Forum > OCMW, leefloon

'Lynchpartij tegen Koekelberg'

(1/1)

kobaf:
'Lynchpartij tegen Koekelberg'

BRUSSEL - 'Een lynchpartij'. Zo noemt Marc Uyttendaele, de advocaat van Fernand Koekelberg, de aanval van minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt tegen de commissaris-generaal van de federale politie

Van onze redacteurs

Bjorn Maeckelbergh

Het conflict tussen minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt (Open VLD) en politiebaas Fernand Koekelberg blijft voortduren. Vrijdag maakte De Padt bekend dat een schorsing dreigt voor Koekelberg.

De commissaris-generaal zou een anonieme klacht tegen de minister achtergehouden hebben. In de klacht, die persoonlijk aan Koekelberg werd toegestuurd, wordt De Padt ervan beschuldigd dat hij OCMW-geld achtergehouden heeft in zijn woonplaats Geraardsbergen.

Koekelberg sprak De Padt persoonlijk aan over het bestaan van die klacht in plaats van ze meteen door te sturen naar het gerecht. De minister interpreteerde de handelswijze van Koekelberg als een manier om druk op hem uit te oefenen en zelfs als chantage.

Marc Uyttendaele, de advocaat van Koekelberg, reageerde afgelopen weekend heftig op de beschuldigingen tegen de commissaris-generaal, die hij afdoet als een 'lynchpartij'. 'Meneer Koekelberg zag meteen dat de inhoud van de brief absurd was. Hij wilde het er eerst met de minister zelf over hebben. Als hij de klacht meteen had doorgestuurd, zou men hem allicht verweten hebben dat hij geprobeerd zou hebben een lid van de regering te destabiliseren. Na zijn gesprek met De Padt heeft hij de brief wel overgemaakt.' Uyttendaele noemt het betreurenswaardig dat de goede bedoelingen van Koekelberg nu tegen hem worden gebruikt.

Fernand Koekelberg is niet van plan spontaan een stap opzij te doen, maar hij heeft het wel bijzonder moeilijk met de nieuwe heisa rond zijn persoon. 'Dit komt heel hard aan. Ik heb in die hele zaak te goeder trouw gehandeld. Ik ben voorzichtig omgesprongen met die brief omdat ik niet medeplichtig wou zijn aan een roddelcampagne. Achteraf bekeken ben ik waarschijnlijk te voorzichtig geweest', zei hij gisteren aan onze redactie.

Koekelberg kreeg naar eigen zeggen een zware klap door de hele zaak en komt op doktersbevel niet werken de volgende dagen. 'De ellende blijft maar duren. Ik ben er kapot van aan het gaan.'

De Standaard had ondertussen inzage in de positieve evaluatie die Koekelberg vorige week kreeg van een commissie van onafhankelijke experts die zijn werk moest beoordelen. In die evaluatie zingen de experts uitgebreid de lof van de commissaris-generaal.

maandag 06 april 2009 Auteur: Mark Eeckhaut

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DM28M53J

midzomernacht:
Arme meneer Koekelberg!

Is het niet hemeltergend dat een mens met zulke goede bedoelingen en bovendien ter goeder
trouw handelend, zo zwaar wordt aangepakt dat hij er ziek van wordt!
Wou hij immers niet een medemens beschermen tegen naderend onheil? En dan nog wel op een discrete manier. ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie