Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: wonen op het water ?  (gelezen 4932 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
wonen op het water ?
« Gepost op: 14 juli 2008, 18:56:12 »
daarnet een programma daarover gezien op tv op bezoek bij een kameraad

een manier om grondschaarste te omzeilen is uiteraard gaan wonen op het water

heb me al vaak afgevraagd hoe dat wettelijk eigenlijk zit

laten we nu even veronderstellen dat ik geld genoeg daarvoor zou hebben en bvb een huis koop bij http://www.westbayfloathomes.ca/westbay/faq.htm

en stel dat ik dat ergens in de ooster of westerschelde ofzo leg

moet ik dan liggeld betalen ?

de tijd dat je zomaar ergens een hutje in het bos kon zetten waar nog niemand woonde is al een hele tijd voorbij - maar op het water geldt dat volgens mij op de meeste plekken nog niet.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2008, 01:44:58 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: wonen op het water ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2008, 18:58:24 »
ik weet in een droogdok ergens een gigantisch groot ijzeren soort van vlot liggen dat daar volgens mij zelfs wreed in de weg ligt

zelfs groot genoeg om er desnoods een heus appartementsblok op neer te poten

zoiets zou je bovendien ook kunnen kraken ( als het al niet gewoon zo met de eigenaar te regelen valt ) en je zou al kunnen starten met er gewoon een caravan op te rollen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2008, 22:52:01 by kobaf »

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2008, 18:36:33 »
De waterwegen zijn de laatste 20 jaar een speelplaats voor de rijken geworden, je ziet dan ook overal jachthaventjes -met een tekort aan ligplaatsen want de vraag is groter dan het aanbod- opduiken en er is wel degelijk een reglementering. Gewoon ergens je boot dumpen is er niet meer bij. Mogelijks is men hier en daar wat toleranter.

In Nederland, met veel meer water, zie je veel meer woonboten:
Vereniging Woonschepen Zuid (VWZ)in Amsterdam: www.vwz-amsterdam.nl

En hier? Vb. van Gent:

http://www.allesovergent.be/file.php?a=1&t=1&ID=296

Geen extra woonboten meer in Gent 

door: reporter 175, update: 15-06-2005 02:55

Als u de ambitie had om met een woonboot te wonen in Gent : vergeet het dan maar. Er mogen geen extra woonboten meer naar Gent komen. AWZ, de administratie Waterwegen en Zeewezen heeft de huidige situatie bevroren. Het huidige bestand van 320 boten mag blijven liggen en wordt geïnspecteerd. Op termijn moeten alle eigenaars een classificatiecertificaat voorleggen. Boten die zo’n certificaat niet hebben, moeten weg. Commissaris Smessaert van de scheepvaartpolitie schat dat zo’n 70 boten de inspectie niet zullen overleven. «Die wrakken moeten er gewoon uit», klinkt het keihard.

Sonia Pieters is verantwoordelijk voor de stilliggende boten bij nv Waterwegen en Zeekanaal Afdeling Bovenschelde, district Gent. «Gent is volzet», zegt ze. «Er zijn aanmeerplannen gemaakt voor de binnenstad, die zitten vol. Voor het havengebied, het Houtdok, Handelsdok, Wiedauwkaai en tussen spoorwegbrug en Meulestedebrug zijn we momenteel bezig met een nieuw aanmeerplan en zullen er vergunningen voor schepen met een classificatiecertificaat worden verleend.»

«Dagelijks krijgen we nog aanvragen binnen, maar het kan niet meer. In december en februari gingen we langs bij alle aanwezige schepen. Aan de aanwezige booteigenaars vroegen we hen wat hun bedoeling was met de boot. De antwoorden op die vragen tellen nu. Alle boten zijn geregistreerd en gefotografeerd. Voor alle duidelijkheid :het gaat hier zowel om woonboten als om plezierbootjes en jachten.»

De controle bleek niet overbodig want op de Gentse binnenwateren dreigde een ware wildgroei te ontstaan. «Sommige mensen kopen in Frankrijk een oude, verroeste boot om er hier een woonboot van te maken. Alleen onderschatten ze de ombouwkosten en hebben ze al helemaal geen verstand van boten», zegt commissaris Freddy Smessaert van de scheepvaartpolitie. «Het resultaat laat zich raden : de boot ligt hier te roesten en er wordt nog amper naar omgekeken.» In de afgelopen weken zonken er op die manier al twee oude bootjes in de haven van Gent.

En een échte reglementering op de woonboten bestaat er niet. «Daar zijn we nu met de NV Zeekanaal keihard mee bezig», zegt Pieters. De boten die in december en februari werden geregistreerd moeten binnen vijf jaar een classificatiecertificaat hebben.

Commissaris Smessaert ziet het somber in. «Vorige week werd een verroest binnenschip, de Angelika, naar de sloop gebracht. De gaten in de romp waren afgezet met piepschuim ! De eigenaar van het gezonken wrak aan het Handelsdok is met de noorderzon verdwenen. Het wordt binnenkort gelicht, op kosten van de belastingbetaler», klinkt het. «Er moet dringend een schoonmaak gehouden worden. Naar onze schatting liggen er zo’n 70 wrakken te drijven die dringend weg moeten of ze zinken.» 

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2008, 20:29:53 »
Ik had ooit eens een collega die voor 400 000 bef een oud vrachtschip had gekocht.
Hij heeft er nog een speciale motor ingestoken die electriciteit en warm water maakt voor 200 000 bef en de rest van z'n boot ingericht met afval uit de (film)decor industrie.
Zijn boot lag in Mechelen , in het natuurreservaat, en hij kon gratis water krijgen bij de sluizen. Zelfs de bestelwagen die hij voor z'n decorbouwen gebruikte, en waar al z'n materiaal inzit, kon mee op de boot. (wel niet als hij in het natuurreservaat lag)

Fantastische woonoplossing !

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2009, 17:10:49 »
Een woonboot is een boot die zo is ingericht dat men erop kan wonen. Dit kan een ponton zijn met een soort huis erop, maar ook een klein zeilschip of, wat veel voorkomt, een oud binnenvaartschip. Een woonboot is niet meer bedoeld om er mee te reizen.
Gemeenten en waterschappen hebben vaak speciale gedeelten van kanalen of havens aangewezen voor woonschepen. Zij hebben dan ook vaak nutsvoorzieningen, zoals gas, water en elektriciteit.

Woonboten hebben een eigen woonadres. Bijzonder hieraan is het gebruik van de letters t/o = tegenover. De woonboot ligt dan tegenover het huis met het adres zonder t/o, dus Boterdiep t/o 15, ligt aan de overkant van het huis Boterdiep 15. Ook de aanduiding a/b met de betekenis aan boord komt voor. Na a/b volgt dan de naam van de boot. Het adres is dan: Julianakade a/b Drie Gezusters. Tegenwoordig hebben boten meestal een gewoon nummer. Om ze te onderscheiden van "gewone" nummers worden ze (ook) vooraf gegaan door a/b. Er worden ook nummers gebruikt die extra hoog zijn (Julianakade a/b 3). Men begint ook wel te tellen bij 1000 (Singel 1003). In de gemeente Amsterdam is men ertoe overgegaan de woonboten een eigen huisadres te geven. Een letter-toevoeging indiceert dat het om een woonboot gaat. Zo heeft de woonboot tegenover Prinsengracht 824 het nummer 824G gekregen.

Arken, scharken en woonschepen

In diverse steden/gemeenten, waaronder Amsterdam, maakt men het volgende onderscheid:

1. Arken. Dit zijn betonnen casco's waarop een houten, stenen of kunststof opbouw is bevestigd.
2. Scharken. Dit zijn veelal metalen schepen, vaak in onbruik geraakte binnenvaartschepen of schuiten, waarop een houten, stenen of kunststof opbouw is gemaakt. Ze lijken op Arken, maar onderscheiden zich door de metalen onderbouw. Ze moeten ééns in de vijf jaar naar de werf voor onderhoud.
3. Woonschepen: vaak traditionele schepen, uit de vaart genomen binnenvaartschepen of anderszins historische schepen die een liggende (niet varende) woonfunctie hebben gekregen. Soms zijn deze woonschepen nog in staat tot varen.

In het Amsterdams (centrum) beleid krijgen woonschepen momenteel voorkeur boven arken en scharken, vanwege uiterlijke kenmerken. Het wooncomfort van arken is doorgaans beter dan op scharken en woonschepen. Arken maken het meest efficiënt gebruik van de beschikbare ligplaats, woonschepen het minst. Op sommige plaatsen kunnen arken behoorlijk uit de toon vallen in de omgeving, maar op andere plaatsen leveren zij mooie (ansicht-)plaatjes op. Meestal geldt er daarom tegenwoordig een (streng) welstandsbeleid dat wordt toegepast bij alle veranderingen en vervangingen aan alle typen woonboten.

Beleid

Diverse gemeentes of deelgemeentes voeren een actief woonbotenbeleid. Het gaat daarbij onder meer om liggelden (precario), vergunningen, afmetingen, welstand en nautische issues (vrije doorvaart etc). Soms komen woonbootbewoners en gemeentebestuur tegenover elkaar te staan. Met name in Amsterdam kan het debat stevige vormen aannemen, vooral als het gaat om onderwerpen als het wegslepen van illegale woonboten of de verhoging van liggelden.

Roerend of onroerend ?

Of een woonboot een roerende dan wel onroerende zaak is, is van belang voor een hypotheek en ook voor de mogelijkheid om de rente van de financiering in box 1 van de inkomstenbelasting af te trekken. Het hang af van de manier waarop de woonboot is afgemeerd.

Het Hof Arnhem heeft op 15 oktober 2007 in zaak 06/00491 bepaald, dat overeenkomstig een arrest van de Hoge Raad[1] bij een woonboot sprake is van vereniging met de grond, als die woonboot enkel door middel van beugels is verbonden met in de bodem verankerde meerpalen. Om te bepalen of ook sprake is van een duurzame vereniging gaat het er om dat de woonboot duurzaam met de grond verenigd is als die, mede gelet op de bedoeling van degene door wie of in wiens opdracht het tot stand is gebracht, naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven en dit ook naar buiten kenbaar is uit bijzonderheden van aard en inrichting van dat gebouw of werk.[2] Als aan deze bepalingen wordt voldaan kan op een woonboot een gewone hypotheek gevestigd worden en kan de rente in box 1 van de inkomstenbelasting afgetrokken worden.

In de praktijk betekent dit dat een varend woonschip per jaar niet meer dan een week of wat van z'n plaats mag, afhankelijk van de laatste jurisprudentie.

Soorten woonschepen

Studentenboot

Een bijzonder type woonboot is de studentenboot. Dit kan een ponton zijn waarop een soort containers geplaatst zijn in meerdere woonlagen die ingericht zijn om bewoond te worden door studenten.

Botel

Een ander bijzonder type is het drijvende hotel. Ook wel botel genoemd. In Maastricht en Amsterdam bestaan beroemde exemplaren.

Bajesboot

Bij gebrek aan andere ruimte voor opgepakte illegaal in Nederland verblijvende personen heeft het Ministerie van Justitie

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 14
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5
Total: 5

© vierdewereldsyndicaat.org