Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Nooit zo veel mensen thuis met depressie  (gelezen 3603 keer)

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
Nooit zo veel mensen thuis met depressie
« Gepost op: 31 oktober 2012, 09:18:46 »
Ik vraag me af hoeveel er thuis zitten met een Riziv uitkering en hoe die dat doen.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121030_00353205

Meer dan 95.000 mensen zitten al meer dan een jaar thuis met een depressie of een andere mentale aandoening. Dat zijn er bijna 10.000 meer dan twee jaar geleden. ‘Hun aantal blijft stijgen door de crisis’, zegt de topman van het Riziv.
Zelf is François Perl, de grote baas van de dienst uitkeringen van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv), niet verbaasd door de stijging. Maar verontrustend vindt hij ze wel. ‘Ik zie er niet meteen een eind aan komen, want in tijden van economische crisis stijgt het aantal depressies altijd.’

Tussen juni 2011 en juni 2012 kregen welgeteld 95.704 mensen met een mentale aandoening een ‘invaliditeitsuitkering’, wat betekent dat ze meer dan een jaar ziek zijn. Het zijn er 4.000 meer dan het jaar voordien en bijna 10.000 meer dan in juni 2010. Voor de duidelijkheid: ook mentale aandoeningen als bipolaire stoornissen en schizofrenie zitten in die cijfers, maar de stijging is grotendeels te wijten aan depressies en dus aan de crisis. Daarbovenop betaalde het Riziv 3,3 miljoen ziektedagen voor mensen met een depressie of een burn-out die minder dan een jaar thuis bleven.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
Re: Nooit zo veel mensen thuis met depressie
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2012, 18:44:54 »
depressie is een mentale aandoening en dus niet fysiologisch vaststelbaar - of kort gezegd als jij zegt dat je depri bent dan ben je depri

ik wil er niet op aansturen dat de meeste die thuis zitten komedianten zijn - integendeel - volgens mij gaan er veel te veel toch nog werken of soliciteren die wel degelijk depri zijn - gaan soliciteren bvb is in zo n tijden zonder meer deprimerend.

veel kleine zelfstandigen kunnen ook niet anders dan depri zijn - hoe zou je kunnen verwachten dat zij het nog zien zitten, is ook helemaal de bedoeling niet - de overheid wil blijkbaar dat ze gaan doppen zodat ze zodoende controle over hun inkomen kunnen hebben en dat vervolgens kunnen afpakken

btw als je niet depri bent in zo n wereld dan ben je abnormaal - het feit dat er iets knaagt van binnen is een teken dat er nog iets leeft van binnen - iets dat zegt " dit kan de bedoeling van het leven toch niet zijn"
« Laatst bewerkt op: 21 november 2016, 02:20:39 by Thierry »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23700
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 17
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3
Total: 4