Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Vakbond  (gelezen 3289 keer)

Offline Stinus36

• blueke
  • *
Vakbond
« Gepost op: 8 november 2010, 18:57:34 »
Tot op heden heb ik nog niet echt klagen gehad van mijn vakbond .
Wel merk ik dat de tendens toch echt aan het veranderen is .
Ik heb de indruk dat de vakbond de werkloze toch wel wat onterechte angst probeert aan te jagen om hem zo onrechtstreeks wat meer te stimuleren om werk te zoeken .

Verder vind ik dat ze tegenwoordig nogal snel zijn met de term schorsing uit te spreken en dit terwijl het nog altijd de RVA is die de eindbeslissing neemt .

Een ander punt dat op de achtergrond word gehouden is dat men zich door de vakbond kan laten vertegenwoordigen door hun advocaat of een andere medewerker van de vakbond.
Dit is naar mijn weten mij nog nooit echt voorgesteld geweest , zodus heb ik de indruk dat men hun advocaat liever houd om zaken te behandelen tussen werkgever --werknemer.

Toch heb ik al twee maal een incidentje meegemaakt waar ik iemand van mijn vakbond moest bijsturen en hun uitlating er echt over vond.
De één vond het nodig om stempelaars te bestempelen als profiteurs van de maatschappij , maar er zijn profiteurs en profiteurs .
En er zijn nu eenmaal mensen die niet meekunnen in deze maatschappij die steds meer druk op de mensen zetten .
Een ander voorval was dat ik er zat te wachten en in de gangen iemand van de vakbond hoorde zeggen dat ze de mensen die echt lang werkloos waren toch maar moesten schorsen , want dat aren in zijn ogen mensen die niet wilde werken.
Natuurlijk zijn er ook goede begeleiders van de vakbond , en heb je ze nodig om alle wetten die bewust door de vdab en rva in de hoekjes worden gestopt zodat je toch maar fouten maakt , te kunnen weten .
Wat zijn jullie bevindingen?

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
Re: Vakbond
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2010, 19:33:15 »
telkens wanneer ik door de rva voor een gesprek wordt uitgenodigd krijg ik ook een brief vd vakbond om erop te wijzen dat er iemand van hun juridische dienst mee kan gaan (maw de rva verwittigd ook mijn vakbond als ze mij uitnodigen)

toen ik in de tijd naar mijn tweede (dispo)gesprek moest bij de rva heb ik eens naar die kerel gebeld die zogezegd mee zou hebben kunnen gaan om mij te verdedigen - maar uit het gesprek bleek algauw dat die zelf volledig achter het activerings- en daaraan gekoppelde schorsingsbeleid stond dus hoe zou die mij begot kunnen verdedigen tegen een eventuele schorsing waar hij zelf voorstander van is.  

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
Re: Vakbond
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2010, 19:37:55 »
je moet ook eens even bij hetvolgende stilstaan

vakbonden hebben twee doelgroepen - arbeiders en werklozen

beiden doelgroepen hun belangen zijn in het huidige sociaal-economisch model echter haaks op mekaar gezet

want arbeiders moeten de sociale zekerheid betalen

dus hoe hoger de dop is hoe meer de arbeiders rsz moeten betalen

dus als de vakbond opkomt voor de rechten van "hun" werklozen dan schaden ze onvermijdelijk de rechten van de arbeiders

komen ze op voor de rechten vd arbeiders dan schaden ze die vd doppers

mooi typisch belgisch staaltje van verdeel en heers

eigenlijk zou er dus een apart dopperssyndicaat moeten zijn - een syndicaat kan mss in sommige gevallen twee doelgroepen hebben - maar geen met tegengestelde belangen zoals hier in ons land met de vakbonden het geval is

het vierde wereld syndicaat is oa een poging om tot zo n eigen syndicaat vd doppers te komen - en ook syndicaat van leefloners en daklozen enz - de belangen van deze verschillende doelgroepen zijn wel verenigbaar

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3
Total: 3

© vierdewereldsyndicaat.org