Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Dakloze helpt parkeerders  (gelezen 2643 keer)

debbie

• Gast
Dakloze helpt parkeerders
« Gepost op: 4 mei 2006, 12:54:21 »
Door SIMON ROOD

EINDHOVEN  ?U bent van hier?? Een mevrouw die problemen heeft met de parkeerautomaat spreekt Toine Heymans aan. De automaat geeft haar kleingeld telkens terug. ?Je kunt er maximaal vijf euro in stoppen?, helpt hij mevrouw uit de brand.

Velen die hun auto wel eens parkeren op het terrein Fens, tussen de Kleine Berg en de Keizersgracht, kennen hem. Dagelijks staat Heymans bij de parkeerautomaat ?de boel een beetje in de gaten te houden?. Hij helpt mensen die de machine niet snappen, belt de politie bij auto-inbraken en noteert kentekens als er een aanrijding is. ?Ik ben hier voor de mensen om ze wat service te geven?, omschrijft Heymans het zelf.

De van oorsprong Helmonder is al jaren dakloos en leeft van de WAO. Wonen doet hij nu eens hier, dan weer daar. Heymans is ruim twintig jaar verslaafd geweest, maar al weer drie jaar clean. ?Ik kan de hele dag binnenzitten, maar ik kan me beter nuttig maken.?

Zijn bezigheden als ?parkeerwachter? noemt Heymans een protest tegen burgemeester Sakkers. ?Die wil alle daklozen van de straat. Maar ik laat zien dat je op straat kunt zijn, als je je nuttig maakt.?

Een man die net zijn auto heeft geparkeerd, vraagt waar de Geldropseweg is. ?Een eind lopen?, antwoordt Heymans. ?Je kunt beter de wagen meenemen.? Wat de man dan ook doet. Voor hij wegrijdt, vraagt hij Heymans zijn net gekochte ticket aan iemand anders te geven. ?Doe ik.?

VVV-kantoor

Op het parkeerterrein fungeert de dakloze helper ook als vraagbaak voor voorbijgangers. ?Veel Fransen stuur ik hier de hoek om, als ze een coffeeshop zoeken. Anderen vragen de weg of waar een bepaalde winkel is. Ik ben soms net een VVV-kantoor.?

De politie waardeert zijn werk, zegt Heymans. De enige die wat moeilijk doet, is de parkeerpolitie, zegt Heymans. Die hebben hem wel eens gearresteerd, omdat mensen het niet prettig vonden dat hij dicht bij de betaalautomaat staat. ?Maar ik won de zaak. Je mag mensen gratis service geven.?

Veruit de meeste parkeerders waarderen Heymans diensten dan ook. Ze geven hem een fooi, en met oud en nieuw wat meer. ?Als het zou moeten, kan ik er van leven.?

Het belangrijkste vindt hij dat het veilig is op het terrein. Op deze maandagmiddag bedankt een vrouw hem extra omdat ze hier wel durft te parkeren.

Jaren terug begon Heymans als ?opzichter? op het parkeerterrein bij het NS-station, toen het daar  vooral ?s avonds  niet pluis was. ?Totdat er een profteam van de politie de boel in de gaten ging houden. Maar ja, al die dealers verplaatsen zich.?

Nu staat hij al een jaar of twee op terrein Fens, vaak negen uur per dag. Soms met ?collega?s? Klaas of Hans, die probeert wat te verdienen om zijn verslaving te onderhouden.

?He, niet bedelen hier?, roept Heymans plots naar een voorbijganger. De man loopt zwijgend een andere kant op. ?Meestal luisteren ze naar me?, lacht Heymans, die een verleden heeft als beroepsmilitair en vechtsporter. ?Ze kennen mijn reputatie.?

Bron

guerin

• Gast
RE: Dakloze helpt parkeerders
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2006, 16:06:01 »
Die zal zijn "job" kwijt zijn op het moment dat cameras er komen.Ik weet zeker dat in de ogen van de machthebbers Heymans zijn "job" niet wel genoeg is,vooral omdat het stadsbestuur geen macht hebben over die dakloos en dus hem niet kunnen onderdrukken m.a.w.werk mag vooral niet leuk zijn!het moet ,in de kerkelijk traditie,penitentie zijn.
Dat is de huidige arbeidsethiek!
http://www.reclaimyourwork.org/

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 4