Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: ?Volle koelkast verbruikt minder dan een lege?.  (gelezen 3023 keer)

Bokkerijder

• Gast
?Volle koelkast verbruikt minder dan een lege?.
« Gepost op: 22 februari 2006, 15:08:15 »
Christine weet hoeveel elektriciteit kost nu ze leeft met een budgetmeter.

?Ik blijf speciaal wakker om de was te doen.  Na 22 uur is de elektriciteit goedkoper?. Het leven van Christine Ackerman en haar twee dochters speelt zich al drie jaar af rond een budgetmeter.  Het leverde allerlei trucs op om zoveel mogelijk energie uit te sparen.

Drie jaar geleden schrok Christine Ackerman zich een hoedje toen elektriciteitsleverancier Electrabel haar de eindafrekening toestuurde: 3.400 euro.  ?Wellicht moet ik ergens stroomverlies geleden hebben, maar er was geen redeneren aan.  `Verbruikt is verbruikt?, aldus Electrabel?.

Maandelijks 425 euro  De energieleverancier stuurde Christine maandelijks een factuur van 425 euro voor haar vaste verbruik.  ?Ik kon dat onmogelijk betalen.  Door ziekte had ik mijn frituur moeten stopzetten.  Ik moest rondkomen met 800 euro stempelgeld.  Ik hield geen geld over om eten te kopen.  Ik wilde wel betalen voor mijn elektriciteit, maar het moest wel mogelijk zijn?.
Het OCMW stelde Christine voor om naar het Lokale Adviescomit? (LAC) te stappen.  ?het is alsof je je moet verantwoorden voor een rechtbank.  Met knikkende knie?n ben ik er naartoe gestapt.  Gelukkig stelden zij mij een realistische oplossing voor?.
Christine moest maandelijks 65 euro afbetalen en in haar huis kwam een budgetmeter.  ?Zeker in het begin is dat vernederend.  Je moet regelmatig nar de kantoren van Gedis om je kaart op te laden.  Ik zet er 75 euro op.  Dat is goed voor een maand?.
Is het budget opgebruikt, dan kan je nog 35 euro in het rood gaan, maar daarna valt de stroom onherroepelijk terug op zes amp?re. ?Ik heb het een keer meegemaakt.  Je kan bijna niets meer doen.  Zes amp?re, dat is net genoeg voor een lamp en de televisie.  Als je kleren wil wassen, moet je de koelkast uitzetten.  Wie elektrisch kookt, heeft ook pech.  Met zes amp?re kan je maar een kookplaat in gang houden?.

Spanning in gezin -  Al drie jaar speelt de budgetmeter een belangrijke rol in het leven van Christine en haar twee dochters.  ?Je ontdekt allerlei trucs om elektriciteit te besparen.  Na 22 uur is de stroom goedkoper.  ?s Avonds zet ik de doucheboiler aan.  Ook de linnenwas gebeurt na 22 uur?.  De budgetmeter veroorzaakt wel eens spanningen.  ?Ik moet er mijn dochters op wijzen dat zij spaarzaam moeten zijn.  Het heeft geen zin om het licht te laten branden of adapters in het stopcontact te laten zitten.  Het computerscherm moet na gebruik altijd uit en onze diepvriezer zit steeds vol.  Een volle koelkast verbruikt minder dan een waar er maar een product in ligt?.

Tekst : Dieter HERREGODTS

Bron: Het Nieuwsblad, woensdag 22 februari 2006

Distributiebeheerder zoekt uit vrije wil wanbetalers op.

?Niet iedereen wil geholpen worden?.

Gedis is op zoek naar 300 Gentse en Antwerpse gezinnen die moeite hebben om hun energiefactuur te betalen.  ?We willen die gezinnen intensief begeleiden om zuinig om te springen met energie?, zegt Nico Burssens.

?We hoeven dat wettelijk niet te doen, maar we doen dat vrijwillig vanuit onze sociale opdracht?, zegt Burssens.  ?We hebben vaak de grootste moeite om met onze budgetmeters binnen te geraken.  Sommige gezinnen zitten echt op droog zaad en zijn bang dat ze hun betaalkaart niet tijdig zullen kunnen opladen, waardoor ze op 6 amp?re terugvallen.  Met telefoontjes en brieven doen we er alles aan om die mensen van onze komst te verwittigen, maar toch staan we vaak voor een gesloten deur.  Om 7.400 meters te plaatsen hebben de technici vorig jaar 20.700 huisbezoeken afgelegd?.
?Als de facturen zich blijven opstapelen dan zijn we verplicht om via de Lokale Adviescommissie  waarin het OCMW en het gemeentebestuur zetelen  een laatste poging te ondernemen om de budgetmeter te plaatsen?.
?Lukt ook dat niet, dan wordt de stroom eerst begrensd tot 6 amp?re en als ook dat verbruik onbetaald blijft, kan uiteindelijk de stroom afgesloten worden.  Als mensen resoluut elke hulp weigeren zit er nu eenmaal niets anders op?.

WDB

Aantal energiearmen neemt sterkt toe

Het aantal Vlaamse gezinnen dat met een budgetmeter werkt is vorig jaar verdubbeld van 11.000 naar zowat 22.000.  Dat is deels te wijten aan het wegwerken van de wachttijden, maar ongetwijfeld ook aan de hogere energieprijzen, die zwaar op de gezinsbudgetten wegen.

De stijgende energieprijzen maken steeds meer slachtoffers onder de gezinnen die krap bij kas zitten.  Op 1 januari waren er 36.000 gezinnen die een beroep deden op het sociaal vangnet van de distributiebeheerders.  Stuk voor stuk mensen die door hun energieleveranciers waren opgezegd omdat ze hun facturen niet betaalden.  Dat is een stijging van 7,5 procent tegenover 2004.
De stijging van het aantal budgetmeters is nog spectaculairder: tussen 2002 en eind 2004 werden er 11.600 budgetmeters met een herlaadbare betaalkaart geplaatst, maar dat aantal is vorig jaar in een klap verdubbeld tot 22.000.  In 2004 moesten 8.803 Vlaamse gezinnen met het minimum van 6 amp?re proberen overleven, maar ook die levering is niet gratis.  Wie de schulden blijft opstapelen, wordt uiteindelijk afgesloten.  In 2004 was dat het geval bij 2.250 gezinnen.

Afschuimen vermijden  Een rondvraag leert intussen dat de Vlaamse gezinnen in nood niet overal op dezelfde manier geholpen worden.  Veruit het grootste deel van Vlaanderen valt onder Gedis, de organisatie die de vroegere gemengde intercommunales groepeert, waarin zowel gemeentebesturen als priv?-partners participeren.  De rest  Limburg en enkele kleinere regio?s  valt onder Inter Regie  dat de zuivere intercommunale netbeheerders overkoepelt.
Zowel Gedis als Inter Regie zijn wettelijk verplicht om een gratis budgetmeter te plaatsen bij de zogenaamde beschermde klanten, maar Gedis breidt dat uit tot alle klanten.  ?De plaatsing van zo?n meter kost 800 euro, maar we rekenen dat niet door?, zegt Nico Burssens van Gedis.
Bij Inter Regie betaalt de klant een bijdrage die kan oplopen tot 600 euro.
?Dat is onverantwoord?, vindt Mieke Cleymans van Samenlevingsopbouw.  ?Die budgetmeters zijn bedoeld om de mensen in schulden af te lossen.  Maar als ze een budgetmeter aanvragen, krijgen ze er nog een zware extra-schuld bovenop?.  Er zijn nog andere opmerkelijke verschillen.  Bij Gedis wordt de budgetmeter pas gedesactiveerd op het moment dat de klant al zijn schulden afbetaald heeft, zowel bij Gedis als bij zijn oorspronkelijke leverancier.  ?Dit om te vermijden dat die mensen het rijtje stroomleveranciers afschuimen tot ze nergens meer welkom zijn?, zegt Nico Burssens.  Bij Inter Regie gaat men lang zo ver niet.  ?Het is bijzonder omslachtig om die financi?le gegevens op te volgen?, zegt Marc Malbrancque.  ?Wie zijn schulden vereffend heeft, kan op zoek naar een nieuwe stroomleverancier?.

WDB

De mazen zijn groot

De elektriciteitsmaatschappijen hebben vorig jaar in Vlaanderen ruim 36.000 gezinnen aan de deur gezet omdat hun energieschulden te hoog opliepen.  Dat zijn minstens 100.000 vaders, moeders en kinderen  waarvan er wellicht ook enkele in uw buurt wonen  die zichzelf soms een warme maaltijd, warm water, gewassen kleren en andere elementair comfort moeten ontzeggen.  
Gewone mensen die wat te veel pech gehad hebben in hun leven.  Sommigen van generatie op generatie, anderen omdat ze hun werk verloren zijn, nog anderen door ziekte, een armoedig pensioentje, of God weet welke speling van het lot.
Er zitten er allicht ook enkele tussen die hun situatie aan zichzelf te wijten hebben.  Die in hun leven systematisch de verkeerde prioriteiten stellen of die gewoon vinden dat de gratis-maatschappij tot in het absurde de plicht heeft om in hun levensbehoeften te voorzien.
In ons land wordt gelukkig niemand zomaar in de kou gezet, tenzij hij daar zelf op aanstuurt en elke hulp weigert.  Want die hulp is er: vanuit OCMW?s, vanuit organisaties voor samenlevingsopbouw en  via een waaier van sociale toelagen  vanuit de gewestelijke en federale overheid.  Vandaag moeten we echter vaststellen dat de mazen van dat vangnet voor steeds meer mensen te groot worden.
Het Vlaams Parlement heeft daarom vorige week wat tijd vrijgemaakt voor een debat over energiearmoede.  Er is een vrij grote consensus om tussen 1 december en 1 maart niemand nog zonder stroom te zetten, maar over de minimumstroomsterkte lopen de meningen uiteen.  Er gaan stemmen op van 6 amp?re naar 8 of 10 amp?re te gaan en sommigen eisen zelfs dat die minimumstroomsterkte gratis moet zijn.
?Fout?, zeggen de netbeheerders en de energiemaatschappijen.  ?Want als je de mensen te veel gratis comfort geeft, nestelen ze zich in die situatie en motiveer je hen niet om uit het financi?le dal te klimmen?.  De reactie vanuit sociale hoek is even voorspelbaar.  ?De energiesector is er enkel op uit om zijn monsterwinsten veilig te stellen, ook als dat ten koste van de armen gaat?.
Ik ken een beroepsstempelaar en profiteur die al meer dan twintig jaar iedereen op caf? in het gezicht uitlacht omdat we zo dom zijn om voor hem te werken.  Het zou pas echt dom zijn om zo iemand te benijden of  erger nog  als voorbeeld uit te spelen om het stijgend aantal energiearmen aan hun lot over te laten.

WDB

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23699
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5