Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: DEN HAAG - Minister Zalm Gerrit van Financiën vindt dat we iemand te snel arm noemen. 'Armoede in Nederland is betrekkelijk.'  (gelezen 5998 keer)

debbie

• Gast
De onderkant van de samenleving is veel welvarender dan in de jaren vijftig, zegt Zalm in een interview met het AD. 'Je had geen tv, je at dubbele boterhammen en je naaide zelf je kleren. Zoals wij armoede definiëren is het een onoplosbaar probleem. Alleen met nul mensen in de bijstand zal de armoede weg zijn. Dat zal dus niet gebeuren.'

Zalm reageert op recente cijfers die aangeven dat dit jaar de armoede gestegen is. Gezeur vindt hij de armoedediscussie echter niet. 'Nee, voor mensen met een klein inkomen is achteruitgang in koopkracht lastig. Daarom ben ik blij dat er betere vooruitzichten zijn.'

Zalm heeft zich verzet tegen de energiecompensatie van 35 euro 'omdat het tegen de spelregels zou zijn die ik moet handhaven'. (ANP)

Bron: Het Parool
http://www.parool.nl/nieuws/2005/DEC/29/bin3.html

Offline Karma

• boefer
RE: DEN HAAG - Minister Zalm Gerrit van Financiën vindt dat we ie
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2005, 23:59:09 »
En wat vinden de armen in Nederland (en niet de minister met een dikke portefeuille) daar nu zelf van?

"diamanten moeten geslepen worden om te schitteren"

debbie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2005, 00:00:35 »
En vandaag staat op dezelfde dag en in dezelfde krant het volgende:

Drinkwater veel vaker afgesloten
AMSTERDAM - De waterleidingbedrijven PWN in Noord-Holland en Hydron Flevoland hebben het afgelopen jaar veel meer panden van water afgesloten dan in 2004. Volgens de bedrijven hebben steeds meer mensen in hun gebieden moeite hun rekening te betalen.

Bij Waterleidingbedrijf Amsterdam is geen sprake van een toename. Hoeveel afsluitingen de waterleverancier van groot-Amsterdam dit jaar heeft gedaan, wil het bedrijf niet zeggen.

In 2005 verrichtte PWN, dat in een groot deel van Noord-Holland drinkwater levert, circa 1800 afsluitingen, twee keer zoveel als in 2004. Reden voor de verdubbeling is de aanhoudende economische malaise, waardoor mensen moeite hebben om aan betalingsverplichtingen te voldoen, aldus een woordvoerder van PWN.

Daarnaast is dit jaar een inhaalslag gemaakt met de afsluiting van zogenoemde slapende percelen, panden die een tijd leegstaan. Volgens de woordvoerder van PWN duurt het gemiddeld een half- tot driekwart jaar vanaf de eerste factuur dat iemand bij het uitblijven van betalingen, wordt afgesloten.

''De mensen hebben nog tot het laatste moment de mogelijkheid de rekening te voldoen. Vaak gebeurt dat ook.'' Wie dat echter niet doet, moet behalve het verschuldigde bedrag ook 238,50 euro betalen voor heraansluiting. ''Die aanvraag komt vaak binnen één tot twee weken binnen.''

Bij Hydron Flevoland steeg het aantal afsluitingen van 806 in 2004 tot 1200 dit jaar. Het bedrijf neemt volgens een woordvoerster stappen om dit aantal terug te dringen. ''We zijn onder meer bezig om met gemeenten via sociale diensten afspraken te maken voor afbetalingsregelingen.''

De groei van het aantal afsluitingen is geen landelijke trend, zo blijkt uit een rondgang bij enkele ondernemingen. Wel moeten beide bedrijven meer moeite doen om klanten te bewegen hun rekeningen te voldoen. (ANP)

Bron: Het Parool
http://www.parool.nl/nieuws/2005/DEC/29/eco1.html

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2005, 01:07:35 »
Ja, zo'n ministertje matigt zich nogal wat aan, vind ik.  Voor hem zal het met de armoede vooralsnog wel meevallen.  Met zijn leuke portefeuille en zijn knisperende spaarcentjes op de bank.

Armoede is iets van alle tijden, zolang als er geld en macht bestaat.  Maar om zomaar onomwonden te stellen dat we iemand te snel arm noemen ?  Ik weet wel dat je een arme uit Nederland of België niet kunt vergelijken met een arme uit Pakistan of Nepal of Soedan.  Maar dat is de vraag ook niet.  HEt is vaak veel moeilijker om arm te zijn in een rijk land, dan om arm te zijn in een arme omgeving.  Want in een rijke omgeving krijg je er het hele fenomeen van sociale uitsluiting nog eens bovenop.
Er zijn hier ook geen vrije ruimtes meer (behalve een kraakpand hier of daar), en daardoor wordt het allemaal nog veel lastiger.  Je moet overal betalen voor vanalles en nog wat en voor een arme in België of in Nederland is het dus veel lastiger dan de minister denkt.  Ik ken iemand die zijn brievenbus heeft weggedaan in de hoop geen rekeningen meer te krijgen.  Dat is wel grappig, maar ik denk niet dat het zal werken.

Eigenlijk zou die minister zelf eens één jaartje in armoede moeten leven, zonder aandelenportefeuilles, zonder een vast inkomen, zonder een mooi huis.  Met alleen een leefloon van het OCMW en een tochtig krot dat zijn stookkosten de hoogte injaagt.  Hij zou na een paar maanden al anders piepen denk ik.  Maar hij zou er wel van leren, denk ik.  In het begin zou zijn leefloon na twee dagen op zijn vrees ik.  Dan zou hij moeten leren niet meer te eten in dure restaurants.  En zijn auto zou hij ook niet meer kunnen betalen, waardoor hij geen werk meer zou kunnen vinden.  Want met het openbaar vervoer zou hij nergens kunnen geraken, zoals het hier nu georganiseerd is.  In Limburg toch.

Ook in België verwacht ik nog een toename van de problemen op korte termijn.  Het LAC schijnt al even geen zitting meer gehouden te hebben, waardoor het aantal afsluitingen van electriciteit e.d. redelijk binnen de perken is gebleven.  Maar na deze winter zullen de zwaarste klappen vallen, wacht maar eens af.

En dan hebben we nog chance dat 2006 een verkiezingsjaar wordt.  Dan probeert de politiek zich meestal een beetje populair te houden.  Maar het jaar daarna zijn we eraan voor de moeite vrees ik, en zal de armoede torenhoog de pan uitswingen.  Zeker als het VB aan de macht zou komen in de periode 2006-2007, want dan zullen alle sociale maatregelen afgeschaft worden en komt het land zowiezo op de rand van een burgeroorlog als ze iedereen gaan opsluiten of het land uitzetten/deporteren. 
« Laatst bewerkt op: 5 december 2016, 21:23:24 by Twan »

Offline Karma

• boefer
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2005, 08:04:35 »
Citaat van: Bokkerijder
Ik ken iemand die zijn brievenbus heeft weggedaan in de hoop geen rekeningen meer te krijgen.  Dat is wel grappig, maar ik denk niet dat het zal werken.
weet eens te zeggen als het wel zou werken.
Citaat
 En zijn auto zou hij ook niet meer kunnen betalen, waardoor hij geen werk meer zou kunnen vinden.  Want met het openbaar vervoer zou hij nergens kunnen geraken, zoals het hier nu georganiseerd is.  In Limburg toch.
Ik dacht nochtans, Limburg ... openbaar vervoer ... is het daar niet overal gratis??
Citaat

Ook in België verwacht ik nog een toename van de problemen op korte termijn.  Het LAC schijnt al even geen zitting meer gehouden te hebben, waardoor het aantal afsluitingen van electriciteit e.d. redelijk binnen de perken is gebleven.  Maar na deze winter zullen de zwaarste klappen vallen, wacht maar eens af.
Wat is het LAC?
« Laatst bewerkt op: 5 december 2016, 21:23:58 by Twan »

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2005, 11:19:31 »
Citaat van: Karma
Citaat van: Bokkerijder
http://www.denar.be

Ik ken iemand die zijn brievenbus heeft weggedaan in de hoop geen rekeningen meer te krijgen.  Dat is wel grappig, maar ik denk niet dat het zal werken.
weet eens te zeggen als het wel zou werken.
Citaat
 En zijn auto zou hij ook niet meer kunnen betalen, waardoor hij geen werk meer zou kunnen vinden.  Want met het openbaar vervoer zou hij nergens kunnen geraken, zoals het hier nu georganiseerd is.  In Limburg toch.
Ik dacht nochtans, Limburg ... openbaar vervoer ... is het daar niet overal gratis??
Citaat

Ook in België verwacht ik nog een toename van de problemen op korte termijn.  Het LAC schijnt al even geen zitting meer gehouden te hebben, waardoor het aantal afsluitingen van electriciteit e.d. redelijk binnen de perken is gebleven.  Maar na deze winter zullen de zwaarste klappen vallen, wacht maar eens af.
Wat is het LAC?

Het LAC is de Locale Advies Commissie.

In elke gemeente bestaat een LAC dat onder voorzitterschap van het plaatselijke OCMW de dossiers bespreekt van mensen die de netbeheerder wil afsluiten.
In 2004 hadden er in Vlaanderen 217 zittingen van de LAC's plaats en werden 2.680 dossiers ingediend.  Het aantal dossiers per zitting varieerde tussen de 1 en 118 dossiers, met een gemiddelde van 12.  De stad Antwerpen alleen is goed voor bijna 30 % van alle dossiers, Gent voor 15 %.  De andere 55 % wordt verdeeld over alle andere gemeenten waar in 204 minstens 1 LAC-zitting doorging (115 gemeenten).  Tussen juli 2004 en maart 2005 waren er 591 zittingen van de LAC's met 8.731 dossiers, dus bijna 1 op 4 klanten van de sociale netbeheerder.  GeDIS schat dat het aantal zittingen naar 150 tot 170 per maand zal stijgen 'als men op kruissnelheid is".

Indien je er nog meer over wil weten, kan ik er eventueel een aparte thread over openen.
Voor mensen in armoede is een uitnodiging zoiets als moeten verschijnen voor een rechtbank.  Ze gaan er meestal met een bang hart op in.  Ze voelen zich klein en nietig teegenover de vertegenwoordigers van de netbeheerders, tegenover raadsleden en maatschappelijk werkers die de macht hebben om hun energie af te sluiten.  Ze denken dat ze toch aan het kortste eind zullen trekken.  Slechts 10 % van de genodigden verschijnt werkelijk ter zitting.  Spijtig genoeg blijft dan vaak volgende redenering bij de LAC's overeind: de betrokkene die niet verschijnt op het LAC toont zich onwillig en "wie niet horen wil moet maar voelen", met afsluiten als enige optie.

Bron: Achtergronddossier 2005, huishouden vraagt energie, een brochure van Welzijnszorg.  

Offline cookie

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2005, 12:05:38 »
Uit protest eet ik geen zalm meer (alsof ik het al kon veroorloven anyway)

Offline Karma

• boefer
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2005, 12:10:33 »
Hierover een thread openen zou misschien wel heel nuttig kunnen zijn voor mensen die op één of andere manier hiermee te maken hebben (positief (?) of negatief)

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2005, 12:18:18 »
Citaat van: Karma
Hierover een thread openen zou misschien wel heel nuttig kunnen zijn voor mensen die op één of andere manier hiermee te maken hebben (positief (?) of negatief)

OK, wat ik zou kunnen doen is alle info die ik heb uit die Welzijnsbrochure morgen in een aparte thread zetten.  Voor vandaag zal het niet meer zijn denk ik.

Vandaag is de dag dat ik huisbezoekjes moet afleggen, de Nar verdelen en een aantal mensen briefen over wat er allemaal gaande is.

Daarbij moet ik ook wat extra info zien te vinden over de plannen van dictator Vangronsveld om onze jeugd onder camerabewaking te zetten.  En welke actiemethoden dat ik hierbij best gebruik.  

Veel lopen vandaag dus.  

Offline Karma

• boefer
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2005, 12:26:14 »
die thread over die camerabewaking moet ik nog doornemen hoor maar 't zal niet echt meer voor vandaag zijn vrees ik. Ik ben vanmorgen nogal ijverig geweest op politics en moet nu de verloren tijd een beetje inhalen hier thuis.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2005, 12:29:19 »
Nochtans, sinds dat zalm hier gekweekt wordt, ...... veel goedkoper geworden.

debbie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2005, 13:20:08 »
Over afsluiting van elektriciteit en het LAC staat in volgend onderwerp ook al wat uitleg http://www.vierdewereldsyndicaat.org/?q=node/360#comment-896
De laatste reactie in deze thread geeft wat uitleg daarover.

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2005, 16:58:18 »
Ik heb jaren in Belgie gewoond en terug verhuisd naar Nederland om het sociale bestel. Ik ben gehandicapt en leef van een minimum ziekenuitkering. Ik ben hier ook wat men de onderkant van de samenleving noemt. Het is godgeklaagd dat de politici zo arrogant durven te zijn. Er is 1 "goed"ding overgewaaid uit Belgie. De voedselbank. Een overdonderend succes. En dat zegt al genoeg

Cisca

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2005, 16:58:21 »
Ik heb jaren in Belgie gewoond en terug verhuisd naar Nederland om het sociale bestel. Ik ben gehandicapt en leef van een minimum ziekenuitkering. Ik ben hier ook wat men de onderkant van de samenleving noemt. Het is godgeklaagd dat de politici zo arrogant durven te zijn. Er is 1 "goed"ding overgewaaid uit Belgie. De voedselbank. Een overdonderend succes. En dat zegt al genoeg

Cisca

debbie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2006, 19:26:54 »
Citaat
De onderkant van de samenleving is veel welvarender dan in de jaren vijftig, zegt Zalm in een interview met het AD. 'Je had geen tv, je at dubbele boterhammen en je naaide zelf je kleren. Zoals wij armoede definiëren is het een onoplosbaar probleem. Alleen met nul mensen in de bijstand zal de armoede weg zijn. Dat zal dus niet gebeuren.'

Zalm reageert op recente cijfers die aangeven dat dit jaar de armoede gestegen is. Gezeur vindt hij de armoedediscussie echter niet. 'Nee, voor mensen met een klein inkomen is achteruitgang in koopkracht lastig. Daarom ben ik blij dat er betere vooruitzichten zijn.'

Zalm heeft zich verzet tegen de energiecompensatie van 35 euro 'omdat het tegen de spelregels zou zijn die ik moet handhaven'

Verbazing
Agnes Kant, kamerlid voor de SP, zegt in de krant niet verbaasd te zijn over de uitlatingen van de minister. "Zalm en de rest van de ministers begrijpen gewoon niet wat er speelt in Nederland. Natuurlijk heerst er armoede: niet alleen onder de mensen zonder werk, maar meer en meer ook onder de mensen met werk. Alsof dat niet triest is."

C. Sies van de Voedselbank Nederland nodigt Zalm uit voor een bezoek aan de uitdeelpunten. "Dan kan hij met de mensen praten en eens met eigen ogen zien hoe het is om met te weinig geld rond te moeten komen".

Sies stelt dat Zalm "niet weet waar hij het over heeft" en gebruikmaakt "slappe argumenten". Sies: "Wij worden hier een beetje moe van dit soort uitspraken. Natuurlijk zijn we hier niet arm als je het vergelijkt met Afrika, maar veel mensen hebben gewoonweg geen geld om eten te kopen. En dan ben je volgens onze definities arm."

Bron: Planet nieuws
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=668286/sc=355cd0

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3