Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: 'Huurders kunnen zonder opzegtermijn of kosten weg'  (gelezen 5302 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
'Huurders kunnen zonder opzegtermijn of kosten weg'
« Gepost op: 7 december 2006, 01:17:55 »
Vanaf januari 2007 kunnen huurders kosteloos en zonder opzegtermijn vertrekken uit hun huurwoning. De regering voert deze maatregel via de programmawet in om verhuurders te motiveren zo snel mogelijk hun huurcontracten te laten registreren.

Dat stelt kamerlid Carl Devlies (CD&V) dinsdag. Hij waarschuwt voor het "perverse effect" van de maatregel, die een extra administratieve last voor de verhuurders inhoudt.

Volgens de huurderswet van 1991 konden huurders hun huurcontract laten registreren tegen een heffing van 25 euro registratierecht. Op die manier hadden ze de zekerheid dat ook nieuwe eigenaars bestaande huurovereenkomsten volledig zouden naleven.

Met de nieuwe maatregel komt de administratieve last bij de verhuuder te liggen. Nochtans zou het volgens Devlies eenvoudiger kunnen. Zo zou het volstaan in de woninghuurwet in te schrijven dat nieuwe eigenaars steeds de bestaande overeenkomsten moeten respecteren, los van enige registratie. Op die manier vervalt de registratieplicht en zijn huurders toch beschermd.

Als verhuurders willen vermijden dat de huurders als duiven vertrekken, zit er volgens Devlies niets anders op dan zich op 2 januari met al hun huurovereenkomsten naar de ontvangers van de registratie te reppen.

"Of is er meer aan de hand? ", vraagt Devlies zich af. Hij ziet "bijbedoelingen" achter het feit dat verhuurders niet alleen de nieuwe, maar ook de bestaande woninghuurovereenkomsten moeten registreren. De volgende stap is niet alleen een vermogensbelasting, maar ook een controle op de huurprijzen van overheidswege", aldus het oppositielid.

Reactie Verhofstadt
De regering gaat via een amendement op de programmawet nog verduidelijken dat verhuurders tot 1 juli volgend jaar de tijd hebben hun huurcontract te laten registreren. Dat laat het kabinet-Verhofstadt dinsdag weten.

bron
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline Dolma

• boefer
Re: 'Huurders kunnen zonder opzegtermijn of kosten weg'
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2007, 10:17:02 »
Pardon!
Hiuer beneden is er een rare kwast(met zijn vrouwke). Zonder dat zijn vail afgelopen is, geeft hij dat appart door aan zijn raardere broer(wiens broek afzakt als ik de kelder in moet) en ze springen allemaal door het venster naar buiten!
Caloribel moet dus voor de ene afgesloten worden door de huisbaas zomaar halverwege het jaar, en aan de andere verder bekostigd.
En dat zou mogen? Dan ga ik dat de vrederechter op poullaert eens vragen.
Mag ik effe antwoord.
Dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 18
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 4