Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: huurwet van a tot z  (gelezen 12745 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
huurwet van a tot z
« Gepost op: 4 november 2008, 23:17:44 »
bedoeling is om hier in openingspost per edit alles overzichtelijk op een rijtje te zetten wat je moet weten over de huurwet

http://www.just.fgov.be/img_justice/publications/pdf/21.pdf

gelieve u vrij te voelen om relevante zaken mee aan te brengen
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: huurwet van a tot z
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2008, 23:26:31 »
Registratie van het huurcontract : wettelijk moet elke huurovereenkomst geregistreerd worden - dit dient echter te gebeuren door de eigenaar en op kosten van de eigenaar - ten laatste twee maanden na de start van het contract. Doet hij dit niet dan kan hij een boete riskeren en geeft dat jouw het recht de bijeenkomst voortaan zonder vooropzeg te beeindigen.

Een niet geregistreerde huurovereenkomst heeft tov de verhuurder dezelfde waarde als een geregistreerde - doch tov derden ( bvb een koper van je huurpand ) is er een verschil - tegenover hen is het huurcontract enkel tegenstelbaar (geldig ) mits geregistreerd en vanaf datum waarop geregistreerd.

wat hier staat geldt voor elk contract dat dateert van na 01 01 07

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2008, 23:38:11 »
termijn

er zijn alleen nog contracten van bepaalde duur - ofwel van 1 jaar dat telkens per jaar verlengd wordt maar na drie jaar automatisch een contract wordt van 9 jaar (nog zes jaar bovenop de drie eerste jaren geldig dus )
ofwel één van twee jaar - dat ook het derde jaar automatisch een contract van 9 jaar wordt
of één van drie jaar dat na drie jaar ook 9 wordt
staat er geen termijn of een andere dan bovenstaande op je contract dan heb je zowieso automatisch een contract van 9 jaar
of je kan ook een levenslang contract hebben
andere mogelijkheden dan deze zijn er niet 

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2008, 23:46:30 »
de huurwet bepaald van welke wettelijke bepalingen mag worden afgeweken en van welke niet.
wat degenen betreft waarvan niet mag worden afgeweken gaat de huurwet altijd over het contract

zo is een clausule die bvb homokoppels verbiedt (heb ooit zo eens een contract tegengekomen ) zowieso niet geldig

een clausule tegen het houden van huisdieren mag echter weer wel

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2008, 00:23:32 »
vraag : hoe zorg je dat je huisbaas een boete krijgt als hij het contract niet heeft laten reggen of waarmee kan je dreigen als hij onnozel doet en dit niet heeft gedaan ?

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2008, 00:29:49 »
als er geen schriftelijk huurcontract is dan is er zowieso een contract van negen jaar

het huurcontract kan bij betwisting het beste aangetoond worden dmv afschriften vd bank van het betalen van maandelijkse huur

vanaf dat er drie maanden betaald is is er in princiepe sprake van een huurcontract aan dat bedrag voor negen jaar

handige tip om te kraken eventueel trouwens - spontaan huur storten op de eigenaar zijn rekening - stort hij dat drie maanden niet terug dan heb je em en kan je daar op je gemak voor negen jaar gaan domicilieren

edit - de drie maanden hierboven kunnen er ook zes zijn
« Laatst bewerkt op: 5 november 2008, 00:32:04 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2008, 00:34:56 »
op advertenties "te huur" aan de ramen moet verplicht de huurprijs en aantal maanden borg vermeld staan

wat kan je doen tegen een huisbaas die dat niet heeft gedaan ? ik zie nog veel plakkaatjes waar niks van prijs opstaat - waar geef je zo n verhuurder aan ? welke boete krijgt hij of welke maatregelen worden door wie tegen dergelijke wetsovertredingen genomen ?

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2008, 00:37:25 »
voor de sociale huisvestingsmaatschappijen gelden naar verluid ook andere regels - andere huurwetten ? wat zijn de verschillen ? dit kan niet volledig zijn zonder ook dit uit te diepen

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2008, 19:06:24 »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 22
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 14
Total: 14

© vierdewereldsyndicaat.org