Wel in sommige gevallen maakt het weinig uit als je een pro-deo hebt of niet, neem het van mij aan.
Ik heb ervaring met 3 pro-deo advocaten, ik kan je garanderen dat hun dienstverlening lamentabel was in alle gevallen, tot in een laatste geval zelfs onbestaand.
Elfri de Neve schrijft onderaan zijn artikel over de pro-deo advocatuur "onthou dat de waarde van wat kosteloos is, vaak de prijs is die u ervoor betaalt". Wel ik zou zeggen 'ad veritatem'!
Gelukkig ging het om geen grote zaken, maar als je een halsdaad begaan hebt en je moet je laten bijstaan door een pro-deo, wel dan zou ik toch eens slikken.
De laatste ging om een huurgeschil bij het Vredegerecht. Ik heb hem eenmaal 15min gesproken. Ik kon de dag zelf niet aanwezig zijn dat wist hij, maar bon hij zou er uiteraard zijn. Een vonnis bij verstek kreeg ik in mijn bus tot mijn grote verbazing! Omdat ik de sleutels al teruggegeven had achtte hij het niet meer nodig om te gaan. Deze zaak was zeker en vast een dubbeltje op zijn kant, al ging het hem hier maar om de kosten verbonden aan de zaak (maar toch zo'n kleine 500 euro). Gezien er niemand aanwezig was voor mij en ik bijgevolg verstek had gegeven werd de tegenpartij vanzelfsprekend in het gelijk gesteld. Voor zover dus een 'gratis' advocaat.
Normaal gezien zou ik in dit geval zeker klacht hebben neergelegd bij zijn stafhouder, maar wegens verhuis, teveel andere zorgen aan mijn hoofd, etc ... heb ik dit niet gedaan. Hij heeft dus zijn punten (vergoeding) kunnen innen om niets te doen, of louter om mij 15min te ontvangen.
Meester Hans Rieder had dus zeker een punt over de misbruiken binnen het pro-deo systeem die hij eind vorig jaar aan de kaak stelde.