Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Legaal "kraak" wonen  (gelezen 9911 keer)

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
Legaal "kraak" wonen
« Gepost op: 4 oktober 2008, 13:04:10 »
http://www.camelotproperty.com/home.php/b/be-nl/faq/

Selectiecriteria
Lancelot hanteert een zorgvuldig selectiebeleid. Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor goedkope woonruimte. Om in aanmerking te komen voor woonruimte hanteren wij onderstaande selectiecriteria:
Je moet een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben
Een Lancelot oppasser dient flexibel te zijn
Lancelot plaatst alleen personen ouder dan 18 jaar
Gezien de tijdelijke aard plaatst Lancelot geen gezinnen met kinderen
Men dient avontuurlijk ingesteld te zijn
Lancelot plaatst enkel personen met een vast inkomen
Personen met huisdieren komen niet in aanmerking voor woonruimte
Men dient een bewijs van goed gedrag & zeden te kunnen overhandigen

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
Re: Legaal "kraak" wonen
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2008, 13:06:37 »
Vb:

Bruikleners passen op leegstaande huizen - 26/06/2004

SINT-GILLIS - Voor amper 130 euro per maand passen Steven en Valerie op een prachtig oud herenhuis in de buurt van de gevangenissen van Vorst en Sint-Gillis. De eigenaars van de woning zitten verwikkeld in een erfeniskwestie en tot die tijd hebben ze hun huis toevertrouwd aan Lancelot. Dat is een vastgoed-beschermingsproject, gegroeid uit de anti-krakersbeweging die bruikleners laat huizen in tijdelijk leegstaande panden.

Sinds 1 november wonen Steven en Valerie voor Lancelot in het knappe herenhuis op de Verbindingsstraat. ,,Aanvankelijk zou het maar voor een half jaar zijn'', vertelt Steven. ,,Maar de familie heeft blijkbaar nog niet beslist wat ze met het huis gaan doen. In die tijd ben ik me hier echt thuis gaan voelen.''

Lancelot is een dochter van het Nederlandse Camelot, bij onze noorderburen ook wel bekend als de anti-krakersbeweging. ,,In Nederland zoeken we al sinds 1994 bruikleners voor tijdelijk leegstaande huizen'', vertelt Daan Merckx, directeur van Lancelot. ,,Leegstaande woningen en fabrieksgebouwen trekken vaak vandalen aan en een beveiligingsfirma inhuren is duur. Wij stellen de eigenaars voor hun pand tijdelijk te laten bewonen.''

http://www.nieuwsblad.be/Article/PrintArticle.aspx?ArticleID=gl46uq3v

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2008, 16:01:04 »
Van hun website:

Citaat
Iets voor mij?
Als Lancelot oppasser moet je flexibel zijn en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Wonen via Lancelot is iets heel anders dan huren. Bewoning van onze panden is altijd tijdelijk. Dit kan variëren van drie maanden tot enkele jaren. Dit is afhankelijk van de bestemming van het pand. Meestal is vooraf niet bekend hoelang je ergens kunt wonen. Verder kunnen oppassers zich niet domiciliëren op hun tijdelijke verblijfplaats.

We verwachten van onze oppassers dat zij hun tijdelijke woonruimte netjes bewonen. Het pand en de omgeving moeten er altijd representatief uitzien. Daarop zien wij streng toe, o.a. door het uitvoeren van een maandelijkse pandcontrole. Onze bewoners zijn onze ambassadeurs. Als zij goed voor ons wonen, houden wij onze opdrachtgevers tevreden. Voor tevreden opdrachtgevers kunnen wij wellicht meer panden beheren, extra beschikbare woonruimte dus!

Je moet klein onderhoud, zoals het vervangen van een lamp of het ontstoppen van een gootsteen, zelf kunnen verrichten. Oppassers zijn verplicht calamiteiten (lekkage, inbraak etc.) direct bij Lancelot te melden via onze 24 uurs bereikbaarheidsdienst. Je moet dus regelmatig in het pand aanwezig zijn. Iemand die veel weg is of ieder weekend naar zijn ouders gaat is om die reden geen geschikte bewoner.

Tenslotte mag je uiteraard op geen enkele wijze overlast veroorzaken ten opzichte van medebewoners of omwonenden.

Heb je verantwoordelijkheidsgevoel, ben je flexibel, ben je avontuurlijk ingesteld? Dan is dit je kans om tijdelijk en zéér voordelig in een bijzonder pand te gaan wonen. Schrijf je gratis in via het inschrijfformulier.

Je kan je er niet domicilieren, er is een maandelijkse pandcontrole. En je weet niet hoelang je er kan blijven. Ja dan moet je wel flexibel zijn.
Maar verder vind ik dit wel een keigoed initiatief, bedankt voor de informatie ;-)

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2008, 16:28:45 »
Een maandelijkse pandcontrole valt mee. Ik krijg die van de sociale huisvestingsmaatschappij jaarlijks één keer op bezoek voor een controle. Ik las dat in Nederland, een gelijkaardig initiatief, de controle onverwachts op gelijk welk moment kan zijn.

Domiciliëren niet mogelijk is natuurlijk al veel minder...

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2008, 16:35:19 »
onaanvaardbare praktijk mi en poging tot omzeiling van de huurwetgeving

eigenlijk kan je die firmas ook aardig beet hebben

die maandelijkse controles en andere voorwaarden zijn zelfs gedeeltelijk onwettelijk

als je er toch domicilieert en hen toch toegang weigert bij controle enzo dan kunnen ze gewoon geen flikker doen

zal er later nog op terug komen - moet er nu ff vandoor
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2008, 16:51:57 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2008, 19:47:05 »
soit in feite komt het er gewoon simpel op neer dat je dat bedrijf in belgie als kraakvestingsmaatschappij kan gebruiken

ethisch totaal niets mis mee gezien zij jouw toch ook willen gebruiken

tja - gebruiken of gebruiikt worden dus - wat kies je ?

je kan ze je een aardig pandje laten uitzoeken en van de eerste dag laat je direct de wijkagent komen door je er toch te gaan domicilieren op de gemeentelijke dienst burgerlijke stand

denk niet dat de wijkagent een huurcontract moet zien ofzo die vent heeft daar niets mee van uitstaans - hij komt gewoon vaststellen of je aangifte overeenstemt met de realiteit en of je daar dus echt te vinden bent

eens ingeschreven geldt dan de gewone huurwetgeving

ze verhuren heel goedkoop ? heb je een contractje gekregen van ik zeg maar iets 200 euro in de maand voor een riant herenhuis ofzo ? betaal dat dan netjes en na drie maanden heb je een huurcontract aan dat bedrag ( kunnen enkel nog opslaan met de index, jaarlijks ) op zak; ook wanneer dit huurcontract niet eens echt bestaat

ben je een jaar zo braaf aan het betalen dan heb je een drie zes negen contract voor een herenhuis voor 200 euro op zak - het contract dat je aanvankelijk met hen hebt getekend - daar mag gelijk wat in staan - het telt gewoon niet meer

ik zou dus zeggen allen daarheen  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2008, 19:49:54 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2008, 19:52:34 »
aah ja en die maandelijkse onverwachtte controle laat me niet lachen - gewoon ander slotje op de deur en uit het raam uitlachen als ze langskomen

of je kan het nog erger voor ze maken - laat ze binnen komen en zorg dat de politie ze op heterdaad kan betrappen wanneer ze zich onwettig toegang verschaffen tot jouw domicilie - en dan kan je ze nog huisvredebreuk aan hun been lappen ook ( ps niet voor het vredegerecht dan maar wel voor de strafrechtbank )
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2008, 19:54:05 by kobaf »

Offline alpha

• boefer
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2008, 09:35:08 »
Schitterende tip!!!!!! >:D

Misschien kan ik voor het VWS een legaal kraakpand versieren zo.
Momenteel bevind ik mij in de ideale situate om zulks mogelijk te maken denk ik:

Ben onlangs buiten gesmeten door mijn vriendin, heb een voorstel tot ambtelijke schrapping aan mijn broek. Ik voldoe aan de gestelde voorwaarden zoals in orde met de RSZ, vast inkomen uit arbeid, bewijs van goed gedrag en zeden, geen kinderen ten laste noch huisdieren, ....

Maw ik kan in een dergelijk pand mijn intrek nemen en er domicilie aanvragen.
Daarna kunnen we misschien kamers onderverhuren zodanig dat anderen er ook domicilie kunnen kiezen?

Mogelijkheden zat, eerst aan een grote woning zien te komen. Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een grote oude villa/kasteeltje met bijhorend park rondom  ;D

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:11:09 »
Ja da zou de max zijn, "met bijhorend park", eindelijk grond om patatten in te planten :p

Offline alpha

• boefer
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:20:24 »
Yep, de gazon cultiveren we tot een waardevolle moestuin!

Ps: Vallen kippen ook onder "huisdieren" ?  ;) ;D

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:39:27 »
Ik denk het niet, kippen zijn in gans de vleesindustrie de zwaarst mishandelde dieren, dus de dag dat ze het statuut "huisdier" of een daaraan evenwaardig statuut verwerven ligt volgens mij niet in de nabije toekomst.
De vraag is natuurlijk of boerderijdieren wel toegestaan zijn en waar ze naartoe moeten wanneer we uiteindelijk toch buitengesmeten worden.

Eén keer zouden we ze dat wel kunnen lappen natuurlijk, daarna worden we niet meer gevraagd, tenzij we steeds nieuwe - zogezegd onafhankelijke - individuen laten infiltreren in het Lancelot systeem ... tot het bedrijf platligt en deze mogelijkheid niet meer bestaat voor wie het toch volgens de Lancelot regels wil doen. Spijtig voor Lancelot, en spijtig voor die enkele mensen zoals Steven en Valerie, en vooral spijtig voor de eigenaars van die leegstaande panden, want die zien hun eigendom tijdens hun stomme familieruzies ofzo steeds meer verloederen en lijden onder de leegstand.
Maar voor de algemene strijd tegen het uitzuigsysteem van de pandjesmelkers is het misschien wel een goede zaak als we "het Lancelot kasteel" heroveren...

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:42:58 »
Lancelot ... we zijn precies terug naar de middeleeuwen aan het gaan.
Hoe zit het trouwens met internetaansluiting in zo'n kasteel ?

Mag je kiezen in welke ruimte je woont, of mag alleen de kerker gebruikt worden  >:D
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2008, 10:46:07 by freedomdrummer »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:50:44 »
allemaal niks van aantrekken hoor - niet van patatten en ook niet van huisdieren en ook niet van welk deel je zogezegd mag gebruiken enzo - vanaf je daar gedomicilieerd sta doe je daar zolang je betaald gewoon wat je wilt  ;D

ik zou zeggen we nemen mss een grote waakhond ofzo - kan meteen handig zijn om mee te gaan als we gaan stropen ofzo - en natuurlijk voor het entertainment als de huisbaas langs komt  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2008, 10:55:29 by kobaf »

Offline alpha

• boefer
« Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2008, 11:15:27 »
Ik denk het niet, kippen zijn in gans de vleesindustrie de zwaarst mishandelde dieren, dus de dag dat ze het statuut "huisdier" of een daaraan evenwaardig statuut verwerven ligt volgens mij niet in de nabije toekomst.
De vraag is natuurlijk of boerderijdieren wel toegestaan zijn en waar ze naartoe moeten wanneer we uiteindelijk toch buitengesmeten worden.

Wat we gaan doen is zowieso niet toegestaan door de firma Lancelot....

Verder moeten kippen gezien worden als een nuttig recyclage systeem van keuken-tuinafval dat eieren en vlees oplevert.
Zolang ze een dierwaardig leven leiden als scharrelkip is er volgens mij geen enkel moreel bezwaar in te brengen om een aantal kippen te houden en ze te slachten voor consumptie.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2008, 11:23:40 »
Aja, slachten voor consumptie, daar had ik nog niet aan gedacht  :)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2008, 11:29:41 »
hi net alsof we niet anders gewend zijn  ;D

mijn eerste fazant moet ik in alle geval nog vangen en zijn kop afkappen hoor

een kraai tam maken ja - dat allemaal wel ja  O0 ;D

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 22
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 8
Total: 8

© vierdewereldsyndicaat.org