Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Dat bepaal ik zelf wel!  (gelezen 2646 keer)

debbie

• Gast
Dat bepaal ik zelf wel!
« Gepost op: 27 november 2006, 12:29:01 »
Of het in Nederland onnodig is om op straat te leven omdat er genoeg voorzieningen zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar dát er daklozen zijn in Nederland is een feit. Je ziet veel zwervers voor de supermarkt staan om hun krantje met straatnieuws te verkopen. Maar sommige pakken het wat simpeler aan, zij vragen gewoon recht op de man af of je een euro kan missen, wat voor hen een slaapplek of warme maaltijd betekent.

Ik moet zeggen, dat ik er zelf vaak met ‘nee’ op antwoord. Ik doe net alsof ik druk aan het bellen ben of zeg dat ik echt geen klein geld meer op zak heb(wat vaak ook zo is). Soms bied ik ze dan wel een sigaretje aan, weet ik in ieder geval dat ze mijn gift gebruiken waar het voor bedoeld is. Behalve die ene keer dan dat ik ook een vuurtje aanbood en de zwerver zei: ‘Ik rook ‘m later op’. Jaja, dan weet ik het wel weer…

Donderdagavond maakte ik kennis met Stefan. Een vriendin van me lag op straat boven een put, haar fietslampje was daar ingevallen. Terwijl ze aan het graaien was in de wonderschone put, mepte Stefan met zijn krantje op haar billen. We moesten er om lachen. Het was geen ordinaire actie, eerder een flauwe grap. Ik stelde me aan Stefan voor, bood hem een sigaret aan en we praatten over politiek. Hij had niet gestemd: ‘Maar als ik zou stemmen, was het VVD geworden. Dat is toch van Mark Rutte? Die vent mag ik wel.’ Erg leuk: Een man die moet rondkomen van zijn krantenverkoop, leeft op straat en in opvanghuizen en zou stemmen op de partij die niet bekend staat om het opkomen voor de zwakkeren.

Ik vond het zo gezellig dat ik het hem wel gunde om zijn straatnieuws te verkopen. Ik gaf hem een euro en hij mij de krant. Helaas kostte de krant twee euro, hield hij mijn geld en gaf ik de krant terug. Ik gaf hem dus een euro voor niets. Ik vroeg wat hij er mee ging doen. ‘Bij een slaaphuis kan ik een magnetronmaaltijd voor 1,25 euro kopen.’ Dat vind ik nou een goede bestemming, of het ook zo is, zal ik nooit achter komen. Maar ik heb hem in ieder geval weer iets mogelijk gemaakt.

Vanmorgen vroeg stond ik op Utrecht Centraal in de rij bij de kiosk. Voor mij kocht een vrouw van middelbare leeftijd een lekker saucijzen broodje (met extra vlees deze week!). Zij gaf het aan een zwerver. Hij helemaal blij en zijn maagje voor even weer gevuld. De vrouw en zwerver gingen ieder hun eigen weg, maar op beide kwam een politieman af. De vrouw werd verteld dat zij hem geen broodje had moeten geven, omdat hij er niet om mag vragen. ‘Mevrouw u hoeft zich niet schuldig te voelen, maar er zijn genoeg voorzieningen in Utrecht. Als iedere zwever dat zou doen, loopt het de spuigaten uit.’

De vrouw zei terecht, dat ze het beter vindt dan zomaar geld geven. Nu wist ze dat ze hem echt hielp. Ze vond het nogal sneu als je zo rond moest zwerven op en rondom het station. Zij kon het geld makkelijk missen. De andere politieman noteerde de naam van de zwerver. Met open mond en vol verbazing keek ik toe naar dit tafereel. Ik moest me inhouden me er niet mee te bemoeien.

Wie denkt de politie wel dat zij is!? Die vrouw doet iets goed, helpt zo’n man zijn dag door. Omdat zij het kan missen. Misschien kende die vrouw de zwerver wel en gaf ze een kennis een broodje. Misschien was het haar zoon, die er wat belabberd uitzag. Wat mij betreft moet de politie zich meer bezig houden met zaken die er wel toe doen. Want als je er al op wordt aangesproken als je een zwerver een broodje geeft, waar gaat het dan heen met deze maatschappij? Je mag toch zelf bepalen wie je een broodje geeft, dat is toch echt geen taak van de politie.

http://www.nosheadlines.nl/forum.php/list_messages/5183

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 3
Total: 3