Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Priester is een knelpuntberoep  (gelezen 8863 keer)

debbie

• Gast
Priester is een knelpuntberoep
« Gepost op: 25 november 2006, 18:34:38 »
Uit cijfers van minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) blijkt dat één op de drie priesterfuncties niet ingevuld geraakt.

Eén op de acht Belgische pastoors is een buitenlander. Kamerlid Guido De Padt (VLD) vroeg de cijfers rond de bedienaars van de zes erkende erediensten op bij minister van Justitie Onkelinx. De katholieke Kerk heeft plaats voor 4.233 priesters maar kan er slechts 2.936 inzetten.

Samen leveren die toch 3.484 voltijdse loonequivalenten op. Met andere woorden: zowat 1.300 kerkelijke werkplaatsen - of bijna één op de drie - raakt niet vanzelfsprekend ingevuld, waardoor de resterende pastoors noodgedwongen gaan overwerken om toch maar alle parochies zo goed mogelijk te bedienen.

Van de erkende geestelijken zijn er 424 geen Belg. De nationaliteitenlijst van Onkelinx is eindeloos, maar de nieuwe pastoors komen vooral uit Afrika, soms uit Latijns-Amerika en in toenemende mate ook uit het voormalige Oostblok.

http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art={6CEC2032-631E-4BE3-9D0C-F973B4C05327}

Bokkerijder

• Gast
Re: Priester is een knelpuntberoep
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2006, 18:49:12 »

Ik denk dat priester echt wel een 'knelpuntberoep' is.  Ten eerste omdat bij veel mensen die graag die job zouden doen, de broek een beetje te veel 'knelt' en omdat ze de vrouwen te graag zien om zomaar een gelofte van levenslange kuisheid te gaan afleggen.  Dat is één.

Ten tweede denk ik dat de kerk het er wel zelf naar gemaakt heeft.  Hun oubollige ideeën en het feit dat in een postmoderne samenleving het allegaartje van geboden en verboden die de Kerk huldigt, niet meer echt ter zake schijnt te doen voor de meeste mensen.  Doordat de katholieke kerk er niet echt in slaagt zich aan te passen aan de nieuwe tijd en aan de verschillende ideeën die het goed doen bij de jeugd, lopen de kerken haast leeg.

Wist je dat ik het zelf ooit overwogen heb om aan het seminarie te gaan studeren voor priester ?  Ik heb dat idee heel lang met me meegesleept, maar uiteindelijk heb ik het niet gedaan en geopteerd voor de VUB om iets anders te gaan doen : de filosofie.

debbie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2006, 18:51:54 »
Nu het een knelpuntberoep is kan je misschien toch nog voor priester leren  :D
Zou de vdab geen opleiding voorzien?  Je kan altijd eens navragen ;D

Offline alpha

• boefer
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2006, 18:58:59 »

De vervanging van de huidige passieve uitkeringen door, voor wat werkbekwamen zonder werk betreft, een gemeenschapsdienstpriesterhulpinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstpriesterhulpinkomenszekerheidsnoodsysteeminkomen waarbij de gemeenschapsdienstpriesterhulpinkomenszekerheidsnoodsysteeminkomenuurvergoeding, conform de vrijemarktlogica, lager zou liggen dan het uurloon dat op de vrije arbeidsmarkt betaald zou worden ........

bla bla bla .......
 ;D

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2006, 18:59:18 »

:) :laugh: :laugh:

Leuk !!!

Ik denk dat de VDAB die opleidingen niet voorziet.  De seminaries zijn ook gesloten, ook dat van Hasselt meen ik.  Er zal er nog wel ergens één zijn, maar ik weet niet eens meer waar.  Het beroep raakt echt in 'onbruik'.  

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2006, 19:00:40 »

De vervanging van de huidige passieve uitkeringen door, voor wat werkbekwamen zonder werk betreft, een gemeenschapsdienstpriesterhulpinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstpriesterhulpinkomenszekerheidsnoodsysteeminkomen waarbij de gemeenschapsdienstpriesterhulpinkomenszekerheidsnoodsysteeminkomenuurvergoeding, conform de vrijemarktlogica, lager zou liggen dan het uurloon dat op de vrije arbeidsmarkt betaald zou worden ........

bla bla bla .......
 ;D

Hm, Alpha, bedankt voor deze Cynicus-imitatie.  Maar ik had de ironie wel begrepen hoor.   ;)

debbie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2006, 19:05:04 »

bla bla bla .......
 ;D
Hahaha lol, das een goeie  :D :D :D

Offline Karma

• boefer
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2006, 20:45:16 »
Het zou je zeker niet misstaan hoor bokkerijder zo'n bruine pyjama met zo'n kap over je hoofd en daaronder sandalen terwijl je "avé maria aan het zingen bent.  :laugh:

debbie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2006, 21:17:10 »
 :D :D :D Ik zie het al helemaal voor me.

debbie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2006, 21:57:18 »
Hier zie je priester Bokkerijder terwijl hij een arme drommel aan het zegenen is.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2006, 22:01:27 »
Hier zie je priester Bokkerijder terwijl hij een arme drommel aan het zegenen is.

'k ga misschien nog zelf proberen een fotoke te maken. Hoe moet ik dat hier invoegen?

debbie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2006, 22:09:17 »
'k ga misschien nog zelf proberen een fotoke te maken. Hoe moet ik dat hier invoegen?
Je gaat naar de foto op één of andere site en klikt rechts. Daar klik je dan op eigenschappen en kopieert het adres.
Vervolgens neem je in het vak antwoorden (hier op het forum) dat tweede kotje van links (boven je antwoordvak), dat is zo'n kadertje. Je klikt daarop en plakt het adres daar. Ja klinkt allemaal wat ingewikkeld, hoop dat je het snapt.  :)

Offline Karma

• boefer
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2006, 22:39:47 »
Je gaat naar de foto op één of andere site en klikt rechts. Daar klik je dan op eigenschappen en kopieert het adres.
Vervolgens neem je in het vak antwoorden (hier op het forum) dat tweede kotje van links (boven je antwoordvak), dat is zo'n kadertje. Je klikt daarop en plakt het adres daar. Ja klinkt allemaal wat ingewikkeld, hoop dat je het snapt.  :)
Geen adreskes, die foto staat op mijne harde schijf (en niet op internet). En nu ???

debbie

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2006, 22:42:39 »
Geen adreskes, die foto staat op mijne harde schijf (en niet op internet). En nu ???
Je kiest antwoorden en klikt dan onderaan op extra opties. Dan bijlage - bladeren.

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2007, 17:22:21 »
het christendom is een sekte. Die bestaat infeite niet dat weet de hele islam en boeddhisme. In sri nagar ligt het graf van jus asaf. We vereren hem daar;
christendom is een zonnegodsdienst en dus mannen.
Wij vrouwen laten ons niet meer doen, en worden boeddhist en doen hetzelfde werk. Ik dus doe de doodsceremonies en de genezingen. IK doe het graag. Ik doe het ferm beter dan de christenen die achter hun middendeel meoten aanlopen. Sorry dat is nu zo.
Wie dus een gebed nodig heeft, mag me altijd contacteren. IK doe met pplezier elke dag deze gebeden. Ik heb daarvoor toestemming gekregen vna de meesters. Ook de initiaties. Ik ben er ferm goed in.
Ik ben dus priester.
Maak u eens lid van "de nachtuil.eu"
dat was ene msn groep die nu zo bekend is dat ze moeten uitbreiden.
daar zal u uw voorouderlijke godsdienst terug leren kennen.
Dolma

Offline Dolma

• boefer
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2007, 12:15:20 »
14.9.07 was de vdab vilvoorde zeer geïnteresseerd(vrouw) in de boeddhistische priesters. Maar ik mag die christenen niks zeggen. Stond ze daar en ze wou geen lid worden en het zelf eens leren. Dat ze het zelf eens leerde. nee!
Voor zo een mes,ke bestaat het leven uit eten, drinken, wc, en ...werken.
iets leren: nee.
paardenkop dus.

Dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0