Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: 'Asowoningen laatste kans'  (gelezen 2560 keer)

debbie

• Gast
'Asowoningen laatste kans'
« Gepost op: 4 november 2006, 17:01:21 »
AMSTERDAM - De vijf mannen die de 'hufterproof'-woningen in stadsdeel Westerpark zullen betrekken, zijn bekend. De aan alcohol en drugs verslaafde veertig- tot vijftigjarigen staan op het punt ontruimd te worden uit hun huidige woning.

De woningcorporaties houden de ontruiming even aan om de vijf, die al jaren voor extreme overlast zorgen, over een half jaar in de woningen aan de Stavangerweg in de Houthavens te kunnen onderbrengen.

Stadsdeel Westerpark hield gisteravond een raadsdebat over het project Skaeve Huse Houthavens. Diverse partijen spraken van 'bestuurlijke moed' om aan een dergelijk project mee te werken. Toch vroegen enkele partijen zich ook af of 'een exitscenario' mogelijk is.

Omwonenden uit de Spaarndammerbuurt lieten onder het motto 'De buurt verdient beter' weten niet toe te zijn aan dit project. Op het braakliggende terrein en de omgeving slapen al daklozen. Ook wordt in die buurt getippeld.

Inmiddels hebben twee andere stadsdelen toegezegd dat zij aan een dergelijk project zullen meewerken. Welke dat zijn, wilde Jan Willem Kluit van de Algemene Woningbouwvereniging niet zeggen.

De hufterproof-woningen zijn bedoeld voor mensen die extreme overlast veroorzaken, die zich niet kunnen aanpassen aan de regels die gelden in hostels, nachtopvang en pensions, en die niet open staan voor hulpverlening. Met deze groep is vaak alles al geprobeerd. Na een huisuitzetting is hun probleem ook niet opgelost. Ze trekken door de stad: van familie naar kennissen, van sociaal pension naar slooppand, van illegaal onderverhuurde woning naar een slaapplaats onder de brug.

In Amsterdam zijn 250 van dit soort 'moeilijk handelbare' personen. Elk stadsdeel heeft er tien à twintig. Corporaties, opvanginstanties en gemeenten schuiven ze als hete aardappels heen en weer.

Het primaire doel van het naar Deens voorbeeld opgezette project is deze mensen onderdak te bieden, het secundaire doel is hen te helpen bij hun terugkeer naar de maatschappij. ''Sommigen zal dat misschien lukken. Anderen niet; zij mogen in die huizen blijven wonen. Dit is echt hun laatste kans,'' zei Kluit. ''Gaat het echt fout, dan moeten zij ook dít project uit. Wat dan met hen zal gebeuren, weten we nog niet.''

De dertig vierkante meter grote woonunits bestaan uit stootvast, geluidwerend materiaal en zijn gemakkelijk schoon te maken. Ze worden omsloten door een zandwal, maar er komt geen hek met een toegangspoort omheen. Wel komt er een unit voor een woonbegeleider van HVO-Querido en twee huismeesters, die toezicht zullen houden.

Westerpark, dat de grond beschikbaar stelt, kan het project stoppen als het misloopt. De huizen zullen er minimaal drie en maximaal vijf jaar blijven staan.

Voor de buurtbewoners wordt een nieuwe bijeenkomst gehouden, omdat het stadsdeel ze niet goed had geïnformeerd.

http://www.parool.nl/nieuws/2006/OKT/11/ams4.html

debbie

• Gast
Re: 'Asowoningen laatste kans'
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2006, 17:05:43 »
Hahaha, hoe grappig die benamingen:  Asowoningen en 'hufterproof'-woningen  ;D

Citaat
De dertig vierkante meter grote woonunits bestaan uit stootvast, geluidwerend materiaal en zijn gemakkelijk schoon te maken. Ze worden omsloten door een zandwal.....
  :D

Ik weet niet goed wat te denken hiervan. Aan de ene kant lijkt het me positief dat men zoekt naar mogelijkheden om deze mensen een nieuwe kans te geven, anderzijds is het niet echt duidelijk waarom het precies telkens fout gelopen is en welke verwachtingen men heeft van deze mensen.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2006, 21:20:44 »
Citaat
de vijf, die al jaren voor extreme overlast zorgen

gooiden ze hun jointepeuken in de bloembakken ? of ernaast ?

mij een iets te vage omschrijving

ik zou de versie vd vijf wel eens willen horen

zeggen dat iemand overlast veroorzaakt is gemakkelijk

een weerwoord vd vijf vindt de pers het vermelden niet eens waard

want

dat zijn maar mensen die overlast veroorzaken

::)
« Laatst bewerkt op: 5 november 2006, 22:33:21 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2006, 22:54:02 »
In elk geval hebben ze wel mooie namen gekozen voor dit project. Asowoningen en 'hufterproof'-woningen, gewoon eerlijk wat het is. Hier zouden ze natuurlijk weer van die bekakte namen gekozen hebben zoals: het vangnet of huisje weltevree of iets dergelijks.

leden
  • Totaal aantal leden: 466
  • Latest: jrnr601
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 3
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 12:31:26)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5