Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Gemeenten in Nederland sollen met daklozen  (gelezen 2905 keer)

debbie

• Gast
Gemeenten in Nederland sollen met daklozen
« Gepost op: 25 december 2005, 14:58:29 »
DEN HAAG - Grote gemeenten ontduiken op grote schaal hun wettelijke plicht om alle daklozen te helpen. Ze maken onderscheid tussen 'eigen' daklozen en die van elders. De laatsten worden verbannen naar andere gemeenten, die ze vaak weer wegsturen.

Daklozen worden ook 'weggepest' door eisen te stellen waaraan ze onmogelijk kunnen voldoen.

Dat stellen advocaten, hulpverleners en de Landelijke Vereniging voor Thuislozen (LVT). Volgens LVT-voorzitter Alberts hebben gemeenten geen zin om voor daklozen te zorgen, omdat het geld kost. Ze krijgen er echter wel geld voor van het rijk. Diverse gemeenten, waaronder Rotterdam en Utrecht, sturen daklozen die geen 'binding' hebben terug naar andere gemeenten.

In Utrecht worden verslaafde daklozen die op straat worden aangetroffen gescreend op hun 'binding'. Als iemand een reclasseringsambtenaar, uitkering of zorgmanager elders heeft, wordt die persoon met behulp van de politie op de trein gezet naar die gemeente. Vaak staan de daklozen de volgende dag weer in Utrecht en worden dan opnieuw teruggestuurd. Rotterdam begint in januari met het uitzetten van 'vreemde' daklozen.

Dat is in strijd met de wetgeving, stelt de Haarlemse advocaat Fischer. Zijn kantoor heeft dit jaar al voor twintig daklozen geprocedeerd. Hij heeft alle rechtszaken die zijn afgerond gewonnen. Volgens de wet moeten grote gemeenten elke dakloze die zich daar bevindt opvang én een uitkering geven. ''Ze proberen hier onderuit te komen door onmogelijke eisen.''

Op aandringen van de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de wetgeving gisteren iets versoepeld. Gemeenten mogen 'vreemde' daklozen uitsluiten van intensieve begeleiding. Maar de laagdrempelige dag- en nachtopvang moet wél voor iedere dakloze toegankelijk blijven.

Rotterdam stelt nu dat in alle opvangcentra intensieve zorg wordt geboden, en dat dus 'vreemde' daklozen mogen worden geweigerd. Ook Utrecht rechtvaardigt haar beleid door die koppeling te leggen.

''Daklozen kunnen straks nergens meer terecht. Elke gemeente kan ze zo weer terugsturen,'' zegt advocate H. Obermans namens de cliëntenorganisatie Movers.

© Het Parool, 24-12-2005
Bron: http://www.parool.nl/nieuws/2005/DEC/24/bin2.html

Bokkerijder

• Gast
RE: Gemeenten in Nederland sollen met daklozen
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2005, 21:24:46 »
ja, ze maken het steeds bonter.  In Nice (Fr.) en nu ook in Charleroi heeft het rechts gespuis er ook nog iets anders op gevonden: ze zaaien verdeeldheid tussen de daklozen door soep met varkensvlees te verdelen, zodat de moslims ze niet kunnen eten.

Voor mijn part doen ze maar, maar het getuigt niet van veel respect voor de uitgeslotenen.  Ten eerste omdat het bedelen van soep geen echte armoedebestrijding is, en ten tweede omdat ze dan ook nog een heel deel armen willen uitsluiten, nl. degenen die niet blank genoeg zijn volgens hen.

Gelukkig is het Vierde Wereld Syndicaat een organisatie die zoiets nooit zou doen.  Wij staan open voor alle armen, ongeacht de kleur of het geloof.   
« Laatst bewerkt op: 5 december 2016, 18:25:52 by Twan »

Offline king of beggars and fleas

• blueke
  • *
RE: Gemeenten in Nederland sollen met daklozen
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2005, 09:02:42 »
Vandaar dat het eten in de volkskeuken toen ik daar kookte gewoon volledig vegetarisch was. Zo kon er geen gezever zijn over wat er allemaal in zat en wat niet. Er kwamen in die volkskeuken dan ook vele moslimvrienden van me eten uit het antwerpse. Zij deden dat bovendien niet direct van de grote honger maar gewoon vanwege de interculturele gezelligheid aldaar. Straatmuziekanten vrolijkten er elke week de boel op en mochten in ruil daarvoor dan volledig gratis eten. Ik herinner me hassan die me op zeker ogenblik uit appreciatie een brok hasj van de allerbeste kwaliteit toestak. En zonder bijbedoelingen maar in het DAK ( v koen calliauw ) konden de moslims wegens varkensvlees heel vaak niet gaan eten (hoewel dat er niet voor gedaan was zoals in frankrijk ) .

het zien van uw steden doet ons pijn aan de ogen
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 4
Total: 4

© vierdewereldsyndicaat.org