Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: ocmw wetgeving  (gelezen 8445 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
ocmw wetgeving
« Gepost op: 24 juli 2008, 12:38:09 »
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 07:57:40 by Thierry »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
Re: ocmw wetgeving
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2008, 11:14:42 »
Op dat inforum moet je blijkbaar een gebruikersnaam aanmaken om de inhoud van de wetteksten te kunnen lezen en de ambtenaar die die pdf versie van die tekst heeft gemaakt had er wel een inhoudstafel voor mogen maken.

Ik ben op zoek naar de wet over de datum vanaf wanneer het ocmw leefloon kan uitbetalen.

Vandaag vertelde een ocmw sociaal assistent me dat ze kunnen uitbetalen vanaf de eerste van de maand waarin je je aanvraag tot leefloon doet. Doe je dus bv een aanvraag 15 juli, dan betalen ze je uit gerekend vanaf 1 juli (indien je dan al recht op leefloon hebt).

Vorig jaar werd me wel iets anders verteld (door dezelfde persoon), namelijk dat ze pas kunnen uitbetalen gerekend vanaf de dag dat je je aanvraag voor leefloon doet.

Bon, ik zal nog even verder zoeken tussen de lettertjes ...
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2008, 11:32:36 by freedomdrummer »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2008, 11:31:05 »
nog maar vrij recent denk ik dat dat is

in ieder geval reden te meer om te zorgen dat we hier alle wetten die terzake zijn voor ons hier zelf uploadbaar hebben

als er iets is waar k iets op tegen heb dan is het het monopoliseren van wettteksten en juridische info - wellicht één vd meest prioritaire monopolies om te doorbreken
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 07:58:28 by Thierry »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2008, 11:39:00 »
Page 1:
Citaat
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende  de openbare centra voor maatschappelijk
welzijn - wet (B.S. 5.8.1976, err., B.S. 26.11.1976) 

Laatste wijziging: W. 20.7.2006 - B.S. 28.07.2006
Tekst bijgehouden tot 23/10/2006
Heel wat artikelen, die gewijzigd werden door het decreet van 7 juli 2006 (B.S. 30.08.2006),
treden pas in werking vanaf de eerstvolgende vernieuwingsprocedure van de raden. De tekst
die geldig is voor de gemeenten die niet voorzien in de toevoeging van de voorzitter van het
openbaar centrum aan het college van burgemeester en schepenen (voor de bestuursperiode
2006-2012) is eveneens aangegeven (de tekst tussen ronde haakjes). Zie ook de
overgangsbepalingen in het decreet. 

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen 

Artikel 1. Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot
doel eenieder in de mogelijkheid te stellen  een leven te leiden dat beantwoordt aan de
menselijke waardigheid.

Er worden openbare centra voor maatschappelijk welzijn opgericht die, onder de door
deze wet bepaalde voorwaarden, tot opdracht hebben deze dienstverlening te verzekeren.

Art. 2. De openbare centra voor maatschappelijk welzijn zijn  openbare instellingen
met rechtspersoonlijkheid. Zij vervangen de commissies van openbare onderstand waarvan zij
alle goederen, rechten, lasten en verplichtingen overnemen.

Iedere gemeente van het Rijk wordt  bediend door een openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn.

Art. 3.[...] Opgeheven (W. 5.8.1992 - art. 1 - B.S. 8.10.1992)

Art. 4.[...] Opgeheven (W. 5.8.1992 - art. 2 - B.S. 8.10.1992) 

Art. 5.[...] Opgeheven (W. 5.8.1992 - art. 3 - B.S. 8.10.1992) 

HOOFDSTUK II. - De raad voor maatschappelijk welzijn 

Afdeling 1. - Samenstelling en vorming van de raad voor maatschappelijk welzijn

Art. 6. § 1. Het [...] openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bestuurd
door een raad voor maatschappelijk welzijn bestaande uit:
9 leden voor een bevolking die de 15 000 inwoners niet overschrijdt;
- 11 leden voor een bevolking van 15 001 tot 50 000 inwoners;
- 13 leden voor een bevolking van 50 001 tot 150 000 inwoners;
- 15 leden voor een bevolking van meer dan 150 000 inwoners.

Elk werkend lid heeft een of meer opvolgers. (W. 5.8.1992 - art. 4, 1° - B.S.
8.10.1992)

§ 2. [...] Opgeheven (W. 5.8.1992 - art. 4, 2° - B.S. 8.10.1992)
..en zo gaat het dan tot "page 90"  :P

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2008, 11:49:38 »
op het inforum waar de wet dus toegankelijk is voor aangemelde gebruikers staat onderaan nog dit:
Citaat
De overgang van één OCMW-wet-tabel, ingedeeld per gewest, naar aparte 'geregionaliseerde' tabellen is een reuzewerk. Een aantal wetswijzigingen zijn al in werking getreden en verwerkt, een aantal andere wijzigingen treden pas later in werking. De data van inwerkingtreding die nog niet volledig bekend zijn, maken het ingewikkeld om op te volgen.
Met deze tabel, de gecoördineerde tekst en de nota's van de redactie in de inforumnotities hebben wij gepoogd een zo gebruiksvriendelijk mogelijk overzicht te geven van de wetgeving.
Wij hopen ook te kunnen rekenen op de waakzaamheid en de bekwaamheid van onze gebruikers om ons op eventuele vergissingen te wijzen om ze zo vlug mogelijk recht te zetten.
© inforum esv | helpdesk@inforum.be | Laatste bijwerking: 31/1/108

laatste bijwerking: 31/1/108 staat er dus letterlijk zo he, maar ze bedoelen ws januari 2008, recent idd. Heeft iemand daar in de media iets over gehoord ? We worden als Belg toch verondersteld de Belgische wet te kennen ?

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:21:32 »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23702
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 15
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)