ik heb 7 maanden in Nederland gezeten... De cellen zijn proper en modern, je mag eigen kleding en je mag koken op cel... Dat zijn de "voordelen"...
MAAR die wegen helemaal niet op tegen de nadelen!! Fucking slechte microgolf maaltijden, echt verschrikkelijk belachelijke regeltjes waardoor je behandeld word als een kind, beperkte telefoonmogelijkheid (in belgiê kan je eender welk uur opd e dag je telefoonbeurt vragen, in NL enkel tijdens het 'recreatie-uurtje", lange wachttijden voor dokter (om nog maar te zwijgen over de tandarts!!), advocaten hebben beperkt bezoekrecht (zij moeten hun bezoek tijdig melden en als ze even te laat zijn door bv verkeershinder moeten ze nieuwe afspraak maken!), verplichte digitalisering van vingerafdrukken, besparingen op alles wat mogelijk is (dus ook personeel waardoor wandeltijd enz moet inkrimpen). WERKEN AAN 12,50€/WEEK (ongeacht uw prestatie!! Dat is in NL net voldoende voor een pakje tabak en huur televisie!!), bestellingen van de buitenwinkel zijn extreem duur omdat ze er een hele hoge % bovenop doen. Ik vergeet nog veel zaken, zonder twijfel, maar het ergste vond ik:
1 UURTJE BEZOEK PER WEEK! En dan niet bv, zoals in BE, tussen 13u en 18u... Nee, afhankelijk van je afdeling heb je wekelijks een vast uur! Mijn gezin moest om NEGEN UUR aangemeld zijn voor het bezoek op bezoekdag, waren ze te laat... PECH! Volgende week beter? Zo viel er ook wel eens voor dat we 5 minuten later uit ons cel werden gehaald voor bezoek en geen enkele nederlander maakt van zn kloten. Ik deed mn bek open en dan krijg je "ach wat zijn nu 5 minuutjes?" WTF? 5 minuten zijn veel als je slechts 1 uurtje bezoekrecht hebt! De nederlandse gevangenen hebben ook geen enkel lef om voor hun rechten op te komen: ze laten alles maar gebeuren.
Ik kan zo nog lang door gaan maar ik denk dat het beeld geschetst is. De mooie verhalen over NL'se gevangenissen zijn ofwel van mesnen die "hebben horen zeggen" of er misschien jaren geleden hebben gezeten. Nu is het een ramp. Geef mij maar de ouderwetste belgische gevangenissen, je voelt je in je hoofd veel vrijer in deze oude kerkers ipv de moderne internaten van nederland!
Ik vind het heel erg voor de getroffen gedetineerden die naar tilburg verhuisd zijn... Ik weet perfect in wat een situatie ze zijn beland. Ik hoop dat er een of andere actiegroep echt werk van maakt en dat ze snel terug in België zijn.