Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Baan weigeren kan niet  (gelezen 4984 keer)

debbie

• Gast
Baan weigeren kan niet
« Gepost op: 5 mei 2006, 10:17:32 »
Als werklozen echte kansen krijgen op een baan, kunnen ze dat aanbod niet afwijzen.

Dat zegt Fons Leroy, de administrateur-generaal van de Vlaamse overheidsdienst voor arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding (VDAB), naar aanleiding van het actieplan Kansenberoepen.

Leroy kreeg woensdag voor dat actieplan groen licht van de sociale partners en van de Vlaamse minister van Werk, Frank Vandenbroucke (SP.A).

Leroy wil de Vlaamse werklozen veel actiever dan voorheen helpen klaarstomen voor de invulling van knelpuntberoepen. Hijzelf heeft het liever over kansenberoepen. ,,Het gaat om vacatures waarvoor bedrijven moeilijk geschikte kandidaten vinden. Dat is een probleem voor die bedrijven, maar tegelijk een geweldige kans voor de werklozen. Ook voor laaggeschoolde werklozen. Er staan duizenden jobs open in de bouw, de schoonmaak, de horeca, de transport. Dat is goed nieuws voor die werklozen.''

De VDAB gaat nog dit jaar alle werklozen screenen die op papier in aanmerking komen voor jobs in de bouwsector. ,,Hebben ze effectief de competenties om de bouw aan de slag te gaan? Hebben ze extra opleiding nodig? Of komen ze beter in aanmerking voor andere jobs, buiten de bouw?''

Voorts gaan de lokale werkwinkels, meer dan nu, jobaanbiedingen doorgeven. ,,Het mogen geen VDAB-dienstverleningskantoren zijn'', zegt Leroy daarover, ,,maar het moeten echte jobwinkels worden, zoals de uitzendkantoren in de steden dat zijn''.

Voorts komt er een doorlichting van de beroepsopleidingen. ,,Bieden die cursussen allemaal uitzicht op werk? In nogal wat opleidingen vindt tussen 50 en 60 procent van de cursisten achteraf een baan. Soms minder dan de helft. Is dat wel voldoende en waarom zijn het er niet meer?''

De VDAB-manager verwacht in ruil een inspanning van de werklozen. ,,Als we de competenties en verwachtingen van de werkzoekenden goed in kaart hebben gebracht, en hen op weg hebben geholpen bij het solliciteren of door extra opleiding, en als op het einde van het traject een gegarandeerde job wacht, dan moeten ze dat jobaanbod ook aanvaarden. Niet iedereen die een truweel kan vasthouden, moet in de bouw gaan werken. Maar werkzoekenden die een opleiding volgen en klaar zijn voor een job, kunnen niet zomaar afhaken. Eigenlijk sluiten wij met hen een pre-arbeidscontract, waarin wij ons engageren dat ze op weg zijn naar werk, en dat zij zich engageren om die job ook te doen.''

Bron

debbie

• Gast
RE: Baan weigeren kan niet
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2006, 10:29:06 »
Amai zeg, helemaal het toppunt. Nu willen ze de werklozen verplichten om de klotejobkes te doen die geen mens wil doen.
Onderbetaald rotwerk is het!
Ze denken toch niet zeker dat ik fulltime ga kuisen? Als ik mijn eigen living kuis, doe ik dat in drie stappen omdat ik er zo'n rugpijn van krijg.

Ik raad iedereen trouwens af om opleidingen bij de vdab te volgen. Ten eerste zijn het minderwaardige opleidingen maar het ergste is dat ze je tijdens de opleiding al gaan bestoken met jobaanbiedingen die je niet mag weigeren! Wil je een opleiding volgen, doe dat dan in een vormingsinstituut of om het even waar maar zeker niet bij de vdab.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2006, 11:02:35 »
ik denk dat het tijd wordt dat we als antwoord eens met een werkweigeringscampagnetje moeten beginnen.
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2006, 12:07:58 »
Hier even een klein stukje uit een intervieuw met Fons Leroy, topmanager van VDAB

Wat gaat de VDAB nu concreet doen?

We gaan nog dit jaar alle werkzoekenden screenen die op papier in aanmerking komen voor jobs in de bouw of de schoonmaak. Klopt die stempel met hun huidige competenties? Hebben ze extra opleiding nodig? Is voor hen toch een ander soort werkaanbod aangewezen, bijvoorbeeld omdat ze medisch niet geschikt zijn voor de bouw? Dat moeten we eerst grondig uitzoeken.

Voorts moeten de Lokale Werkwinkels van opdracht en werkwijze veranderen. Van de opvang en begeleiding van werklozen, het opzetten van hulptrajecten, naar het veel actiever aanbieden van jobs. Eigenlijk moeten de Werkwinkels een permanente jobdating zijn. We gaan dat ook visueel anders aanpakken. De Werkwinkels mogen geen VDAB-kantoren zijn, maar moeten echte jobwinkels worden, zoals de uitzendkantoren dat zijn. En dus gaan we opnieuw vacatures afficheren op de etalages, zoals de uitzendkantoren. Dat alles vergt een mentaliteitswijziging bij onze consulenten en een betere integratie van de diensten die met de bedrijven en met de begeleiding en opleiding van werklozen bezig zijn.

Het volledige artikel kan je hier lezen

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2006, 12:13:24 »
http://www.denar.be

VDAB wil werklozen klaarstomen voor knelpuntberoepen

Als werklozen echte kansen krijgen op een baan, kunnen ze dat aanbod niet afwijzen.  Dat zegt Fons Leroy, de administrateur-generaal van de VDAB, naar aanleiding van zijn actieplan Kansenberoepen. Kansenberoepen is het Leroy-woord voor knelpuntberoepen, beroepen die niet raken ingevuld maar door werklozen kunnen worden ingevuld na een opleiding.  Leroy wil de Vlaamse werklozen veel actiever dan voorheen helpen klaarstomen voor de invulling van de knelpuntberoepen.  Zo gaat de VDAB nog dit jaar alle werklozen screenen die op papier in aanmerking komen vor jobs in de bouwsector.  De lokale werkwinkels gaan meer dan nu jobaanbiedingen doorgeven.  Voorts komt er een doorlichting van de beroepsopleidingen.

Bron: Het Belang van Limburg, zaterdag 6 en zondag 7 mei 2006.

Offline Dolma

• boefer
Re: Baan weigeren kan niet
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2006, 08:35:06 »
Ik heb dus sinds gisteren een job voor wie werk wil te Ath....in die sector: dubbele pree van 40.000! Wie het wil en wie wil contact opnemen vraagt me het adres.
Dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23700
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 4
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 4
Total: 4