Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Huurder ziet waarborg van 2.300 euro verdwijnen  (gelezen 3972 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Huurder ziet waarborg van 2.300 euro verdwijnen
« Gepost op: 16 oktober 2008, 15:59:42 »
Huurder ziet waarborg van 2.300 euro verdwijnen

Jurgen Wauters uit Retie huurde via makelaarskantoor De Europese Woondienst een woning. Hij ziet zijn waarborg nu in rook opgaan. De eigenares van het huurhuis gaat akkoord met de volledige teruggave na verbreking van het contract, maar nu zij onlangs van makelaar veranderde, weigert De Europese woondienst voorlopig de waarborg terug te betalen.

Een klein jaar geleden huurde Jurgen Wauters een huis in Retie. De eigenares werkte via een makelaarskantoor. Alle documenten werden in orde gebracht, maar Jurgen stelde zich al van bij het begin vragen bij de handelswijze van het kantoor, De Europese woondienst in Retie.

Rekening
“De waarborg, die volgens de makelaar drie maanden huur bedraagt, moest cash betaald worden”, weet hij nog. “Zij zouden dat bedrag op een rekening zetten. Nu weten we dat dat nooit gebeurde.” Jurgen besloot om het contract voortijdig te beëindigen. “Samen met de eigenares zaten we rond de tafel om de opzegging vlot te laten verlopen”, zegt Jurgen.

“Het huis was in prima staat toen wij het achterlieten, de eigenares was tevreden en maakte er geen zaak van dat we vroegtijdig zouden vertrekken. Alle papieren zijn zonder problemen in orde gemaakt.”

Huurdersbond
Het terugkrijgen van de waarborg bleek al gauw een ander paar mouwen. De eigenares veranderde van makelaar, omdat ze niet tevreden was van De Europese Woondienst. De makelaar zelf weigert om de waarborg terug te geven, zolang de eigenares niet langs geweest is. Verder eist hij een maand huur om de kosten van zijn kant te dekken.

“We namen al contact op met de Huurdersbond, en zij kenden het kantoor”, zucht Jurgen. “We hoorden van hen dat een waarborg normaalgezien slechts twee maanden huur bedraagt en zeker niet cash moet worden betaald. Het gaat hier over een bedrag van meer dan 2.300 euro, daar heb ik hard voor moeten werken.”

Simpel
Op het kantoor van De ­Europese Woondienst leggen ze de situatie heel simpel uit. “Zowel de eigenares als de huurder moeten samen langskomen”, verduidelijkt Ronny Leysen de zaak. “Als de eigenares akkoord gaat, geven wij het geld terug vrij. Maar wie opzegt binnen een termijn van een jaar, riskeert altijd zijn waarborg van drie maanden kwijt te spelen.”

http://www.gva.be/Antwerpen/2470/artikel.asp?art={A0431E26-1E53-420C-8C86-E0BFB62FC9F2}
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
Re: Huurder ziet waarborg van 2.300 euro verdwijnen
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2008, 10:57:22 »
Ik ben blij dat ik huur van een sociaal verhuurkantoor want veel klachten hoorde ik nog niet van mensen die hun huur opzegden, maw. je waarborg krijg je vrij vlotjes terug zonder dat men begint te zeiken over aftrek over een kras hier en daar. Blijkbaar komt het daarbuiten veelvuldig tot conflicten, maw verhuurders die alle mogelijke redenen aanhalen om de waarborg in te pikken.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
Re: Huurder ziet waarborg van 2.300 euro verdwijnen
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2008, 18:34:41 »
Hier gaat het niet om een verhuurder ,maar om zo'n altijd lastig immo-kantoor.
Ge weet wel ,van die soort die gewoon een volledige tot anderhalve maand kosten aanrekent om nen huurder de woning te laten zien en het contract op te stellen.
En als je nog wat vlak naast de zee woont ,moogt ge er bovendien ook nog eens zeker van zijn dat de huurder daarvoor mag opdraaien ipv de eigenaar.

Daarbovenop komt dat zo'n immo-kantoor voor alles geld vraagt.
Waar ik nu woon hadden die bv het lef om een rekening onder mijne neus te duwen voor de sleutels die me toegang moeten verschaffen tot m'n woonst...
Ik heb dat na veel gezever betaald ,maar ze hebben dat wel eerst schriftelijk moeten opstellen dat ik die sleutels heb betaalt ten einde mezelf toegang te kunnen verschaffen tot het gehuurde pan en dat vervolgens door hen ondertekend.
En als ik hier vanzeleve wegga ,betalen ze me exact dat bedrag terug of ze mogen op hun kosten nieuwe sloten plaatsen... >:D

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 15
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 12
Total: 14
Google (2)