Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Drinkwater stuk duurder  (gelezen 4122 keer)

debbie

• Gast
Drinkwater stuk duurder
« Gepost op: 21 november 2005, 09:33:48 »
Ons drinkwater wordt in de loop van de volgende jaren onvermijdelijk duurder. Naast de jaarlijkse indexering van de zuiveringskosten, zullen er ook prijsverhogingen komen. Dat zegt bevoegd Vlaams minister Kris Peeters.
“Europa verplicht Vlaanderen om de waterprijs meer kostendekkend te maken, inclusief de zuiveringskosten. Volgens de Europese regelgeving moet minstens de helft van de kostprijs voor waterzuivering worden doorgerekend aan de verbruiker. Op dit ogenblik zitten wij ongeveer aan dat percentage, maar de inhaaloperatie waar ik mee bezig ben om onze zuiveringsgraad van 60 naar 90 procent te brengen, heeft tot gevolg dat de prijs voor drinkwater in Vlaanderen de komende jaren nog moet stijgen”, zegt Kris Peeters.

“De prijs voor water op zich is niet geïndexeerd. De kostprijs voor waterzuivering echter wél, en die wordt dus volgend jaar opnieuw doorgevoerd. Maar ik vrees dat dit niet voldoende zal zijn. Zo komen we er niet. Er zullen ook eenmalige prijsverhogingen nodig zijn.”

Bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/nieuws/economie/default.asp?art={9C39EFD6-BAB6-4767-B238-8D83F6CD9984}

debbie

• Gast
RE: Drinkwater stuk duurder
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2005, 09:41:13 »
Zo wordt dus alles steeds maar duurder en duurder. Straks is drinkwater ook al niet meer betaalbaar voor iedereen. :(

Offline Laury

• blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2005, 22:36:13 »
Laury

Vind het ronduit schandalig dat drinkwater nog duurder word. Het is in de loop van de laatste jaren al ze erg gestegen in prijs dat het nu voor veel mensen niet meer betaalbaar gaat worden.

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2005, 23:01:16 »
Welkom Laury,

Inderdaad, weer een stuk duurder. Kan je je voorstellen wat dat betekent als mensen dat niet meer kunnen betalen? Echt wel schandalig.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2005, 05:23:34 »
Citaat van: Laury
Laury

Vind het ronduit schandalig dat drinkwater nog duurder word. Het is in de loop van de laatste jaren al ze erg gestegen in prijs dat het nu voor veel mensen niet meer betaalbaar gaat worden.

Welkom Laury.  Ik zie dat het hier drukker en drukker wordt op dit forum.  Toen mijn overgrootvader ooit zei dat men later voor het water zou moeten betalen, verklaarde men die mens voor gek.  Nochtans hebben we dat allemaal meegemaakt, dat je het water dat uit je kraan komt moet betalen. Alleen mijn oma had nog een waterpomp in de tuin.  Dat was lekker, fris helder (en gratis) water.  Maar nu werkt de pomp niet meer.  Het grondwaterpeil is in Limburg danig gezakt in de laatste tientallen jaren.  Ik weet niet hoe het nu precies zit, maar wel diep, dat is zeker.

Als de openbare diensten verder geprivatiseerd worden zullen wij het water, dat een collectief goed is dat eigenlijk aan alle mensen en dieren toebehoort, in handen geven van bedrijven.  En doordat zij private eigendom verwerven over het water, zullen zij ons dat gaan verkopen. In flessen, via de kraan, met bidons, weet ik veel. Ook in de Derde Wereld is het een probleem dat waterbronnen worden opgekocht op grote schaal.

Ook de aarde, die in feite toebehoort aan alle levende wezens die erop leven, is verkaveld en wordt te koop aangeboden door diegenen die het in bezit genomen hebben (vaak d.m.v. oorlog en geweld, soms door diefstal en oplichting).  Het resultaat is hetzelfde.

Met het zgn. Kyoto-¨Protocol is de lucht ook een verhandelbaar goed geworden. Vervuilende industrieën met veel geld zullen grote hoeveelheden lucht kunnen kopen die ze dan straffeloos verder mogen vervuilen, terwijl de 'kleine vervuilers', de mensen in de straat en de kleine bedrijfjes veel belastingen zullen mogen betalen onder het motto: 'de vervuiler betaalt'.  Of men op die manier het milieu gezond zal krijgen ?  Wie zal het zeggen. Ik ben bang dat het niet waar is...

Offline M.A.C.H.O.

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2005, 16:45:56 »
Het mooiste is, het kan nog erger.
Sinds 1994 is het amerikaanse patentrecht wereldwijd, sorry, "universeel" van kracht, het werd overgenomen door het WHO. Dit houdt in dat als een patent wordt neergelegd op eender wat, een onderdeel van de chemische samenstelling van water bijvoorbeeld (moesten wij misschien eens doen ;-), of een plant, een dier, een hemellichaam zelfs, iedereen verplicht wordt om extra te betalen aan de patentnemer, al heeft die er meestal geen enkel intellectueel of feitelijk recht op.
Wist u dat een amerikaan zelfs een patent heeft genomen op alle hemellichamen in het universum? Zelfs water op een andere planeet kan ons niet helpen. terwijl de oplossing gewoon tussen de werelddelen ligt. We halen zout uit water, waarom gebruiken we het water dan niet?

<>

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2005, 17:10:02 »
Citaat van: M.A.C.H.O.
Het mooiste is, het kan nog erger.
Sinds 1994 is het amerikaanse patentrecht wereldwijd, sorry, "universeel" van kracht, het werd overgenomen door het WHO. Dit houdt in dat als een patent wordt neergelegd op eender wat, een onderdeel van de chemische samenstelling van water bijvoorbeeld (moesten wij misschien eens doen ;-), of een plant, een dier, een hemellichaam zelfs, iedereen verplicht wordt om extra te betalen aan de patentnemer, al heeft die er meestal geen enkel intellectueel of feitelijk recht op.
Wist u dat een amerikaan zelfs een patent heeft genomen op alle hemellichamen in het universum? Zelfs water op een andere planeet kan ons niet helpen. terwijl de oplossing gewoon tussen de werelddelen ligt. We halen zout uit water, waarom gebruiken we het water dan niet?

<>

Ik heb wel al gelezen dat je een stuk van de maan kunt kopen.  En dan te denken dat er mensen zijn die daarin trappen...

Al die patentrechten spelen niet in het voordeel van de armen.  Kijk maar eens hoe duur de patentgeneesmiddelen zijn in vergelijking met generische produkten.  Ik zal maar niet meer beginnen over de strijd van dr.Dirk Van Duppen om het Belgische RIZIV een miljard frank per jaar te laten besparen.  De politici hebben het plan afgeknald.

Ook op Europees vlak wordt er een strijd gevoerd over software patentrechten.  Gelukkig is Europa hier nog niet volledig in meegegaan.  Anders zal het voor arme mensen helemaal niet meer mogelijk zijn om de digitale kloof te dichten.  Stel je eens voor dat je elk programma zou moeten kopen ??

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 6
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 6
Total: 6

© vierdewereldsyndicaat.org