Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: "Bedelaars moeten hun baby thuislaten"  (gelezen 2685 keer)

debbie

• Gast
"Bedelaars moeten hun baby thuislaten"
« Gepost op: 15 maart 2006, 09:47:47 »
wo 15/03/06 - Bedelaars zouden hun kinderen niet meer mogen meenemen op straat. Dat zegt minister van Grootstedelijk Beleid Christian Dupont (PS). Hij wil bemiddelaars aanstellen om met de bedelaars te praten.

Bedelen is toegestaan in Belgi?, maar sommige bedelaars nemen hun kinderen mee de straat op en dat zijn vaak nog baby's. Volgens Dupont is het blootstellen van kinderen aan de koude in strijd met de kinderrechtenverdragen.
Bovendien geven bedelaars hun kinderen vaak hoestsiroop om ze rustig te houden en ook dat is gevaarlijk.

Dupont wil daarom twaalf bemiddelaars aanstellen in de grote steden. Die zouden moeten praten met de bedelaars en naar oplossingen zoeken. Schoolrijpe kinderen zouden bijvoorbeeld naar school worden gestuurd.

"De bemiddelaars moeten de mensen de weg wijzen naar de hulpinstanties. Alleen zo wordt hun re?ntegratie in de maatschappij makkelijker", klinkt het. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de mensen uit het bedelcircuit geraken.

De bemiddelaars zouden werken onder de OCMW's en ingezet worden in Antwerpen, Gent, Brussel, Luik en Charleroi. Dupont wil in elk geval geen repressieve aanpak van het probleem.

Bron: Vrt-nieuws
Bron

debbie

• Gast
RE: "Bedelaars moeten hun baby thuislaten"
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2006, 09:53:11 »
Ik kan er ergens nog inkomen dat men de ouders wil stimuleren om hun kinderen naar school te sturen. Wat mij een groter probleem lijkt zijn de moeders met baby's. Hoe wil men dit dan concreet gaan oplossen vraag ik me af? Wil men de baby's scheiden van hun moeder? Wat als de moeder bostvoeding geeft? Als die moeder haar babytje bij zich wil houden komt het erop neer dat ze niet meer kan gaan bedelen of dat ze voortdurend in angst moet zitten om betrapt te worden. Ik vind dat ze die baby's gewoon bij de mama moet laten. De moeder zal haar babytje heus wel goed induffelen zodat het geen koud heeft, een moeder wil immers alleen maar het beste voor haar kleintje en het is niet omdat ze moet gaan bedelen om te overleven dat ze daarom een slechte en onverantwoorde moeder zou zijn.
Ik hoop dus maar dat ze zich enkel richten tot kinderen die de leeftijd hebben om naar school te gaan maar ik vrees er een beetje voor. :(

Of zou dit weer een zoveelste actie zijn die onder het mom van sociaal medeleven enkel maar gericht is op het oppakken van illegalen? Na de aanpak van huisjesmelkers met als doel illegalen elke kans op onderdak te ontnemen, het voorstel om "eerlijke" bedelaars stickers op te plakken, nu een voorstel om kinderen bij de moeders weg te halen?

debbie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2006, 19:28:47 »
,,Ik voel me beschaamd"
Anita (21), Roma-zigeunerin

Vrijdagmiddag in het Centraal Station. Anita, een jonge Roma-zigeunerin staat in het midden van de ondergrondse gang. Telkens een gehaaste pendelaar links en rechts van haar passeert, buigt ze zich in zijn richting en steekt ze haar bedelpotje uit. Voorlopig met weinig succes.

,,Ik heb nog niks verdiend", zegt ze tegen onze Roemeense tolk. Een normale dag levert haar 10 tot 15 euro op. ,,Als ik dat bedrag heb, ga ik naar huis. Dan komt mijn man me aflossen. Hij is nu bij ons zoontje van twee jaar. Ik vind het te koud om hem mee te nemen."

Anita is zes maand zwanger. Als haar baby geboren is, zal ze hem wellicht meenemen op bedeltocht.

Het bedelen brengt net genoeg op om de huur te betalen. Honderdvijftig euro die ze deelt met de andere families die in het appartementje hokken.

,,Bedelen is moeilijk", zegt ze. ,,Ik voel me beschaamd, sommige mensen duwen me of spuwen naar me maar ik heb geen andere keuze."

Anita was met heel andere verwachtingen naar ons land gekomen. ,,Ik dacht hier te kunnen werken en papieren te krijgen."

Ze is vooral bang van de politie. ,,We worden af en toe opgepakt. Ik denk dan altijd dat ze mijn kind zullen afpakken. Of dat we teruggestuurd worden naar Roemenië. Daar heeft bedelen helemaal geen zin want iedereen is er arm."

Ik stop haar wat centjes toe en wens haar een mooi kindje. God zal over me waken, zegt ze en ze lacht. ,,Omdat wenen toch niet helpt."

Bron: Het Volk
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G17PNR6A

debbie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2006, 19:38:28 »
Van bedelen word je niet rijk

Een dagje bedelen in Brussel brengt gemiddeld vijftien à twintig euro per dag op, minder dan het leefloon dus. Voor overgrote meerderheid van de bedelaars is dat hun enige bron van inkomsten. En piepjonge kinderen meenemen levert nauwelijks extra muntjes op. De voorlopige resultaten van een wetenschappelijk onderzoek door de Katholieke Universiteit van Brussel maken komaf met halve waarheden en hele veronderstellingen over bedelen.

Bedelaars die door bendeleiders in Mercedessen op hun werkplek afgezet en opgepikt worden; ,,valse" bedelaars met miljoenen op hun rekening; zigeunervrouwen die met andermans baby's de straat opgaan en de kinderen kalm houden met hoge doses hoestsiroop. Zelfs wie uit medelijden of gêne een muntje in een bedelbekertje gooit, vraagt zich af of die stereotiepe beelden over bedelaars misschien toch geen kern van waarheid bevatten.

,,Toch niet", zegt Ann Clé, die voor haar doctoraatsthesis aan de KUB het eerste grootschalige onderzoek voert naar het bedelfenomeen in de hoofdstad. ,,We hebben nog geen enkele aanwijzing dat die theorieën meer zouden zijn dan wilde indianenverhalen. De enige bron was tot nu toe de politie. Ze hebben eens een bende opgerold die gehandicapten liet bedelen en ook eens bedelaars betrapt die parkeermeters leeghaalden. Dat is de enige manier waarop ze in het nieuws komen."

,,Van de 127 bedelaars die onze onderzoekers tot nu toe hebben gesproken, zijn maar enkelen die nog andere inkomsten hebben zoals een invaliditeits- of werkloosheidsuitkering of OCMW-steun. Drie op vier bedelaars hebben geen enkele andere bron van inkomsten, zijn extreem arm en hebben geen andere keuze als ze willen overleven. Bij de bedelende Roma-zigeuners is dat bijna altijd zo. Ze zijn hier vaak illegaal, mogen niet werken, hebben geen recht op een uitkering en hebben ook geen benul van hulp- en opvangmogelijkheden."

Zuigelingen

Roma-zigeuners vormen met ongeveer 60 procent op dit moment de grootste groep bedelaars in Brussel. Ongeveer 30 procent zijn Belgen, de resterende 10 procent heeft een andere nationaliteit.

Ann Clé: ,,Er is een hemelsbreed verschil tussen de Belgische en de Roma-bedelaars. Belgische bedelaars zijn bijna altijd mannen, bij de Roma zijn 77 procent vrouwen. Belgen bedelen soms met een hond - voor het gezelschap en in de winter ook voor lichaamswarmte - Roma nooit. Andersom zie je Belgen nooit met kinderen bedelen, bij de Roma doet bijna de helft dat wel. Een kleine groep daaruit bedelt met zuigelingen.

Opvallend daarbij is dat dit door de bank genomen niet meer geld opbrengt. Sommige passanten geven geld omdat ze medelijden hebben met dat kind maar evengoed is er een groep mensen die niks geeft omdàt die moeder haar kind meeneemt op straat. Je moet je natuurlijk afvragen waar die moeder dat kind dan wel zou moeten achterlaten tijdens het bedelen."

Gaby Bala werkt voor het Integratiecentrum Foyer in Molenbeek en komt dagelijks in contact met Roma. ,,Bij ons worden die mensen medisch onderzocht. We hebben geen enkele aanwijzing dat er medicatie wordt toegediend om die kindjes kalm te houden. Ze zullen niet snel zelf een dokter opzoeken voor hun eigen gezondheidsproblemen maar wel voor hun kinderen. De meeste baby's zijn ook omwikkeld met vier of meer dekens."

Bedelpenning

Als het universitair onderzoek één ding aantoont dan is het dat je van bedelen niet rijk wordt.

Ann Clé: ,,We hebben de bedelaars gevraagd hoeveel ze gemiddeld per dag krijgen. Het gemiddelde bedrag was 13,5 euro. We dachten dat ze daarover misschien logen en lieten vijf onderzoekers zelf bedelen. Die raakten aan een gemiddelde van ongeveer 20 euro. Als je weet dat de meesten drie à vier dagen per week bedelen, leert een eenvoudig rekensommetje dat niemand meer verdient dan het leefloon. Tenzij misschien sommige Roma-gezinnen waarvan de man, de vrouw en een ouder kind tegelijk op verschillende plekken bedelen."

Het onderzoek peilde ook naar de favoriete plekken om te bedelen.

Ann Clé: ,,Het is de logica zelve dat de drukte van de bedelplek recht evenredig is met de inkomsten. Trein- en metrostations zijn populair evenals de winkelstraten. In het weekend trekken veel bedelaars naar de markten van Schaarbeek en Molenbeek en 's zondags gaat men aan de kerk zitten. In de kerstperiode en op het suikerfeest zijn de mensen het gulst."

De onderzoekers waren getroffen door de repressieve houding van de politie tegenover de Roma-bedelaars.

Ann Clé: ,,Van de Belgische bedelaars zei 80 procent dat de politie vrij goed reageert op hun aanwezigheid maar Roma worden vaak opgepakt. Nochtans is bedelen bij wet toegelaten. Voor het onderzoek heb ik zelf ook 2 dagen 4 uur lang gebedeld in de Nieuwstraat en werd van mijn plek weggejaagd door de securitydienst van de Inno. Toen ik in het midden van de straat ging zitten, mocht dat dan weer niet van de politie. Ik ging dan maar ergens anders zitten maar toen kreeg ik ruzie met een bedelende vrouw die vond dat ik te dicht bij haar zat ( lacht )."

,,De reacties van de passanten waren dan weer zeer uiteenlopend. Sommigen riepen ga werken of schopten het potje omver. Anderen vroegen me bezorgd hoe het zo ver was kunnen komen, wensten me goede moed of hielden mijn hand vast, stopten me wat muntjes toe en zeiden geef het niet af aan iemand anders ."

Ann Clé hoopt vooral dat de beleidsmakers lessen kunnen trekken uit haar onderzoek.

,,Een repressief beleid is inhumaan en werkt ook niet. Wie de bedelaars van straat veegt, drijft hen naar diefstal. En het voorstel van een Brusselse parketjurist om de bedelpenning in te voeren voor de legale bedelaars die door een test raken, is niet alleen een idee dat toegepast werd in de late Middeleeuwen maar mist ook zijn doel want het zijn precies de illegalen onder de bedelaars die de aalmoezen het meest nodig hebben.Veel beter is het voorstel van minister Dupont om bemiddelaars aan te stellen die de bedelaars de weg kunnen tonen naar de juiste hulp."

Geert NEYT18/03/2006
Bron: Het Volk
Bron

Offline Sony

• blueke
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2006, 19:34:28 »
Tja dat wist ik zelfs niet. Maar als ik het lees dan weet ik bijna zeker welke onderligende gedachte er speelt bij onze overheid.
Als de kinderen (baby's) alleen gelaten worden thuis en de ouder gaat bedelen om toch wat centjes bij elkaar te brengen dan worden die ouders meestal gestraft door hun kinderen te plaatsen! In dat geval zeggen ze dat de kinderen verwaarloost worden en dus moet de overheid verantwoordelijkeheid opnemen ten opzichte van de kinderen omwille van het kinderrechten verdrag! Maar als de ouders dan wel thuis blijven maar geen centjes hebben om voor de voeding te zorgen voor hun kinderen dan mag het ook al niet, wat natuurlijk ook te begrijpen valt. Maar valt dit dan ook niet onder de vernatwoordelijkheid van overheid om voor te zorgen dat deze kinderen wel voeding krijgen zonder gescheiden te worden van hun ouders?! Ongelooflijk hoe de overheid provoceert  en het leven zuur maakt zelfs bij mensen die niets hebben behaalve nog elkaar!

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23696
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 63
  • Online Ever: 220
  • ( 5 december 2019, 20:15:24)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 9
Total: 10
Google