Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: 'Zorgboete nekt dakloze'  (gelezen 2931 keer)

debbie

• Gast
'Zorgboete nekt dakloze'
« Gepost op: 27 november 2006, 00:28:02 »
HAARLEM - Naar schatting 20.000 dak- en thuislozen zijn dit jaar nog dieper in de schulden geraakt, omdat zij geen zorgverzekering hebben. Dat zegt de Landelijke Vereniging voor Thuislozen (LVT).

Het College voor Zorgverenigingen (CvZ) kan mensen sinds 1 mei 2006 maandelijks een boete opleggen van honderd tot honderdvijftig euro als zij niet aan de verplichting hebben voldaan om een verzekering af te sluiten.

Op jaarbasis betekent dit dat daklozen tussen de 1200 en 1800 euro extra kwijt zijn aan boetes. Volgens de LVT is dat 'ontzettend veel geld voor een thuisloze', vooral omdat zij hun geld broodnodig hebben om te overleven, zegt woordvoerder Rob Jezek.

De LVT toert de komende weken door het land om dak- en thuislozen, hulpverleners en gemeentelijke instellingen te informeren over de zorgverzekering, die sinds begin dit jaar voor iedereen verplicht is.

De organisatie hoopt dat sociale diensten en zorgverzekeraars de handen ineen slaan om zwervers alsnog verzekerd te krijgen. In sommige steden zijn afspraken gemaakt om de premie van de verzekering in te houden op de (daklozen)uitkering.

Volgens het College voor Zorgverzekeringen heeft de Stichting Ombudsman onlangs gepleit voor een 'generaal pardon' voor alle mensen (inclusief dak- en thuislozen) die in 2006 nog geen verzekering hebben.

In mei waren dat circa 182.000 personen, maar daarna zijn verschillende campagnes gevoerd om dat aantal te verlagen.

De boetes moeten worden kwijtgescholden, vindt de stichting. Daarover wordt overleg gevoerd met het ministerie van Volksgezondheid, aldus het CvZ.

http://www.parool.nl/nieuws/2006/NOV/25/bin2.html

debbie

• Gast
Re: 'Zorgboete nekt dakloze'
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2006, 00:31:22 »
Dakloze grijpt naast zorgverzekering

25 NOVEMBER 2006 - HAARLEM - Naar schatting 20.000 dak- en thuislozen hebben geen (verplichte) zorgverzekering, terwijl zij juist vaak kampen met gezondheidsproblemen. De Landelijke Vereniging van Thuislozen toert de komende weken door het land om in een poging hen alsnog bij een verzekeringsmaatschappij onder te brengen. ‘Mijn geld gaf ik liever uit aan verkeerde dingen.’

Caroline Dieleman (33) is weer op het rechte pad. Het verplichte afkicken in de gevangenis heeft haar goed gedaan, zegt ze stralend. Ze is voor een nieuw leven vertrokken naar Haarlem, waar niemand haar kent en op 1 januari begint ze aan een nieuwe baan, bij KPN.

Maar de sporen van een leven als drugsverslaafde zijn nog niet uitgewist. Schuldeisers liggen op de loer en, lastiger, een ziektekostenverzekering is voorlopig buiten bereik. Na duizenden euro’s aan onbetaalde rekeningen voor medicijnen, ziekenhuisbezoekjes en premies vond de verzekeraar het dit voorjaar welletjes en gooide haar uit het bestand. ‘Ik gaf mijn geld liever uit aan verkeerde dingen’, zegt ze. ‘Het zal moeilijk zijn om iemand te vinden die me nog wil hebben.’

De Landelijke Vereniging van Thuislozen (LVT) schat dat in Nederland circa 20.000 dak- en thuislozen onverzekerd rondlopen. De tweehonderd daklozen in Haarlem kunnen tweemaal per week terecht bij de huisarts van het Leger des Heils, maar bij ernstigere gezondheidsklachten houdt het op.

De LVT toert de komende maand met een speciale bus langs vijftien steden. Bedoeling is om zowel daklozen als hulpverleners te wijzen op de knelpunten en de gezondheidsrisico’s van het ontbreken van een zorgverzekering.

Afspraken

De LVT hoopt dat de sociale diensten, hulpverleners en zorgverzekeraars samen afspraken kunnen maken om een dakloze toch binnenboord te krijgen. Dat zou kunnen door de premie automatisch af te schrijven van een uitkering. Ook pleit de organisatie voor het invoeren van een daklozenzorgpas, waarmee hulpbehoevenden via één polisnummer op verwijzing van de straatdokter, GGD of huisarts in noodsituaties extra zorg kunnen krijgen.

‘Voor mij is op dit moment niet erg dat ik onverzekerd ben, behalve dat ik wel eens naar de tandarts zou willen’, zegt Caroline. ‘Maar mijn vriendin is alcoholist en eindelijk zo ver dat zij naar de kliniek wil om af te kicken. Daar kom je niet binnen zonder verzekering. Ik zou alle baantjes van de wereld wel aan willen nemen om het te betalen, maar dat gaat niet lukken.’

Ze hoopt dat ze in de bus van de thuislozenvereniging een handje kan worden geholpen.

Bijkomend probleem is de boete die het college voor zorgverzekeringen sinds 1 mei 2006 oplegt aan onverzekerden. Die bedraagt 100 é 150 euro per maand. Voor Caroline is het bedrag inmiddels opgelopen tot een kleine 1500 euro.

‘Dat is natuurlijk een enorm veel geld voor iemand die probeert op te krabbelen’, zegt Rob Jezek van de thuislozenvereniging. Hij vindt de premie voor daklozen en andere mensen met een minimaal inkomen sowieso te hoog. ‘Wij zien jongens in de opvang die via een leer-werktraject 200 euro per maand verdienen. Die kunnen zo‘n bedrag nooit betalen.’ Een beetje meer humaniteit en beschaving zou geen kwaad kunnen, verzucht hij.

Caroline hoopt dat het straks via de collectieve verzekering van haar nieuwe werkgever alsnog lukt. ‘Maar als zij zien welk bedrag er nog open staat, vrees ik het ergste.’

http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article864837.ece

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23703
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 12
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 7
Total: 7