van laat ons nog maar 260euro nemen = nog altijd zomaar effekes 78euro extra dat men maar moet zien te vinden.
Bovendien komen daar ook nog eens de gewone indexaanpassingen bovenop.

Gans diene domme Marino Keulen heeft compleet geen benul van wat al die sociale huisvestingsmaatschappijen eigenlijk wel doen.

Conclusie :
Zo'n dwaasheid heeft enkel als gevolg dat personen met de laagste inkomenscategorie zich echt in de problemen moeten steken om nog een sociale woonst te kunnen bekostigen!
Geloof me maar als ik zeg dat voor deze mensen niks verbetering mogelijk is ,enkel meer en meer ellende!

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2009, 16:56:41 »
Ik weet het niet, zal morgen eens bellen. Eens effe alles op een rijtje plaatsen. Het is wel logisch dat ze meer inkomsten hebben door de huur te verhogen van diegenen met een groter inkomen, immers, nogal wat mensen verdienen meer (volgens hen) dan ze zouden mogen...

Of dat ze dan ook de huur verlagen van leefloners en werklozen... we zullen zien. Ik heb alvast in de commentaren op diverse nieuwsites nog geen enkel gezien van iemand voor wie de huur omlaag ging. Diegenen die meer moeten betalen waren er wel voldoende...

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2009, 19:25:25 »
De aanpassingen mogen dit jaar doorgevoerd worden, maar de meesten voeren de aanpassing nu al door.....op diegene die dus stijgen heb ik zo een vermoeden.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2009, 20:08:57 »
de huurprijs van een sociaal woning wordt zowieso altijd berekend op je inkomen ( belastingbrief ) van twee jaar geleden.

kat denk er aan dat jij dacht ik niet echt in een sociaal woning woont maar een privewoning huurt via het sociaal verhuurkantoor en dus denk ik dat de deze maatregel niet voor jouw geldt

is er trouwens bij jouw nog iets gekomen van dat aanbod voor een sociaal woning turtletjones ? of heb je net zoals ik onlangs bedankt ? 

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2009, 20:20:51 »
Klopt, sociaal verhuurbureau. Misschien slaat dit inderdaad niet op mij.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 20:28:22 »
k ben er vrij zeker van - het bedrag van jouw huurhuis ligt bovendien denk ik vast en kan enkel met de index verhogen zoals een ander huurhuis

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 20
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 9
Total: 10
Google