Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: dakloos ? u hebt recht op een referentieadres bij het ocmw !  (gelezen 18239 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
dakloos ? u hebt recht op een referentieadres bij het ocmw !
« Gepost op: 18 oktober 2005, 17:20:12 »
Wie gedurende zes maanden officieel geen vast adres heeft wordt ambtelijk geschrapt. Sinds een vijftal jaar kan een persoon die ambtelijk geschrapt is een zogenaamd referentieadres bekomen.

Het referentieadres kan men bekomen via familie of vrienden of via het ocmw indien vrienden en familie niet bereid zijn mee te werken.

Indien mogelijk raden we aan om een referentieadres te nemen bij familie of vrienden.

Je gaat daartoe samen met degene die je een referentieadres wil geven naar de burgerlijke stand op het gemeentehuis of het stadhuis. Daar worden er papieren opgemaakt en degene die jouw een referentieadres geeft moet die dan ondertekenen. In deze papieren verbind hij of zij zich ertoe om enkel jouw toekomende post te bewaren en die aan jouw te bezorgen. Anderzijds kan hij of zij deze papieren gebruiken als bewijs dat jij daar niet echt woont en dat het dus niet gaat over een echte domicilie maar over een ( officieel en wettelijk ) postadres. Deurwaarders kunnen zodoende geen beslag komen leggen bij de persoon die jouw wilt voorthelpen.

Als je niemand vind die je een referentieadres wil of kan geven dan moet je naar het ocmw. Men is dan verplicht om je daar een referentieadres te geven en er je post te bewaren tot je die komt afhalen.

Belangrijk !!!

Wees niet verbaast dat men bij de burgerlijke stand of het ocmw het referentieadres niet kent of doet alsof men het niet kent. Kwestie van voet bij stuk te houden dus en je niet te laten afschepen tot men je heeft gegeven waar je wettelijk recht op hebt.

Er bestaat bovendien ook nog een zogenaamde daklozengids. Deze gids die werd uitgegeven door de overheid vat goed en duidelijk samen wat je rechten als dakloze precies zijn. De gids zou je normaal gezien moeten kunnen bekomen bij het ocmw en op het politiekantoor maar je kan de gids ook downloaden op
http://www.mi-is.be/themes/POD/publicaties/content/Daklozengids%20NL.pdf

Problemen met het bekomen van een referentieadres mag je hier altijd melden

« Laatst bewerkt op: 27 november 2016, 00:16:27 by Twan »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: dakloos ? u hebt recht op een referentieadres bij het ocmw !
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2008, 20:33:58 »
Onder in bijlage vind je de meest recente folder over het referentieadres voor daklozen.

ook op deze link - http://www.ocmw-info-cpas.be/index.php/home_nl - vind je veel nuttige info over je rechten bij het ocmw in t algemeen

« Laatst bewerkt op: 6 maart 2008, 20:37:02 by kobaf »

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2008, 14:18:03 »
Een andere mogelijkheid -is wel niet geldig als referentieadres- is het huren van een postbus. Zodoende heb je een adres waar je alle post kan ontvangen zonder dat die van het OCMW er kunnen in neuzen. Kost wel, afhankelijk van de plaats, rond de 60 euro per jaar.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2008, 19:49:41 »
tjiens ,tegen mij had het lokale postkantoor in Nieuwpoort-stad anderhalf jaar terug gezegd dat een postbus voor particulieren max 6maanden gehuurd kon worden...
Klootzakken ,ze maken u ook altijd en overal iets wijs...
 >:D

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2008, 19:55:49 »
tjiens ,tegen mij had het lokale postkantoor in Nieuwpoort-stad anderhalf jaar terug gezegd dat een postbus voor particulieren max 6maanden gehuurd kon worden...
Klootzakken ,ze maken u ook altijd en overal iets wijs...
 >:D

Nazenden van de post is maximaal 4 maanden.

Bewaren is maximaal 30 kalenderdagen.

Postbus? Onbeperkt in tijd. Moet je wel de tijdig huur betalen:

http://www.post.be/site/nl/letters/management/services/PObox/index.html

Wat is een postbus?
Een postbus wordt beschouwd als een tijdelijk correspondentieadres. De Post beschikt over twee soorten inplantingen voor haar postbussen. In een groot aantal van de kantoren bevinden de postbussen zich in de buitenmuur. In andere kantoren vindt u de postbussen in de lokettenzaal. Hier bent u aangewezen op de openingsuren om uw briefwisseling op te halen.

Ik wil een postbus huren in een postkantoor.
U kan een aanvraag doen om uw post te laten deponeren in een postbus in een postkantoor. U beschikt u over één (of meerdere) sleutel(s) voor uw postbus. Voor de praktische regeling voor de huur van een postbus richt u zich dus tot het kantoor dat het best aan uw eisen voldoet.

Wat zijn de tarieven voor het huren van een postbus?
Om praktische redenen wordt de huur van een postbus om de 4 maanden gefactureerd. U kan dus uw huur voor deze periode betalen of meteen voor een heel jaar.

Per 4 maanden (of deel daarvan) wordt € 20 aangerekend.
Daarnaast wordt er per sleutel van de postbus een waarborg van 12,50 € gevraagd.
Het postbusabonnement wordt betaald door de bestemmeling, houder van de postbus.

Wat als mijn postkantoor niet over postbussen beschikt?
Als uw postkantoor geen postbussen heeft, wordt uw briefwisseling aan het loket bewaard.

Offline SID

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2008, 13:15:06 »
mij werd het referentieadres toch geweigerd!!!....Hoe kan ik mn recht laten gelden opo korte termijn???

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2008, 13:56:37 »
hoi

veel ocmws weigeren deze wet idd toe te passen

mijn raad is om als je dat ergens kan doen de daklozengids af te drukken en deze onder hun neus te duwen

als je dakloos bent zal het wss echter niet vanzelfsprekend zijn om af te drukken en in dat geval kan je mss de url ervan meenemen naar het ocmw en vragen aan de maatschappelijk assistent om naar daar te surfen

als ze dan nog weigeren kan je best weigeren om het ocmw te verlaten
desnoods tot er politie bij komt - zorg dat die dan een pv opstellen en dan heb je die pv als bewijs dat je een referentieadres hebt aangevraagd

hou ons als je kan op de hoogte trouwens want als ze blijven weigeren dan kunnen wij ook naar het ocmw bellen om ze onder druk te zetten en als het nodig mocht zijn en je bent ermee gedient dan wil ik desnoods tot daar proberen te geraken om met je mee te gaan

als je prive met me wilt praten kan dat ook altijd via msn of mail

schandalig dat ze je dat weigeren trouwens !! maar het gebeurt helaas wel vaker - soms kennen ze het referentieadres bij het ocmw zelfs niet eens

hier heb je de url van de daklozengids die speciaal gemaakt werd door de staatssecretaris van maatschappelijke integratie voor mensen wie het referentieadres geweigerd werd en alles over het referentieadres staat daar in. 

ik wens je veel moed en sterkte kerel
« Laatst bewerkt op: 18 november 2008, 09:14:35 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2008, 14:00:37 »
ben je trouwens al ambtelijk geschrapt van je laatste adres ? is het al meer dan zes maanden dat je daar weg bent ? want dat kunnen ze ook gebruiken als reden om je geen referentieadres te willen geven

als je nog niet ambtelijk geschrapt bent dan kan de gemeente dat sneller doen op je eigen verzoek maar helaas zijn ze dat niet verplicht

nogmaals veel sterkte gewenst en hopelijk kan je snel je rechten doen gelden

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2008, 14:44:27 »
sorry SID ik zie nu pas dat ik de url er met mijn verstrooide kop vergat bij te zetten

hier is hij dan :P

http://www.mi-is.be/themes/POD/publicaties/content/Daklozengids%20NL.pdf
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2009, 11:15:27 by kobaf »

Offline SID

• blueke
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2008, 14:59:06 »
ik ben zon 6 jaar geleden ambtelijk geschrapt en zeker 5 jaar uit belgie uit geweest zonder papieren of niks  :angel:

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2008, 15:00:51 »
ok dan kunnen ze dat argument al zeker niet meer tegen je gebruiken - lukt het je om af te drukken ?
« Laatst bewerkt op: 18 november 2008, 09:15:42 by kobaf »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 12
Total: 12

© vierdewereldsyndicaat.org