Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Hoe lang duurt een effectieve gevangenisstraf?  (gelezen 9312 keer)

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
Hoe lang duurt een effectieve gevangenisstraf?
« Gepost op: 21 juli 2008, 13:52:42 »
Je moet eigenlijk al een zwaar misdrijf plegen voor je in de cel gaat.

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20informatie/Strafrecht/Gevangenis/hoe_lang_duurt_een_gevangenisstraf.htm

Hoe lang duurt een effectieve gevangenisstraf?

Teneinde de overbevolking in de gevangenis tegen te gaan voorziet de rondzendbrief van de minister van Justitie Onkelinx dat korte gevangenisstraffen niet of tegen verminderd tarief.

Samengevat komt het hier op neer

effectieve gevangenisstraf tot 6 maand wordt niet uitgevoerd
effectieve gevangenisstraf van 7 maand wordt uitgevoerd voor 1 maand: dus 1 maand cel
effectieve gevangenisstraf van 8 maand wordt uitgevoerd voor 2 maand: dus 2 maand cel
effectieve gevangenisstraf van 12 maand wordt uitgevoerd voor 3 maand: dus 3 maand cel
straffen tussen 1 en 3 jaar systematisch herleid tot 1/3
straffen boven de drie jaar commissie Voorwaardelijke Invrijheidsstelling (VI) beslist over de vrijlating en bepaalt onder welke voorwaarden.

Deze richtlijn is voor het ganse land van kracht vanaf 01/02/05.

De Toepassing van de wet Lejeune in de praktijk:

18 % van de veroordeelden die meer dan 3 jaar straf kregen komt vrij na én derde.
46 % van de veroordeelden die meer dan 3 jaar straf kregen komt vrij na de helft van zijn straf
35 % van de veroordeelden die meer dan 3 jaar straf kregen komt vrij na twee derden van de straf

Bron Het Laatste Nieuw 26/02/07 waarbij Procureur Generaal te Luik Cédric Visart de Bocarmé geciteerd werd.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
Re: Hoe lang duurt een effectieve gevangenisstraf?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2008, 14:57:51 »
Dan vergeet je het belangrijkste nog te vermelden :

Elke dag in voorarrest ,telt dubbel en wordt daar dus ook nog eens van af getrokken.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Tommeke
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2008, 15:03:39 »
Ik vraag me nog altijd af ,wanneer onze brave en wereldberoemde kinderverkrachter gaat vrijkomen...

Zoveel jaar voorarrest tot aan de uitspraak ,vervolgens na de helft (want 1/3 kan hij vergeten met zijn vluchtpoging).
Tenslotte moet dat toch een voorbeeld gevangene zijn ,want hij is geïsoleerd van de rest en kan bijgevolg geen rel schoppen of veroorzaken...

Onnezele wetgeving toch!
Stel u volgende maar voor : 10jaar voorarrest ,levenslang (=bij ons gelijk gesteld aan 30jaar) en 6maanden later is die vrij wegens excellent gedrag tijdens zijn voorarrest....
Kan dus perfect zo. >:D

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 15:04:54 »
Een vriend van me zat enkele jaren geleden drie maand vast.
Reden: ladderzat (= enkele pintjes drinken op het kalmeermiddel dat hij van de dokter voorgeschreven kreeg) twee verkeersongelukken zonder slachtoffers veroorzaken, te voet vluchtmisdrijf plegen en daarna een deurbel in de fik steken.

Eén van de mensen die hij daar leerde kennen zat 1 maand vast wegens het stelen van een jeansbroek.  ???

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2008, 15:06:10 »
tja pedofielen krijgen in dit land eten en onderdak

en wij als armen die niets misdeden van dat alles - ons recht op een menswaardig bestaan wordt alle dagen betwist.
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2008, 15:08:01 »
Reden: ladderzat (= enkele pintjes drinken op het kalmeermiddel dat hij van de dokter voorgeschreven kreeg) twee verkeersongelukken zonder slachtoffers veroorzaken, te voet vluchtmisdrijf plegen en daarna een deurbel in de fik steken.

Eén van de mensen die hij daar leerde kennen zat 1 maand vast wegens het stelen van een jeansbroek.  ???
volgens mij is het over t algemeen zo met de gevangenis dat wie er zit er niet hoort te zitten - en wie er wel hoort te zitten ( zoals vele witteboordcriminelen ) zit er niet.

sommige mensen moeten inderdaad opgesloten worden denk ik - dat is niet te vermijden - maar teveel is het gerecht nog steeds gericht op het nog groter maken van problemen in plaats van problemen op te lossen.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2008, 15:12:57 »
een strafblad is bvb ook zoiets

welke zin heeft het om iemand vrij te laten en meteen tot levenslange armoede en dus in vele gevallen ook recidiveren te veroordelen

ok we moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat pedofielen geen kleutermonitor kunnen worden ofzo

maar over t algemeen heb ik zoiets van straf uitgezeten is uitgezeten en ofwel laat je iemand vrij ofwel niet

en iemand brandmerken voor je hem vrijlaat is niet iemand echt vrij laten. dat is iemand maar half vrijlaten.

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2008, 05:04:39 »
Ik wil niemand hier een ideetje bezorgen, maar, om even het verschil aan te tonen.

1. Je gaat uit, geen centen meer en, enigzins onder de invloed overval je een nachtshop. Je had toevallig een zakmesje bij, de uitbater pleegt verzet en raakt lichtgewond. Je kan wegkomen met 150 euro, maar ze pakken je later op.

= overval bij nacht met gebruik van geweld en een slachtoffer. Zal je mogelijk wel een jaar effectief opleveren.

2. Je licht een oude, rijke vrouw op voor 100.000 euro. Bewijslast is al moeilijk, maar als ze het kunnen bewijzen zal het hooguit een paar maand voorwaardelijk zijn....

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2008, 05:07:07 »

Hij had beter iemand opgelicht voor 100.000 euro.

1 maand wegens stelen van een jeansbroek? Dat is onzin, dat bestaat niet. Onder de 50 euro maken ze niet eens meer een PV op.

Als ze je natuurlijk oppakken voor de zeventiende keer en je had al een voorwaardelijke straf...

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2008, 13:29:01 »
Citaat van: De Kat
1 maand wegens stelen van een jeansbroek? Dat is onzin, dat bestaat niet. Onder de 50 euro maken ze niet eens meer een PV op.

Als ze je natuurlijk oppakken voor de zeventiende keer en je had al een voorwaardelijke straf...

Het zal inderdaad wel met zo'n achtergrond zijn dat die man aan die straf kwam.
Wat ook mogelijk is bv is dat hij bv onbeleefd was tegen de rechter, of agressie vertoonde tegenover de agenten die hem arresteerden.
Of dat het al z'n zoveelste verwittiging was... of dat hij niet kwam opdagen op de rechtzaak.

Wat ik principieel bedoel is dat 'het gerecht' en 'de wet' zo recht zijn als de zijkant van een blok gatenkaas. Als je op een plat stuk ervan staat en vooruit kijkt zie je niet hoe diep de gaten zijn.

Elk formeel systeem is ofwel onvolledig ofwel inconsistent. Dat is wiskundig bewezen door Kurt Gödel. De wet is zo'n formeel systeem en vind ik toch een frapant voorbeeld van onvolledigheid en inconsitentie.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Tommeke
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2008, 19:13:52 »
Het voorbeeld met die jeansbroek doet me denken aan een film (naam moet je me iet meer vragen ,is te lang geleden) ,die gebaseerd was op ware feiten.

Ergens in de States steelt er ne kleine ne appel (uit honger) en gaat vliegt ervoor achter de tralies.
Vervolgens maken ze het hem zo moeilijk dat hij telkens de isoleercel in moet;
Die isoleercel bevindt zich ergens op de allerlaagste kelderverdieping ,ver weg van alle andere gevangenen.
Tot op een gegeven moment de directeur beslist om hem voor altijd in die isoleercel te laten.
De meeste van de gevangenen en zelfs van de cipiers wisten door de loop der jaren niet eens meer dat die isoleercel bestond ,enkel een handvol en de directeur.
Na verloop van meer dan 12 jaar komt een of andere advokate er op uit en begint in haar 1tje een rechtszaak tegenover die directeur ,de bewakers ,de plaatselijke senator (die ervan op de hoogte was) en justitie.
Het heeft haar in totaal ik dacht bijna 2jaar gekost voor ze hem op papier vrij kreeg ,want net op dat ogenblik was hij overleden aan een longontsteking.
Gedurende die 2jaar was ze er wel in geslaagd om middels een gerechtelijk bevel hem welgeteld 30min van de buitenlucht te laten genieten.
Ik zie het beeld van die isoleercel nog steeds voor mij : pikdonker (want geen licht ,niks dan muren en een stalen deur) ,kaal (geen bed ,geen deken ,enkel de stenen vloer) ,vuil (wegens geen wc ,dus die moest echt leven tussen zijn behoefte) en nat (wegens schimmel en lekkend water) ,met als enige metgezel gedurende al die jaren af en toe een muis of rat.
Als die advokate hem wilde zien ,kieperden ze gewoon een emmer ijskoud water over hem en kreeg hij een overal aan ,de rest van de tijd diende hij naakt door te brengen.
En dat allemaal omdat hij als kind een appel stal van de honger en vervolgens de directeur niet aanstond.
Op het einde van de film zag je dan een lijst met wetten die werden aangepast door deze zaak ,maar ook dat die directeur er zonder enige schade van af is gekomen!

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2008, 00:05:53 »
Of wat te zeggen over jonge gasten die hun roes zoeken in graffiti spuiten ?
Die gasten geraken ook ferm in de problemen door hun keuze, hun manier van omgaan met het leven.

Ik ken persoonlijk iemand die op zijn zeventien jaar terug in het wachtbekken van een of andere riool moest kruipen om z'n kunstwerk daar zelf te gaan verwijderen. (Wat kan dat nu kwaad dat daar een tekening staat ?)
Die gast is toen gestopt met graffen en zich beginnen uitleven in xtc, speed, lsd, pcb, special, en weet ik veel wat voor rare drugs nog waar ik nog nooit van gehoord had. En dan uiteindelijk zes maanden psychiatrie (waar de andere patienten naar zijn zeggen toen eens een kilo heroine hebben binnengesmokkeld en opgeshot, gelukkig is hij er zelf wel afgebleven) .
Een isoleercel heeft hij daar ook leren kennen, ik ben het vergeten hoelang juist maar het was toch niet echt kort dat ze hem daar hebben ingestoken, dus dat hij ook het zonlicht niet heeft gezien.

Die goede bedoelingen van die stomme wetten hebben hier en nu nog steeds slechte gevolgen, die veel te ongekend en ook niet erkend zijn. Ofwel komen er zelfs helemaal geen goede bedoelingen bij kijken, tenzij ze als masker mogen dienen. Nu ik er bij stilsta, sinds m'n zestien jaar zag ik elk jaar wel iemand uit m'n vrienden of familiekring in de psychiatrie vliegen. De dag dat het mijn beurt is ... haha ik kijk er al bijna naar uit , just to "fly over the cuckoo's nest"  ;D ggnnmm gnnmm iiaa iiaa

Pretentie is een wetgever niet vreemd  >:(
Mij ook niet  :)

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2008, 15:55:38 »
Nog een mooi voorbeeld van een formeel systeem waar mensen in het algemeen toch wel iets te veel vertrouwen in hebben:

Het slot ...

http://www.youtube.com/watch?v=1_OCLStz4Wc

Het vraagt wel enige oefening eer je hier zo goed in wordt als deze kerel denk ik.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Tommeke
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2008, 16:14:10 »
 ;D ;D ;D Die hangsloten gaan stukken sneller open ,gewoon met een handdoek en een snok  ;D ;D ;D en voor gewone deursloten kan je evengoed een duikersmes tussen de deurstijl duwen (is steviger dan een bankkaart of uwe pas)  ;D ;D ;D ,ok ,'t vergt geen kunst natuurlijk ,maar iemand die echt aan een moeilijk slot komt ,boort dat er gewoon uit  ;D ;D ;D

sssssttt....ben ook jong geweest (ooit)

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 2
Total: 2