Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Een verhaal dat me diep raakt  (gelezen 4943 keer)

debbie

• Gast
Een verhaal dat me diep raakt
« Gepost op: 19 oktober 2006, 11:17:52 »
Ik las vandaag in de krant dat de openbare aanklager voor het hof van justitie zelf de vrijspraak van de beschuldigden vraagt in een pedofiliezaak, op basis van art 71. Nooit eerder heeft een openbare aanklager gepleit voor een vrijspraak van een beschuldigde. Het grijpt me aan om te zien dat er nog menselijkheid bestaat in onze rechtbanken. Dat er nog medeleven is voor mensen die heel hun leven gebukt gaan onder trauma's, die daardoor altijd in armoede en ellende leven.
"Justitie heeft gefaald. Ik vraag de jury om dat onrecht recht te zetten," pleitte de openbare aanklager.
Ik hoop met heel mijn hart dat de jury hem daarin volgt.
-----------------------------------------------------------------------------

Procureur wil moordenaars pedofiel vrij

Om de moorden te verdoezelen staken de jonge daders het huis van de pedofiel en zijn vrouw in brand.

Luc de Vidts, de openbare aanklager op het assisenproces tegen David Bouchat (26) en Sebastien Leonard (29), heeft de jury gisteren gevraagd om de twee beschuldigden vrij te spreken van de moord op de pedofiel Christian Malot (59). Malot misbruikte zijn petekind David toen die zes jaar oud was. ,,David en Sebastien handelden op 11 december 2004, de avond van de moord, uit onweerstaanbare dwang. De stoppen zijn doorgeslagen toen ze geconfronteerd werden met het monster Malot, de misbruiker van David'', zei De Vidts.

Het is nooit gezien dat een openbare aanklager op een assisenproces zelf vraagt om de beschuldigden vrij te spreken op basis van artikel 71 uit het strafwetboek, het artikel dat het heeft over onweerstaanbare dwang. ,,Ik heb het alvast nooit meegemaakt'', zegt strafpleiter Jef Vermassen, die zelf al verscheidene beschuldigden vrij kreeg op basis van artikel 71.

Luc de Vidts, die trilde van verontwaardiging, stak niet onder stoelen of banken waarom hij de vrijspraak vroeg. ,,In een rechtsstaat mag niemand het recht in eigen handen namen. Dat klopt, maar dat hebben deze twee jongens volgens mij ook niet gedaan. Ze wilden enkel rekenschap vragen aan Malot voor wat hij gedaan had in het verleden. Het is verkeerd uitgedraaid buiten hun wil. Ik zeg hier luid en duidelijk: Christian Malot was een monster. Niemand heeft de kleine David lang geleden tegen hem beschermd. De ouders van David hebben gefaald door hun zoon in de handen van een pedofiel te geven. Justitie heeft ook gefaald door de klachten van David nooit ernstig te behandelen. De jeugdrechter plaatste in de jaren 70-80 zelfs pleegkinderen bij Malot, een pedofiel. Er waren klachten, maar de jeugdrechter wilde geen kwaad woord horen over Malot. Justitie heeft gefaald. Ik vraag de jury om dat onrecht recht te zetten.''

De Vidts vroeg om Bouchat over de hele lijn vrij te spreken. Hij stond ook terecht voor brandstichting en diefstal. Als de jury de aanklager volgt, mag Bouchat naar huis. Voor Sebastien Leonard ligt het anders. Hij staat ook terecht voor de moord op Andrée Vanden Bossche (61), de echtgenote van Malot. Daar geldt, aldus De Vidts, de onweerstaanbare dwang niet. Maar hij suggereerde de jury om ook voor Leonard bijzonder mild te zijn.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=GHL13E52D
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 11:22:05 by debbie »

debbie

• Gast
Re: Een verhaal dat me diep raakt
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2006, 11:19:39 »
Pleegkind van Malot stort in op proces Heikruismoord

Op het proces tegen David Bouchat en Sébastien Léonard voor het Brusselse assisenhof kwam dinsdag de 47-jarige vrouw D.D. getuigen. Zij woonde als pleegkind bij het koppel Malot woonde. De zitting werd even geschorst omdat het de vrouw allemaal te veel werd.

In de assisenzaak staan David Bouchat en Sébastien Léonard terecht voor de dood van Christian Malot, de peter van Bouchat. Léonard moet zich bovendien ook verantwoorden voor de dood van de echtgenote van Malot, Andrée Vanden Bossche.

De feiten vonden plaats op 11 december 2004 in het Vlaams-Brabantse Heikruis. Na een ontploffing in een woning vond de brandweer de neergestoken lichamen van Christian Malot en zijn vrouw AndrŽe Vanden Bossche. De twee verdachten bekenden de feiten. Bouchat zou tijdens zijn kindertijd verkracht zijn geweest door Malot.

Heel wat slaag gekregen
De 47-jarige getuige beschreef haar situatie en die van haar broer toen ze als pleegkinderen bij Malot en zijn echtgenote woonden. "Wij hebben heel wat slaag gekregen van Malot. Zijn vrouw, Andrée Vanden Bossche, ook maar zij was volwassen en kon vluchten", zei de getuige. De vrouw kreeg het moeilijk toen ze haar verhaal deed en de rechter besloot daarom de zitting voor enkele minuten op te schorten. Toen de zitting opnieuw zou beginnen, stortte ze zich al wenend op de grond.

Over het seksueel misbruik zei de getuige dat Malot op een dag de bedoeling had haar te misbruiken maar dat Malot zei dat hij "het niet kon". "Toch was het Malot die me vertelde dat hij een seksuele relatie had met mijn broer. Hij zei dat hij verliefd op hem was en zijn vrouw deed alsof ze van niets wist. Malot is een pedofiel, hij heeft zelfs geprobeerd om seks te hebben met zijn halfbroer", aldus de getuige.

De broer van D.D. heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd en volgens de getuige is dat de schuld van de hel die hij beleefde door Malot. De getuige zei ook geprobeerd te hebben om zelfmoord te plegen, maar dat mislukte. De getuige wordt dinsdagnamiddag verder gehoord. (belga/hln)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_279265.html

Offline StevenNr1

• blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2006, 22:59:43 »
In de rechtspraak gaat men normaal uit van de vrije wil die ons zou toelaten te kiezen voor 'het goede' of 'het kwade', de vraag is dus in hoeverre dit concept bestaat en in hoeverre we daarmee in onze rechtspraak rekening kunnen en moeten houden.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2006, 00:31:01 by StevenNr1 »

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2006, 07:09:04 »
Dat zal een heel moeilijk hoofdstuk blijven. Dat is ook de reden dat een rechtssysteem nooit perfect kan lopen, dat er altijd wel fouten gebeuren. Schuldigen die vrij gelaten worden, onschuldigen die in de gevangenis belanden. Men kan nu eenmaal niet in iemands hart kijken, men kan de toekomst nooit voorspellen.

Kiezen voor het goede of het kwade, in hoeverre bestaat dat? Sommige onderzoekers beweren dat we eigenlijk nooit bewust een keuze maken, dat we dat alleen maar denken. Nog voor we bewust gaan nadenken heeft ons onderbewustzijn reeds een bepaalde keuze gemaakt. Ik vind dat maar een trieste theorie, mag er niet aan denken dat het echt zo is.

Ik geloof wel dat emoties of trauma's ervoor kunnen zorgen dat we op bepaalde momenten niet in staat zijn om een keuze te maken. Als emoties heel sterk de overhand nemen, verliezen we op dat moment ons verstand. Ik geloof dan ook wat Jeff Vermassen ooit zei: "er schuilt een moordenaar in elk van ons".

Vandaar dat ik het van enorm groot belang vind dat men bij een rechtzaak een poging doet om te achterhalen wat iemand tot een daad gedreven heeft en of er een kans op herhaling bestaat.

guérin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2006, 10:05:19 »
Wat is uitzichtloosheid?Een mens dat niet in het aanvaarde handelen zijn weg kan vinden kan dan enkel intrinsiek voor de niet-aanvaarde weg gaan.Het probleem met de aanvaarde weg is dat die weg zo nauw is en  meestal heel moeilijk te bewandelen en vooral niks te maken heeft met vreugde wat die niet-aanvaarde weg wel in veel geval is!Wie ervaarde geen vreugde door kattekwaad uit te steken?
Uitzichtloosheid is dan de manier waarop de maatschappij mensen niet toelaat vreugde te vinden op een vanzelfsprekend manier door allerlei werk codes in te voeren om zich op te werken tot de niveau van happy few welke voor model staan.
Uitzichloosheid kan onbewust optreden(iets dat men van jong af meedraadt)wat de kans vergroot om zware illegalen praktijken op na te houden maar ook bewust(mensen die niet willen meedoen,die nooit genoeg hebben,)

Offline StevenNr1

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2006, 10:44:57 »
Citaat van: debbie
Kiezen voor het goede of het kwade, in hoeverre bestaat dat? Sommige onderzoekers beweren dat we eigenlijk nooit bewust een keuze maken, dat we dat alleen maar denken. Nog voor we bewust gaan nadenken heeft ons onderbewustzijn reeds een bepaalde keuze gemaakt. Ik vind dat maar een trieste theorie, mag er niet aan denken dat het echt zo is.
Verder, wat betekent 'bewust gaan nadenken' als we ons (zelf)bewustzijn als een functie van de brok materie genaamd hersenen beschouwen (en dus moeten besluiten dat ons denken gewoon materiële (chemische, elektrische, ...) prikkels en signalen zijn in ons hoofd) ...
Ik las trouwens ooit nog dat slechts een vrij klein deel van alle data die we waarnemen (en mogelijks opslagen) daadwerkelijke gebruikt wordt bij het beoordelen van een probleem. Zelfs in het onderbewustzijn al gaan beslissingen dus om het statistisch verantwoord gokken.
Citaat van: debbie
Ik geloof wel dat emoties of trauma's ervoor kunnen zorgen dat we op bepaalde momenten niet in staat zijn om een keuze te maken. Als emoties heel sterk de overhand nemen, verliezen we op dat moment ons verstand. Ik geloof dan ook wat Jeff Vermassen ooit zei: "er schuilt een moordenaar in elk van ons".
Inderdaad.
Artikel 71 uit het strafwetboek: "Er is geen misdrijf, wanneer de beschuldigde of de beklaagde op het ogenblik van het feit in staat van krankzinnigheid was of wanneer hij gedwongen werd door een macht die hij niet heeft kunnen weerstaan."
In Morgen Beter op Canvas gisteren, vertelde een advocaat dat het hier dan wel duidelijk moet gaan om de onvoorziene invloed van een externe macht op het gedrag van de dader.

tony46

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2006, 16:14:17 »
Ik persoonlijk begrijp het wel maar toch blijft een moord iemands leven bestelen,voorwaardelijke straffen bestaan ook nog hé

andrea

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2006, 18:23:35 »
Ik ben het eens met Tony.  Voorwaardelijke of andere straffen bestaan ook, en het komt voor dat een beschuldigde zelf wel een straf wil.    Het ware te doen hen alle twee te veroordelen voor de tijd dat ze al gevangen zitten, en de reden daarvoor ook te motiveren in het vonnis. 
Verder doet het me genoegen dat Voorzitter De Vidts zich verontwaardigd toont vanwege misbruik van kinderen.  Men vindt dat niet veel in de magistratuur.  In de praktijk gaat het er nu niet veel anders aan toe dan vroeger, het kind David zou het nu nog niet hebben kunnen bewijzen, niet meer dan toen...met alle gevolgen van dien...er worden dagelijks misbruikzaken geseponeerd....en zeker als die in gezinsverband gebeuren...Misbruik van een kind past niet in een normaal denkpatroon, wat altijd daders ten goede komt...

Andréa

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 6
Total: 6