Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Nieuwe passie voor daklozen op een boerderij  (gelezen 6797 keer)

debbie

• Gast
Nieuwe passie voor daklozen op een boerderij
« Gepost op: 8 januari 2007, 10:48:13 »
Peizegem - Daklozen en straatbewoners die een nieuwe uitdaging zoeken, moeten maar eens aankloppen bij de boerderij Kodiel, een project van daklozenverenigingen Archipel-Albatros en Archipel-De Schutting. Via dit project kunnen de thuislozen in de boerderij werken en nieuwe passies ontwikkelen.

Het project is alvast heel laagdrempelig. Zo is er alvast geen intakegesprek. Er wordt ook niet gesproken over diepgaande problemen. En van een ploegbaas die zegt wat wel en niet mag, is er ook geen sprake. “We verplichten hen tot niets”, zegt de projectverantwoordelijke, Hendrik Dom.

“Meestal vinden ze zelf de krachten om met de dieren bezig te zijn. In de winter variëren de taken van stallen uitmesten tot de dieren voederen met bieten. Ze voeren ook heel wat hooizakken aan. De daklozen geven de dieren ook drinken. Zo ontdekken de daklozen opnieuw hun passies en dat is heel belangrijk. Zo willen we bij de deelnemers opnieuw een passie laten opwekken om ze met een blij gevoel te laten opstaan. Zo ontstaan er een dynamiek, en een verantwoordelijkheidsgevoel om opnieuw actief bezig te zijn. Op onze boerderij kunnen de daklozen weer op adem komen.”

Het project is bewust heel kleinschalig gehouden. De boerderij heeft een vijftal koeien, geiten, schapen, paarden en wat pluimvee en konijnen. Recent is er ook een tuin met groenten en bloemen bijgekomen. De deelnemers mogen de producten die ze maakten, achteraf ook meenemen.

De boerderij ligt op de Molen-baan 61 in Peizegem, bij Merchtem. Meer informatie: 0478/65.91.89 of kodiel@scarlet.be

Bron: http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091100512/page.htm?newsID=1167834089

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
Re: Nieuwe passie voor daklozen op een boerderij
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2007, 09:15:52 »
Voor wie van die streek is: waarom niet.
Dolma

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2007, 10:42:49 »
goed dat je dit topic even bovenhaalt dolma - want in zo n opvanghuis pas ik mss nog wel

dat het niet in de buurt is maakt me niks want ik ben toch overal en nergens thuis momenteel zodus
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2008, 02:01:11 »
Ik ben van die streek, en ik ken ook iemand die daar een tijd gewerkt heeft, artikel 60 voor of via 't ocmw ofzo.

Wat ik hem er allemaal over heb horen vertellen klonk veel minder uitnodigend dan dit positief klinkende berichtje.

Zijn oneliner nu is geworden "de vzw's zijn de nieuwe mafia."

'k Herinner me ook nog van een feest waar hij op geholpen heeft, een feest om nieuwe stallen te bouwen. er is met dat feest een redelijke smak geld verdiend geweest (18.000 € als ik het me juist herinner), maar de werken aan de stallen zijn volgens die gast nog niet een tiende waard van het bedrag dat dat feest opbracht. Drie palletten snelbouwstenen en 2 of 3 ijzeren putrels  ??? 18000 euro ???

Even later reed de projectkeider wel rond met een nieuwe camionette en had hij ook een nieuwe 4x4.

Verder heb ik hem nog verhalen horen vertellen over alcoholmisbruik door één van de leiding gevenden, wat tot een ongeval met het busje heeft geleid. Het busje waarmee hij net enkele "sukkelaars" was gaan oppikken.

Het lijkt wel een mooi initiatief natuurlijk, maar ik neem toch liever niet het risico op de frustratie die ik zou opdoen om zo'n wanbeheer te moeten slikken.

Wat ik hier schrijf heb ik wel maar van horen zeggen, rechtstreeks van iemand die er heeft gewerkt. Iemand die ook echt een passie heeft voor natuur, en ook zeer goed bevriend was geworden met een van de paarden, maar toch heb ik hem buiten dat paard niets posiotief over die organisatie daar horen zeggen.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2008, 20:19:33 »
Die Hendrik Dom heeft dat wel goed gezien
-de gasten worden tot niets verplicht, dus, hij moet ook niemand commanderen.

-er is geen intakegesprek, dus, hij moet geen intakegesprek organiseren en verslag daarvan schrijven.

-het project wordt bewust kleinschalig gehouden, dus, in geval van goede opbrengsten blijft er veel geld over, want ze mogen niet teveel uitgeven, anders zou het project te groot worden.

Voor goede doelen is er geld genoeg, failliet gaan is bijna onmogelijk, je kan op veel hulp van vrijwilligers rekenen als er veel werk is. een verzekerde job dus. TENZIJ je één van de gasten bent die daar "opvang" krijgt, als het je te goed gaat pas je er niet meer en wordt je weer eens ergens aan de deur gezet. Het paard waarmee je bevriend raakte moet je maar vergeten enzovoort.

Weer eens een voorbeeld van onbegrip , van de grote kloof tussen mensen met en mensen zonder toekomst in onze zorg-staat.

Leopold 3 schreef het ook al naar zijn afgevaardigden in de Congo : bouw scholen en ziekenhuizen, dat is de beste mannier om het plaatselijke klootjesvolk onder de sloef te houden.

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2008, 13:09:07 »
Ik ken dit systeem vrij goed omdat ik destijds ook aan de slag gegaan ben met dat art.60. Dit wil zeggen dat je op de loonlijst van het OCMW komt, loon rond de 1000 euro, en je voor een ander werkt.

De vzw, of bedrijven, krijgen die art. 60-ers volledig gratis. Dus een buitenkansje om winst te maken. Deze vzw is natuurlijk niks anders dan een verkapte vorm van een bedrijf.

Typisch is ook dat art. 60-ers, ik zat op een school, gebruikt worden als meid voor alle werk. Een kerel die met mij op die school zat pleegde gewoon zelfmoord.

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2008, 13:15:22 »
Overigens is art. 60 tijdelijk. Na, ik dacht 18 maanden, kom je terug in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering. Art. 60 is specifiek voor diegenen die geen recht hebben op een uitkering en al dusdanig een leefloon krijgen. Art. 60 verloopt volledig via het OCMW.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2008, 16:44:56 »
idd art 60 is er enkel en alleen voor het ocmw om van je af te geraken en om je terug de dop op te kunnen duwen

heb dat ooit ook zeven maand gedaan in de gemeente kapellen

mijn ploegbaas was een die hard racist daar en die was altijd maar bezig dat gladio morgen een staatsgreep zou doen en dat het dan gedaan zou zijn met al die buitenlanders en werklozen en dat ze die dan wel zouden vinden

op zeker moment was het zo warm dat ik in bloot bovenlijf rondliep met het bovenste stuk van mijn veel te warme salopet rond mijn lijf geknoopt - en dat mocht niet van hem

toen heb ik die salopet uitgedaan en hem in zijn smoel gesmeerd - en dat was uiteraard mijn laatste werkdag dan weeral - daarop volgde vervolgens ook een schorsing van leefloon want ik had werk geweigerd en deed zogezegd aan vrijwillige verarming - zelfmoord heb ik gelukkig niet gepleegd toen maar mss zou ik dan wel minder hebben afgezien dan gedurende mijn zeven maanden lange economische doodstraf

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2008, 15:36:24 »
Zo presenteren ze bij het OCMW de "nieuwe uitdagingen", maw het befaamde art.60:

De trajectcel begeleidt OCMW-cliënten in hun zoektocht naar een reguliere tewerkstelling.
Hierbij passen we de methodiek van integrale trajectbemiddeling toe, zoals hieronder beschreven:

INTAKE EN DIAGNOSE
De eerste gesprekken vormen de basis voor een goede begeleiding.

VOORTRAJECT
* Aandachtspunten
x - inzicht verkrijgen in eigen mogelijkheden en het helpen maken van een realistische jobkeuze 
x - aanpakken van randvoorwaarden, bv. kinderopvang, mobiliteit, psychosociale problemen, ... 
x - tewerkstelling artikel 60, § 7 bij onvoldoende arbeidsattitude en/of werkervaring

* Aanbod
x - werkervaringsplaatsen
x x + leerwerkplaats met een afdeling bouw en groen
x x + sociale werkplaats vzw Constructief met een schrijnwerkerij en metaalatelier
x x + verschillende functies in diensten en instellingen van het OCMW en vzw's waarmee het OCMW een samenwerkingsovereenkomst heeft
x - toeleiding naar een VDAB-beroepsopleiding of een ander beroepsopleidingscentrum
x - toeleiding naar werkervaringsporjecten

BEGELEIDEN NAAR DE ARBEIDSMARKT
* opsporen vacatures, hulp bij het opstellen van een CV en een sollicitatiebrief
* samenwerking met de VDAB en andere tewerkstellingsinitiatieven
* participatie in het VIB-brugproject;

BEGELEIDING OP DE WERKVLOER
In samenwerking en overleg met de werkgever, bieden we begeleiding en ondersteuning op de werkvloer aan.

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2008, 16:13:17 »
Ik ben van die streek, en ik ken ook iemand die daar een tijd gewerkt heeft, artikel 60 voor of via 't ocmw ofzo.

Wat ik hem er allemaal over heb horen vertellen klonk veel minder uitnodigend dan dit positief klinkende berichtje.

Zijn oneliner nu is geworden "de vzw's zijn de nieuwe mafia."

In feite is armoedebestrijding niks anders dan een industrie en het is natuurlijk in het belang van die industrie om te zorgen dat het aanbod voldoende groot blijft.

Voor de buitenwereld een glimlach en prachtige verhalen over wat voor een goeds ze allemaal doen, maar achter de schermen zijn het gewoon schurken.

Toen ik wist dat ik dakloos zou worden, en het OCMW eerst niks wou doen, kwam ik zo terecht in een opvangscentrum in Gentbrugge. Een oude, vervallen villa met daarnaast een veel recenter gebouw voor het personeel. Ik dacht dat er plaats was voor 12 mannen en daarvoor hadden ze niet minder dan 5 mensen in dienst. Zelfs niet voor koken want dat was gewoon een dakloze die dat deed voor een extra zakcentje.

Ze waren vriendelijk en probeerden het zaakje aan mij te verkopen, precies of het een aards paradijs was. Ze organiseerden ook spelavonden en zo. Ik heb daar totaal geen behoefte aan.

En dan kwam het addertje onder het gras te verschijn: je moet je rekening overdragen (volmacht) en ze nemen je uitkering integraal over. Het "goede" nieuws is dat je wel niet minder dan 20 euro per week als zakgeld krijgt...

Wat een bende kwakzalvers!

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2008, 18:00:08 »
In Nederland doen ze precies hetzelfde. Een art. 60 in Vlaanderen is wel altijd tijdelijk, maar dat zal hun worst wezen want ze krijgen gewoon iemand anders in de plaats. Helemaal gratis, pure winst.

'Werkgevers misbruiken bijstandsgerechtigden'
http://frontpage.fok.nl/nieuws/95302/-Werkgevers-misbruiken-bijstandsgerechtigden.html

De regeling waarbij bedrijven twee jaar lang - gratis - gebruik kunnen maken van bijstandtrekkers, wordt op grote schaal misbruikt. Dat schrijft het Nederlands Dagblad vandaag. Bijstandsgerechtigden kunnen worden verplicht met behoud van uitkering te gaan werken. De bedoeling is dat ze arbeidsritme opdoen en doorgroeien naar een normale baan.

Werkgevers zetten  bijstandstrekkers echter in voor reguliere banen en blijken ze na twee jaar geen baan aan te bieden, maar naar huis te sturen. Voor hen in de plaats komt dan weer een verse bijstandsgerechtigde.  Directeur Hans Zuiver van de welzijnsstichting Combiwel, die  tientallen bijstandsgerechtigden in dienst heeft, erkent ruiterlijk deze handelswijze: ''Veel van deze mensen zijn geen CAO-loon waard. Zolang dat niet verandert, is het voor een werkgever interessanter nieuwe gratis mensen binnen te halen.'' 

Sommige instellingen hebben zelfs meer bijstandsgerechtigden in dienst dan betaalde krachten. Zoals de stichting Varkens in Nood waar er meerderen werkzaam zijn als publieksvoorlichter. ''Zij zijn gratis. Hier betaalde krachten op zetten, loont niet'', zo luidt het commentaar van de stichting.

Verder blijkt dat re-integratiebedrijven bijstandstrekkers  tegen een scherp tarief verhuren aan commerciële bedrijven.   Daar worden ze ingezet als verkoper, cateringmedewerker, kleuterleidster, receptionist of planner.

Vakcentrale FNV spreekt schande van de praktijken: ''Dit is misbruik maken van bijstandsgerechtigden.''  SP en GroenLinks maken zich er ook boos over. De partijen spreken respectievelijk van ''uitbuiting'' en ''misselijke praktijken'' waar paal en perk aan moet worden gesteld.  Volgens GroenLinks haalt iedereen hier het maximale uit de regeling maar worden ondertussen bijstandgerechtigden nauwelijks geholpen.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2008, 21:30:26 »
hoewel de praktijk bij ons niet anders is, is er toch een verschil met nederland

daar durven kranten zoiets schrijven - in slavenboerkesland vlaanderen niet

wat de arbeider eens zou moeten begrijpen dat is dat een uitkering een soort van minimumloongarantie is

als de dop bvb hoog ligt dan wil dat zeggen dat de lonen hoger moeten zijn om mensen te motiveren om hun kloten voor een baas af te gaan draaien dan wanneer die dop laag ligt - en dus is een hoge dop in het voordeel van arbeiders - een uitkering fungeert als een impliciet mimimumloon - een garantie dat je niet voor 1 euro per uur zal moeten werken, een garantie ook tegen slavernij dus

de kans is groot dat ik binnenkort ook op leefloon terecht kom - als ik dat al krijg - ik zal zeker niet gaan werken aan 1 euro per uur - ik sterf nog liever dan slaaf te zijn en te moeten werken voor mensen die zeggen dat ik geen caoloon waard ben

door dit zo te zeggen geeft die winstnemer trouwens ook grif toe dat het louter om een omzeiling gaat van de cao s - de collectieve arbeidsovereenkomsten dus - datgene wat de vakbonden onderhandelden en waarin per sector ook minimumlonen en barema s zijn vastgelegd

heel dat stelsel van wat ik altijd nepjobs heb genoemd is niets anders dan een truuk om de winstgevers opnieuw zo zot te krijgen om voor een appel en een ei voor de winstnemers te werken.

de eigenaars van de vlaamse boerkes die ze domesticeren in de vlaamse slavenstal willen overduidelijk terug naar de tijd van daens - ze zullen wss wat van hun vlaamse boerkes kwijt willen - ze hebben zich overkweekt
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2008, 21:33:40 by kobaf »

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2008, 11:00:34 »
"Doe iets goed als hoofdactiviteit en verdien onder de toog je geld aan pure slavernij en uitbuiting."

Zo oud als de straat, de religieuzen kunnen er van meespreken.

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 22
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 10
Total: 10

© vierdewereldsyndicaat.org