Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Eigen huis wordt voor velen onbetaalbaar  (gelezen 2355 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Eigen huis wordt voor velen onbetaalbaar
« Gepost op: 21 september 2007, 02:09:08 »
Eigen huis wordt voor velen onbetaalbaar

Zelfs een gewoon huis is onbetaalbaar geworden voor de meeste alleenstaanden en de helft van de tweeverdieners. Dat blijkt uit een studie die de Immotheker voor Het Nieuwsblad heeft gemaakt.

Zonder stevige steun van de ouders kan amper de helft van de paren zich nog een gemiddeld huis aanschaffen. In 2003 was dat nog twee derde. Bij de alleenstaanden is er een daling van 14,2 naar 6,3 procent. Dat is dan nog berekend met een afbetalingstermijn van 25 jaar, een formule die pas de jongste jaren in opmars is.

Een gemiddeld huis is in vier jaar met de helft in prijs gestegen en kost nu al bijna 160.000 euro. De lonen zijn veel minder omhoog gegaan.

Directeur John Romain van het adviesnetwerk Immotheker rekent het voor: wie 25.000 euro eigen geld inbrengt voor de aankoop- en leningkosten, komt er met een lening van 150.000 euro. Als hij die in 25 jaar afbetaalt, kost dat 850 euro per maand.

Daar is algauw een netto-inkomen van 2.500 euro per maand voor nodig. Slechts een echtpaar op de twee en een alleenstaande op de vijftien heeft dat, weet Romain.

Voor een villa van 290.000 euro verdient amper 5,9procent van de paren en 0,4procent van de singles genoeg.

Deze rekensom houdt geen rekening met het fiscaal voordeel. 'Dat krijg je pas twee jaar later. Waarom voert de nieuwe regering geen systeem in waardoor men het belastingvoordeel maandelijks van de voorheffing aftrekt?', stelt Romain voor. 'Dan kun je toch honderd euro per persoon per maand meer afbetalen.'

Bart Moerman

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=S71HKQ7N

Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline duncan

• boefer
Re: Eigen huis wordt voor velen onbetaalbaar
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2007, 17:57:57 »
veels te duur is het leven anno 2007  :'(

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 20
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)