Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Gratis verzekering Gewaarborgd Wonen  (gelezen 4666 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Gratis verzekering Gewaarborgd Wonen
« Gepost op: 27 april 2008, 08:13:57 »
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 25 april 2008

Op voorstel van minister van Wonen Marino KEULEN heeft de Vlaamse Regering vandaag ingestemd met het voorwaardenkader voor de nieuwe verzekering gewaarborgd wonen. De meest opvallende vernieuwing van deze verzekering die vanaf augustus afgesloten kan worden, is de afschaffing van de inkomensgrens voor wie zo’n verzekering wenst af te sluiten.

Het contract met de huidige verzekeraar Ethias loopt af op 31 juli. Het ontwerp van besluit dat de Vlaamse Regering vandaag principieel heeft goedgekeurd, bepaalt de voorwaarden die een verzekeraar moet vervullen om de nieuwe verzekering gewaarborgd wonen te mogen aanbieden. Bij die nieuwe verzekering zullen de aanvragers niet meer geselecteerd worden op basis van  inkomensgrenzen. Dit was zo overeengekomen in het regeerakkoord.

Stimulans eigendomsverwerving

De verzekering gewaarborgd wonen is een instrument waarmee de Vlaamse Regering de eigendomsverwerving stimuleert: de kosteloze verzekering komt tussen als de ontlener door arbeidsongeschiktheid of onvrijwillige werkloosheid zijn hypothecaire lening niet meer verder kan afbetalen. Het aantal verzekerden schommelt rond de 4.000 per jaar. De tegemoetkomingen bedragen maximaal 500 euro per maand.

De bestaande verzekering gewaarborgd wonen was gebonden aan inkomensvoorwaarden. Die zullen in het nieuwe systeem vervallen. Het oude systeem kende ook een volumebegrenzing van de woning. Die zal worden vervangen door een maximale verkoopwaarde van de woning waarvoor wordt geleend. Die grens wordt vastgelegd op € 320.000, te verhogen met 15 procent voor woningen gelegen in de 39 gemeenten van het Vlabinvest-gebied (het gehele arrondissement Halle-Vilvoorde en de gemeenten Kortenberg, Bertem, Huldenberg en Tervuren uit het arrondissement Leuven).

Stimulans voor energiezuinig bouwen

Voor leningen die afgesloten worden voor een nieuwbouw, zal de verzekering ook gekoppeld worden aan energienormen. In het geval van nieuwbouw moet de woning voldoen aan de E70-norm bij kandidaat-verzekerden die een inkomen hebben dat boven de huidige inkomensgrens voor de verzekering ligt (€ 35.000 bruto-jaarinkomen voor alleenstaanden, € 50.000 voor samenwonenden, grenzen zijn afgestemd op de renovatiepremie). Kandidaat-verzekerden die onder deze inkomensgrens vallen, zullen een hogere uitkering (tot max 600 euro) van de verzekering krijgen indien hun woning de E70-norm behaalt. Bij leningen voor nieuwbouw moet de woning van de kandidaat-verzekerden in alle andere gevallen minimaal voldoen aan de energienorm E100.

Duurtijd tussenkomst

In het geval van arbeidsongeschiktheid zal de duurtijd van de tussenkomst van de nieuwe verzekering niet veranderen. Die blijft maximaal 36 maanden. In het geval van werkloosheid wordt de duurtijd opgesplitst tot twee keer maximaal 18 maanden aaneensluitend, in plaats van de huidige termijn van 36 maanden. Hiermee wil de Vlaamse Regering vermijden dat verzekerden in geval van werkloosheid minder actief naar werk zouden zoeken om de termijn van 3 jaar tussenkomsten via de verzekering gewaarborgd wonen uit te putten.

Voor de nieuwe verzekering gewaarborgd wonen wordt in een budget van € 4,15 miljoen voorzien. Met deze middelen betaalt de overheid de premies voor de individuele polissen gewaarborgd wonen aan de verzekeraar. De Vlaamse overheid zal nu een offerte-aanvraag uitschrijven om de verzekeraar aan te duiden.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Peter Dejaegher, woordvoerder van minister Keulen

Tel: 02 552 65 10

GSM: 0478 90 89 57

Email: persdienst.keulen@vlaanderen.be

bron

---------------------------------------------------------

graag uw meningen hierover
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Nieuwe Verzekering Gewaarborgd Wonen voor iedereen
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2008, 08:26:18 »
de insteek en de redenering erachter vind ik in ieder geval correct

45000 sociale woningen beloven vind ik nogal incorrect gezien de zekerheid dat deze belofte niet kan worden ingevuld

een andere manier om de wachtlijsten voor sociaal woningen weg te werken is maken dat de mensen geen reden meer hebben om er zich nog op te zetten

ik denk dat de afschaffing van de minimuminkomensgrens om zo n verzekering te kunnen nemen een stap in de goede richting is - want de banken stellen zo n verzekering als voorwaarde om een lening te kunnen krijgen

blijven er wel een heleboel andere drempels over voor de armen om een eigendom te kunnen verwerven

als deze ook worden weggewerkt dan kan deze maatregel pas echt tenvolle zijn beoogde resultaat behalen - en dan is er structureel iets aan armoede gedaan

dwz dat men dan gezorgd heeft dan dat de solidariteit op basis van het bouwen van sociale woningen minder noodzakelijk wordt - dat er minder beroep moet worden gedaan op staatssolidariteit - dat meer mensen liberaal en in vrijheid hun eigen plan kunnen trekken zonder betutteling van de staat in de vorm van zo n maohuisje

en structurele armoede bestrijden dat doe je idd niet door de armoede te bestrijden maar wel door de noodzaak aan armoedebestrijding te bestrijden !!!!

goed werk dus denk ik van keulen maar hij moet nu wel dat beleid op nog een paar vlakken kunnen verderzetten zodat dit prima initiatief zijn resultaten spoedig kan waarmaken
« Laatst bewerkt op: 27 april 2008, 08:28:06 by kobaf »

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2008, 09:54:29 »
is dat ook voor brusselaars want wij(zoals bij energiepremies crevits) zijn weeral uitgesloten zeker
dolma

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2008, 09:58:13 »
Citaat
Het ontwerp van besluit dat de Vlaamse Regering vandaag principieel heeft goedgekeurd, bepaalt de voorwaarden die een verzekeraar moet vervullen om de nieuwe verzekering gewaarborgd wonen te mogen aanbieden.
het is dus de vlaamse regering die de voorwaarden aan verzekeraars oplegd ( dat kunnen wel brusselse verzekeraars zijn bvb ) - en die vlaamse regering kan enkel in vlaanderen die voorwaarden opleggen

dus ik vrees dat ik negatief moet antwoorden dolma en dat de maatregel van keulen enkel vlaanderen betreft - in brussel gaan de verzekeraars met die maatregel lachen als je hem vermeld

zoals ik al zei - veel gaat dit de armen concreet niet opbrengen - ook in vlaanderen niet - keulen moet ons dat ook niet proberen voorhouden

maar het is wel een stap in de goede richting en daar staan we wel achter

het vierde wereld syndicaat eist namelijk niet meer sociaal woningen om de wachtlijst weg te werken

het vierde wereld syndicaat eist wel dat de wachtlijst wordt weggewerkt - maar dit door de nood aan sociaal woningen weg te werken ipv door deze nood defaitistisch te aanvaarden door er meer te gaan bouwen - door te zorgen dat de private huurmarkt terug gezond wordt - en ook door te zorgen dat meer mensen zich een eigendom kunnen verwerven - maar nogmaals door deze maatregel gaan niet onmiddelijk heel veel mensen een eigendom kunnen verwerven - daarvoor is er nog veel meer nodig maar het is een stap in de goede richting - een niet onbelangrijke hindernis werd weggewerkt - nu de anderen nog - het vws wil keulen hierin aanmoedigen om verder deze ingeslagen weg te volgen - en liefst in versneld tempo de andere hindernissen weg te werken (ipv in versneld tempo beloftes te trachten waar maken die niet waar te maken zijn )
« Laatst bewerkt op: 27 april 2008, 10:09:00 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Gratis verzekering Gewaarborgd Wonen
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2009, 17:42:06 »
Verzekering Gewaarborgd Wonen

De Vlaamse overheid start op 1 april 2009 opnieuw met een gratis verzekering gewaarborgd wonen.

De verzekering voorziet in een dekking voor wie zijn hypothecaire lening niet meer kan afbetalen wegens onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.

Op de vorige openbare aanbesteding van eind april tekende slechts één verzekeraar in, met een prijsofferte die ruim buiten het beschikbare budget van de Vlaamse overheid viel. Daardoor werd de verzekering gewaarborgd wonen stopgezet op 1 augustus 2008.

Wat de nieuwe verzekering gewaarborgd wonen betreft:

* zullen inkomensvoorwaarden niet meer van toepassing zijn
* zal er een maximale verkoopwaarde gelden voor de woning waarvoor wordt geleend
* zal bij nieuwbouw de verzekering gekoppeld worden aan energienormen
* wordt een activeringsluik voorzien door een intense samenwerking tussen de VDAB en het Agentschap Wonen.

Voor meer informatie en voor de aanvraagformulieren kan u terecht op de website Bouwenenwonen.be

bron

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=Infolijn%2FView&c=Solution_C&p=1186804409590&cid=1234944099648

en zie ook

http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwonen-wegwijs_in_bouwen_en_wonen_voor-particulieren-woning_kopen-steunmaatregelen_voor_wie_een_woning_wil_kopen-verzekering_gewaarborgd_wonen.html
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 09:20:30 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Gratis verzekering Gewaarborgd Wonen
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2009, 17:44:02 »
Ook Brusselaars krijgen verzekering voor gewaarborgd wonen

Brussel - Ook in Brussel komt er een verzekering voor gewaarborg wonen, zoals in Vlaanderen en Wallonië. Wie een woning koopt of verbouwt, kan deze gratis verzekering krijgen. Bij inkomensverlies kan de eigenaar dan rekenen op een tussenkomst van de overheid. In tegenstelling tot Vlaanderen staat er in Brussel wel een grens op het inkomen.

Een maand geleden heeft het Brussels Parlement een voorstel van ordonnantie van Brussels parlementslid Marie-Paule Quix (SP.A) goedgekeurd. De Brusselse verzekering voor gewaarborgd wonen wordt beheerd door het Woningfonds en komt in grote lijnen overeen met de woonverzekering van Vlaanderen.

"Mensen die voor het eerst een huis kopen en een klein of middelgroot inkomen hebben, krijgen gratis een verzekering voor gewaarborgd wonen, voor wanneer ze hun baan verliezen of onverwacht ziek worden," zegt Quix.

De verzekering moet Brusselaars over de streep trekken om toch een woning te kopen in deze onzekere economische tijden.

De Brusselse regering moet nog bepalen hoe hoog de tussenkomst zal zijn. In Vlaanderen kan men drie jaar lang een bijdrage krijgen van maximum 500 euro per maand in het eerste jaar.

Een verschil is wel dat er in Vlaanderen geen grens staat op het inkomen van de eigenaar. In Brussel zal dat waarschijnlijk wel zo zijn, weet Quix. "In Brussel zijn het vooral de kleine en middelgrote inkomens die in de problemen komen. De Brusselse regering zal nog moeten bepalen wat ze verstaat onder een klein of middelgroot inkomen."

In Vlaanderen moet een werkloze die een bijdrage krijgt, zich wel engageren bij de VDAB om actief een job te zoeken. Of dat in Brussel zo zal zijn, is nog maar de vraag. "Dat hebben we niet voorzien. Maar het is mogelijk dat de Brusselse regering een engagement vraagt aan een werkloze eigenaar," aldus Quix.

Marie-Paule Quix gaat ervan uit dat de Brusselse regering de uitvoeringsbesluiten nog voor de verkiezingen van 7 juni neemt.

http://www.brusselnieuws.be/artikels/economie/ook-brusselaars-krijgen-verzekering-voor-gewaarborgd-wonen

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
Re: Gratis verzekering Gewaarborgd Wonen
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2009, 08:30:45 »
ga dat meiske eens schrijven en laat jullie indien antwoord meer weten.
Dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 14
Total: 14