Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Daklozen maken schoon  (gelezen 2592 keer)

debbie

• Gast
Daklozen maken schoon
« Gepost op: 24 oktober 2006, 11:33:20 »
EINDHOVEN - Lege blikjes, chipszakjes, plastic afval, snoeppapier en andere rotzooi in de Gennper Parken en langs de Dommel achter het Van Maerlantcollege en richting Hanevoet zijn een 'prooi' voor de opruimploeg van Het Bedrijf van Neos.

Projectleider Xander Lamers van Het Bedrijf met daklozen die schoonmaken.

Drie ochtenden per week ruimen daklozen het gebied op en dragen bij tot een schoner Eindhoven.

„Tegelijkertijd geeft het hun een gevoel van eigenwaarde, het is een nuttige dagbesteding én ze werken aan een imagoverbetering van daklozen, die voor veel mensen toch 'klaplopers' zijn", zegt projectleider Xander Lamers van Het Bedrijf.

„Bovendien verdienen ze een klein centje bij en wennen ze (weer) aan een werkritme als eventueel opstapje naar een reguliere baan."

Het project loopt momenteel voor het tweede jaar en er komt hoogstwaarschijnlijk volgend jaar een vervolg. „We krijgen de opdrachten van het stadsdeelteam Gestel en werken min of meer samen met Ergon", aldus Lamers.

Die samenwerking bestaat er uit dat Ergon het verzamelde vuil dagelijks op vaste plekken ophaalt. Gemiddeld verzamelen de drie tot vijf schoonmakers enkele volle vuilniszakken per dag per persoon.

„Er wordt veel rommel achtergelaten", beaamt de dakloze John (44). Hij doet het werk met veel plezier.

„Je bent lekker bezig in plaats van maar wat rond te hangen en je verdient een paar centen voor een pak shag en zo."

De verdiensten zijn -vanwege de uitkering die de deelnemers al krijgen- niet echt om naar huis te schrijven. „Per dagdeel anderhalve euro", lachen Johnnie (35) en Christian (22). „Maar als je op het minimum zit, is elke euro meegenomen. Bovendien werk je lekker buiten en wen je aan een werk- en dagritme." Dat laatste is best moeilijk voor sommige deelnemers, zegt Xander Lamers.

„Niet voor iedereen is afspraken op tijd nakomen makkelijk", zegt hij. „Dat is dus ook een leerpunt van dit project."

Maar ondertussen zorgt de groep er wel voor dat er in grote delen van Gestel weinig rotzooi in de groengebieden ligt.

Het levert regelmatig een compliment op.

http://www.eindhovensdagblad.nl/eindhovenstad/article765036.ece

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Daklozen maken schoon
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2006, 11:37:25 »
de daklozen die dit werk niet weigeren zijn ratten
« Laatst bewerkt op: 5 december 2016, 18:45:50 by Twan »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

debbie

• Gast
Re: Daklozen maken schoon
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2006, 11:56:36 »
Inderdaad, ik vind dit echt wel héél grof. Ze gaan de daklozen eens een leren werken. De daklozen moeten maar de vuiligheid van anderen gaan oprapen uit dank naar de gemeenschap toe omdat ze een uitkering krijgen zodat ze niet hoeven te verhongeren.  :-[

Aanleren van een werkritme grrrrrrrrrrr  >:(
Imagoverbetering van de dakloze grrrrrrrrrrrrrrr  >:(
Nu kunnen ze voor een hele dag troep opruimen een pakje tabak kopen, niet te geloven. Ik krijg hier zowaar braakneigingen.

Zijn de profiteurs die gebruik maken van deze daklozen niet beschaamd tot over hun oren? Zie die projectleider op de foto eens staan, zo trots als een pauw. Dat maakt me nu eens echt kotsmisselijk!

leden
  • Totaal aantal leden: 471
  • Latest: telose83
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23704
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 11
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5