Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Tips om voor weinig geld aan een pc te geraken  (gelezen 4545 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Tips om voor weinig geld aan een pc te geraken
« Gepost op: 20 oktober 2005, 21:47:01 »
1. Wat heb je nodig - hoe geraak je er aan ?

1.1. Hardware

1.1.1. Een computer ( minimum pentium 2 of gelijkwaardig met een minimum van 128 mb ram geheugen )

Zelf doe ik al mijn werk hier en op het internet met een oude pentium II computer. Een van onze leden deed een paar jaar geleden een rondschrijven aan een aantal grote bedrijven met de vraag of ze voor een paar kansarmen geen oude computers konden missen. Op een twintigtal brieven kwam één antwoord van BASF. We mochten 2 computers ( pentium 2) gaan halen en één daarvan gebruik ik dus nu nog altijd. Je kan een computer ook tweedehands kopen. Computers zijn naar mijn ervaring tamelijk sleetvast. Zorg ervoor dat je iets koopt waarvan je minstens eerst hebt kunnen vaststellen dat het werkt - dat hij windows of een ander stuurprogramma wel degelijk opstart enz.

1.1.2. andere hardware.

1.1.2.1. Noodzakelijk !

1.1.2.1.1. Een moederbord met processor ( minimum pentium 2 of gelijkgesteld ) en voeding

1.1.2.1.2. Een interne harde schijf.

Deze schijf die eigenlijk een soort cd is die bestaat uit verschillende lagen dient om je stuurprogramma s en andere software op te installeren. Ze is overschrijfbaar maar niet eeuwig. Wanneer deze harde schijf de geest geeft wegens sleet of blootstelling aan schokken dan ben je alles wat er zich op bevind ( ook je data dus ! ) kwijt ! Vergeet dus niet om altijd back up s te maken van al je belangrijke data op een andere ( externe ) harde schijf of cd (dvd ) roms.

1.1.2.1.3. Een 3.5 inch diskettestation.

Hoewel dit nog heel weinig gebruikt wordt en in feite totaal voorbijgestreefd is is het toch noodzakelijk hierover te beschikken voor sommige handelingen en installaties. Je zal wss echter geen computer kunnen vinden waarop er zich geen 3.5 inch diskette bevindt

1.1.2.1.4. Een cd rom station.

ook dit is een noodzakelijk onderdeel aangezien veel software en zeker stuurprogramma s niet anders dan vanop een cd rom kunnen worden geinstalleerd op de computer.

(PS meestal zal de computer die je koopt de drie onderdelen hierboven zeker reeds bevatten, zoniet dan kan hij doodeenvoudigweg niet draaien, ook de onderdelen hieronder zullen meestal wel aanwezig zijn )

1.1.2.1.5. een netwerkkaart

noodzakelijk om verbinding te kunnen maken met het internet. Sommige oude computers bevatten geen netwerkkaart maar de meeste vanaf pentium twee wel.

1.1.2.1.6. een modem.

Een modem hoef je niet te kopen want die wordt je meegeleverd en geinstalleerd bij je thuis door je internetprovider ( telenet, belgacom, enz )

1.1.2.1.7. Een geluidskaart.

noodzakelijk voor het afspelen van geluid en het aansluiten van luidsprekers op de computer

1.1.2.1.8. Een videokaart.

noodzakelijk voor het afspelen van filmbeelden op je computer.

1.2. Software.

Er zijn globaal gesteld twee soorten software, er is gepatenteerde software en er is vrije software. Voor de gepatenteerde software moet je betalen en voor de vrije niet. Op de gepatenteerde software hebben grote multinationals zoals bvb microsoft een monopolie. Deze multinationals zijn een onderdeel van het kapitalisme en het spreekt dus vanzelf dat we als uitgesproken anti-kapitalistisch vierde wereld syndicaat iedereen aanraden gebruik te maken van de vrije software die je overal op het internet gratis kan downloaden.

1.2.1. Om te beginnen heb je een stuurprogramma nodig. Dit programma is nodig als basis ahw om al je andere programma s nadien te kunnen draaien. De meeste mensen gebruiken helaas nog altijd windows, een veel te duur stuurprogramma van microsoft dat je echter ook gratis kan bekomen in de vorm van gekraakte versies die je overal op het internet kan vinden. Een andere en veel betere en veiliger mogelijkheid bestaat eruit om volledig legaal een gratis linux stuurprogramma te gebruiken.

Het instaleren van een stuurprogramma gebeurt altijd vanop een cd rom schijf

wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2007, 14:03:23 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline Karma

• boefer
RE: nieuw op het internet ? tips om uw uitgaven aan hard en software
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2005, 00:40:41 »
Kijk, dit is nu een keer interessant want ik ben eigenlijk niet echt thuis in deze materie (lees: "het interesseert me geen ballen, en het is enkel omdat het een beetje moet").
Verwacht van mij echter niet echt veel inbreng.
Karma.

"diamanten moeten geslepen worden om te schitteren"

Offline Dolma

• boefer
Re: nieuw op het internet ? tips om uw uitgaven aan hard en software te beperken
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2006, 16:34:00 »
Je kan tweedehands computers in het brusselse kopen bij Oxfam te Koekelberg. Die hebben daar een depot en het kost 200 euro. Er zijn ook scanners enz.
je kan ook een nieuw bakje kopen en de rest aan min 400 euro: microcity rue blaes 246-264, 1000 Brussel, 025126404 en die hebben nog altijd die zip-dikke cassettes en het apparaat, welk men elders niet meer verkoopt. Dat is een tweede geheugenmogelijkheid....zoals een extra C schijf à la Jef.

je moet c cleaner, easy cleaner en hitman pro downloaden. Van dat tweede, daarin alleen 1 en vier bezigen en alles aanvinken bij 4, en die kuist je computer ferm uit. Doe ook regelmatig nadien start, conf scherm en c uitkuisen.

Hitman pro, doe dat zondagvoormiddag want dat pakt 4 uur. Is zeker nodig.

groetjes
Dolma

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
Re: Tips om voor weinig geld aan een pc te geraken
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2007, 16:34:05 »
Tegenwoordig kan je op het containerpark of bij mensen als je wat rondvraagt een Pentium 3 computer vinden/krijgen. Op 2dehands.be vind je ze vanaf 50 €, en vraag ook hier of daar wat advies als je dat nodig hebt, wie weet ...

Op vlak van software raad ik iedereen die begint met computeren aan om Ubuntu te gebruiken, vooral voor jonge mensen die nog een heel leven kunnen bijleren over programma's schrijven is dit interessant. En er zijn massa's forums waar de vriendelijkste Linux kenners graag iedereen mee op weg helpen. Allemaal in de sfeer van ubuntu, wat een oud Afrikaans woord voor samenhorigheid ofzo is. Ubuntu is gratis en zal dat altijd blijven.

Momenteel is er nog niet zo erg veel vraag naar mensen die met Linux kunnen werken, maar ik denk dat daar stilaan verandering in zal komen. En dan hebben de jonge mensen die er van in het begin mee leerden werken al een stapje voor op de rest. Linux is zoals een auto waarvan je de motorkap kan opendoen om er zelf wat aan te prutsen of te leren begrijpen hoe het werkt. Bij Windows is "de motorkap" dichtgelast zodat je er niet echt veel mee leert over hoe programmas werken. En zo houdt Windows zijn monopolie op de software markt. Tot Ubuntu kwam . Vandaag de dag kan je bij Dell een computer kopen waar Ubuntu in plaats van Windows op is geinstalleerd. In Spanje is al een stad waar alle computers van de stad op Linux draaien, vanwege de afhankelijkheid tov het Amerikaanse Microsoft waar ze niet meer mee akkoord gingen.

Het grote voordeel is dat alle programmas die je wil draaien op je computer bij Linux (Ubuntu is maar 1 uit tientallen Linux versies) meestal gratis en legaal te downloaden zijn. Zelf heb ik, toen ik begon met muziek maken op de computer, eens 400 € betaald voor een professioneel programma, Cubase Vst 3.7 heette het. Tegen dat ik een computer had die zwaar genoeg was om het programma helemaal te gebruiken, was de Vst 3.7 versie al lang niet meer ondersteund. Zoiets overkomt me nu niet meer, sinds ik Ubuntu ken heb ik altijd de laatste versie van programmas die werken op mijn hardware, en het kost me niets, enkel de internetverbinding. Al m'n spaargeld kan nu naar ander en echt materiaal gaan.

Het grote nadeel is misschien dat gewoon bureauwerk nog steeds meestal op Windows gebeurt, misschien dat je door een uitzondering te zijn net wel aangenomen wordt als je Linux kent... 't is ook misschien een bedreiging voor de mensen die nu op de administratie werken, stel je voor dat men aan de top van de VDAB beslist dat je met Linux moet kunnen werken op de PC omdat ze geen geld hebben om naar Windows Vista te upgraden. Jesus, dan zou ik tegen die Rita van VDAB Asse mogen zeggen dat ze wc potten moet gaan kuisen  >:D

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23700
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 19
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 15
Total: 15

© vierdewereldsyndicaat.org