Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: demonstratie voor betere opvangmogelijkheden voor daklozen  (gelezen 8486 keer)

Offline king of beggars and fleas

• blueke
  • *
demonstratie voor betere opvangmogelijkheden voor daklozen
« Gepost op: 29 augustus 2005, 17:45:53 »
ZATERDAG 3 SEPTEMBER

demonstratie voor betere opvangmogelijkheden voor daklozen
aanvang 14.00 Boommarkt te Leiden

Vorig jaar september hebben de Leidse daklozen een demonstratie
gehouden
met als thema: VOOR DE WINTER ONDER DAK. Het resultaat van deze
demonstratie is dat de Gemeente Leiden niet over-, maar met daklozen
is
gaan praten. De gemeente heeft daarop de Lodewijkskerk en het
voormalig
GGDgebouw bestemd voor daklozenopvang. Onmiddellijk zijn de
buurtbewoners
in het geweer gekomen,hebben actiegroepen en verenigingen opgericht
om de
Leidse daklozen te weren. Ons protest is dan ook gericht tegen
diegene die
menen dat zij hulpverlening aan hun medemens kunnen ontzeggen. Wij
realiseren ons heel goed dat zo'n houding voortkomt uit vooroordeel en
onwetendheid. In het slaaphuis van Leiden is plaats voor maximaal 20
personen, terwijl er een veelvoud aan daklozen is die op straat
slaapt.

Het Thema van de demonstratie is dan ook: DEZE WINTER WEER OP STRAAT?
We willen dan ook nogmaals benadrukken dat wij niet geloven in 'eigen
schuld'. Niemand kiest er voor om dakloos te worden. Iemand word
dakloos
omdat hij of zij niet om kan gaan met dat wat onze maatschappij van
hem/haar verlangt. Een aantal daklozen zijn alcohol- of
drugsverslaafd. We
nemen aan dat u ook wel snapt dat niemand zich voorneemt: nu ga ik
eens
lekker verslaafd worden. Niemand weet wat verslaving is totdat hij of
zij
verslaafd is. Verslaving is een ziekte, het zogenaamde 'afkikken' kan
zonder medische begeleiding de dood tot gevolg hebben. De bedoeling
van
ons protest is begrip en een bewustzijnsverandering bij de Leidse
bevolking teweeg te brengen ten aanzien van het daklozen- en
verslavingsvraagstuk. Om dit in een duidelijker daglicht te stellen
hebben
we de volgende stelling. Diabetes is verschrikkelijk als dat je
overkomt
Stel nu dat insuline illegaal wordt, is een suikerpatiënt dan ook een
junk?

Het gemeentebestuur heeft zijn schouders onder een leefbaarder Leidse
samenleving gezet. Aan u, burgers van Leiden de verharding van de
maatschappij een halt toe te roepen.

Het Leids Daklozengenootschap
http://www.daklozengenootschap.nl
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline Karma

• boefer
RE: demonstratie voor betere opvangmogelijkheden voor daklozen
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2005, 22:25:06 »
Beste kobaf,
schiet me nu niet meteen neer als ik hier raaskal. Een idee zou kunnen zijn (om het ijs te breken) dat er een symbolische actie wordt ondernomen door de daklozen. Laat ze bijvoorbeeld pannenkoeken bakken en ronddelen (met een kort ingesloten berichtje) in de buurt die argwanend staan t.o.v. hen. Buurtbewoners hebben waarschijnlijk schrik dat er criminaliteit in hun buurt zal komen. Een demonstratie zou wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben.
Enkele pannenkoeken zal aantonen dat de daklozen eigenlijk niets kwaad in de zin hebben en dat ze bereid zijn zich aan te passen aan de buurtovereenkomsten.
Karma.

"diamanten moeten geslepen worden om te schitteren"

• blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2005, 22:43:00 »
volgens mij Karma ( en da s ook de reden dat ik dit hier heb gepost ) kunnen we hier in vlaanderen van het non-conformisme en de assertiviteit van onze lotgenoten uit het noorden nog wat leren. Het is altijd zo dat de eerste emancipatorische acties (= assertief optreden ) van achtergestelde groepen als agressief worden bezien. Om deze foutieve perceptie te doorbreken bij het publiek moet men echter grenzen verleggen ( de eerste vrouw die op haar strepen stond vond men immers toch ook brutaal - niet ? wie dacht ze wel dat ze was ! zeiden de mensen ). Ik zie in de actie die ze plannen dan ook geen enkele vorm van agressieviteit - alleen een gezonde dosis assertiviteit. Ik bemerk bij vele professionelen de neiging om de armen tegen hun eigen woede te beschermen. Neem het van mij aan of niet maar dit is volgens mij een uitermate gevaarlijke bezigheid. Soms moet de druk nu eenmaal van de ketel. Blijven professionelen ons sussen dan zou op zeker moment de ketel wel eens kunnen ontploffen. Ik heb met deze mensen trouwens contact proberen zoeken om ze van het bestaan van onze organisatie en onze site op de hoogte te brengen. Maar er klopt iets niet met het email-adres op hun site. ??  

Misschien kan jij ze je voorstel eventueel proberen doormailen ? Ik vraag me wel af waar ze die pannekoeken zouden moeten van betalen ?
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2005, 10:30:46 »
Ik vind dat niet zo'n goed idee met die pannenkoeken. Ze hoeven in mijn ogen niet eerst te bewijzen dat ze niets kwaads in de zin hebben. Ze hebben gewoon het recht op een eigen plekje in deze samenleving, zonder meer.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2005, 20:18:15 »
zowel gericht aan debbie als aan kobaf.
Goed, ik probeer maar mee te denken. Als er tussen twee (of meerdere) jongeren op mijn werk een conflict ontstaat (en ik denk dat we wel van een soort conflict kunnen spreken vermits de daklozen een dak eisen en de buurtbewoners hier tegen in opstand komen) dan gaan we de symbolische toer op. Niet altijd, maar heel vaak doet dit wonderen en groeien ze nadien zelfs vrij gehecht naar elkaar. Het is symbolisch een gebaar dat de daklozen niets in de kwaad hebben en dat ze de buurtbewoners geen schade zullen berokkenen. Het is trouwens van die aard ook symbolisch dat iemand die tekort heeft, geeft wat hij kan geven. De symbolische actie geeft degene die hierin actie heeft ondernomen ook een goed gevoel (ook al krijgt hij er soms weinig voor terug).
Wat het budget van de pannenkoeken betreft weet ik ook wel dat dit een probleem is. Misschien moet er voor dit budget ergens onderhandeld worden (misschien een journalist uitnodigen die er teven s een stukje over wil schrijven).
Karma.

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2005, 00:02:53 »
een heel fundamentele discussie Karma.

Ik heb er een beetje een raar gevoel bij dat daklozen zouden moeten pannekoeken bakken ( terwijl ze al niks hebben ) om de goedkeuring van de mensen te krijgen. Als non-conformistische arme vind ik wat de mensen van me denken niet zo belangrijk eigenlijk.

Het valt me op dat professionelen ( ik bedoel dit niet als een verwijt  ) altijd de neiging hebben om de armen tegen hun eigen woede te willen beschermen. Ik denk dat het hechten van een overdreven belang aan wat de mensen van ons denken een typische middeklasserseigenschap is. Een eigenschap die wij als armen minder kennen.

Zonder het te weten remmen en fnuiken de professionelen zo de sociale strijd van de armen.

erst komt da s fretten und dan komt der moral ( ken je dat spreekwoord ? mijn duits is niet zo goed !)

En IK HEB HONGER !!!! HONGER JA - OP DIT EIGENSTE OGENBLIK !!!

en nu zou ik nog pannekoeken moeten gaan bakken voor de mensen die me nog liever terug op straat zouden zien belanden ??????

de eerste armen die op hun strepen gaan staan en eisen durven stellen zullen onvermijdelijk als herrieschoppers worden aanzien ! Dat is onvermidelijk en een noodzakelijk onderdeel van de emancipatorische strijd. Door steeds uit te gaan van het verwachtingspatroon van de zg goegemeente voorkomt men dat armen middels provocatie en assertieve actie een verschuiving in de perceptie bewerkstelligen bij die goegemeente.

Nu zitten we bvb in een fase waarin homoseksualiteit nagenoeg algemeen aanvaard is - bedenk eens de rol hierin van de provo s destijds. Waar zouden we staan zonder hun provocaties ?

Wat de armen volgens mij nu nodig hebben is een harde kern van mensen die op hun strepen blijven staan. En die bereid zijn om ondanks de stroom van vooroordelen te blijven staan ( daarin eventueel bijgestaan door niet - armen ). Alleen door niet aan de vooroordelen toe te geven kunnen we stillaan maar zeker die vooroordelen ontkrachten. Ik heb nooit beweerd dat het project van het vws gemakkelijk zal zijn - fasten your seatebelts zou ik dus zeggen - its gonna be a tough ride ( schrijf ik dit nu goed ?)  

• blueke
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2005, 00:08:08 »
en nu zie ik dat ik in herhaling val - soit

Offline Karma

• boefer
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2005, 21:04:47 »
Goed, hier moet ik eventjes passen. Wat de mensen van mij zouden denken, daar lig ikzelf ook niet van wakker, integendeel zelfs, het kan me geen ballen schelen (ook niet wat jullie van mij denken). Ik heb het echter gemakkelijk zeggen, ik heb voldoende, heb nooit iets tekort gehad (toch niet in materiële of financiële vorm).
Blijkbaar wordt hier niet het ludieke ingezien. Iemand die tekort heeft, die toch nog (iets) weggeeft. Maar ik sla blijkbaar de bal mis. Ik ben blijkbaar dan ook maar zo´n armtierige “gewone middenklasser” met vastgeroeste ideeën die er geen bal van verstaat. Pas echter op dat ook de andersrijken op hun manier niet vastgeroest geraken in hun mening.
Of het nu gaat over pannenkoeken of een bloem (men zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar een bloemenwinkel die de bloemen voor dit doel gratis geeft en op die manier een beetje reclame voor zijn zaak in de wacht sleept) is eigenlijk hetzelfde (of zelfs, wees creatief, totaal iets anders). De bedoeling is dat de actie symbolisch is. De boodschap achter de actie is belangrijk.
Wat is het doel? Ik dacht een dak boven het hoofd. Als men hiervoor wil demonstreren is dat een goed recht. Er zijn zoveel demonstraties de dag van vandaag.
Waar ik naartoe wil is dat men de politiek (voor de zoveelste keer) moet proberen wakker schudden. Een demonstratie is één middel, pannenkoeken of bloemen (of wat dan ook) weggeven (of andere creatieve acties) is een andere. Met het laatste kan men misschien de aandacht op het probleem op een andere manier trekken (ik geef een bloem in ruil voor een dak). Daarnaast kan evenwel nog gedemonstreerd worden (of men zou de actie kunnen verweven met de demonstratie). Misschien kan men zelfs op die manier een plaatsje veroveren in het programma “recht op recht” of zoiets waar men ondertussen de echte probleemstelling via de media kan aankaarten. Of men kan niets bereiken (ook heel goed mogelijk). Waar ik naartoe wil is dat er meerdere manieren zijn om te proberen verkrijgen waar men recht op heeft. Volgens mij kan er met enige creativiteit toch wel pogingen gedaan worden om één en ander te bereiken.
Maar ik ben dan ook maar zo´n gewone middenklassenburger die er blijkbaar niets van begrijpt. Vergeet echter niet dat de publieke opinie (ja ja, ik weet het, wat anderen er van denken is niet belangrijk) eerst moet wakker geschud worden (wees niet optimistisch, daarna vallen ze gelijk weer in slaap zolang ze er zelf niet mee geconfronteerd worden) wil de politiek in actie treden en de meeste gewone middenklassers hebben er meestal zo hun eigen gedacht over. In de meeste mensen hun ogen moet iedereen zich maar bijscholen en maar gaan werken zoals “iedereen” en belastingen betalen. De gewone middenklasser is er ook van overtuigd dat er genoeg voorzieningen zijn (die met “hun” belastinggeld wordt betaald) om de armen (of andersrijken) op te vangen. Voor de rest sluiten ze zich af van het probleem, en met hen … ook de politiek. Doel bereikt…?
Als je woedend bent, zoveel te beter en ik zal de laatste zijn om die te proberen sussen. Als de uiting van woede echter niet beantwoord wordt blijft er uiteindelijk enkel (nog maar eens) frustratie over.

Niettemin wens ik iedereen succes met de demonstratie (ik meen het).
Karma.  

debbie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 1 september 2005, 08:12:08 »
Je hebt ergens wel gelijk hoor en misschien zou het op zich niet zo slecht zijn om het op zo'n manier aan te pakken.
Toch zou ik zelf niet voor deze manier van actie voeren kiezen. Ik vind het niet juist dat daklozen op een vriendelijke manier, door iets aan te bieden de genegenheid moeten krijgen van de niet-armen. Komen de mensen die niet in armoede leven ooit op het idee om eens al de daklozen op een pannekoek te trakteren om te bewijzen dat ze niets tegen de daklozen hebben, dat ze hen geen storende elementen in het straatbeeld vinden?

Daklozen hebben gewoon het recht op een dak boven hun hoofd en moeten daarvoor niet eerst de sympathie wekken van de mensen. Alle mensen zijn gelijkwaardig en daarom zou het in mijn ogen eerder onverstandig zijn om op deze manier actie te voeren.
Maar elk heeft daar zijn mening over natuurlijk en ik zeg niet dat mijn mening hierover beter is dan die van jou.

• blueke
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2005, 13:12:36 »
pff echt wel niet te doen dat dat hier steeds smaller en smaller wordt he

• blueke
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2005, 17:03:01 »
vraag me gewoon af ? zou dit op de duur zo smal worden dat het nog maar één letter per regel is ?

• blueke
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2005, 17:03:29 »
test test test

debbie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2005, 17:04:15 »
Vraag me ook wel af hoe smal dat uiteindelijk wordt? Kan toch niet blijven versmallen denk ik. :)

• blueke
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2005, 17:04:37 »
oef - telkens ik hier een post bijplaats worden gelukkig die van daarboven terug breder ! een opluchting

• blueke
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 1 september 2005, 17:05:43 »
aah nu wordt het beneden weer breder ?

we zijn blijkbaar over het dieptepunt dus :lol:

• blueke
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 1 september 2005, 17:06:19 »
toch niet ???????????

• blueke
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 1 september 2005, 17:07:36 »
sorry he jongens en meisjes gewoon technisch alles een beetje testen he - discussieer maar rustig verder hoor

Offline Karma

• boefer
« Reactie #17 Gepost op: 1 september 2005, 21:14:18 »
Beste Debbie,
je hebt overschot van gelijk indien je zegt dat iedereen recht heeft op een dak boven het hoofd en dat hier niet eerst sympathie voor moet worden opgewekt. Ik vind ook dat je geen "genegenheid" moet krijgen, maar wat is er mis aan vriendelijk zijn?
Dat je schrijft dat de mensen die niet in armoede leven ook geen pannenkoek aanbieden aan de mensen die wel in armoede leven, wel die opmerking is raak. INDERDAAD, ook hier mag er al eens wat meer aandacht worden aan besteed (ik schaam me een beetje dat ik dit eigenlijk over heb geslaan), of wat dacht je er van dat we (rijk of gewoon of arm) gewoon eens samen een pannenkoek worden aangereikt of zelf samen bakken, zonder van elkaar te weten wie wie is of wie wat is, zonder elkaar te bestempelen op het eerste gezicht, zonder jezelf rijker of armer, beter of minder te hoeven voelen. Zomaar, omdat we er waarschijnlijk allemaal mogen zijn.
Karma.  

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 1 september 2005, 22:26:52 »
http://staop-debout.blogspot.com/

Beste Karma, nu moet ik toch wel even ingrijpen hier.  Ik denk dat de vraag niet is wie er pannekoeken voor wie moet bakken, om zichzelf te 'bewijzen'.  
Onze grootste tegenstanders zijn de immobiliënkantoren die de prijzen kunstmatig hoog houden, ook al is er al een overaanbod van huizen die te koop staan hier.  Zij veroorzaken de armoede van de gewone, werkende mensen door schandalige huurprijzen aan te rekenen voor iedereen.  We kunnen wel eens pannekoeken bakken als je dat lekker vindt, maar op die manier lossen we het probleem van uitbuiting en neofeodaal kapitalisme niet op.

De beste manier om de IMMO's aan te pakken is de krachten aan de basis van de samenleving, en vooral de armen dus, en al degenen die niks meer te verwachten hebben van de toekomst, samen te brengen en directe acties te ondernemen (kraakacties en zo), om op die manier de daklozen ook aan onderdak te helpen, zodat zij niet meer op perrons moeten liggen, of in stations.

Indien we overal kraken en het wordt een mode, zal de vastgoedsektor in elkaar stuiken.  Men zal er niks tegen kunnen ondernemen.  

• blueke
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 1 september 2005, 22:27:57 »
ja dat samen pannekoeken bakken dat klinkt al beter idd

en onze geste kan er dan uit bestaan om ze uit te nodigen ...

in ons kraakpand :evil:

1handclapping

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 3 september 2005, 12:21:55 »
Het probleem is vanzelfsprekend dat indien men een slaapplaats voorziet in Leiden, maar in geen enkele andere gemeente alle daklozen naar Leiden komen en daar in de rij gaan staan om die 20 beschikbare plaartsen in te pikken & zo ontstaat er "overlast".  Ik schreef hier en op allerlei plaatsen, fora ed; al dat naar aanleiding van de komende gemeenteraadsverkiezingen de politieke partijen maar eens
kleur moeten bekennen ivm armoedebestrijding en een recht inschrijven voor daklozen en/of mensen in tijdelijke moeilijheden dat hen waarborgt een dak boven het hoofd en een avondmaal te krijgen.

Hoe dikwijls gebeurt het niet dat iemand plots "het dak op zijn/haar hoofd krijgt" inkomens die plots wegvallen & dan gewoonlijk nog als men ineens voor grote kosten staat en werkelijk in de miserie geraakt.
Hoe goed is het dan om eventjes steun te krijgen, die men later best wil terugbetalen om zo uit de nood te geraken.

Die steun mag toch niet afhankelijk zijn van "de politieke kleur" van het gemeentebestuur ; die steun hoeft zelfs niet omvangrijk te zijn.
Maar in ons rijk Beneluxgebied zouden we toch minstens voor onderdak en voedsel moeten kunnen zorgen !
Il faut cultiver son jardin
(Voltaire)

hugo

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 3 september 2005, 18:09:48 »
 Schiet mij ook niet af

Mag ik  de heer of King op de hoogde brengen dat het  de sociale werkers samen met de daklozen  die hebben opgeroepen  voor deze demonstratie.
De dakloze van Leiden hebben een heel goede samenwerking met de sociale diensten,een van onze leden heeft in het verleden hier nog aan samengewerkt,vertelde hij .
dit  wil gewoon zeggen dat samewerking heel belangrijk is als je wil opkomen voor gelijke rechten en kansen .
groeten hugo

• blueke
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 3 september 2005, 19:16:33 »
schiet mij dan mss ook niet af omdat ik nu eenmaal geen marxist ben !

bovendien gaat het daar hier niet over.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #23 Gepost op: 3 september 2005, 20:16:39 »
Is er iemand die zicht heeft op de omvang van de daklozenproblematiek, m.a.w. over hoeveel daklozen praten we eigenlijk 10, 100, 1000, ... ???? (deze vraag is omdat ik er totaal geen zicht op heb, het langs geen kanten kan inschatten).
Karma.

• blueke
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 4 september 2005, 09:38:56 »
aangezien daklozen geen adres hebben - vaak mensen zonder papieren zijn enz - is accuraat cijfermateriaal niet echt mogelijk denk ik. Volgens een kennis van mij uit het brusselse slapen er een tweehonderdtal daklozen in de straten ( metro enz ) van brussel. Dit was een cijfer dat hij hanteerde drie jaar geleden. Wat mij betreft is elke dakloze er echter één te veel - iedereen heeft volgens de grondwet immers recht op een adequate huisvesting. Daar waar voor burgers de grondwet niet van toepassing is kan men moreel van die burgers in feite niet meer verwachten dat ze de gewone wetten nog respecteren.

het zien van uw steden doet ons pijn aan de ogen

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23702
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 10
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3
Total: 3

© vierdewereldsyndicaat.org