Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: stijging gedwongen opnames in de psychiatrie  (gelezen 3009 keer)

debbie

• Gast
stijging gedwongen opnames in de psychiatrie
« Gepost op: 24 oktober 2006, 20:59:31 »
Demotte heeft geen zicht op stijging gedwongen opnames in de psychiatrie

Steeds meer mensen worden in Vlaanderen gedwongen opgenomen in de psychiatrie. Spiritkamerlid Annemie Roppe stelde daarover vandaag enkele vragen aan minister van volksgezondheid Demotte. “Ik kreeg op beide vragen een antwoord waaruit duidelijk blijkt dat de minister niet geïnteresseerd is in de psychiatrie”, aldus Roppe.

De eerste vraag dat het Hasseltse kamerlid stelde had te maken met de recente stijging van het aantal gedwongen opnames in de psychiatrie. 2005 kan volgens Raf De Rycke, gedelegeerd bestuurder van de Broeders van Liefde, beschouwd worden als een recordjaar. In 1999 telde Vlaanderen slechts 1.454 gedwongen opnames. Vorig jaar echter steeg dit aantal tot 2.500.

“Alarmerend vind ik de oorzaken die door de psychiatrie zelf worden aangehaald voor deze toename. Er wordt onder meer gesproken over een stijgend misbruik van alcohol, drugs en geneesmiddelen. Een gedwongen opname zou blijkbaar ook vaak fungeren als uitweg als men geen blijf weet met mensen. De voorwaarden voor een verplicht verblijf zijn nochtans duidelijk. De betrokkene moet geestesziek zijn, hij moet een gevaar zijn voor zichzelf en voor de maatschappij en er mag geen alternatieve behandelingsmogelijkheid zijn. Mijn vragen aan minister Demotte hierover waren of hij zich bewust was van de oorzaken van deze stijging en wat hij van plan was hieromtrent te doen. Maar ook, en misschien nog belangrijker, vroeg ik hem of er in de praktijk stappen zijn ondernomen opdat patiënten hun rechten voldoende kennen en kunnen toepassen wanneer blijkt dat zij onterecht gedwongen werden opgenomen.

Het enige antwoord dat ik hierop kreeg, was dat hij zich bewust was van deze stijging en dat patiënten verplicht zijn bij wet zich in een procedure door een advocaat te laten bijstaan. Ik had niet de indruk dat hij bereid was om de oorzaken van deze toename verder te onderzoeken of de intentie had om dit aan te pakken”, voegt Roppe er aan toe. “Dit getuigt op zijn minst van een gebrek aan visie, en erger nog, een gebrek aan interesse.”

De tweede vraag aan Demotte had te maken met de stijging van het aantal allochtonen dat gedwongen opgenomen wordt. Hulpverleners signaleren immers dat vooral bij die groep de voorwaarden voor een gedwongen opname niet altijd nageleefd worden. Demotte pleitte in 2005 zelf voor een betere begeleiding van allochtonen in de psychiatrie. Roppe wilde weten in welke mate hier intussen reeds initiatieven rond werden ondernomen. Cijfers over het aantal allochtone psychiatrische patiënten kon Demotte echter niet geven. Hij beloofde echter wel in de toekomst gegevens rond nationaliteit op te vragen.

Annemie Roppe reageert verontwaardigd: “Het lijkt mij dat het lot van de psychiatrische patiënt meer aandacht verdient dan er hier vandaag aan werd gegeven”, besluit ze.

http://images2.spirit.be/maildata/60990.html

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23702
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 11
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 2
Total: 2