Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Pro Deo niet langer gratis  (gelezen 11433 keer)

Offline dloofk

• blueke
  • *
Pro Deo niet langer gratis
« Gepost op: 3 mei 2013, 14:49:28 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1626340/2013/05/03/Pro-Deo-is-niet-langer-gratis.dhtml
of
 Wie een beroep wil doen op een pro-Deoadvocaat zal in de toekomst remgeld moeten betalen. Dat is één van de voorstellen van minister van Justitie Annemie Turtelboom voor de hervorming van de rechtsbijstand, waarvoor de ministerraad vandaag het licht op groen zette. Volgens de minister was een hervorming broodnodig. De kosten swingden de pan uit, omdat er fors meer gebruik wordt gemaakt van een gratis advocaat.

Het aantal zaken waarin een beroep wordt gedaan op een pro-Deoadvocaat is in 15 jaar tijd verdubbeld. Gevolg is dat het budget exponentieel toenam. De afgelopen jaren stegen de kosten gemiddeld 8 à 9 procent per jaar. In 2012 kostte het systeem 78 miljoen euro aan de overheid. Ter vergelijking: begin jaren negentig bedroeg het kostenplaatje nog zo'n 20 miljoen euro. Nochtans toonde onderzoek van het Nationaal Instituut voor Criminologie en Criminalistiek (NICC) aan dat het aantal rechthebbenden niet navenant is gestegen.

Om ervoor te zorgen dat de advocaten een billijke vergoeding zouden blijven krijgen en dat de filosofie van het systeem behouden zou blijven, werkt de minister een aantal voorstellen uit. Meest in het oog springt de invoering van remgeld. Het gaat om 10 euro bij de aanwijzing van een advocaat, 30 euro voor een extra procedure en nog eens 30 euro in beroep. Volgens Turtelboom gaat het om kleine bedragen, zodat de toegankelijkheid behouden blijft. Voor wie het remgeld echt niet kan betalen, kan er een afwijking worden voorzien. Je kan het remgeld ook recupereren wanneer je een zaak wint die tegen jou werd ingespannen.

Een van de voorstellen die op tafel lagen hield in dat stagiair-advocaten verplicht zouden worden vijf pro-Deozaken gratis te moeten afhandelen. Bedoeling is dat nog andere pistes tegen het licht worden gehouden. Elke advocaat verplicht één zaak laten behandelen is daar één van.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
  • Country: be
  • Geslacht: Man
Re: Pro Deo niet langer gratis
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2013, 00:46:26 »
recht op juridische bijstand is een grondwettelijk recht en een mensenrecht maar ja we zijn het van turtelboom gewend dat ze daar geen moer om geeft en dus geen echte liberaal is want dat zijn de uitvinders vd mensenrechten

het is logisch dat het aantal mensen dat op prodeo een beroep moet doen stijgt als de armoede stijgt - boontje komt om zijn loontje - misschien iets doen aan de armoede turtelboom ? Maar ja recht op een menswaardig bestaan is nog zo n mensenrecht waar jij geen moer om geeft he.

Wat als iemand die 10 of 30 euro niet kan betalen ? Zeker nu er meer mensen dan ooit van dop en leefloon geschorst worden is het niet vanzelfsprekend dat ze dat kunnen. Moeten ze misschien die 10 of 30 euro gaan stelen ? Dan hebben ze weer een prodeo nodig

En helemaal vd pot gerukt is het als iemand niet kan betalen als er en rechtzaak tegen hem wordt aangespannen wordt en dus geen verdediging zal hebben - komt er dan op neer dat iemand beschuldigen voldoende gaat zijn om hem te kunnen vervolgen, kinderen af te pakken, in de bak te steken enz enz = middeleeuwse praktijken.

advocaten dwingen gaat de kwaliteit vd prodeo-verdediging nog verder ondermijnen dan nu reeds het geval is. Je kan advocaten niet dwingen om gemotiveerd te zijn behalve met poen want dat is het enige dat voor hen telt en zo worden ze aan de univ ook gehersenspoeld

goed bezig turtelboom - misschien toch beter bij je potten en pannen gebleven ? gene reclaam voor vrouwen in de politiek hoor - ach wat zijn ze toch zo gevoelig die vrouwen he

Offline zwerverke

• blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2013, 00:33:27 »
Wel in sommige gevallen maakt het weinig uit als je een pro-deo hebt of niet, neem het van mij aan.

Ik heb ervaring met 3 pro-deo advocaten, ik kan je garanderen dat hun dienstverlening lamentabel was in alle gevallen, tot in een laatste geval zelfs onbestaand.

Elfri de Neve schrijft onderaan zijn artikel over de pro-deo advocatuur "onthou dat de waarde van wat kosteloos is, vaak de prijs is die u ervoor betaalt". Wel ik zou zeggen 'ad veritatem'!

Gelukkig ging het om geen grote zaken, maar als je een halsdaad begaan hebt en je moet je laten bijstaan door een pro-deo, wel dan zou ik toch eens slikken.

De laatste ging om een huurgeschil bij het Vredegerecht. Ik heb hem eenmaal 15min gesproken. Ik kon de dag zelf niet aanwezig zijn dat wist hij, maar bon hij zou er uiteraard zijn. Een vonnis bij verstek kreeg ik in mijn bus tot mijn grote verbazing! Omdat ik de sleutels al teruggegeven had achtte hij het niet meer nodig om te gaan. Deze zaak was zeker en vast een dubbeltje op zijn kant, al ging het hem hier maar om de kosten verbonden aan de zaak (maar toch zo'n kleine 500 euro). Gezien er niemand aanwezig was voor mij en ik bijgevolg verstek had gegeven werd de tegenpartij vanzelfsprekend in het gelijk gesteld. Voor zover dus een 'gratis' advocaat.

Normaal gezien zou ik in dit geval zeker klacht hebben neergelegd bij zijn stafhouder, maar wegens verhuis, teveel andere zorgen aan mijn hoofd, etc ... heb ik dit niet gedaan. Hij heeft dus zijn punten (vergoeding) kunnen innen om niets te doen, of louter om mij 15min te ontvangen.

Meester Hans Rieder had dus zeker een punt over de misbruiken binnen het pro-deo systeem die hij eind vorig jaar aan de kaak stelde.

Offline dloofk

• blueke
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2013, 09:46:18 »
Tja vermoedelijk zijn er nog enkele goeie pro deo's die hun werk meer dan goed doen en das is het jammer voor die mensen dat ze moeten betalen zeker als je al geen geld hebt voor de gewone zaken terwijl die pro deo het misschien doet omdat die graag mensen helpt ? er zijn altijd van dit 'soort' mensen alhoewel misschien zeldzaam....maar uiteindelijk als je slechte pro deo aangewezen krijgt (zoals de onze) en je moet betalen of niet,voor hem zal het geen verschil uitmaken en als het tamzak is zal het geen verschil uitmaken want het lijkt me niet dat die echt meer gaat verdienen
Het ware misschien beter dat je met dit betalend systeem gebruik kon maken van een groter netwerk en er misschien automatisch netwerk schoolverlaters bijkwam voor bv duur van 1 jaar (misschien zijn er hier dan strevers bij?)
Voorlopig vergelijk ik pro deo altijd met nen dokter in een groot bedrijf....bij vorige werkgever was medisch onderzoek ook altijd lachertje,had zelf meer dan 10 jaar geen geneesheer gezien en nooit geweest maar dan laatste jaren als leidinggevende moest ik boel organiseren dus moest wel gaan en echt lachertje tot en met...eerst en vooral dokter die uit film was weggelopen (precies uit zottenkot en niet overdreven) en was bloeddruk 18 over 14 ed het was allemaal goed....soms was dokter er niet bij en moest verpleger dan alles afhandelen
gewicht was zeg maar iets,potteke pissen ging nie...geen probleem we nemen standaard uitslag ... ik wijk wat af maar is ook zo iemand die nergens anders aan slag kan

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2013, 23:42:25 »
ik heb ooit eens een jaar rechten gestudeerd en hoe moet ik het uitleggen....
Er wordt in dat milieu neergekeken op mensen met een sociaal hart ofzoiets. Dat wordt daar als zwakte gezien. En dat wordt er in die opleiding ook ingepompt als het er al niet genoeg vanzelf inzit.

Ik ben dientegevolge en ook vanuit mijn eigen ervaringen met prodeos zeer sceptisch over advocaten die het niet louter voor de poen doen - ik sluit niet uit dat ze bestaan maar dan zijn het toch witte raven.

Ik geef één vb, citaat van boudewijn boeckaert waar ik toen ook les van kreeg. "Ge moet moeilijke woorden gebruiken, ons juridisch jargon is daar ook voor ontworpen, zodat de mensen het niet verstaan en zodanig dat het duur klinkt. Dus dure woorden = dure tarieven"

Dus ik bedoel maar dat er daar gewoon gedoceerd wordt dat ge de mensen met dure onverstaanbare woorden moet betoveren om zo uw eigen wedde omhoog te kunnen pompen en ze van u afhankelijk te maken en te houden - mijn conclusie na dat eerste bachelor jaar rechten is heel simpel - een advocaat is ook zo n duur en onverstaanbaar woord voor beroepsleugenaar en degenen die het beste kunnen liegen verdienen het meeste geld - liegen is hun vak, hun stiel

en dus is de kans volgens mij ook groot dat iemand die eerlijk en eerbaar en dus een slecht leugenaar is er niet door geraakt en zo dus telkens preventief uit de nieuwe lichting advocaten wordt uitgefilterd

ik had ook ooit een lief die rechten studeerde. Was een lief meiske maar die studies veranderden haar in een serpent en ik was ze kwijt want ze keek neer op iemand die zijn naaste niet meedogenloos de pan in kan hakken na een half jaar rechten te hebben gestudeerd.

Offline Twan

• administrator
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2013, 23:47:49 »
ge moet ook onderscheidt maken tussen twee soorten van prodeos eigenlijk

ten eerste is er de stagiair of kersverse groene pas afgestudeerde advocaat die ge toegewezen krijgt vd rechtbank en die op basis van een soort van verplichting jouw zaak dus moet behartigen. In t beste geval omdat hij nog niet klaar geacht wordt om de echte zaken te doen.

ten tweede kan gelijk welk ervaren advocaat nog altijd uit eigen beweging of op uw vraag prodeo voor u werken en dus afzien van zijn ereloon en zich in plaats daarvan door de staat laten betalen.

sinds de crisis is het gemakkelijker om advocaten hiertoe bereidt te vinden - of maw als ze dat in zo n geval doen dan is het omdat ze geen betere, vetter betaalde zaken vinden en dan doen ze het eigenlijk uit "armoe"

er is één situatie waarin een advocaat met plezier prodeo voor je zal willen werken en dat is in het geval dit hem media-aandacht oplevert zoals bvb de advocaten van dutroux maar ook van temsche en die onnozelaar daar die die kindjes in die creche gaan vermoorden is

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3
Total: 3

© vierdewereldsyndicaat.org