Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Bedrag werkloosheidsuitkering  (gelezen 14243 keer)

Offline Diogenes

• mods
  • blueke
  • *
Bedrag werkloosheidsuitkering
« Gepost op: 25 februari 2009, 17:14:23 »
Stel dat je eerst een minimumuitkering had van alleenstaande (750€ of zo), je werkt dan 4.5 maand en wordt terug werkloos, wordt je uitkering dan berekend aan de hand van het maandbedrag dat je die 4.5 maand verdiende?? Of moet je daarvoor een jaar of langer aan 1 stuk gewerkt hebben?

Ik vind op de site van RVA niet direct een duidelijk antwoord hierop..

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Bedrag werkloosheidsuitkering
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2009, 18:31:21 »
op twee jaar tijd moet je dacht ik anderhalf jaar of was het nu een jaar gewerkt hebben om terug recht te hebben op een volle dop  - dat mag ook verdeeld zijn met interims ofzo en hoeft dus niet bij dezelfde werkgever te zijn

wat 4.5 maanden betreft ben ik zeker dat het geen recht gaat geven op volle dop - die juiste info moet toch op de rva site te vinden zijn normaal en ook op die vd vakbond

hier zou het ook geen kwaad kunnen om die info te kunnen vinden uiteraard
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2009, 18:33:34 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline Diogenes

• mods
  • blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2009, 20:03:03 »
Wat is het laatst verdiende loon?
Het betreft uw eerste uitkeringsaanvraag binnen de werkloosheidsverzekering
De RVA neemt het loon in aanmerking dat u hebt ontvangen gedurende uw laatste tewerkstelling van ten minste 4 aaneensluitende weken bij éénzelfde werkgever. Verder moet het gaan om loon waarop bijdragen voor de sociale zekerheid zijn gestort. Dit loon wordt echter begrensd (zie verder).

Indien deze voorwaarden niet zijn vervuld, dan moet het bedrag van de werkloosheidsuitkering berekend worden op basis van een referteloon dat 1.387,49 euro bruto bedraagt (geïndexeerd bedrag geldig vanaf 01.01.2009).

Het betreft een latere aanvraag
In principe wordt gedurende de ganse werkloosheid het bedrag van de uitkering berekend op basis van het loon dat in aanmerking werd genomen bij uw eerste aanvraag.

Indien u evenwel geen uitkeringen hebt ontvangen gedurende ten minste 2 jaar en u in die periode een tewerkstelling hebt van ten minste 4 aaneensluitende weken bij éénzelfde werkgever, dan zal dit loon in rekening worden gebracht. Bent u meer dan 45 jaar op het ogenblik van de werkhervatting dan wordt de meest voordelige uitkering toegekend.

Offline Diogenes

• mods
  • blueke
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2009, 20:04:02 »
Dus als ik het goed begrijp mag je 2 jaar geen uitkeringen meer gekregen hebben, na 2 jaar geen uitkeringen meer te hebben gehad wordt het terug berekend op laatste loon.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2009, 20:46:59 »
tjien tjien dat moeten we even uitspitten - waar heb je dat van ?

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2009, 21:59:09 »
hier vond je dat http://www.rva.be/frames/frameset.aspx?Path=D_opdracht_VW/&Items=1&Language=NL

ik kom even uit de lucht vallen

vooral raar vind ik het dat er niks staat over t feit dat je uitkering als je een tijd dopt vermindert - tot uiteindelijk het minimum van ongeveer 900 euro ofzo

en het is idd het bedrag van die eerste volle dop dat berekend wordt op basis van je laatste loon maar om die volle dop te hebben moest je dus altijd een jaar op anderhalf jaar tijd gewerkt hebben ofzoiets - en als je minder had gewerkt had je nog altijd het minimum dan

zo was het in ieder geval jaren

Offline Diogenes

• mods
  • blueke
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2009, 23:51:31 »
Kobaf, wat jij hier zegt dat dacht ik dus ook, vandaar dat ik hier dat topic startte. Ik kan er niet zo goed meer aan uit..

Offline cookie

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2009, 01:35:53 »
Dit is het enige dat ik in cijfers echt gevonden heb:

Citaat
Het bedrag van je uitkering wordt berekend op het geplafonneerd brutoloon dat je in de laatste 6 maanden gedurende tenminste 4 weken hebt ontvangen.

Ook je gezinstoestand en je werkloosheidsperiode bepalen de grootte van je uitkering.

Een werkloosheidsuitkering bedraagt minimaal 552,50 euro en maximaal 1025,75 euro per maand.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2009, 01:43:35 »
wel heel duidelijk dat ze zijn weeral allee

en waar is ineens die oude regeling naartoe eigenlijk ?

Offline cookie

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2009, 01:45:15 »
wel heel duidelijk dat ze zijn weeral allee

en waar is ineens die oude regeling naartoe eigenlijk ?
Dat is dus bron vdab, was ik ff vergeten te melden... (edit)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2009, 12:52:42 »
ik heb zonet mijn dopkaart binnen gaan steken en meteen gevraagd aan die van vakbond of er nu iets verandert is aan de rvawet ofzo

en er is dus niks verandert

om recht te hebben op een zg volle dop moet je op anderhalf jaar tijd een jaar hebben gewerkt
vervolgens zakt je dop dan stillaan naar het minimum als je werkloos blijft

maar vanaf het moment dat je vier maand werkt zakt je dop dat jaar niet en blijf je dus hetzelfde trekken als wat je had voor je die vier maand gewerkt hebt - werk je minder dan vier maanden dan weerhoudt dat je dop niet om te zakken aan hetzelfde tempo als wanneer je niet zou gewerkt hebben

enfin dat laatste moet ik nog eens even navlooien voor de zekerheid maar dat is wat ik er van begrepen heb - ik kom er straks ofzo nog op terug kwestie van volledig zeker te zijn.

Offline Diogenes

• mods
  • blueke
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2009, 01:06:08 »
Ik dacht ook eens gelezen te hebben vanaf je 35 of 36 bent dan 1.5 jaar of 2 jaar aan 1 stuk moet gewerkt hebben.

Ook dacht ik dat je dop nooit naar het minimum ging. Dat er 1e periode en 2e periode was. 1e periode was dan 80% van je loon (begrensd tot 1100€ of zo) en 2e periode 60%. Maar er is geen 3e periode dacht ik. Die 2e periode zou dan altijd je minimum blijven.

Altijd gedacht dat het zo altijd vroeger was...

Offline De Kat

• VIP
  • dakloze
« Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2009, 12:25:32 »
Staat op de RVA site.

http://www.rva.be/frames/frameset.aspx?Path=D_opdracht_VW/&Items=1&Language=NL

Uitkeringen
 Inleiding 
 Berekening werkloosheidsuitkeringen 
 Berekening wachtuitkeringen 
 Bedragen 
 Bedrijfsvoorheffing

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2009, 20:03:15 »
IK herinner me dat
asl je interim doet
je de tijd dat je werkte niet mag cummileren hoor
dus als je zegt ik heb 6 maanden gewerkt of meer...maar het bestaat uit maandekens.....telt niet!

Dat heb ik dikwijls voor gehad.

dolma

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23700
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 9
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 8